märklig färg..

Re: En till färgfråga...

Nu kom jag på en fråga till! Skimmelskäck. Jag har fått för mig att det är en häst som är "fläckig" i två olika skimmelfärger, men när jag fick syn på en häst (som jag då tyckte var skimmelskäck) fick jag veta att det inte alls var en skimmelskäck utan bara en skimmel. Vad är en skimmelskäck då? Finns dom?
 
Re: En till färgfråga...

Vet du vad skäck är? Vet du vad skimmel är? I så fall lägger du ihop det och får en skimmelskäck. En häst med en del vita fält och andra fält som är skimmelfärgade. De finns eller kan finnas i raser med skimlar och skäckar, t ex shetland och islänningar.
 
Re: En till färgfråga...

Naturligtvis finns det skimmelskäckar! Finns även halvblod som är det. Kan bli så när man betäcker skäck med skimmel...har man otur får man en skäck som skimmlar av och till slut blir helt vit. Ganska dumt om du frågar mig.
 
Re: En till färgfråga...

En skimmel kan som redan sagts födas i vilken färg som helst. Skimmelanlaget är även dominant över alla andra anlag, såsom black och skäckanlagen. Hästen kan alltså födas som svartskäck, brunblack, silversvart osv och sen skimla av. De registreras som skimmel född svartskäck, brunblack osv. Det avblekbara skimmelanlaget är även dominant över det konstanta skimmelanlaget. Hästar som bär båda skimmelanlagen registreras som skimmel född brunskimmel tex. Beroende på födelsefärgen. Om du ser en häst som är "gråskäck", så är den på väg att bli skimmel....
 
Re: En till färgfråga...

Här är en av Silverkedjans skimmelskäckar :).

Hon är född svartskäck, som du ser. Sen kommer hon alltså att skimla av med åren. Att hon är skäck kommer att synas mindre tydligt ju äldre hon blir.

mandalaki
 
Re: En till färgfråga...

Och här är hennes pappa, Haukur fra Skaneyland. Han är född rödskäck men har skimlat av. Bilden kommer från hallagarden.nu

mandalaki
 
Re: En till färgfråga...

Jag skulle tro att det är för att slippa "albinostämpeln", men Snowy kan mycket väl vara skimmel också. Om han är pärlvit, gulvit eller sotvit är dock väldigt svårt att avgöra från några bilder, med eller utan skimmelanlag, men speciellt med ett sådant. Det sopar effektivt bort alla ev färgskiftningar. Jag har själv en pärlvit (el sotvit) Connemara med skimmelanlag. Han var väldigt mörk när han föddes (folk gissade på svettfux!) med stora vita ringar runt ögonen, så det var lätt att se skimmelanlaget (båda föräldrarna är skimlar). De första åren var man/svans och ben lite orange-gula som pärlvita kan vara, men nu som 4-åring är han i stort sett vit. Både på kroppen och i man och svans. Det är omöjligt att avgöra hans grundfärg. Det korrekta vore att säga att han är skimmel född pärlvit, men det känns lite löjligt. Jag kallar honom pärlvit, men han skulle också kunna vara sotvit, eftersom båda föräldrarna har givit svart avkomma. Det jag däremot vet absolut säkert är att han inte är gulvit. Förra sommaren var man och svans klart ljusare än kroppen, och då fick jag för mig att skulle göra en Red Faktor test på honom. Trots att jag med 99% säkerhet visste att det bara var en fas i skimlingen. Testen säger tyvärr bara om hästen är fux eller ej, och det var han alltså inte (har inte ens ett fuxanlag), men jag vet fortfarande inte om han är pärlvit eller sotvit. För enkelhetens skull säger jag dock pärlvit eller BEC....


Men åter till Snowy. Jag känner faktiskt några som varit och tittat på den ponnyn. De lyfte tom på svansen (för att kolla efter ev melanom), och huden där var rosa, liksom skapet. Så det är ingen tvekan om att han har två gulanlag! Skall tydligen även vara rasren Connemara, men som många irländska dubbelgula saknar han papper, eftersom uppfödarna inte vill veta av dem. Om de ens får leva, struntar man i de flesta fall att registrera dem ....

Francess, jag blev lite nyfiken på din ponny. Du skriver att hon förmodligen hade sett ut som Snowy om hon varit skimmel. Menar du verkligen att huden runt ögonen är rosa? Det borde inte vara möjligt, hon borde ha "eye-liner" (och mörk hud runt ögonen), eftersom bläsen ju ser ut att hålla sig innanför dem. Eftersom hon inte har dubbla gulanlag är ju hennes hud pigmenterad utom under de vita tecknen. Det måste isåntfall vara ytterst sällsynt, och jag tror inte jag har sett en enda hittills utan "eye-liner", förutom de som haft vitt som gått ut över ögonen (lykta) förstås. Jag var i Skottland förra året och passade på att åka på en Clydesdale utställning. Där hade hästarna bläsar "högt och lågt" kan jag säga, som slingrade sig runt ögonen i flikar. Jag såg inte många blå ögon överhuvud taget, men så vitt jag minns var de iallafall pigmenterade runt ögonen....

Hon är förresten otroligt söt din ponny och med en läcker färg? Var kommer gulanlaget ifrån?
 
Re: En till färgfråga...

Francess, jag blev lite nyfiken på din ponny. Du skriver att hon förmodligen hade sett ut som Snowy om hon varit skimmel. Menar du verkligen att huden runt ögonen är rosa? Det borde inte vara möjligt, hon borde ha "eye-liner" (och mörk hud runt ögonen), eftersom bläsen ju ser ut att hålla sig innanför dem. Eftersom hon inte har dubbla gulanlag är ju hennes hud pigmenterad utom under de vita tecknen. Det måste isåntfall vara ytterst sällsynt, och jag tror inte jag har sett en enda hittills utan "eye-liner", förutom de som haft vitt som gått ut över ögonen (lykta) förstås. Jag var i Skottland förra året och passade på att åka på en Clydesdale utställning. Där hade hästarna bläsar "högt och lågt" kan jag säga, som slingrade sig runt ögonen i flikar. Jag såg inte många blå ögon överhuvud taget, men så vitt jag minns var de iallafall pigmenterade runt ögonen....

Hon är förresten otroligt söt din ponny och med en läcker färg? Var kommer gulanlaget ifrån?

Du har naturligtvis rätt! Tänkte öht inte på huden runt ögonen, där hon såklart är mörk. Jag tänkte enbart på den rosa mulen! :o

Ronyas mamma är skimmel född isabell. Ronya har en helbror som föddes läckert gul, riktigt gulgul, men som tyvärr även han blev skimmel. Pappan är mörkbrun, så det är kanske därifrån hennes mörka färg kommer ifrån? Ronyas morfar är den inte helt okände The Hale Helios, vackert isabell han med.

Ja, visst är hon sockersöt! Folk brukar stanna upp och kommentera hur söt hon är när vi är ute, så det ligger nog nåt i det. Fast vissa tycker hon ser opåligtlig ut med sina blå ögon (som min mamma...som är gruvligt hästrädd). ;)
 
Jag såg en vit med rödaktig man när jag åkte bil mellan St Skedvi och Gustafs (Dalarna), hann inte se mer, men det såg lustigt ut!
 
nej, har inte haft vägarna åt det hållet. :( fortsätter försöka få till det..
 
Sv: Re: märklig färg..

Nej, det fölet ÄR ju ljust gulbrunt med solblekt svart man och svans.
Jag har lyckats fota fölet ifråga (med telefonen, hade naturligtvis inte kameran med mig när den äntligen stod nära vägen), får dock int eöver bilderna till min dator - har ingen sladd och feletonen vill inte skicka MMS till min mejl trots att jag försökt flera gånger.
MEN jag har kollat noggrannare på fölet och det ser helt enkelt ut att vara "snabbavskimlat". Det är helt vitt, bara TOPPARNA på taglet är röda...
 
Sv: Re: En till färgfråga...

Men då är ju skimmelskäck fel ord på en sån? En skimmelskäck borde ju vara konstantskimmelskäck? Eller?
Vi hade en welshkorsning en gång på ridskolan i Arboga som var skäck med blå ögon. Men inte mörk skäck utan såg ut som en dubbelgul med mörkare partier. Hans färgade fält var dock väääääldigt ljusa. Kan man vara dubbelgul skäck?
Hans pappa ska ha varit Horshaga Egil, men mammam vet jag inget om.
 
Sv: Re: En till färgfråga...

Jag vet inte vilket inlägg du svarar på.. MEn skimmelskäck är rätt benämning på en skäck vars färgade fält visar att dne även är en avblekbar skimmel.
En konstaktskimmelskäck ska benämnas exv svartskimmelskäck, rödskimmelskäck, brunblackskummelskäck osv.

Visst kan det vara en dubbelgul skäck.
Men det kan lika gärna ha varit en skimmelskäck (avblekbar alltså) osm hade stora vita tecken och föddes med blåa ögon av DET skälet - inte alls ovanligt.
 
Sv: märklig färg..

Vi har en ettåring hemma nu.. o jag vet inte vad man ska kalla för namn på hennes färg... Det är ngn blandning mellan fux, skimmel, mörk beigeo ljus beige, lite gråaktig om bena... ja alla möjliga färger på olika ställen.. nästan lite tigrerad på benen (inte mkt nu alltså..)..=) Mamman är skimmel, pappan brun..
Alltså.... hon ser rätt rolig ut.. fällde aldrig av fölpälsen utan hade en stooor raggarsträng under magen..(delvis har)
detta är en arab.. Med helmysko blandning av färg.. får väl se vad det blir för färg senare=) Ngn annan med en helmysko blandning?=)

Och jag skriver i lika bra ordning som vanligt.. förstår om ingen fattar vad man skriver, men vad kan man begära när klockan är snart tre på natten?=)
 
Sv: Re: En till färgfråga...

Du råkar inte bo granne med stuteriet som föder upp welshar, halvblod och shettisar i "mitten av glasriket"? Stuteriet börjar i så fall på K och har en del kor, höns och får också. Var där på studiebesök för ett tag sedan.
 
Sv: Re: En till färgfråga...

Lady_S skrev:
Nu kom jag på en fråga till! Skimmelskäck. Jag har fått för mig att det är en häst som är "fläckig" i två olika skimmelfärger, men när jag fick syn på en häst (som jag då tyckte var skimmelskäck) fick jag veta att det inte alls var en skimmelskäck utan bara en skimmel. Vad är en skimmelskäck då? Finns dom?

Klart dom finns! Står en ute i stallet och mumsar hö! Här är ett par bilder :love:

PICT2800.jpg

Ossi.jpg
 

Liknande trådar

Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 720
Senast: Gimlan
·
Avel Precis nyss ramlade jag över en ny skum färg. Hästarna ifråga är DNA-testade som svart (E_ aa utan några andra anlag som creme, silver...
Svar
9
· Visningar
1 337
Senast: Madick
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 373
Senast: CillaW
·
Avel Kommer jag ihåg rätt att det numera ligger på ägaren att se till att alla förändringar i hästens utseende ska föras in i passet? Sitter...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp