Bukefalos 28 år!

Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja men det är ju knappast nytt att män är överrepresenterade bland fullbordade suicid. Det har inget att göra med någon blåslampa eller vad folk tycker om maskulinitet.
Tvärt om.

Tvärtom? Vad tänker du då, förklara gärna!

Med det resonemanget borde ju kvinnor vara infertila i länder som typ Saudiarabien. Snacka om kulturella påtryckningar och stressfaktorer!

Men ja, stackars västerländska män som tvingas ta ansvar för sina handlingar och tänka på hur de beter sig. Vilken frustration att inte få ge uttryck för Manligheten! Tänk att de är så socialt förtryckta att till och med deras spermier dör. :(

Jag bortser från din otrevliga ton och spydigheter.

Du är ju läkare, och du kan inte se koppling mellan psykiskt mående/hormonell påverkan och (in)fertilitet? Jag är jätteseriös i min fråga.

Fast de mår väl ofta dåligt för att de inte vet hur de ska hantera sina känslor eftersom den traditionella mansrollen inte innehåller något om att män har andra känslor än olika typer av begär. Jag tror nog att män i gemen kommer må bättre om det skapas en social acceptans för att män också är människor med diverse "svagehets"känslor som sorg, ångest, kärlek osv osv. Sådana känslor som traditionellt sätt endast tillskrivits den svaga kvinnan.

Vänta nu, du säger att män inte har andra känslor än begär??
Den här utvecklingen med lägre kvalitét på män i västs spermier är något som har utkristalliserats de senaste 40 åren. Har inte män varit "tillåtna" att vara känslosamma innan dess men nu ska de få lära sig? Jisses.

Och då får man färre spermier och sämre kvalitet på dem? Det är psykologiskt.

Konstaterar du ATT psykologiska faktorer påverkar en människas hormonella nivåer, eller konstaterar du att det är psykologiskt att tänka så?


Du missförstår mig helt, tror jag. Svaret är till Honung som påstår att de manliga självmorden beror på att "männen blivit socialt kastrerade" och "jagas med blåslampa". Jag vill motsätta mig det och påstå att med den inskränkta mansroll som finns så är det snarare så att män mår dåligt eftersom de fått inpräntat i sig att män inte visar känslor (tex pojkar gråter inte). Det gör att de inte har något socialt acceptabelt sätt att hantera sina känslor på och därmed lätt stänger in dem. Det handlar inte om individer utan ett sytemfel som går ut över individer, ett systemfel som jag hoppas att vi nu håller på att rätta till.
De här inskränkta könsrollerna vi har är oergört negativa för både kvinnor och män fast på olika sätt.

När blev dessa könsroller negativa för män och kvinnor? Liksom när inträffade det här systemfelet du pratar om?

Könsroller och biologiskt kön är ju två olika saker. Jag har hittills stött på extremt få (om än någon?) personer som förnekar biologiskt kön eller biologiskt könsbundna skillnader.
Inte heller har jag stött på folk som vill att alla ska vara lika och stöpta i samma form.
De enda jag mött som pratar om detta är människor som totalt missförstått hela saken, ofta på grund av okunskap.

Men oavsett. Finns det verkligen belägg för att mäns fertilitet minskar på grund av förändrade könsroller?
Googla efter vetenskapliga artiklar om ämnet om att fertilittet påverkas av bland annat testosteronhalter och psykologiska faktorer.

Vad är det för slags okunskap du refererar till? Berätta gärna, jag är uppriktigt intresserad av hur du menar.
 
Jag har snällt googlat "condom collapse" och vill utan att förminska problemet påstå att det är både övergående och verkar vara relativt lättlöst. Handlar mer om kommunikation, förväntningar och teknik än själva kondomen.

Ett problem oavsett. Kräver ju en förståelse av ev partner också.
Flera här på buke verkar ju föringa problemet.
 
Vänta nu, du säger att män inte har andra känslor än begär??
Den här utvecklingen med lägre kvalitét på män i västs spermier är något som har utkristalliserats de senaste 40 åren. Har inte män varit "tillåtna" att vara känslosamma innan dess men nu ska de få lära sig? Jisses.
Om du tycker jag sagt det får du ta och citera det stycket utan att klippa bort helheten.
Jag skriver att den gamla mansrollen har den synen på män men män är mycket mer komplicerade än så eftersom de precis som kvinnor är människor. Män har precis lika mycket känslor som kvinnor men en destruktiv mansroll hindrar dem i många fall från att uttrycka dem.
 
Hurdå? Det enda jag läser är att de inte upplevt det - och när det förekommer är det väl fortfarande ingenting som innebär att en man inte Kan ha sex med kondom, utan att det är en tränings/vanesak.

Förståelse för att problemet finns fast man inte stött på det.
Men visst, det är säkert vanligare att man föredrar utan pga känsel.
 
Om du tycker jag sagt det får du ta och citera det stycket utan att klippa bort helheten.
Jag skriver att den gamla mansrollen har den synen på män men män är mycket mer komplicerade än så eftersom de precis som kvinnor är människor. Män har precis lika mycket känslor som kvinnor men en destruktiv mansroll hindrar dem i många fall från att uttrycka dem.
Men jag undrar om män alltid har haft en "destruktiv mansroll" och i så fall - varför pratar man om den först nu i modern tid? Om män alltid haft en "destruktiv mansroll" så undrar jag hur vi alls kom till modern tid.
 
Förståelse för att problemet finns fast man inte stött på det.
Men visst, det är säkert vanligare att man föredrar utan pga känsel.

Personligen tänker jag att problemet finns, men att det när det kommer upp i samma andetag som man pratar om saker som förlorad lust på grund av preventivmedel kvinnor dagligen tar, är försvinnande litet. :) Vill man som man inte ha barn och inte använda kondom är det helt enkelt sterilisering eller avhållsamhet som gäller, tills tillräckligt många män intresserar sig för ett eget fertilitetsskydd.

sedanhar vi kanske simmat lite väl långt ifrån trådstarten. Jag har ingen aning eller teori om varför spremaproduktionen blivit sämre, men eftersom det fortfarande föds en drös med barn ser jag inte problemet heller, riktigt.
 
Personligen tänker jag att problemet finns, men att det när det kommer upp i samma andetag som man pratar om saker som förlorad lust på grund av preventivmedel kvinnor dagligen tar, är försvinnande litet. :) Vill man som man inte ha barn och inte använda kondom är det helt enkelt sterilisering eller avhållsamhet som gäller, tills tillräckligt många män intresserar sig för ett eget fertilitetsskydd.

sedanhar vi kanske simmat lite väl långt ifrån trådstarten. Jag har ingen aning eller teori om varför spremaproduktionen blivit sämre, men eftersom det fortfarande föds en drös med barn ser jag inte problemet heller, riktigt.

Det hade ju inte behövt vara så om det fanns fler skydd än kondom för män också...
 
Jag har snällt googlat "condom collapse" och vill utan att förminska problemet påstå att det är både övergående och verkar vara relativt lättlöst. Handlar mer om kommunikation, förväntningar och teknik än själva kondomen.
Ja. Man får väl se till att man blir bättre på att ligga om det skulle fallera på kondomen.
Det går ju att göra den processen givande med så att säga.

Vore Jag man hade jag
1 aldrig slarvat med kondom
2 Steriliserat mig mycket tidigare än vad jag gjorde.

Hur noga man som kvinna är med hormoner kan det faila, och som man kan man inte göra abort.
 
Ja. Man får väl se till att man blir bättre på att ligga om det skulle fallera på kondomen.
Det går ju att göra den processen givande med så att säga.

Vore Jag man hade jag
1 aldrig slarvat med kondom
2 Steriliserat mig mycket tidigare än vad jag gjorde.

Hur noga man som kvinna är med hormoner kan det faila, och som man kan man inte göra abort.

Precis det fetade hade skrämt livet ur mig om jag vore man, jag hade steriliserat mig för tio år sedan. Helst femton. Det är ett superlitet ingrepp med ungefär noll bieffekter.
 
Ja. Man får väl se till att man blir bättre på att ligga om det skulle fallera på kondomen.
. Det var ju ett väldigt sunt sett att se på det? Så man är dålig på att ligga för att den slaknar pga kondom ?
Det är såna kommentarer som gör att många män känner prestationsångest...
 
Ett problem oavsett. Kräver ju en förståelse av ev partner också.
Flera här på buke verkar ju föringa problemet.
Hand å panna.

Sex är väl något man är två om. "Förståelse" känns som något som inte hör hemma i den situationen. Vad ska man förstå? Om jag förringar problemet så vore det bra att definiera problemet. Så jag begriper vad som förringas. För det gör jag inte.
Om man smeker varann, kan man smeka dit en kondom också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp