Bukefalos 28 år!

Märklig hälta

C

Chippen88

Det började med att jag skulle rida min häst i tisdags. Han hade vilat på måndan å va as pigg. Det börja typ med att han busa hej vilt drog iväg en bit å bocka å hade sig. Men efter en stund så lugna han sig och ja red väl ungefär 45 minuter och han kändes jättefin.

Sen bestämde jag mig att det fick räcka men jag tänkte att jag skulle ta på mig sporrarna för att han inte riktigt lyssna för skänkeln. Hoppar av och tar på mig sporrarna och hoppar sedan upp igen och ska trava av honom. När ja kommer fram i trav känner ja direkt att det är något som är fel och min kompis som rider samtidigt ser oxå att han haltar. Jag hoppar av och leder honom innan ja tar in honnom. Ja känner igenom alla ben men han är varken varm eller svullen å de har inte fastnat nått under hovarna. Han verkar inte vara ömm nånstans heller.

Jag lindar honom över natten å åker upp till stallet direkt nästa morgon. När jag kommer upp till stallet berättar ja för personalen som jobbar vad som hänt kvällen innan och dom tycker ja ska rida så dom får se hur han ser ut. jag gör iordning honom bena är fortfarande fina och så sitter ja upp och rider. Nu känns han helt fräch och ingen av de tre som tittar ser någon markering. Jag rider lite lätt ca 30 min sen tar ja in honom. Idag åkte jag upp och red igen och bad även denna gång en erfaren om hjälp. Inte heller hon kunde se att han haltade och han kändes inte heller halt utan precis som vanligt.

Frågan är bara varför han blev halt så där plötsligt och under så kort tid. Någån sa att unghästar kunde bli lite vingliga och så när dom är trötta och att det kanske va det ja kände för han va väldigt trött och hade nog ändel mjölksyra. Annars kanske det kan ha berot på att jag red över cavalettibockar och kom in i trav så han var inte riktigt beredd att lyfta på bena så han slog i ett par gånger. Kanske fick han en närvsmäll då brukar dom ju bli rejält halta under en kort stund. Skulle ni fortsätta rida som vanligt men vara extra uppmärksam eller hur skulle ni göra??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Märklig hälta

Jag skulle rida som vanligt. Hästen kan ha sparkat sig själv lite (du vet hur ont det kan göra om du slår i tex armbågen, men det går över fort) Den kan ha trampat på något och blivit öm i hoven en stund (vanligt på mina fullblod) osv. Även vi kan ju göra oss lite illa som går över utan att det är något allvarligt. Den kanske slog på sig när den bockade el likn.
Men du ska förstås vara uppmärksam om den inte känns ok, men det ska man alltid vara å andra sidan.
 
Sv: Märklig hälta

kan ju varit så att hästen fått en lätt korsförlamning.
isf var det ju inte så konstigt om de andra inte såg något dagen efter, för då var den ju över....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 394
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 671
Senast: Dorinda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp