Bukefalos 28 år!

Mässlingen

Självklart!

De flesta som skrivit något i stil med att "vårdpersonal måste/borde vara vaccinerad", menar antagligen "vara immun/icke smittspridare eller vaccinerad".

Slarvigt av oss, eller åtminstone mig!

Men vi gamla har ibland haft hela konkarongen med barnsjukdomar och är immuna, men vi är mer eller mindre på väg ut ur arbetslivet (snart pensionärer), och "de unga" har inte haft sjukdomarna och behöver vaccin...

(Anekdot: när jag var i tonåren tävlade jag i utförsåkning, och familjen åkte gärna skidor i alperna eller fjällen på något av skolloven, en av mig mycket efterlängtat resa. När jag var 12 fick jag röda hund lagom till en planerad resa, när jag var 13 fick jag mässlingen lagom till det årets planerade resa, och när jag var 14 fick jag influensa...:eek:)
Det är inte så länge sen man började med MPR-vaccinet för småbarn. De som är födda på mitten av sjuttiotalet och har haft mässlingen eftersom man inte vaccinerade småbarn då har ju tjugofem år kvar att jobba, det är inte vad jag skulle kalla snart pensionärer.
 
Hur ser det ut med tbc, när upphörde vaccinationerna mot det? Nu med fri rörlighet verkar den vara på frammarsch. Min kompis mamma drabbades för ngt år sedan (av en väldigt potent variant dessutom) och mådde extremt dålig en lång tid och har fortfarande inte repat sig än. Vad jag förstår var behandlingen ingen höjdare heller.

Det varierar beroende på landsting. Jag är ju född -73 i Dalarna och vaccinerad mot TBC (och smittkoppor O_o). En klasskompis född i Gävleborgs län är inte det. Har man fått TBC-vaccineringen har man ett ärr på ena låret (har dock ingen aning om hur de gör det nu men 70-tal och tidigare var det så iaf).

Min moster (ssk) kollade upp sig när det började bli vanligare med TBC igen pga invandring och hennes barn var små. Hon hade ett rätt dåligt skydd så hon blev vaccinerad igen.
 
Det varierar beroende på landsting. Jag är ju född -73 i Dalarna och vaccinerad mot TBC (och smittkoppor O_o). En klasskompis född i Gävleborgs län är inte det.

Min moster (ssk) kollade upp sig när det började bli vanligare med TBC igen pga invandring och hennes barn var små. Hon hade ett rätt dåligt skydd så hon blev vaccinerad igen.

Jag är född 82 och vad jag kan läsa mig fram till så är jag nog inte vaccinerad mot TBC. Efter att ha sett skicket min kompis mamma varit i så börjar jag överväga att vaccinera mig. Jag reser ju en hel del också
 
Jag är född 82 och vad jag kan läsa mig fram till så är jag nog inte vaccinerad mot TBC. Efter att ha sett skicket min kompis mamma varit i så börjar jag överväga att vaccinera mig. Jag reser ju en hel del också

Du borde inte vara vaccinerad mot det, nej. Jag misstänker att man slutade med det ungefär när jag föddes, lite varierande beroende på landsting då.
 
Du borde inte vara vaccinerad mot det, nej. Jag misstänker att man slutade med det ungefär när jag föddes, lite varierande beroende på landsting då.

Ok!

Jag har inte haft vattkoppor heller kom jag på. På tal om TBC ;) Nej men får väl ta en tur till vaccinationskliniken, bor några 100 meter ifrån en sådan :p Tänkte ändå dra dit nu innan jag reser till Kuba. De lär ju klassa mig som världens mest paranida människa när jag ber om att vaccinera mig mot typ ALLT :rofl:
 
Ok!

Jag har inte haft vattkoppor heller kom jag på. På tal om TBC ;) Nej men får väl ta en tur till vaccinationskliniken, bor några 100 meter ifrån en sådan :p Tänkte ändå dra dit nu innan jag reser till Kuba. De lär ju klassa mig som världens mest paranida människa när jag ber om att vaccinera mig mot typ ALLT :rofl:

Generellt vaccinerar man inte mot vattkoppor ;) :D som fö är en av två barnsjukdomar jag haft :p
 
Det varierar beroende på landsting. Jag är ju född -73 i Dalarna och vaccinerad mot TBC (och smittkoppor O_o). En klasskompis född i Gävleborgs län är inte det. Har man fått TBC-vaccineringen har man ett ärr på ena låret (har dock ingen aning om hur de gör det nu men 70-tal och tidigare var det så iaf).

Min moster (ssk) kollade upp sig när det började bli vanligare med TBC igen pga invandring och hennes barn var små. Hon hade ett rätt dåligt skydd så hon blev vaccinerad igen.

Jag är född -71 i Halland och är TBC-vaccinerad, men det gjordes hos oss på vänster överarm. Tror att min bror, född -78, INTE är TBC-vaccinerad, så det var nog någonstans däremellan man upphörde. Jag fick min spruta i åttan, borde varit typ 1986.
 
För att svara på ursprungsfrågan också... Jag har ju större delen av mitt liv haft hund eller häst eller båda. Och i den världen är det ju helt självklart med obligatorisk vaccinering om man vill vara med på utställningar, tävlingar osv. Så jag tycker det vore ganska rimligt med liknande krav även för människor - till exempel för att få välja förskola till sitt barn, jobba inom vården etc.
 
Angående TBC så skyddar tydligen vaccinet inte nämnvärt mot lungtuberkulos utan mest mot spridd tuberkulos som barn löper högst risk att utveckla. Därför är det spädbarn i höriskgrupper som man behöver vaccinera, vuxna har ingen större nytta av vaccin. TBC är dessutom inte särskilt smittsamt, det krävs att man har rätt nära kontakt under lång tid med en person som är sjuk och hostar för att själv bli smittad. Smittade personer utan symptom sprider inte smittan vidare.
 
Det är dubbelriktat. Det är.hälsorisker både med.vaccintion och att inte vaccinera sig eller kan du garantera någon att de med 100% säkerhet inte drabbas av biverkningar som inte är bara högst tillfälliga?

Det finns inga garantier med någonting. Kan en person som väljer att inte vaccinera sig själv eller sitt barn garantera att de inte i framtiden kommer att smitta någon som drabbas av svåra komplikationer eller rentav dör av en sjukdom vars spridning kunde förhindrats med vaccin?
Statistiskt sett är dock riskerna att få av en allvarlig biverkning av de vaccineringar som ingår i barnvaccinprogrammet extremt mycket mindre än att drabbas av svåra komplikationer om man smittas av en av de sjukdomar som vaccinerna ger skydd mot.
 
Nej, det finns förstås personer som anser att de inte tjänar på en blodtransfusion heller eftersom Gud inte tillåter det. Eller som hellre avstår från medicin än tar den om den innehåller några ingredienser från djur eftersom de värderar djur lika högt som människor. Men deras val drabbar bara dem själva. Att välja bort vaccinering(om man inte redan är immuniserad) kan drabba hela samhället.
En parallell är att betala skatt(vilket många också anser att de inte har någon nytta av). Om bara en gör det märks det inte men ju fler som gör det desto sämre kommer det bli.
Är det inte rätt onödigt att dra in skatt i diskussionen? Är det för att du inte har några vettiga argument. Givetvis kan du inte avgöra vad en annan person upplever/känner.
 
Är det inte rätt onödigt att dra in skatt i diskussionen? Är det för att du inte har några vettiga argument. Givetvis kan du inte avgöra vad en annan person upplever/känner.

Jag tycker att det är ett rätt bra exempel på en företeelse där det inte märks om några enstaka struntar i kollektivet men där följderna blir allvarliga om för många inte tar sitt ansvar. Jag tycker dessutom att jag och andra presenterat mängder av utmärkta skäl till varför vi som kan(och behöver) ska se till att vi är vaccinerade.
Jag har inte skrivit att jag kan avgöra vad någon känner. Därför utgår jag från de argument folk använder.
 
Jag tycker att det är ett rätt bra exempel på en företeelse där det inte märks om några enstaka struntar i kollektivet men där följderna blir allvarliga om för många inte tar sitt ansvar. Jag tycker dessutom att jag och andra presenterat mängder av utmärkta skäl till varför vi som kan(och behöver) ska se till att vi är vaccinerade.
Jag har inte skrivit att jag kan avgöra vad någon känner. Därför utgår jag från de argument folk använder.
Det är ingen som rimligen kan säga att skatt påverkar den egna hälsan, att man kan få biverkningar av att betala skatt. Det är det är då helt irrelevant att ta upp skatt som argument när folk avstår från vaccin pga hälsoskäl.
 
Det är ingen som rimligen kan säga att skatt påverkar den egna hälsan, att man kan få biverkningar av att betala skatt. Det är det är då helt irrelevant att ta upp skatt som argument när folk avstår från vaccin pga hälsoskäl.

Det är inte irrelevant eftersom jag inte tog upp anledningarna till varför någon avstår utan vad som händer när för många gör det.
De som tvingas avstå vaccin av hälsoskäl avfärdar du ju dessutom i den här tråden.
 
Det är inte irrelevant eftersom jag inte tog upp anledningarna till varför någon avstår utan vad som händer när för många gör det.
De som tvingas avstå vaccin av hälsoskäl avfärdar du ju dessutom i den här tråden.
Som argument för att få någon att vaccinera sig som avstår från vaccination för att denne anser att det inte är säkert utan riskerar att påverka den egna (eller sitt barns hälsa) så är det irrelevant. Det var den aspekten som jag avsåg.

Ingen kommer att börja vaccinera sig för att man drar paralleller med att betala skatt.
 
De som tvingas avstå vaccin av hälsoskäl avfärdar du ju dessutom i den här tråden.
Nej det gör jag inte, jag avfärdar de som avstår (om det finn någon) pga biverkningar som ömheter vid vaccinationsstället och lättare sjukdomssymptom men inte långsiktiga effekter som är svåra/omöjliga att bevisa och som kan interagera med miljöbelastningen och andra vacciner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp