Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, men olika personer är olika medvetna om sitt fungerande. Jag har bra koll på mig själv och jag vet att jag är fullt kapabel att se strukturella problem även när jag inte själv är personligen drabbad.

Jag syftade inte på hur spermier tar sig fram.
Ok det var väldig säkert uttalat om förmåga att veta hur andra upplever saker men eftersom jag inte är du så kan jag inte uttala mig om ifall det stämmer :)
 
Eh va? Varför halmgubbar du? Det sa jag verkligen inte, inte ens i närheten. Denna typ av reaktion ser jag ofta här på buke när ett argument eller påstående provocerar och tvingar läsaren att tänka själv.


Japp, fullständigt allvarlig. Män i väst blir jagade med blåslampa och blir kastrerade såväl socialt som kulturellt. I synnerhet här i sverige finns tendenser till att inte kunna se något som helst av sund maskulinitet. Hur det påverkar män, finns det vetenskaplig forskning om som är lätt att googla fram.

Fast hur menar du? Förstår inte riktigt? Köper att män kan få kass sperma av dålig mat, stress, strålning från datorer osv men kulturell kastration? Vad är det? Menar du att män egentligen ska få "sprida sin säd" för att hålla uppe spermakvalite? För då borde det ju räcka att runka tänker jag.
 
Fast hur menar du? Förstår inte riktigt? Köper att män kan få kass sperma av dålig mat, stress, strålning från datorer osv men kulturell kastration? Vad är det? Menar du att män egentligen ska få "sprida sin säd" för att hålla uppe spermakvalite? För då borde det ju räcka att runka tänker jag.
Återigen läggs nånting fram som jag inte sagt. Nej, jagsa inte, och menar absolut definitivt icke att "män ska få sprida sin säd för att hålla uppe spermakvalitet". Jag pratar om hur sociala och kulturella påtryckningar och stressfaktorer påverkar män(niskor) rent fysiskt. Idag är inte män eller deras maskulinitet något som står högt i vårt samhälle, och det tar sig fysiska uttryck.
 
Återigen läggs nånting fram som jag inte sagt. Nej, jagsa inte, och menar absolut definitivt icke att "män ska få sprida sin säd för att hålla uppe spermakvalitet". Jag pratar om hur sociala och kulturella påtryckningar och stressfaktorer påverkar män(niskor) rent fysiskt. Idag är inte män eller deras maskulinitet något som står högt i vårt samhälle, och det tar sig fysiska uttryck.

Jag frågade hur du menade, det var inte särskilt tydligt. Jag la inte fram något du inte sagt, jag frågade om det var så du menade.
 
Tror du att det går så fort ?
Genetiska mutationer tar väl flera generationer generellt sett ? Eller menar du att männen mår sämre(psykiskt och fysiskt) och därför påverkas deras simmares kvalitet också ?

Två tredjedelar av alla suicidfall i sverige handlar om män. Ja, jag menar att män mår dåligt och det påverkar dem fysiskt.
 
Jag pratar om hur sociala och kulturella påtryckningar och stressfaktorer påverkar män(niskor) rent fysiskt.

Med det resonemanget borde ju kvinnor vara infertila i länder som typ Saudiarabien. Snacka om kulturella påtryckningar och stressfaktorer!

Men ja, stackars västerländska män som tvingas ta ansvar för sina handlingar och tänka på hur de beter sig. Vilken frustration att inte få ge uttryck för Manligheten! Tänk att de är så socialt förtryckta att till och med deras spermier dör. :(
 
Två tredjedelar av alla suicidfall i sverige handlar om män. Ja, jag menar att män mår dåligt och det påverkar dem fysiskt.
Fast de mår väl ofta dåligt för att de inte vet hur de ska hantera sina känslor eftersom den traditionella mansrollen inte innehåller något om att män har andra känslor än olika typer av begär. Jag tror nog att män i gemen kommer må bättre om det skapas en social acceptans för att män också är människor med diverse "svagehets"känslor som sorg, ångest, kärlek osv osv. Sådana känslor som traditionellt sätt endast tillskrivits den svaga kvinnan.
 
Ja men det är ju knappast nytt att män är överrepresenterade bland fullbordade suicid. Det har inget att göra med någon blåslampa eller vad folk tycker om maskulinitet.
Tvärt om.

Är inte det @honung menar att vi vill göra så liten skillnad som möjligt mellan könen. Män ska bli mer som kvinnor och kvinnor mer som män och sen mötas på mitten. Tills vi har suddat ut könsrollerna helt.
Därmed försvinner det maskulina nånstans på vägen för alla ska vara lika och stöpta i samma form. Men i själva verket finns det biologiska skillnader och dessa finns av en anledning.
 
Fast de mår väl ofta dåligt för att de inte vet hur de ska hantera sina känslor eftersom den traditionella mansrollen inte innehåller något om att män har andra känslor än olika typer av begär. Jag tror nog att män i gemen kommer må bättre om det skapas en social acceptans för att män också är människor med diverse "svagehets"känslor som sorg, ångest, kärlek osv osv. Sådana känslor som traditionellt sätt endast tillskrivits den svaga kvinnan.
Är det därför eller förklarningsmodell vi har valt? Lyssnar vi om män uttrycker känslor? Känns ganska skuldbeläggande att lägga det på att männen inte kan hantera sina känslor det är nog i detta fall mer alla vi andra medborgare som inte klarar av att hantera männens känslor jag tycker inte det är lämpligt att lägga ansvaret på en suicid person att uttrycka sina känslor "korrekt".
 
Är inte det @honung menar att vi vill göra så liten skillnad som möjligt mellan könen. Män ska bli mer som kvinnor och kvinnor mer som män och sen mötas på mitten. Tills vi har suddat ut könsrollerna helt.
Därmed försvinner det maskulina nånstans på vägen för alla ska vara lika och stöpta i samma form. Men i själva verket finns det biologiska skillnader och dessa finns av en anledning.
Och då får man färre spermier och sämre kvalitet på dem? Det är psykologiskt.
 
Är det därför eller förklarningsmodell vi har valt? Lyssnar vi om män uttrycker känslor? Känns ganska skuldbeläggande att lägga det på att männen inte kan hantera sina känslor det är nog i detta fall mer alla vi andra medborgare som inte klarar av att hantera männens känslor jag tycker inte det är lämpligt att lägga ansvaret på en suicid person att uttrycka sina känslor "korrekt".
Du missförstår mig helt, tror jag. Svaret är till Honung som påstår att de manliga självmorden beror på att "männen blivit socialt kastrerade" och "jagas med blåslampa". Jag vill motsätta mig det och påstå att med den inskränkta mansroll som finns så är det snarare så att män mår dåligt eftersom de fått inpräntat i sig att män inte visar känslor (tex pojkar gråter inte). Det gör att de inte har något socialt acceptabelt sätt att hantera sina känslor på och därmed lätt stänger in dem. Det handlar inte om individer utan ett sytemfel som går ut över individer, ett systemfel som jag hoppas att vi nu håller på att rätta till.
De här inskränkta könsrollerna vi har är oergört negativa för både kvinnor och män fast på olika sätt.
 
Och då får man färre spermier och sämre kvalitet på dem?
Det är en teori i alla fall.
Reproduktionen av spermier kan säkert påverkas av väldigt många faktorer. Den verkar relativt bräcklig. Det ser man ju även i djurvärlden...
Så om man mår sämre och högt testosteron tex inte är önskvärt längre. Vem vem...
Tolkar @honung lite så iaf.
 
Är inte det @honung menar att vi vill göra så liten skillnad som möjligt mellan könen. Män ska bli mer som kvinnor och kvinnor mer som män och sen mötas på mitten. Tills vi har suddat ut könsrollerna helt.
Därmed försvinner det maskulina nånstans på vägen för alla ska vara lika och stöpta i samma form. Men i själva verket finns det biologiska skillnader och dessa finns av en anledning.
Könsroller och biologiskt kön är ju två olika saker. Jag har hittills stött på extremt få (om än någon?) personer som förnekar biologiskt kön eller biologiskt könsbundna skillnader.
Inte heller har jag stött på folk som vill att alla ska vara lika och stöpta i samma form.
De enda jag mött som pratar om detta är människor som totalt missförstått hela saken, ofta på grund av okunskap.

Men oavsett. Finns det verkligen belägg för att mäns fertilitet minskar på grund av förändrade könsroller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp