Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nog tycker jag att den försämrade spermakvaliteten både uppmärksammats i radio och tidningar samt övriga medier.

Kvinnors barnafödande diskuteras på ett annat sätt. Inte att den allmänna äggkvaliteten sjunker eller att barnafödandet minskar.
Utan snarare ur ett individperspektiv. Dvs att kvinnor som vill ha barn (underförstått att i stort sett alla vill det) inte ska vänta för länge.
Omsorg om den barnlängtande kvinnan. Inte oro över den allmänna fertiliteten.

Fast i omsorgen om den barnlängtande kvinnan finns ju också fertilitets- och hälsoaspekten.
Eftersom det är svårare för en äldre kvinna att bli gravid.
Där verkar det kanske som om det gått i motsatt riktning jämfört med för männen?
Det verkar lättare för äldre kvinnor att bli gravida idag jämfört med för, säg, 50 år sedan (men det är ju tänkbart att det handlar om socialt reproduktionsbeteende i Sverige också i och för sig)?
Om man med "äldre" menar dryga 40-årsåldern.

(Och eftersom det är större risker för vissa fosterskador/fosterfel ju äldre kvinnan är men det är väl mer en parentes tänker jag)
 
Vilket underligt uttalanda?

Barn alstras ju oftast som en kärlekshandling två människor emellan. Som vill fortplanta sig med varann.

Att blanda in en tredje parts sperma och hänvisa till att det därför inte är nån kris om fertiliten sjunker känns ...skruvat?

Eller så är det helt adekvat.
Många gånger alstras barn som en kärlekshandling två människor emellan, som vill fortplanta sig med varandra.

Å andra sidan ökar ju efterfrågan efter IVF för ensamstående kvinnor, då med donatorsperma.
Och samkönade par behöver ju också antingen donatorägg och i så fall dessutom en surrogatmamma (två män) eller donatorsperma (två kvinnor).
Eller tvåkönade äktenskap där man inte lyckas med fertiliteten, och får hjälp med IVF med donatorsperma.

Så en tredje parts sperma är ju en inte helt ovanlig ingrediens.
 
Fast i omsorgen om den barnlängtande kvinnan finns ju också fertilitets- och hälsoaspekten.
Eftersom det är svårare för en äldre kvinna att bli gravid.
Där verkar det kanske som om det gått i motsatt riktning jämfört med för männen?
Det verkar lättare för äldre kvinnor att bli gravida idag jämfört med för, säg, 50 år sedan (men det är ju tänkbart att det handlar om socialt reproduktionsbeteende i Sverige också i och för sig)?
Om man med "äldre" menar dryga 40-årsåldern.

(Och eftersom det är större risker för vissa fosterskador/fosterfel ju äldre kvinnan är men det är väl mer en parentes tänker jag)
Jag skljer fertililtets- och hälsoaspekt från medias intresse för ämnet.
Min upplevelse är att det främst är individen som diskuteras när det gäller barnafödande i sen ålder.
Medan försämrad spermakvaliteten (som tydligen gäller fler djur än homo sapiens) diskuteras i popoulationssynvinkel.

Båda problemen torde vara lika allvarliga.
 
Jag skljer fertililtets- och hälsoaspekt från medias intresse för ämnet.
Min upplevelse är att det främst är individen som diskuteras när det gäller barnafödande i sen ålder.
Medan försämrad spermakvaliteten (som tydligen gäller fler djur än homo sapiens) diskuteras i popoulationssynvinkel.

Båda problemen torde vara lika allvarliga.

Tänkte inte utifrån den distinktionen.

Men jo, när det gäller media så håller jag med.
 
Hur menar du här? Att allt annat än stereotypa könsroller är dåligt för män?
Eh va? Varför halmgubbar du? Det sa jag verkligen inte, inte ens i närheten. Denna typ av reaktion ser jag ofta här på buke när ett argument eller påstående provocerar och tvingar läsaren att tänka själv.
"Kulturella kastration"? Menar du allvar? :confused:

Japp, fullständigt allvarlig. Män i väst blir jagade med blåslampa och blir kastrerade såväl socialt som kulturellt. I synnerhet här i sverige finns tendenser till att inte kunna se något som helst av sund maskulinitet. Hur det påverkar män, finns det vetenskaplig forskning om som är lätt att googla fram.
 
Eh va? Varför halmgubbar du? Det sa jag verkligen inte, inte ens i närheten. Denna typ av reaktion ser jag ofta här på buke när ett argument eller påstående provocerar och tvingar läsaren att tänka själv.


Japp, fullständigt allvarlig. Män i väst blir jagade med blåslampa och blir kastrerade såväl socialt som kulturellt. I synnerhet här i sverige finns tendenser till att inte kunna se något som helst av sund maskulinitet. Hur det påverkar män, finns det vetenskaplig forskning om som är lätt att googla fram.
Oj, lever vi i samma samhälle?
För jag har då aldrig märkt att män skulle bli jagade m blåslampa. Tvärt om. Män glider fortfarande fram.
 
Tror du?
Jag tror på miljö såsom gifter etc samt livsstil (stress, övervikt, mat)
Absolut är det troligen en del av det, den västerländska livsstilen som bär många nackdelar som tar sig uttryck i fysisk påverkan på män(niskor). Men att det enbart påverkar män tror jag inte. Då måste man titta på fle faktorer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp