Mässlingen

Det är det resonemanget som är galet: "en mycket stor andel vaccinerar sig idag". Till slut har så många tänkt så och så komme sjukdomarna komma tillbaka.
Är du säker på det? Om inte, varför införa tvång i förebyggande syfte för något som kanske inte inträffar? Marginalen för att vara effektivt mot pandemi är med råge överskriden. I synnerhet som vi som inte fått sprutorna per "automatik" sakta håller på att försvinna med åldersstrecket.
 
Är du säker på det? Om inte, varför införa tvång i förebyggande syfte för något som kanske inte inträffar? Marginalen för att vara effektivt mot pandemi är med råge överskriden. I synnerhet som vi som inte fått sprutorna per "automatik" sakta håller på att försvinna med åldersstrecket.
Ja, jag känner mig så säker man kan bli. Ju fler ovaccinerade, desto större risk en smitta kommer och sprids.
 
Käckt, illa dolt personangrepp och lite härskarteknik. Du lägger ord i min mun som jag aldrig sagt så jag tänker faktiskt inte öda mer tid på att diskutera med dig.

Din sista fråga är osmaklig.
Jag tycker hela ditt inlägg var osmakligt, att påtvinga andra saker för din skull är inte okej. Jag illustrerade det med frågan på slutet. Just för att påtala hur olämpligt det är att påtvinga folk att göra saker.

Vad lägger jag i din mun som du inte sagt, det har inte varit min avsikt utan endast att bemöta ditt inlägg. Jag kände mig klart provocerad. Just ett sådant inlägg tror jag får många att inte vaccinera sig.
 
Den behöver åh andra sidan fyllas på då och då. Så det valet behöver tas då och då.
Eftersom dom första är så tidigt så går myndigheter in om föräldrar inte gör ett bra val för sitt barn, efter grunden är ju barnet vuxen och kan välja själv om den vill ha lite extra spänning i tillvaron och inte vaccinera sig.
Stelkramp är ju inte smittsamt.
 
Ja, jag känner mig så säker man kan bli. Ju fler ovaccinerade, desto större risk en smitta kommer och sprids.
Vi är inte i närheten tror siffran ligger på 90-95% (orkar inte så upp det).

Men om allt fler inte vill vaccinera sig så kanske det är folket i Sveriges vilja att inte införa vaccinationstvång. Risken är att tvångsåtgärder får motsatt effekt.
 
Vi är inte i närheten tror siffran ligger på 90-95% (orkar inte så upp det).

Men om allt fler inte vill vaccinera sig så kanske det är folket i Sveriges vilja att inte införa vaccinationstvång. Risken är att tvångsåtgärder får motsatt effekt.
I närheten av vad? Har aldrig påstått att det komme ske inom 5 år, men att det kommer ske - ja det tror jag.
Känner dock att jag inte når längre här, du verkar ha bestämt dig.
 
Resistenta bakterier kan vi inte vaccinera oss emot, men ett grundläggande vacciationskrav som är dokumenterat (och ett giltigt pass) på människor som kommer in i landet tycker jag skulle vara ett absolut krav. Självklart att människor som arbetar inom sjukvården därefter.
 
Jag bara funderar på vilka vacciner ska vara tvingande? Jag är för vaccin och barnvaccinerna tycker jag ska vara måsten om de ska få vara i förskola/skola. Med lagen om skolplikt så vid 7 års ålder är det ju tvingande.

Däremot är jag tveksam till tvång om influensavaccin / vaccinet för tjejer (livmoderhalscancer m fl) osv hade varit med i det tvingande. Vart drar man gränsen för vilka som är obligatoriska vacciner?

Rimligtvis ska det gälla de vaccin mot smittsamma sjukdomar som ingår i det nationella vaccinationsprogrammet. Sedan behöver det inte gälla för alla skolor/förskolor. Tvånget kan gälla kommunala skolor och förskolor så får privata alternativ göra som de vill. Därmed blir det inte direkt tvingande, men det ger ett starkt incitament.
 
Även om vaccinationsgraden överlag är hög i ett land kan små kluster med stor andel ovaccinerade leda till rejäla sjukdomsutbrott. Ett bra exempel är mässlingsutbrottet i Ohio, där en person tillhörande Amish åkte till filippinerna på en missionsresa och tog med sig smittan hem. Vaccinationsgraden(1 dos eller mer) hos Amish i Ohio låg då på 14%, hos resten av befolkningen på 88%. 383 personer hann bli sjuka innan man fick smittan under kontroll med isolering och massvaccineringar.
 
Jag tycker att det är något av en självklarhet att personer inom sjukvården och andra yrken där risken för smittspridning är stor ska vara vaccinerade. Det är ett fullt rimligt krav att ställa.

Däremot är jag tveksam till tvångsvaccinering av barn, framför allt eftersom jag är rädd för att det skulle kunna orsaka ännu mer konspirationsteorier och skrämselpropaganda. Rimliga konsekvenser för att man väljer att inte vaccinera sitt barn, t ex begränsning av tillgång till samhällelig service där man riskerar att sprida smitta känns i så fall mer vettig.
Men bäst är nog att envist fortsätta informera om varför det är viktigt att vaccinera, och om det fortfarande finns tveksamhet sakligt berätta om vad konsekvenserna kan bli om man inte vaccinerar sitt barn.

https://www.thelocal.es/20150627/six-year-old-diptheria-boy-dies-in-barcelona
 
Är det någon som vet hur man lättast kollar upp ens vaccineringar? Vårdcentralen och lasarettet kan inte ens komma åt mina journaler från operationen för fem år sedan pga flytt, så hur kollar jag upp barnvaccinationerna?
 
Är det någon som vet hur man lättast kollar upp ens vaccineringar? Vårdcentralen och lasarettet kan inte ens komma åt mina journaler från operationen för fem år sedan pga flytt, så hur kollar jag upp barnvaccinationerna?
Hörde på 4P om en som tog reda på hur han skulle gå till väga, tydligen ta kontakt med skolan man gick i och om dom inte hade kvar uppgifterna var det kommunen som skolan ligger i.
 
Men det är väl självklart, att jag (och andra) också vaccinerar oss, för att uppnå flockimunitet?

Vad är det för märkliga resonemang, varför ska det vara valfritt, att riskera att skada andra?
Konstigt svar på en fråga till en som inte kan vaccinera sig och i en debatt som grundar sig på att det inte är självklart för alla att vaccinera sig.
 
Konstigt svar på en fråga till en som inte kan vaccinera sig och i en debatt som grundar sig på att det inte är självklart för alla att vaccinera sig.

Så du menar att vi som faktiskt KAN vaccinera oss förtjänar någon slags motprestation av de som inte kan göra det av hälsoskäl? Det räcker inte med att vi själva tjänar på att vaccinera oss, andra som drar nytta av det ska minsann också ställa upp, annars är det inte rättvist? Jag förstår inte hur du tänker. :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp