Magnussons torrfoder

Bukefalos 30 år!

Hur är det med Doggy Professional? Finns i Mini variant, där är kulorna mindre än en harplutt 😁
Från hemsidan:
"Spannmål*, kött och animaliska biprodukter (varav torkat kycklingprotein 19%, färsklagad svensk kyckling 11%), oljor och fetter (varav laxolja 0,2%), vegetabiliska biprodukter*, mineralämnen, jäst, nyponpulver* 0,3%.
*Naturliga råvaror."

Tolkar det som att det innehåller lite vad som helst med oklart ursprung, och så slänger man i lite färsk svensk kyckling för att kunna skriva upp det på förpackningen, typ. Och då är ju just kycklingproduktionen inte jättetrevlig i Sverige heller.

Minikulor är ju trevligt dock! Vi har haft en säck RC gastrointestinal puppy sedan han föråt sig på hönsskit som valp, det var också föredömligt små bitar. Men även där sannolikt inte en djurhållning jag kan stå för i köttproduktionen.

Jag har tre hundar som täcker upp det negativa ni skrivit hittills i tråden.
Mina kriterier på hundfoder är
1. Svenskt kött
2. Kort lista av ingredienser
2. Om inte svenskt kött svensktillverkat
3. Enkelt att få tag i (helst utan att beställa och bidra till kartongberget)

Älskar Magnusson av ovanstående anledningar. Är ju dessutom prisvärt och går handla på Willys.

Resultatet som gör att jag troligtvis måste byta foder är:

3 årig vorstehtik, äter m. Vuxen och blir fet av fodret. Det är jaktsässong och hon borde äta active men nu äter hon mindre än vad som står på förpackningen av vuxen men ser ut som en tysk bratwurst och svälter enligt henne själv:crazy:. Så hon verkar ta upp det bra?

7årig vorstehhane som äter active. Nu under jaktsässongen blir det tydligt att det inte fungerar. Han behöver äta mängder och skiter mängder.

12.5årig kastrerad weimaraner som äter vuxen. Hon beteer sig som jag matar henne med kartong och sallad. Äter upp det tillslut när jag lagt på tillräckligt mycket gott:rolleyes:. Får inte missa sina måltider pga att hon har känslig mage.

Har ni tips på ett annat märke som som stämmer hyfsat med min priolista?

Innan hade jag Alggutten i många år men det finns ingen återförsäljare här längre.
Jag gillar Halla och hos mig går den att köpa på Jula och Granngården.
Den stämmer in på dina punkter tycker jag, svenskt (även köttet! ) helt ok lista på ingredienser. 🙂

Från hemsidan:
"Spannmål*, kött och animaliska biprodukter (varav torkat kycklingprotein 19%, färsklagad svensk kyckling 11%), oljor och fetter (varav laxolja 0,2%), vegetabiliska biprodukter*, mineralämnen, jäst, nyponpulver* 0,3%.
*Naturliga råvaror."

Tolkar det som att det innehåller lite vad som helst med oklart ursprung, och så slänger man i lite färsk svensk kyckling för att kunna skriva upp det på förpackningen, typ. Och då är ju just kycklingproduktionen inte jättetrevlig i Sverige heller.

Minikulor är ju trevligt dock! Vi har haft en säck RC gastrointestinal puppy sedan han föråt sig på hönsskit som valp, det var också föredömligt små bitar. Men även där sannolikt inte en djurhållning jag kan stå för i köttproduktionen.
Ja nej det var kanske inte en helt toppen ingredienslista 😅

Jag köper torrfoder för katter och har i min gpdismaskin, kanske kolla där är efter något bra svenskt alternativ? De kulorna är ju väldigt små i de flesta fall.

Jag gillar Halla och hos mig går den att köpa på Jula och Granngården.
Den stämmer in på dina punkter tycker jag, svenskt (även köttet! ) helt ok lista på ingredienser. 🙂

Är du verkligen säker på att köttet i Hallas torrfoder är svenskt? Jag hittar ingen info om det, till skillnad från färskfodret där det skrivs ut.

Är du verkligen säker på att köttet i Hallas torrfoder är svenskt? Jag hittar ingen info om det, till skillnad från färskfodret där det skrivs ut.
1000008144.webp

Här står det att det är svenskt, på förstasidan och sen ett klipp från ett av sorterna.

Eller är det ordklyveri, hade det stått "eller" så hade jag tänkt att allt är inte svenskt.

Visa bifogad fil 174082

Här står det att det är svenskt, på förstasidan och sen ett klipp från ett av sorterna.

Eller är det ordklyveri, hade det stått "eller" så hade jag tänkt att allt är inte svenskt.
Svenskkontrollerat innebär för mig inte att det är svenska råvaror. Bara att de är kontrollerade i Sverige. Hade de haft enbart svenska råvaror så hade inte behövt ha med svenskkontrollerade…

Svenskkontrollerat innebär för mig inte att det är svenska råvaror. Bara att de är kontrollerade i Sverige. Hade de haft enbart svenska råvaror så hade inte behövt ha med svenskkontrollerade…
Du har kanske helt rätt! Jag har också svårt att tänka mig att de får ihop tillräckligt med lamm som är svenskt till fodret. 🤔

Låter troligt. Kommer lammet från exvis Norge hade det för mig varit ok, men inte om det kommer från ett land med avsevärt sämre djurskyddsregler eller fraktats runt halva jordklotet.
I exempelvis Doggys fall så står det att det som inte finns svenskt tas i första hand in från andra nordiska länder, i andra hand andra EU-länder. Misstänker att detsamma gäller för Halla.

Låter troligt. Kommer lammet från exvis Norge hade det för mig varit ok, men inte om det kommer från ett land med avsevärt sämre djurskyddsregler eller fraktats runt halva jordklotet.
Jag håller helt med, förstår att det inte alltid går att få ihop det men det är ju transparensen man vill ha.
Det var likadant med Standardt, fick också till mig att det var svenskt från alla håll (typ) och inte fören man gräver runt visar det sig att det inte är det. Monster profilerar sig också stenhårt som svenskt osv. Blir mer bitter över "att lurats" än att det inte är 100% svenskt.

Jag håller helt med, förstår att det inte alltid går att få ihop det men det är ju transparensen man vill ha.
Det var likadant med Standardt, fick också till mig att det var svenskt från alla håll (typ) och inte fören man gräver runt visar det sig att det inte är det. Monster profilerar sig också stenhårt som svenskt osv. Blir mer bitter över "att lurats" än att det inte är 100% svenskt.
Monster tillverkas väl i Tjeckien har jag för mig? Väldigt många torrfoder från EU tillverkas där.

Jag håller med. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att ange vilka länder köttet man använder kommer ifrån åtminstone i normalfallet(vid tillfällig brist kanske man måste köpa in från andra ställen).

Att skriva "svenska och svenskkontrollerade" råvaror tycker jag verkligen är att medvetet försöka få folk att tro att allt är svenskt. För man kan ju säga att alla lagligt importerade råvaror i någon mening är "svenskkontrollerade". Det är ett ord som inte betyder något alls.

Kan meddela att foderbytet här var succé. Märkte skillnad omedelbart på avföringen och det har inte varit minsta tendens till löst sen foderbytet heller. Bajsar inte mer än innan heller, snarare mindre. Så vi är mycket nöjda både jag och hund, supertack för all hjälp och tips. :)

Fortsätter följetången här, då vi efter ett tag faktiskt valde att testa ett annat än Magnussons. Hunden blev lite onödigt hård i magen av det. Inte så att det störde, hon fick inte förstoppning eller svårt att bajsa, men ändå hårdare än vad det borde vara. Så bestämde mig för att testa Standardt, men i samma veva fick vi erbjudande om en säck hypoallergent från en vän som nyligen fått ta bort sin hund, som var risbaserat, så testade det.
Bajset blev grönt. 😳 Och noterade även att det var typ 700 ingredienser (vilket förvånade mig när det ska vara hypoallergent…), varav ärtor är en, vet inte om det kan orsaka färgen? Har nu gått över på Standardt och nu förstår jag de som säger att hundarna bajsar mycket av Magnussons. Det har den här hunden gjort av andra också, men högarna nu är pyttesmå! Jag är smått chockad.

Bara två dagar in på enbart Standardt nu, men bajset är fortfarande grönaktigt. Ska jag förutsätta att det är foderbytet/rester från förra fodret eller borde jag utgå från att nåt är fel/nåt inte är bra med det här fodret heller? Utöver färgen verkar det som sagt kanonbra, och hunden mår prima.

Liknande trådar

• Foderalternativ till kräsen hund?
  • Stressad matte i foderdjungeln
  • Hundfoder av olika slag
  • Singelprotein torrfoder?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12