Bukefalos 28 år!

Märklig skav av ridbyxor

Zkold

Trådstartare
Förra året blev jag trött på att alltid få skav av ett par ridbyxor så jag slängde dem tillslut. Hade ridit i dem i några år och aldrig känt något innan.
Tänkte inte mer på det.

Men så i somrars så red jag i ett par nya ridbyxor jag hade fått, dessa fick jag skav av efter ett pass. Det tog mig ca en vecka att läka och jag kunde inte rida för då blev det värre.

Lade dem åt sidan och red i alla andra jag inte fått skav av.

Nu i vinter fick jag skav igen, på samma ställe med ett par gamla ridbyxor som har funkat innan.
Skavet blir på insidan av knäna, ibland inte på båda men jag är trött på att låta de läka ut och det går inte alltid rida med plåster heller.

Min fråga, vad har hänt?! Ridbyxor som funkat så länge som jag helt plötsligt får skav av? :confused:

Kan säga att jag är inte jätteglad av hur det ser ut, även om det läker så blir det ärrvävnad som ser blå-aktigt ut och syns som mest när jag solar.

Är jag ensam med detta problem? och vad ska man köpa för ridbyxor? är inte glad av att lägga undan fina dyra ridbyxor eller slänga dem :cry:

Enda byxorna som funkar nu är whitakers oskodda.
 
Sv: Märklig skav av ridbyxor

Är du säker på att det är byxorna? Min erfarenhet är att jag fått skav av olika sadlar då alla varit långt i från bra för mig.
 
Sv: Märklig skav av ridbyxor

Jag har haft samma problem förr och det var sadelrelaterat, för mig främst i ddressyrsadeln jag hade då....
 
Sv: Märklig skav av ridbyxor

Sedan har du kanske också blivit extra känslig nu. Den nya huden borde ju vara tunnare, och det kanske inte behövs så mycket för att det ska bli skavsår igen. Men jag håller med de andra. Kan det vara något med sadel/stigläder eller dylikt som irriterar?
 
Sv: Märklig skav av ridbyxor

misstänker också sadeln...

eller nytt tvättmedel/hudprodukt? Sånt kan ju verkligen spöka med känslighet har jag lärt mig.
 
Sv: Märklig skav av ridbyxor

Samma problem här, ibland insidan knän, ibland ena vid ffa ena sittbenet. Trodde först det var sadeln men problemet uppstår inte i mjukbyxor (+ att jag bytt sadel) så det måste vara ridbyxorna, har sömmar som går vid sittbenen så de är nog boven, vid knäna blir det väl lätt ngt veck, har man en gång fått skav är det ju lätt att det går upp igen...
 
Sv: Märklig skav av ridbyxor

Jag har också fått samma problem med vissa ridbyxor. Ofta har det varit nya ridbyxor som vållat besvären. Jag misstänker att det kan röra sig om en reaktion orsakad av impregneringsmedel eller färgen som byxorna är färgade med. Samma besvär kan även orsakas av tvättmedelsrester och/eller sköljmedel. Speciellt som problemen återkommer rätt fort. Huden är oftast rätt känslig på ett ställe där det en gång uppstått en skada. Har man väl en gång fått en skada på insidan av knäna kommer såren lätt tillbaka. När jag ridit med ett tunt välsköljt, superunderställ under ridbyxorna har jag inte fått samma problem.

På en större arbetsplats där jag arbetade fick personalen ett tag väldiga problem med utslag. Det visade sig att problemet härrörda från tvättstugan där arbetsoverallerna tvättades. Man hade bytt tvättmedel och var inte noga med hur mycket tvättmedel man använde. Oftast var det två, eller tre gånger mer tvättmedel som doserades vid varje tvätt än vad som behövdes. Tvättmedelsresterna var klart mätbara i arbetskläderna. När personalen blev varm och svettig löstes tvättmedelsresterna upp och kom i kontakt med den bara, svettiga huden med exemliknande utslag som följd...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 785
Senast: Ms_Antrop
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 460
Senast: Nepenthe
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 409
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp