magkänslan säger att ngt är fel...

G

Gifted

mitt sto, som i vanliga fall är ganska envis, lite svårt att stå stilla långa stunder på gången vid t.ex. mockning. och liknande, har de senaste dagara varit väldigt "trött och seg" alltså, hon har varit mosig, nästan som om hon vore drogad, men bara inne, (jag har inte stall hemma men kan se hagen från mitt jobb) i hagen har hon sprungit och busat som hon alltid gör.
Hon har alltid varit mkt för att busa runt i snön när den kommer. :love:

jag kan förstå om hon är trött en dag eller så, vem är inte det, men hon är förändrad i hela kroppsspråket, kan inte förklara riktigt, verkar loj, nästan deprimerad, men jag tror inte att det är ngt som stallägaren har märkt då han har kanon koll på hästarna och inte har sagt ngt till mig om det.

jag har ägt den här damen i snart ett år, men har innan det varit fodervärd på henne i omgångar, även medryttare, så vi har känt varandra i gott och väl 4 år.

Idag hände ngt som jag aldrig har varit med med henne förut då hon är väldigt renlig och ordningssam av sig, hon pinkade på gången, hon hade då stått i boxen i minst 4timmar, (vet inte exact när de gick in kan ha varit längre tid i boxen) så hon var inte kissnödig pga. att hon inte haft "möjlighet". och kisset sedan, det var bara en lite skvätt, men ganska tjockt, tänk äggula ihoprörd med grädde typ, tyckte det såg mkt märkligt ut, hon har också de senaste tre dagarna börjar trycka sig mot väggen på ena sidan stallgången, när hon står uppbunden, hon har alltid stått lite snett men aldrig på detta sätt.... jag blir bara orolig, hon har inte feber heller... speciellt kissandet gör mig väldigt fundersam, någon som har någon ide???
 
Sv: magkänslan säger att ngt är fel...

nej, brunstig, det vet jag när hon är och loj är inte ett av ledorden då, vi har hingst i stallet brevid och hon är mkt intresserad av honom när hon brunstar, (av all iofs, även valacker) hon gnäggar, ska nosa på alla hästar man passerar i stallet osv. nej, humöret stämmer absolut inte med brunst, kisset kanske gör det... men hon har ju aldrig gjort så förr?? och hon har varit mkt mkt brunstig vissa gånger. i samband med runst är det viftande hovar och trots som gäller, inte, stå och se bortglömd ut i ett hörn.
 
Sv: magkänslan säger att ngt är fel...

Då föreslår jag att du kontaktar din veterinär i morgon för en vet check av din häst. Ev ta blodprover, gynundersöka henne etc
 
Senast ändrad:
Sv: magkänslan säger att ngt är fel...

jo, det är tanken, men tänkte kolla här först om någon har någon ide om något... så hade man kanske haft ngt på fötterna när man pratar med vet, bra följd frågor och så eftersom jag alltid kommer på alla bra frågo efteråt och måste ringa upp och "störa" vet. tack för svaret iaf. :)
 
Sv: magkänslan säger att ngt är fel...

Brunster den här tiden på året när det är kallt och normalt sett inte betäckningstider kan också skilja sig från vårens och sommarens brunster...
du kan ju prova henne på Hingsten om hon är intresserad av honom.
 
Sv: magkänslan säger att ngt är fel...

smart tänkt, vi ska nog ta en lite promenad förbi hingsthagen imrn, innan jag ringer vet. :)
 
Sv: magkänslan säger att ngt är fel...

Gå hellre till hingsten när han står i boxen så att hon får möjlighet att nosa på honom en liten stund, då kan du lättare läsa av om hon kissar, blinkar etc ta en tempkoll oxå innan du ringer vet och innan hon går ut i hagen och springer.
 
Sv: magkänslan säger att ngt är fel...

Hej!
Jag skulle snarast ta prov på borrelia - det är just nu fram på hösten som det brukar visa sig - tar ofta ett litet tag att utvecklas. Ett enkelt blodprov räcker till att börja med c:a 700:- totalt - då får du breda på om det kan vara bakteriellt eller virus , eller kanske något helt annat,- sedan kan du gå vidare med det riktiga testet som är dyrare.

Hoppas att allt går bra och att det egen tligen är något enklare.

Lycka till!
 
Sv: magkänslan säger att ngt är fel...

Puffar på denna. TS symptom stämmer exakt på min häst. Sedan vi flyttade till nytt stall har hennes brunster ändrat karaktär. Hon blir nästan apatisk (inne i sin egen värld) och står och nästan sätter sig på ändan mot väggen, samtidigt som hon tjuter och ibland sparkar i väggen. Innan kissade hon bara o var kär. Jag har inte gjort någon stor grej av det, utan tänkt att sådant kanske kan förändras över tid. Det händer inte lika mkt i nya stallet (väldigt lugnt), så tänker att det kanske delvis är tristess att hon liksom går in i brunsten mer än annars. Men eftersom TS var orolig och skrev denna tråd så vore det intressant att veta om du kom fram till om det var något annat problem, än vanlig brunst?
 
Sv: magkänslan säger att ngt är fel...

Hej! Jag tror också det skulle kunna vara brunst! Själv har jag ett sto, och där är det verkligen skildnad från sommar till vinter. På sommaren är hon helt hopplös men på vintern märks det knappt alls när hon brunstar, lite kiklig och grinig kan hon vara, men inte mer...;)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 081
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 239
Senast: TinyWiny
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 008
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 459
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp