Magbesvär

StandByMe

Trådstartare
Min partner har sedan 2 veckor tillbaka haft diverse magbesvär i form av diffusa obehagskänslor, magsmärtor nertill i magen, sugkänsla och bubblig mage.

I måndags började han successivt må allt mer illa samtidigt som han kände sig väldigt svag. När illamåendet nått sin topp efter flera timmar kräktes han. Han misstänkte såklart vanlig magsjuka. Däremot mådde han genast bra efter att han kräkts och kunde äta och dricka utan några problem (bortsett från de diffusa symtom som funnits tidigare). Sedan i måndags har dessutom de diffusa magsmärtorna och obehagskänslorna i magen varit mer framträdande, särskilt en stund efter att han ätit.

Idag hände samma sak som i måndags - illamående och magsmärtor som successivt trappades upp, nu värre än senast. Han kände sig väldigt svag och orkade knappt prata. Spydde ner hela hallen för att han inte orkade/hann ta sig till toaletten. Illamåendet släppte efter att han kräkts men magsmärtorna höll i sig några timmar. Det kom även 2-3 diarrér. Nu är allt som vanligt, illamåendet och det akuta magontet är som bortblåst. Han kan äta och dricka som vanligt, och det kunde han även direkt efter att han kräkts.

Någon som vet vad det kan vara? Kan magsjuka yttra sig såhär? Han har blivit rådd att kontakta vårdcentralen i morgon, men tveksamt om det kommer tjäna någonting till såhär i magsjuketider.
 
Var i magen gör det ont?
Det jag tänker rent spontant är om det kan vara inflammerade tarmfickor (divertikulit), eftersom jag själv fick smärtor av det helt plötsligt. På mig gjorde det mest ont på vänstersidan nedanför naveln.
Såvitt jag förstått kan somliga gå med liknande besvär i åratal utan att det blir "mer än smärta", medan det blir mer akut för andra. (det blev det för mig, första ggn jag hade ont av det...)
Jag tycker absolut att han bör gå och bli undersökt!
 
Det låter inte som en "vanlig" magsjuka. Tänker på matförgiftning. Kan han ha ätit samma sak i måndags som idag? Någonting som varit samma, t ex lingonsylt eller inlagd sill eller liknande ur samma burk? Nån mjukost eller dessertost? Någon grönsak? = någonting som man inte hela av på en gång. I så fall har du kanske inte ätit av samma, eller så är han mer känslig.
 
Min partner har sedan 2 veckor tillbaka haft diverse magbesvär i form av diffusa obehagskänslor, magsmärtor nertill i magen, sugkänsla och bubblig mage.

I måndags började han successivt må allt mer illa samtidigt som han kände sig väldigt svag. När illamåendet nått sin topp efter flera timmar kräktes han. Han misstänkte såklart vanlig magsjuka. Däremot mådde han genast bra efter att han kräkts och kunde äta och dricka utan några problem (bortsett från de diffusa symtom som funnits tidigare). Sedan i måndags har dessutom de diffusa magsmärtorna och obehagskänslorna i magen varit mer framträdande, särskilt en stund efter att han ätit.

Idag hände samma sak som i måndags - illamående och magsmärtor som successivt trappades upp, nu värre än senast. Han kände sig väldigt svag och orkade knappt prata. Spydde ner hela hallen för att han inte orkade/hann ta sig till toaletten. Illamåendet släppte efter att han kräkts men magsmärtorna höll i sig några timmar. Det kom även 2-3 diarrér. Nu är allt som vanligt, illamåendet och det akuta magontet är som bortblåst. Han kan äta och dricka som vanligt, och det kunde han även direkt efter att han kräkts.

Någon som vet vad det kan vara? Kan magsjuka yttra sig såhär? Han har blivit rådd att kontakta vårdcentralen i morgon, men tveksamt om det kommer tjäna någonting till såhär i magsjuketider.

Magkatarr?
Jag har kräkts av det några gånger, för en del blir det bättre efter man ätit men det blir det inte för mig. Googla och läs om det o se om han känner igen sig :)
 
Det gör mest ont nertill i magen. Mer specifik har han svårt att vara, smärtan är inte koncentrerad till en punkt.

Sjukvårdsrådgivningen trodde också gallvägar, tarmarna eller magkatarr. Vårdcentralen tyckte inte det lät särskilt akut så de sa att han inte behövde komma dit. Antar att det betyder att han ska vänta och se hur det utvecklas.
 
Min partner fick samma anfall några dagar senare igen. Han fick då komma till VC men blodsänkan visade inte på någon infektion/inflammation i kroppen. Troddes vara magkatarr, han blev rådd att ta omeoprazol i två veckor.

Det blev bättre men inte bra. Inga mer illamåendeattacker med tillhörande spyor dock.

Idag hände samma sak igen. Ont i magen och illamående efter lunchen, fick gå hem från jobbet. Allt trappades successivt upp under några timmar tills han spydde massor. Mådde helt bra efter.

Hur länge brukar magkatarr hålla i sig?
 
Min partner fick samma anfall några dagar senare igen. Han fick då komma till VC men blodsänkan visade inte på någon infektion/inflammation i kroppen. Troddes vara magkatarr, han blev rådd att ta omeoprazol i två veckor.

Det blev bättre men inte bra. Inga mer illamåendeattacker med tillhörande spyor dock.

Idag hände samma sak igen. Ont i magen och illamående efter lunchen, fick gå hem från jobbet. Allt trappades successivt upp under några timmar tills han spydde massor. Mådde helt bra efter.

Hur länge brukar magkatarr hålla i sig?
Är det fortfarande i nedre delen av magen han har ont? I så fall undrar jag varför de säger magkatarr, för det hör väl - såvitt jag förstått - främst till magsäcken och ger smärtor i övre delen av magen.
Se till att han får komma till vårdcentralen och bli ordentligt undersökt! Så ont i magen ska man inte behöva ha!
 
Är det fortfarande i nedre delen av magen han har ont? I så fall undrar jag varför de säger magkatarr, för det hör väl - såvitt jag förstått - främst till magsäcken och ger smärtor i övre delen av magen.
Se till att han får komma till vårdcentralen och bli ordentligt undersökt! Så ont i magen ska man inte behöva ha!

Magsmärtorna är diffusa. Spridda över hela magen oftast. Idag hade han ont runt naveln och strax under men hade svårt att
lokalisera exakt. Han ska ringa läkaren i morgon igen men är orolig och undrar vad det kan vara. Besvären begränsar honom en del i vardagen såklart. Jag tror eftersom han har svårt att exakt lokalisera var det gör ont kanske de ändå misstänker magkatarr i första hand?
 
Magsmärtorna är diffusa. Spridda över hela magen oftast. Idag hade han ont runt naveln och strax under men hade svårt att
lokalisera exakt. Han ska ringa läkaren i morgon igen men är orolig och undrar vad det kan vara. Besvären begränsar honom en del i vardagen såklart. Jag tror eftersom han har svårt att exakt lokalisera var det gör ont kanske de ändå misstänker magkatarr i första hand?
magsäcken sitter typ i höjd med där bröstbenet slutar, alltså en bit norr om naveln...
Runt naveln, även om det inte är en specifik punkt, sitter mest tarmar av allehanda slag. (och livmoder på oss av honkön, men det har han förmodligen ingen...)
Det behöver inte vara så specifikt. Jag hade ont typ nedanför naveln, också diffust men jävligt ont. Och med all den smärtan tvingades jag genomgå en ganska omild :meh: :arghh: gynundersökning, som inget visade. För det var så diffust att läkarna på akuten inte kunde gissa sig till vad problemet var, inte förrän de gjorde en titthålsoperation...
 
Magsmärtorna är diffusa. Spridda över hela magen oftast. Idag hade han ont runt naveln och strax under men hade svårt att
lokalisera exakt. Han ska ringa läkaren i morgon igen men är orolig och undrar vad det kan vara. Besvären begränsar honom en del i vardagen såklart. Jag tror eftersom han har svårt att exakt lokalisera var det gör ont kanske de ändå misstänker magkatarr i första hand?
Har för mig att vid blindtarmsbesvär kan smärtan flytta runt ... men jag vet inte.
 
Tack för era svar.

Min partner ringde en släktings man som är magläkare. Han lät inte orolig. Rekommenderade minst två kurer till med omeoprazol, samt en korttidsverkande medicin vid akuta besvär, och sedan gastronomi för att undersöka ev magsår om besvären ej gått över tills mars-april någon gång.
 
Tack för era svar.

Min partner ringde en släktings man som är magläkare. Han lät inte orolig. Rekommenderade minst två kurer till med omeoprazol, samt en korttidsverkande medicin vid akuta besvär, och sedan gastronomi för att undersöka ev magsår om besvären ej gått över tills mars-april någon gång.

Magkatarr kan sitta i tarmen också. Har för mig att det bara är första delen som kan drabbas dock (jag och tarmar... Googla om du vill veta vad den heter)

Gastroskopi är förövrigt det vidrigaste jag vet :angel: säkert fler som tycker det. Håller tummen för din gubbe att det blir bättre så han slipper.
 
Har för mig att vid blindtarmsbesvär kan smärtan flytta runt ... men jag vet inte.
Oh ja den kan flytta mycket speciellt om blindtarmen inte ligger där den ska. På mig fick de öppna akut en natt för att se vad de kunde hitta, jo en jätteful blindtarm som inte alls låg där den skulle. Sen var jag av med 10 års konstiga smärtor och obehag. Jag hade visst tur för den var på väg att spricka. Min spiral hade de tagit ut tidigare för de trodde att det var den.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 075
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Har en 10 månaders tax som fram till förra veckan aldrig haft problem med magen. I torsdags var hon lite lös i magen, men inget...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp