Magnussons torrfoder

Bukefalos 30 år!

Om det finns smakförhöjare som inte är naturliga måste det skrivas i innehållsförteckningen(precis som t ex färgämnen), så det är lätt att undvika. :)
Jo det vet jag. Och som jag skrev så läste jag det på påsarna. Och tycker det är synd att det ens förekommer. Det är nog få hundägare som vet vad de egentligen ger sin hund.

Jo det vet jag. Och som jag skrev så läste jag det på påsarna. Och tycker det är synd att det ens förekommer. Det är nog få hundägare som vet vad de egentligen ger sin hund.

Jo, det är trist att det förekommer, men det verkar inte vara vanligt om man kollar runt på innehållsförteckningar på hundfoder. Skräp som Dentastix innehåller smaktillsatser, men det räknar jag inte som foder.
Jag tror att det blir fler och fler hundägare som har koll på hundfoder, men det går också trender i vad man "ska" ge för foder. Det är något av en djungel.

Jo, det är trist att det förekommer, men det verkar inte vara vanligt om man kollar runt på innehållsförteckningar på hundfoder. Skräp som Dentastix innehåller smaktillsatser, men det räknar jag inte som foder.
Jag tror att det blir fler och fler hundägare som har koll på hundfoder, men det går också trender i vad man "ska" ge för foder. Det är något av en djungel.
Jag är nog färgad av att jag är kock från början och inpräntad att tillsga för att maximera näring och smak.
Det känns lite bortkastat att man påskyndar tillverkningsprocessen både inom hundmat som människoföda så att man behöver ta omvägen att sen återtillföra det som från början fanns. Även om det är med naturliga ingredienser. Det känns slöseri på resurser och möjligheter på nått sätt.

Många i min närhet har hund men bara på sällskapsnivå. Jag tror inte någon av dem har läst på en foderpåse mer än skummat det nödvändigaste på sin höjd. Det är inga presterande hundar och man ställer inga krav på fodret bara det funkar. Likaså ges det glatt av skumma tuggrejer, dentastix och annat.
Det är nog annorlunda i kretsarna som många av er mer ”hundiga” bukefalister hänger i. Bland folk som tränar och är lite aktiva.

Men nu har det blivit ett sidospår igen :angel:

En till sak jag gillar med magnussons torrfoder är när jag blöter upp den. Den blir som en gröt. Känns mer naturligt än många andra torrfoder som blir som svampiga/gummiaktiga när en blöter upp och ska trycka i en kong o de vill inte fästa i varandra mm.

Vi har tre hundar som typ tål allt och så har vi en ynklig hane som lätt blir kladdig och dålig i magen och får typ "finnar" av en del foder.
Jag gillar ju egentligen Standardts koncept med kort innehållsförteckning osv men det jag inte gillar med dem är att de inte redovisar mängderna av de olika ingredienserna i sina foder. Det fodret upplever jag också är väldigt "svårt" för många hundar. Vår hane blev aldrig riktigt bra i magen med det och då körde vi Mild-varianten. Det är heller inte särskilt smakligt för hundarna. Luktar rätt tråkigt faktiskt.
Magnusson gjorde att hundarna sket elefanthögar och gärna typ 5-6 ggr/dag. Innehåller ju rätt mycket vete och ganska lite kött.
Men nu har vi hittar ett foder som fungerar kanon och det är Pure Natural sensitive Venison. Tycker innehållsförteckningen är trevlig (inte en massa onödigt lull-lull) och magen är bra :)

Jag är nog färgad av att jag är kock från början och inpräntad att tillsga för att maximera näring och smak.
Det känns lite bortkastat att man påskyndar tillverkningsprocessen både inom hundmat som människoföda så att man behöver ta omvägen att sen återtillföra det som från början fanns. Även om det är med naturliga ingredienser. Det känns slöseri på resurser och möjligheter på nått sätt.

Många i min närhet har hund men bara på sällskapsnivå. Jag tror inte någon av dem har läst på en foderpåse mer än skummat det nödvändigaste på sin höjd. Det är inga presterande hundar och man ställer inga krav på fodret bara det funkar. Likaså ges det glatt av skumma tuggrejer, dentastix och annat.
Det är nog annorlunda i kretsarna som många av er mer ”hundiga” bukefalister hänger i. Bland folk som tränar och är lite aktiva.

Men nu har det blivit ett sidospår igen :angel:
Finns ju ingen kock som lagar mat utan smakförstärkare dock? Man använder ju naturliga sådana, så ur det perspektivet blir det ju märkligt att du reagerar på det i hundmat?

Att man använder fett eller buljong som smakförstärkare ser jag liksom inte det negativa med. Torrt foder utan stark smak/lukt känns ju rätt långt ifrån hundars naturliga kost så det är ju inte så konstigt att en del ratar det tänker jag.

Jag ger både dentastix och annat med sämre innehåll med - man kan ju ha koll på läget ändå? Tänker att det är som för oss, äter man vettigt den mesta tiden så kan trycka i sig både godis, chips och cheeseburgare ibland utan problem ;)
Så länge hunden mår bra på fodret så fungerar det ju uppenbarligen. Jag tror det har gått lite till överdrift med vad man undviker eller tycker är ett bra foder.

Är väl också ett sidospår meeen, apropå skiten, i sommarstugan under semestern fick Frej Magnussons vuxenfoder och lite allsköns godbitar. Han bajsade då en gång om dagen. Hemma i stan bajsar han säkert tre gånger oavsett foder! Met

Finns ju ingen kock som lagar mat utan smakförstärkare dock? Man använder ju naturliga sådana, så ur det perspektivet blir det ju märkligt att du reagerar på det i hundmat?

Att man använder fett eller buljong som smakförstärkare ser jag liksom inte det negativa med. Torrt foder utan stark smak/lukt känns ju rätt långt ifrån hundars naturliga kost så det är ju inte så konstigt att en del ratar det tänker jag.

Jag ger både dentastix och annat med sämre innehåll med - man kan ju ha koll på läget ändå? Tänker att det är som för oss, äter man vettigt den mesta tiden så kan trycka i sig både godis, chips och cheeseburgare ibland utan problem ;)
Så länge hunden mår bra på fodret så fungerar det ju uppenbarligen. Jag tror det har gått lite till överdrift med vad man undviker eller tycker är ett bra foder.
Nu menar jag inte kryddor utan att om man lagar broccoligratäng så kokar man inte skiten ur broccolin och sen tillsätter man broccolismak.
Trodde det var ganska uppenbart vad jag menade när jag skrev ”tillaga för att BEHÅLLA maximalt av smak och näring”

Om köttet inte längre smakar och luktar tillräckligt med kött för att hunden ska vilja äta så tycker jag att det känns lite slöseri.

Senast ändrad:
Min hund äter bara Magnussons torrfoder. Det för vuxna funkar bäst tycker jag. Det spannmålsfria råkade min sambo köpa en gång och han bajsade 100 ggr om dagen med det. Han gillar inget annat torrfoder. Han älskar oxå deras korvar med nöt och kyckling.

Min hund åt Magnussons torrfoder som valp och unghund, alltid med god aptit, notera dock att han är en labrador. :angel:
Det fungerade till största delen bra - stabil mage, fin i hull och päls, men jag har samma erfarenhet som flera i tråden att det blev mycket skit, inte så många gånger per dag för just min hund men stora högar. Det är en hel del spannmål i originalfodret och det verkar inte tas upp så bra av alla hundar.

Nu ger jag ett annat foder av olika anledningar, men jag kan sakna Magnussons ibland. Jag älskar att det är helsvenskt, och det var väldigt praktiskt att kunna köpa en säck på vilken mataffär som helst, istället för att behöva beställa online för att få tag i något vettigt.

Bla fett som sprayas precis som du nämner. Vilket gör fodret kladdigt och luktar mer.
I somras när Wallan åt specialfoder efter gastriten så var det ett sånt foder. På semestern när det var varmt började fodret lukta härsket fett redan efter några veckor.
Men jag har läst på foderpåsar Frasse hade back in the days där det också stått div tillsatser med E-nummer. Nu är det minst 8 år sen eftersom jag gett Magnussons rätt länge.
Vissa torrfoder är verkligen flottiga och kulorna sitter nästan ihop. Inte bra för oss med skäggras.
Jag har också varit med om foder som luktar härsket, oftast efter felaktig förvaring eller när det passerat bäst före datum.
Innehåller det fett/olja finns det såklart en risk att fettet/oljan härsknar.

Nu menar jag inte kryddor utan att om man lagar broccoligratäng så kokar man inte skiten ur broccolin och sen tillsätter man broccolismak.
Trodde det var ganska uppenbart vad jag menade när jag skrev ”tillaga för att BEHÅLLA maximalt av smak och näring”

Om köttet inte längre smakar och luktar tillräckligt med kött för att hunden ska vilja äta så tycker jag att det känns lite slöseri.
I Magnussons fall handlar det ju isf mer om att man har så lite broccoli i att det inte smakar någon broccoli ;) så då hade det kanske inte varit fel med en smakförstärkare..

Det är toppen med svenskt foder men det är märkligt att utmåla det som fel på hundarna som inte gillar fodret

I Magnussons fall handlar det ju isf mer om att man har så lite broccoli i att det inte smakar någon broccoli ;) så då hade det kanske inte varit fel med en smakförstärkare..

Det är toppen med svenskt foder men det är märkligt att utmåla det som fel på hundarna som inte gillar fodret
Jag har inte målat ut det på det viset och har inte haft avsikten att göra det heller.
Det jag har skrivit är att jag tycker att i mångt och mycket så curlar vi våra hundar i mat. Det har ingenting med just Magnussons foder att göra. Den parallellen har några dragit själva.

Det blir en tröttsam ”märka ord” utan min åsikt istället för att försöka förstå vad jag faktiskt menar.
Jag orkar inte hitta ord mer som inte kan misstolkas så jag släpper detta.

Jag har tre hundar som täcker upp det negativa ni skrivit hittills i tråden.
Mina kriterier på hundfoder är
1. Svenskt kött
2. Kort lista av ingredienser
2. Om inte svenskt kött svensktillverkat
3. Enkelt att få tag i (helst utan att beställa och bidra till kartongberget)

Älskar Magnusson av ovanstående anledningar. Är ju dessutom prisvärt och går handla på Willys.

Resultatet som gör att jag troligtvis måste byta foder är:

3 årig vorstehtik, äter m. Vuxen och blir fet av fodret. Det är jaktsässong och hon borde äta active men nu äter hon mindre än vad som står på förpackningen av vuxen men ser ut som en tysk bratwurst och svälter enligt henne själv:crazy:. Så hon verkar ta upp det bra?

7årig vorstehhane som äter active. Nu under jaktsässongen blir det tydligt att det inte fungerar. Han behöver äta mängder och skiter mängder.

12.5årig kastrerad weimaraner som äter vuxen. Hon beteer sig som jag matar henne med kartong och sallad. Äter upp det tillslut när jag lagt på tillräckligt mycket gott:rolleyes:. Får inte missa sina måltider pga att hon har känslig mage.

Har ni tips på ett annat märke som som stämmer hyfsat med min priolista?

Innan hade jag Alggutten i många år men det finns ingen återförsäljare här längre.

1. Svenskt kött

Älskar Magnusson av ovanstående anledningar. Är ju dessutom prisvärt och går handla på Willys.

3 årig vorstehtik, äter m. Vuxen och blir fet av fodret. Det är jaktsässong och hon borde äta active men nu äter hon mindre än vad som står på förpackningen av vuxen men ser ut som en tysk bratwurst och svälter enligt henne själv:crazy:. Så hon verkar ta upp det bra?

7årig vorstehhane som äter active. Nu under jaktsässongen blir det tydligt att det inte fungerar. Han behöver äta mängder och skiter mängder.

12.5årig kastrerad weimaraner som äter vuxen. Hon beteer sig som jag matar henne med kartong och sallad. Äter upp det tillslut när jag lagt på tillräckligt mycket gott:rolleyes:. Får inte missa sina måltider pga att hon har känslig mage.

Innan hade jag Alggutten i många år men det finns ingen återförsäljare här längre.
Jag ger Carrier och tycker det har funkat fint. Bra pris och ganska lätt att få tag i även i våran lilla by. Han är superfin på det, planen är dock att gå över på färskfoder. Han har ätit spannmålsfri lamm och den är väldigt lik algguttens spannmålsfria som han också har ätit en period.

1. Svenskt kött

Inte färksfoder då? Vi fick oftast ösa på lite vid jaktsäsong och där blev de perfekt med 50/50 färskfoder/torrfoder
Ibland även olja på maten

Nuvarande hund fungerar som tur är bra på Magnussons. Jag använder dock foderkulor som belöning i träning, och skulle gärna vilja hitta något i mindre kulor att alternera med. Jag lyckas dock inte hitta något annat på svensk köttråvara. Finns det ens? Kan även tänka mig norskt eller finskt lamm/nöt.

Nuvarande hund fungerar som tur är bra på Magnussons. Jag använder dock foderkulor som belöning i träning, och skulle gärna vilja hitta något i mindre kulor att alternera med. Jag lyckas dock inte hitta något annat på svensk köttråvara. Finns det ens? Kan även tänka mig norskt eller finskt lamm/nöt.
Det är jättesvårt att hitta foder med svenskt kött.

Jag testade Magnusson till vår, han bajsade massor och är dessutom extremt kräsen så det gav jag upp.
Standardt "försöker främst använda svenska råvaror". Det funkade tyvärr inte på vår hund.
Carrier är svensktillverkat men jag minns inte om köttet är svenskt eller ej. Det funkade inte heller för vår hund.

Nu ger vi Furry Family, innehållet norskt lammkött och det funkar på hunden så nu har jag slutat krångla. (OBS. Har en hund med måndagsexemplar av mage och aptit så ovanstående ska inte tas som någon typ av generalisering).

Hur är det med Doggy Professional? Finns i Mini variant, där är kulorna mindre än en harplutt 😁

Liknande trådar

• Foderalternativ till kräsen hund?
  • Stressad matte i foderdjungeln
  • Hundfoder av olika slag
  • Singelprotein torrfoder?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn