Mäta hästens grader

S

__Stilett__

hur mäter man för att få reda på hur många grader en häst behöver i sadel :confused: Har alltid undrat det.
 
Det där med att mäta hästar är inte lätt om man inte har en gradmätare så som de har på eldhestras sida. Jag provade att göra en mall med en ståltråd (slaktad stålgalge) och mätte sedan med gradskiva. Fick det till 98 grader. Fick senare låna en sån där som man mäter ut koppjärnen till wintecsadlar. Då skulle hon ha vitt järn vilken är vidare än 98 grader...Så, det är inte ett lätt företag. :crazy:

mvh :bump:
 
Jag klippte ut 2 st långa, ganska breda pappersremsor (måste ha RAKA sidor)
Sen fäste jag ihop dom med en sån där spretig guldgrej (vad det nu heter :D) på mitten på ena sidan så det blev som ett upp och nervänt V. Sen lade jag den på ryggen på hästen och formade den så den låg rätt, och ritade av insidan av V:et på papper (eller som det såg ut på våra, ca -) och mätte grader.

Dålig förklaring, säg till så kanske jag kan fixa bättre ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 206
Senast: ginnies
·
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 816
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel
Hästnyheter "Gör både dig och din häst en tjänst, sluta slösa pengar på dyra och onödiga kraftfoder, tillskott och magiska pulver" - ord och inga...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp