Mässlingen

Är det någon som vet hur man lättast kollar upp ens vaccineringar? Vårdcentralen och lasarettet kan inte ens komma åt mina journaler från operationen för fem år sedan pga flytt, så hur kollar jag upp barnvaccinationerna?
Men du själv får ju alltid ut dina egna journaler.
Det är bara sekretessen som gör att andra inte får dem.

Är de så gamla att de inte är kvar på "originalstället" så har de skickats till Landstingsarkivet.
Tror det vanligaste numera är att man överfört allt pappersbaserat dit.
 
Så du menar att vi som faktiskt KAN vaccinera oss förtjänar någon slags motprestation av de som inte kan göra det av hälsoskäl? Det räcker inte med att vi själva tjänar på att vaccinera oss, andra som drar nytta av det ska minsann också ställa upp, annars är det inte rättvist? Jag förstår inte hur du tänker. :confused:
De som vägrar vaccinera anser förmodligen inte att de tjänar på en vaccination.
 
De som vägrar vaccinera anser förmodligen inte att de tjänar på en vaccination.

Nej, det finns förstås personer som anser att de inte tjänar på en blodtransfusion heller eftersom Gud inte tillåter det. Eller som hellre avstår från medicin än tar den om den innehåller några ingredienser från djur eftersom de värderar djur lika högt som människor. Men deras val drabbar bara dem själva. Att välja bort vaccinering(om man inte redan är immuniserad) kan drabba hela samhället.
En parallell är att betala skatt(vilket många också anser att de inte har någon nytta av). Om bara en gör det märks det inte men ju fler som gör det desto sämre kommer det bli.
 
I samband med den pågående mässlingsutbrotten i Göteborg och andra ställen så har det höjts röster för att vårdpersonal måste ha fullständiga vaccineringar för att få jobba men också att det ska lagstiftas att alla barn ska vaccineras och att det inte längre ska vara ett frivilligt val. Att ett krav för att jobba inom vården ska vara fullgoda vaccinationer är självklart och att medvetet undanhålla att man saknar vaccineringar tycker jag är skäl för avsked.

Vad gäller obligatorisk vaccination så är det ja med vissa reservationer. Även om individens rättigheter inte ska begränsas så tycker jag nog att man måste prioritera samhällsansvar. Valet är ju att förhindra smittspridning genom att barnet isoleras och inte får tillgång till vård och skola.

Vad tycker ni andra?
Rimligen måste det väl vara immunitet och inte vaccinationer som skulle kunna vara kravet för vårdpersonal? Har man haft mässlingen är man ju immun, och det verkar ju märkligt att då begära att man ska vaccinera sig mot en sjukdom man redan haft.

Vad gäller tvångsvaccinering har jag svårt att se hur det skulle gå till. Ska man binda fast folk som inte vill och injicera dem med våld? Det är en väldigt integritetskränkande handling, som jag inte tycker är motiverad. De flesta är ju ändå vaccinerade eller immuna mot mässlingen.
 
Rimligen måste det väl vara immunitet och inte vaccinationer som skulle kunna vara kravet för vårdpersonal? Har man haft mässlingen är man ju immun, och det verkar ju märkligt att då begära att man ska vaccinera sig mot en sjukdom man redan haft.

Vad gäller tvångsvaccinering har jag svårt att se hur det skulle gå till. Ska man binda fast folk som inte vill och injicera dem med våld? Det är en väldigt integritetskränkande handling, som jag inte tycker är motiverad. De flesta är ju ändå vaccinerade eller immuna mot mässlingen.

Nej vi är allt några stycken som inte är immuna. Jag och min bror fick aldrig mässlingen när jag var barn trots idoga försök och är för gammal för att ha blivit vaccinerad i skolan vad jag och mamma minns ...även om jag fått vaccin i skolan så var det bara en spruta isåfall och det är tydligen inte skydd nog ändå vad jag förstått? Vi pratade om det på jobbet idag och det är några stycken där i samma situation. Jag ska ringa vårdcentralen i morgon tänkte jag för att vaccinera mig.
 
Nej vi är allt några stycken som inte är immuna. Jag och min bror fick aldrig mässlingen när jag var barn trots idoga försök och är för gammal för att ha blivit vaccinerad i skolan vad jag och mamma minns ...även om jag fått vaccin i skolan så var det bara en spruta isåfall och det är tydligen inte skydd nog ändå vad jag förstått? Vi pratade om det på jobbet idag och det är några stycken där i samma situation. Jag ska ringa vårdcentralen i morgon tänkte jag för att vaccinera mig.
De flesta. Inte alla.
 
Rimligen måste det väl vara immunitet och inte vaccinationer som skulle kunna vara kravet för vårdpersonal? Har man haft mässlingen är man ju immun, och det verkar ju märkligt att då begära att man ska vaccinera sig mot en sjukdom man redan haft.

Vad gäller tvångsvaccinering har jag svårt att se hur det skulle gå till. Ska man binda fast folk som inte vill och injicera dem med våld? Det är en väldigt integritetskränkande handling, som jag inte tycker är motiverad. De flesta är ju ändå vaccinerade eller immuna mot mässlingen.
Självklart!

De flesta som skrivit något i stil med att "vårdpersonal måste/borde vara vaccinerad", menar antagligen "vara immun/icke smittspridare eller vaccinerad".

Slarvigt av oss, eller åtminstone mig!

Men vi gamla har ibland haft hela konkarongen med barnsjukdomar och är immuna, men vi är mer eller mindre på väg ut ur arbetslivet (snart pensionärer), och "de unga" har inte haft sjukdomarna och behöver vaccin...

(Anekdot: när jag var i tonåren tävlade jag i utförsåkning, och familjen åkte gärna skidor i alperna eller fjällen på något av skolloven, en av mig mycket efterlängtat resa. När jag var 12 fick jag röda hund lagom till en planerad resa, när jag var 13 fick jag mässlingen lagom till det årets planerade resa, och när jag var 14 fick jag influensa...:eek:)
 
Men du själv får ju alltid ut dina egna journaler.
Det är bara sekretessen som gör att andra inte får dem.

Är de så gamla att de inte är kvar på "originalstället" så har de skickats till Landstingsarkivet.
Tror det vanligaste numera är att man överfört allt pappersbaserat dit.
Tycker bara att det är så otroligt dumt att vi inte har ett nationellt system för patientjournaler...
 
Däremot är jag tveksam till tvångsvaccinering av barn, framför allt eftersom jag är rädd för att det skulle kunna orsaka ännu mer konspirationsteorier och skrämselpropaganda. Rimliga konsekvenser för att man väljer att inte vaccinera sitt barn, t ex begränsning av tillgång till samhällelig service där man riskerar att sprida smitta känns i så fall mer vettig.
Men bäst är nog att envist fortsätta informera om varför det är viktigt att vaccinera, och om det fortfarande finns tveksamhet sakligt berätta om vad konsekvenserna kan bli om man inte vaccinerar sitt barn.
Jag tycker inte att det håller att undvika nödvändigheter bara för att felinformation, misstroende etc, som ju uppenbarligen sker oavsett det du skriver i sista stycket, KAN öka.

-
För att svara på frågan tycker jag givetvis att obligatorisk vaccination ska gälla för både barn och sjukvårdspersonal och borde ha gjorts helst igår. Jag kommer däremot inte på nåt slags piska som inte i första hand bestraffar det ovaccinerade barnet.
 
Nej vi är allt några stycken som inte är immuna. Jag och min bror fick aldrig mässlingen när jag var barn trots idoga försök och är för gammal för att ha blivit vaccinerad i skolan vad jag och mamma minns ...även om jag fått vaccin i skolan så var det bara en spruta isåfall och det är tydligen inte skydd nog ändå vad jag förstått? Vi pratade om det på jobbet idag och det är några stycken där i samma situation. Jag ska ringa vårdcentralen i morgon tänkte jag för att vaccinera mig.

En spruta ger ett visst skydd (ca 92-95%) vilket räcker i många fall. Dock är just mässlingen VÄLDIGT smittsam (med en smittograd på 90%, minst) vilket gör att en andra spruta kan vara behövligt för att vara 'riktigt säker'.

Så en spruta ger skydd! men inte 100%-igt.
 
Som tillägg i diskussionen:

För mig är det självklart att jag, som frisk, är vaccinerad (och vaccinerar mig). Jag har kompisar och familjemedlemmar som inte kan vaccinera sig (allergier, sjukdomar, mediciner) eller som helt eller delvis blivit av med sitt skydd (pga medicinering/sjukdomar).

Jag vill INTE smitta någon med tex mässlingen och orsaka denna person skada eller till och med döden. Jag vet att det sistnämda är sällsynt i utvecklade länder, men det förekommer. Läste också bla att 1/3 av de som drabbas av mässlingen får minst en följdsjukdom och att mässlingen i kombination med dålig kost är vanligaste anledningen till blindhet i utvecklingsländer.

Så jag vaccinerar mig, och hade jag fått barn (inga som helst planer på det) hade det varit självklart att de också skulle vaccineras. Jag tycker inte det skall lagstiftas om tvång på vaccinationer, men samtidigt är jag kanske för något sorts incitament. Kanske. Är inte helt klar över detta, och vad det skulle vara i så fall. Jag kan också se någon sorts poäng i att begränsa det fria förskole-/skolvalet för de som inte är vaccinerade för att minska riskerna för smitta hos utsatta grupper. Men är inte helt klar över detta heller.
 
Jag tror jag startade en mpr-tråd för något år sen men ids inte leta efter den nu.
Hittade mitt vaccinationskort och där står att jag fått mässlingsvaccin när jag var knappt två år och mpr-vaccinet några år senare så jag borde ha 95% skydd mot mässlingen iallafall :confused:
 
Själv har jag haft alla barnsjukdomar utom kikhosta och jag är friskare än de flesta andra människor jag känner. Jag fick aldrig vaccinationerna i skolan eftersom jag redan hade haft barnsjukdomarna när vi väl kom dit.
Jag är 77:a och där jag kommer ifrån brukade man få majoriteten av vaccinerna på distriktsläkarmottagningen eller BVC långt innan skolstart.
Kikhosta fick jag trots vaccination :confused: Minns att jag inte fick gå hemifrån, distriktsläkaren och sska kom på hembesök och tyckte att jag var onormalt pigg (var mest nattetid jag hostade).
Om du inte haft kikhosta vore det kanske bra att ta vaccin, finns väl bättre vaccin nu, för kikhosta är inte roligt … :crazy:
 
Vad gäller tvångsvaccinering har jag svårt att se hur det skulle gå till. Ska man binda fast folk som inte vill och injicera dem med våld? Det är en väldigt integritetskränkande handling, som jag inte tycker är motiverad. De flesta är ju ändå vaccinerade eller immuna mot mässlingen.

Du svarar på någon som uttrycker sig med formuleringen "obligatoriskt" och tolkar det med "tvångsvaccinering" och svarar på ditt eget extrema påstående med en extrem åtgärd?
Obligatorisk kan innebära allvarliga samtal med allvarliga doktorer och psykologer, begränsningar i exempelvis formen aldrig kunna arbeta med barn eller sjuka människor, vite varje månad exempelvis. Jag förstår inte ens hur tanken våld kom in i ditt sinne?
 
Hur ser det ut med tbc, när upphörde vaccinationerna mot det? Nu med fri rörlighet verkar den vara på frammarsch. Min kompis mamma drabbades för ngt år sedan (av en väldigt potent variant dessutom) och mådde extremt dålig en lång tid och har fortfarande inte repat sig än. Vad jag förstår var behandlingen ingen höjdare heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp