märklig färg..

ameo

Trådstartare
Moderator
Hos stuteriet grannbyn går en fölunge som är vit/vitaktig med "röd" och förmodligen avbleknande man och svans. Någon som har sett nåt liknande och kan berätta vad det kan vara för färg? För jag har aldrig sett nåt liknande och kan inte komma på vad det skulle kunna vara för färg...
Det kan ju inte vara en cremello eller nåt sånt, för då skulle inte taglet vara rött. Inte heller isabell av sammma skäl.
Och vore det en skimmel född fux så borde den ha kvar MER färg på kroppen - den har ingen färg alls... Och konstantskimmel faller också bort eftersom den inte har färg i ansiktet heller.

Jag tror att det är en welshponny och att mamman till just det fölet är skimmel, men sen vet jag inte mer.

Jag ska inte ID-kolla den utan är mest bara nyfiken på vad det kan vara. Får kanske åka dit och fota den så jag kan visa. :p

Nån som har nåt förslag?
 
Hej, låter som du bor granne med Joelsbostuteri :) vi födde upp en hingstunge åt dem förra året som var vit när han lämnade mig med röd man och svans fast han var fortfarande röd på huvudet och benen då. Nu är han 1 år och borde ha skimlat av mer. Han var iallafall född varmt röd men skimmlade av tidigt till kritvit utom just det jga berättade om, liknande syndrome på denna häst kanske??? Både mamman och pappan till detta föl var avblektq akimlar som var födda fuxar.
 
Nä, det är inte det stuteriet jag bor granne med. :)
Låter som att fölet du födde upp skulle kunna ha både konstantskimmelanlaget och det avblekbara dito. Såna har jag sett, de har även haft det på detta stuteriet.
Men den här ser inte ut sån heller... :confused:
 
Vilken färg har den på ögonen? Vilken färg på huden? Om den är rosa överallt är det inte så mycket att fundera på. Man och svans kan mycket väl stöta i rött på en dubbelgul.

Hur "vit" är den på kroppen och hur "röd" är svansen? Hur gammalt är fölet? Om den är så pass gammal att den har fällt, kan det faktiskt vara en skimmel som ljusnat så mycket. Jag hade ett föl som var nästan vit i slutet av sommaren. Han var född mörkt gulbrun dock, så svansen var svart. Som ett-åring efter fällning på våren var han stålgrå igen, men totalt avblekt redan som 4-åring. Utom i man och ffa svansen som inte hängde med riktigt i den snabba skimlingen.
 
jag har bara passerat den med bilen så jag vet inte mer om den än jag skrivit.
Men av det jag sett så är man och svans så tydligt röda att man lägger märke till det och vänder sig om och tittar en gång till (när man tycker färger är intressant, som jag gör - ID-kontrollant som jag är :)). Och såvitt jag kunnat se så är den färgad i huden runt mulen och ögonen. Hade den varit opigmenterad där så hade jag nog sett det. Och ögonen är "färgade".

Jag ska försöka smyga mig bort dit i morgon och ta några bilder på den...
 
Kan det inte vara en homozygot tigrerad häst ? Alltså en sk "vitfödd" ?
Jag har själv fött upp knabstrupper och det händer ibland att fölen får dubbla uppsättningar tigeranlag och föds vita. De har ju ändå en grundfärg och i detta fallet skulle det kunna vara en fux.
 
Nä, homozygot tigrerad är jag ganska övertygad om att de intenär, då anlaget inte finns i rasen... jag vet ju i alla fall att det är welshar de föder upp, så på sin höjd är det en welsh partbred. (jag vet inte vad det är för pappa till fölet - förut var det lättare att gissa då de hade egen hingst men han lever inte längre)

Jag åkte förbi fölungen tidigare idag, men då låg den och sov i det höga gräset så jag kunde inte ta några bilder :smirk:. Har ju inte hjärta att gå in i hagen och jaga upp den bara för att kunna fota den. :p
 
Fumnderar på om det inte kan vara någon av de viltfärger" som islänningar kan ha! Finns väl någon här på Buke som håller på med den rasen?! Vi har ett gäng islandsunghingstar som grannar och någon av dem är det som under vintern blir väldigt ljus, vet dock inte vad den färgen heter... :angel:
 
Fast det är ju ingen islänning utan en welsh, troligast renrasig..

Ska göra ett seriöst försök att komma iväg till grannbyn och ta några foton på den i morgon...
 
Ut och jaga upp fölisen! Nu har jag blivit nyfiken. Pm a gärna uppfödaren så kan jag luska lite i smyg :idea: och vara helt tyst om det!
 
Jag lånar din tråd !

Jag har sett en shettis med minst sagt märklig färg !

Den skulle kunna vara extrmt ljus musblack(finns det i rasen ??), men den har inte svart i manen eller i svansen. Den är alltså gråaktig, lite åt beige - absolut INTE skimmel - med smutsvit man och svans. Den *skulle* kunna vara i nån konstig variant på silver - ljust silversvart ? Hovarna var randiga.
 
En till färgfråga...

Vi har en pålle som jag skulle säga är musblack, heter färgen så? Han är e. Skimmel (skimmelns föräldrar är också skimmlar) och u. Gulbrun (pappa brun med vit fläck på magen och mamma mörkbrun). Kan det stämma?
Tack på förhand.
/Lady_S
 
Re: En till färgfråga...

Jag tror att blackanlaget är dominant och då MÅSTE en av föräldrarna ha det. Det intressanta för din del blir då födelsefälrgen på skimmelföräldern. Var den musblack ?

Den gulbruna föräldern måste också ha fått sitt gula nånstansifrån. Mamman eller pappan MÅSTE bära gulanlag, annars kan den inte bli gulbrun.
 
Black finns i shetlandsrasen, ja.
Och silver också.
Och jag har absolut ingen aning, kan du inte fixa nåt foto?

I övrigt - jag skulle fota fölet i originalinlägget i går, trodde jag. Men när jag åkte föbi så hade de tagit in just det stoet och fölet... :crazy:
*fortsätter jaga dem med kameran*
 
Re: En till färgfråga...

Nej, skimmelföräldern (Blue Sham RC 92) är inte musblack.
blue_sham_liten.jpg

Vad det gäller mormodern (uu) så vet jag inte färgen på mamman (uuu) men pappan (uue) är skimmel (Holiday Prince RC23).
holiday_prince.jpg

Men i så fall, kan en skimmel och en gulbrun få ett mörkbrunt föl?
Morfar är brun (Parino RNF 17-s) och verkar bara ha bruna i släkten.
017s.jpg

Kan det stämma att han är musblack fortfarande? :smirk:
 
Re: En till färgfråga...

Nej, det stämmer inte. En black måste alltid ha minst en blackfärgad förälder. En skimmel kan visserligen ha ett blackanlag som inte syns, men så är det inte i det här fallet. Det existerar inte i Connemararasen, och inte i New Forestrasen heller för den delen...
 
Re: En till färgfråga...

Häpp... Vad har den för färg då? Skimmel? :confused:
Pojken längst ner...

Och hur var det med mamman som är gulbrun där mamman (uu) är mörkbrun, morfar (uue) skimmel och pappan brun. Var kan hennes färg komma från?
 
Re: En till färgfråga...

Det kan vara mamman som är felreggad. Mrk gulbrun och mrkbrun kan vara förvillande lika. Kanske morfar är född med gulanlag som skimlat av, vanligt bland connemara.
 
Re: En till färgfråga...

Eller så är inte den gulbruna gulbrun utan någon gulare nyans av brun...
En förälder måste ha gulanlaget för att fölet ska få det...
 
Re: En till färgfråga...

Kan vara så med :) jag har ju ett sto som är reggat mrk gulbrun trots att föräldrarna är ljusbrun reps fux. Vi väntar med spänning på att hon någon gång ska få en gulanlags bebis :) Årets föl med isabellpappa gav en fux med mystisk nyans. Nästa år blir det bebis med mörkbrun hingst. Hon står kvar som mrk gulbrun tills vidare.
 

Liknande trådar

Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 720
Senast: Gimlan
·
Avel Precis nyss ramlade jag över en ny skum färg. Hästarna ifråga är DNA-testade som svart (E_ aa utan några andra anlag som creme, silver...
Svar
9
· Visningar
1 337
Senast: Madick
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 373
Senast: CillaW
·
Avel Kommer jag ihåg rätt att det numera ligger på ägaren att se till att alla förändringar i hästens utseende ska föras in i passet? Sitter...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp