Bukefalos 28 år!

Mässlingen

I samband med den pågående mässlingsutbrotten i Göteborg och andra ställen så har det höjts röster för att vårdpersonal måste ha fullständiga vaccineringar för att få jobba men också att det ska lagstiftas att alla barn ska vaccineras och att det inte längre ska vara ett frivilligt val. Att ett krav för att jobba inom vården ska vara fullgoda vaccinationer är självklart och att medvetet undanhålla att man saknar vaccineringar tycker jag är skäl för avsked.

Vad gäller obligatorisk vaccination så är det ja med vissa reservationer. Även om individens rättigheter inte ska begränsas så tycker jag nog att man måste prioritera samhällsansvar. Valet är ju att förhindra smittspridning genom att barnet isoleras och inte får tillgång till vård och skola.

Vad tycker ni andra?

Innan jag läst andras reflektioner:

Det är alltid problematiskt med tvång.

Vad gäller anställda inom vård och omsorg finns det tydligen något slags lagutrymme för att begära vaccination, men i så fall att arbetsgivaren ska tillhandahålla åtgärden (vaccinationen) kostnadsfritt.
Man kan tänka vidare och överväga om arbetsgivaren bör tillhandahålla vaccinationsskydd mot hepatit B kostnadsfritt till alla anställda och om man "kräver" skydd mot mässling så tycker jag att man lika väl bör se till att personalen är skyddad mot hepatit B.

När det gäller barnvaccinationsprogrammet: ännu mer problematiskt.
Visserligen är vaccinationen redan nu kostnadsfri för föräldrarna, men det är som sagt problematiskt med tvång.
 
För att det ingår i samma vaccin som andra, smittsamma sjukdomar. I sak anser jag inte det nödvändigt, men om man ändå "får det på köpet" med vaccin för smittsamma sjukdomar anser jag att det är bra :)

Fast jag ser verkligen inte någon poäng med ett vaccinationstvång för stelkramp även om det naturligtvis är bra att ha, det är ju inte en luftburen smitta. Det är dessutom inte ett vaccin som ges i kombination med något annat.

Själv fick jag en booster efter att ha fått in en pinne i benet när jag jobbade. Har man häst är det också en bra idé att ta en booster om det gått ett tag sedan senaste vaccineringen.
 
Bäst vore också om vi kunde hälsokontrollera och ha ngn form av karantän för de som kommer hit tex som asylsökande. Nån slags "sluss" liksom. Samt att vi hade möjlighet att då också vaccinera de som inte är vaccinerade.
Som jag förstår kan folk komma in i landet med olika sjukdomar, även sådana som vi inte längre vaccinerar mot då vi anser att de är "utrotade". Sedan söker kanske dessa smittade individer på vårdcentralen för åkommor och så är smittspridningen igång. På samma sätt är det ju enormt viktigt att dessa inhemska "vaccinvägrare" faktiskt vaccinerar sina barn då de kanske hamnar tillsammans med nylanlända barn med ofullständigt vaccinskydd och kan orsaka massa onödig spridning. Jag tror på större koll rent allmänt!

Ska karantän gälla svenska turister också, som varit i exempelvis Thailand eller Frankrike eller andra länder där man kan bli smittad av mässling?
 
Är det någon som vet hur man lättast kollar upp ens vaccineringar? Vårdcentralen och lasarettet kan inte ens komma åt mina journaler från operationen för fem år sedan pga flytt, så hur kollar jag upp barnvaccinationerna?

Det beror på var du bor...
i vissa landsting används, sedan några år tillbaka, ett register som heter svevac. Möjligen att man kan komma åt det via sitt konto på 1177 men jag är inte säker.
Bor man i landsting som inte använder svevac, eller har vaccinerat sig för ett antal år sedan, finns det inget sammanhängande register.
Då får man försöka komma ihåg var man kan ha varit och ha blivit vaccinerad, och begära journalkopior.
Exempelvis kontakta det landsting där man bodde medan man gick på BVC, och få kopior på BVC-jorunalen.
Det kan vara lite "knöligt" men går att få fram.
 
Ska karantän gälla svenska turister också, som varit i exempelvis Thailand eller Frankrike eller andra länder där man kan bli smittad av mässling?

Ja det kan jag tycka! Kanske ska man vid resor kunna visa upp ett vaccinationskort eller likn. Ungefär som med hästar ;) Vi är ju noggrannare med djuren än med oss själva.
Jag är för rörlighet men kan som ngn skrev tidigare tycka att ett pass/id samt ngt slags vaccinationskort borde gå att kräva när man reser mellan länder.
Asylrätten är ju just en rättighet, men söker man asyl i ett land utan id eller vaccinationshandlingar kan jag absolut tycka att det vore rimligt att man inte får resa rakt in i landet utan att man först får lämna tex fingeravtryck, eller på ngt sätt får bekräfta sin identitet och får chansen till hälsokoll och vaccinering.
 
Senast ändrad av en moderator:
Som argument för att få någon att vaccinera sig som avstår från vaccination för att denne anser att det inte är säkert utan riskerar att påverka den egna (eller sitt barns hälsa) så är det irrelevant. Det var den aspekten som jag avsåg.

Ingen kommer att börja vaccinera sig för att man drar paralleller med att betala skatt.

Nu diskuterar jag ju vikten av att få så många som möjligt att vaccinera sig, syftet med min argumentation här är inte att övertyga en vaccinskeptiker att vaccinera sina barn. Den diskussionen för jag på andra ställen.
 
Hur ser det ut med tbc, när upphörde vaccinationerna mot det? Nu med fri rörlighet verkar den vara på frammarsch. Min kompis mamma drabbades för ngt år sedan (av en väldigt potent variant dessutom) och mådde extremt dålig en lång tid och har fortfarande inte repat sig än. Vad jag förstår var behandlingen ingen höjdare heller.

Fortfarande väldigt ovanligt med "inhemsk" Tbc-smitta.
Det vaccin som finns, är ganska dåligt.
Det används huvudsakligen till barn i riskgrupp.
skyddar bäst mot allvarlig Tbc-infektion hos barn, ger dåligt skydd hos vuxna och skyddar extra dåligt mot "vanlig" lung-tuberkulos.

Man försöker utveckla ett nytt, bättre vaccin mot Tbc men hittills har man inte lyckats något vidare vilket innebär att man inte ger allmänna rekommendationer eller erbjudanden om Tbc-vaccination.
 
Det varierar beroende på landsting. Jag är ju född -73 i Dalarna och vaccinerad mot TBC (och smittkoppor O_o). En klasskompis född i Gävleborgs län är inte det. Har man fått TBC-vaccineringen har man ett ärr på ena låret (har dock ingen aning om hur de gör det nu men 70-tal och tidigare var det så iaf).

Min moster (ssk) kollade upp sig när det började bli vanligare med TBC igen pga invandring och hennes barn var små. Hon hade ett rätt dåligt skydd så hon blev vaccinerad igen.

Många har sitt BCG-ärr på ena axeln, inte låret. Så lokalen kan uppenbarligen variera.
 
Nej det gör jag inte, jag avfärdar de som avstår (om det finn någon) pga biverkningar som ömheter vid vaccinationsstället och lättare sjukdomssymptom men inte långsiktiga effekter som är svåra/omöjliga att bevisa och som kan interagera med miljöbelastningen och andra vacciner.

Anledningen till att dessa långsiktiga effekter är omöjliga att bevisa kanske är för att det inte finns någon kausalitet? Att man som förälder ändå tror att de är en effekt av vaccin är kanske på grund av att vaccinskeptiker envisas med att hävda´det, trots att bevisning för detta helt saknas.
Miljöbelastning och interaktioner får du gärna precisera, för det låter också som något vaccinskeptiker hävdar helt utan grund.

(Och observera att jag fortsätter att prata om vacciner inom barnvaccinprogrammet, inte influensavaccin.)
 
För att det ingår i samma vaccin som andra, smittsamma sjukdomar. I sak anser jag inte det nödvändigt, men om man ändå "får det på köpet" med vaccin för smittsamma sjukdomar anser jag att det är bra :)

Suck.
Obligatoriskt/tvång "för att det är bra".

Du är ung och ibland ganska idealistisk.

Stelkramp får man som liten, med de första spädbarnsvaccinerna. Därefter gavs en påfyllnad i samband med mönstringen för dem som gjorde lumpen.
I övrigt får självklart var och en själv välja om man vill ha vaccin mot stelkramp. Risken att drabbas av stelkramp är minimal om man inte får stickskada (relativt djup) i jordig miljö.
 
Suck.
Obligatoriskt/tvång "för att det är bra".

Du är ung och ibland ganska idealistisk.

Stelkramp får man som liten, med de första spädbarnsvaccinerna. Därefter gavs en påfyllnad i samband med mönstringen för dem som gjorde lumpen.
I övrigt får självklart var och en själv välja om man vill ha vaccin mot stelkramp. Risken att drabbas av stelkramp är minimal om man inte får stickskada (relativt djup) i jordig miljö.

Vi blev erbjudna en frivillig påfyllning under högstadiet men dum som jag var tog jag inte den (spruträdd).
 
Det är inte så länge sen man började med MPR-vaccinet för småbarn. De som är födda på mitten av sjuttiotalet och har haft mässlingen eftersom man inte vaccinerade småbarn då har ju tjugofem år kvar att jobba, det är inte vad jag skulle kalla snart pensionärer.
Du har rätt, det är ju en del andra otrevligheter som man vaccinerade mot tidigare än 70-80-tal mot.
Polio och smittkoppor bl.a.
Jag såg väl mest till min egen generation, mina barn är vaccinerade något mer än dåtidens allmänna program (födda sent 70-tal-80 tal).

Det går fort, plötsligt är man 65, och tyckte att det var alldeles nyss man var 25...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp