märklig färg..

Re: En till färgfråga...

Han är två år. Ska se om jag kan få ut ett kort från när han var föl, internettet hemma funkar inte så bra. :smirk:
Jag tycker att han har haft samma färg hela tiden, men å andra sidan är det kanske lätt att bli "hemmablind"?
 
Re: En till färgfråga...

Så pappsen som föddes i princip svart är...? Blir det ändå bara avblekbar skimmel på honom också? Det här med färger är rätt spännande. :)
 
Re: En till färgfråga...

Det ÄR väldigt lätt att bli hemmablind. Är hans pappa skimmel sa du? I så fall är det 50% chans att även din häst blir det. Det är ju som sagt ingen "färg" utan ett "tillstånd" (hmm dålig förklaring, jag vet, men se även ccc svar).

Vad jag vet brukar hästar skimla av väldigt fort, redan när de fäller fölpälsen brukar man kunna se vart det barkar. Men naturligtvis finns det hästar som skimlar av mycket senare. Tyvärr vet jag inte vad det är som styr det! Har inte satt mig in i skimmelproblematiken särskilt djupgående.
 
Re: En till färgfråga...

Pappan har ett annat föl där mamman är brun. Fölet är fött brunt men har gråa hår i pälsen. Om det skulle skimla av ska det då ändå stå brun i papperen?
 
Re: En till färgfråga...

Det ska i så fall stå "skimmel född brun" eller vilken färg den nu än hade när den föddes! Min ponnys mamma är tex skimmel född isabell.
 
Re: En till färgfråga...

Japp, pappan är också skimmel. Man behöver inte ta med avblekbar, för skriver man bara skimmel så är det alltid den avblekbara som avses. I hans papper borde stå skimmel + födelsefärg, men den är väl lite osäker, så det står förmodligen inte?? De där "i princip" svarta kan mycket väl dölja ett gulanlag. Fadern är isabell och chansen är 50% att han ärvt gulanlaget från honom. Om det är du som har hingsten ska du vara noga med att kolla upp födelsefärgen på hans avkommor med ston som inte har gulanlag. Om han får en gulbrun, gulsvart eller isabell fölunge med ett sådant sto så kommer anlaget från Blue Sham.
 
Re: En till färgfråga...

Dubbelgula föl får blå ögon och ljus hy. Vissa säger att de har problem med solljuset och hos vissa raser som tex Gotlandsruss är färgen ej tillåten.
 
Re: En till färgfråga...

Albino? Jag läste någonstans (har för mig att det var på SCS hemsida men hittar det inte nu) att det var okänt om vissa hingstar bar på albinoanlag. Eller är det något annat?
 
Re: En till färgfråga...

Dubbelgul är inte detsamma som albino! Det finns inte albino på häst. Dubbelgula har pigmentering som alla andra och kan även ha synliga vita tecken! Vissa kan ha problem med skarp sol, men det kan alla hästar med vita tecken ha...
 
Re: En till färgfråga...

Okej. Men jag är helt säker att det stod "Kan bära albinoanlag". Men detta är då en dubbelgul?
snowy4.jpg
 
Re: En till färgfråga...

Numera ska det kallas gulanlag, eftersom äkta albinism inte existerar hos häst. Dubbelgula (pärlvita, gulvita och sotvita) hästar registreras av SCS i den sk 9000-serien, en typ av slaskregister. Dessa hästar är tex inte premieringsberättigade. SCS är angelägen om att informera om hingstarnas födelsefärg, för att stoägaren om denne önskar, skall kunna undvika ett blåögt föl. Av det enkla skälet att de diskrimineras. Därför delar man in hingstarna i "säkra" hingstar, dvs sådana som är födda i färger som inte kan ha ett gulanlag, eller om man inte vet födelsefärgen, sådana som har föräldrar som saknar gulanlag. Sen finns det hingstar som bär på gulanlaget, gulbruna och isabeller tex, och slutligen de "osäkra", de som man är tveksam på födelsefärgen, och som har en förälder med gulanlag som gör dem möjliga som bärare. Blue Sham borde vara en sådan hingst, speciellt som du säger att han "i princip" var svart vid födseln. Svart och gulsvart (el mörkt gulbrun) kan vara mycket svårt att skilja på, speciellt på en blivande skimmel. Ibland får man aldrig veta om hingsten är bärare eller ej. Det beror på hur många ston han får betäcka som inte har gulanlag. De som själva är gula är ointressanta, eftersom anlaget då likaväl kan komma från stoet. Förr eller senare brukar det dock visa sig om hingsten ÄR bärare. Så var det tex med Lukas RC 33. Han var enl uppgift född svart, och betecknades som säker. Efter många år fick han dock en gulbrun avkomma med ett sto som var skimmel född fux. Och en avkomma räcker som bevis....

Vem är den vackra blåögda på bilden? Ser ut som en Connemara. Önnarps Ghost???
 
Re: En till färgfråga...

Det är en gammal myt om albinoanlag hos hästar. Fram till nu så har de flesta ansett att dubbelgula (cremello) är albino, vilket ju inte är fallet. Det står ju ofta i raskrav under färger att "alla färger utom albino" är tillåtna. Och med albino menar de då dubbelgula. Men eftersom det inte finns äkta albino hästar så faller det på sin orimlighet! Har för mig att Welsh går att regga som dubbelgula (dvs cremello) nuförtiden, men det är nog den enda ponnyrasen!

Kunskapen om färger och färgnedärvning är större nu än förr, tack och lov. Albino innebär att man inte har något pigment alls och därigenom även röda/rosa ögon.

Dubbelgula har pigment! De kan även ha synliga vita tecken som bläs och strumpor. Pälsen är oftast inte helt vit utan skiftar lite i väldigt ljust gult eller beige. Det finns de som har desto mer färg också.

Hästen på fotot är cremello. Om den varit albino skulle den haft röda ögon och det har aldrig påträffats hos hästar!
 
Re: En till färgfråga...

Varför vill man inte ha hästar som är Cremello? Hur är det med isabeller? Har de bara ett gulanlag?
Hästen på bilden är en irländsk import som heter Snowy. Och det stod att den är skimmel, är det rätt?
Webbplats
 
Re: En till färgfråga...

Om det är en islandshäst så spelar det ingen roll om den får dubbla gula anlag. Det är bara läckert! :d
 
Re: En till färgfråga...

Det är ju inte omöjligt att de reggat den som skimmel för att slippa albino-stämpeln...nu har jag kollat sidan och kanske de som "bestämde" att han var skimmel (i Sverige?) antingen inte känner till färgen cremello eller så vill de inte att folk ska tro att den är "albino"?

ELLER så är det helt enkelt så att han ÄR skimmel! Om det är så att han före avskimlingen hade bred bläs så kan det ha gjort båda ögonen blå. Min mörkt gulbruna ponny har bred bläs och två blå ögon. Om hon hade skimlat av så hade hon förmodligen sett ut som Snowy till slut! Eftersom de inte har några uppgifter på hans härstamning (färgerna) så går det inte att bara titta på honom och säga vilken färg det är. Han kanske t.o.m. är skimmel född cremello! :D
 
Kan det inte handla om en homozygot sabino? Sabino finns ju i alla fall inom welshrasen, och det kan ju ge upphov til nästan helt vita hästar.
 
Jag har faktiskt tänkt den tanken! :)
Har dock fortfarande itne lyckats plåta fölungen, för den har gått för lågt från vägen när jag passerat... :crazy:
Fortsätter mina försök! :)
 
Re: En till färgfråga...

Jo visst blir det en liten isis...hoppas på nån kul färg...men först å främst på en frisk fölis...=)
 
Re: En till färgfråga...

Du menar att den kan ha fötts i en annan färg? Brun? Nu blir jag förvirrad av alla dessa fäger och födselfärger istället... :crazy:
 
Re: En till färgfråga...

Jo, jag vet att det kan vara förvirrande innan man lär sig själv.

En skimmel kan alltså födas i precis vilken färg som helst! Även skäck! Men när den väl skimlat av så syns inte "grundfärgen" längre. Det är jättesvårt (omöjligt) att se på en (vit) skimmel vilken färg den hade som föl, eller teckning för den delen. Blå ögon kan en häst få av en bred bläs likaväl som att den är cremello. Dessutom kan en cremello ha bred bläs!
 

Liknande trådar

Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 720
Senast: Gimlan
·
Avel Precis nyss ramlade jag över en ny skum färg. Hästarna ifråga är DNA-testade som svart (E_ aa utan några andra anlag som creme, silver...
Svar
9
· Visningar
1 337
Senast: Madick
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 373
Senast: CillaW
·
Avel Kommer jag ihåg rätt att det numera ligger på ägaren att se till att alla förändringar i hästens utseende ska föras in i passet? Sitter...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp