Bukefalos 28 år!

Magproblem

L

lilla_mamma

Min pålle blev dålig i magen när vi bytte hage i oktober. Inget ovanligt, han brukar reagera. Efter ett par veckor märkte jag att han var kladdig i baken. Det kom bollar, men också "vatten". Jag avvaktade ett par veckor eftersom det inte såg särskilt allvarligt ut. Sedan började jag ge mag-tarmbalans. "Vattnet" har försvunnit, men har kan bajsa fem gånger under första kvarten av ridturen, två-tre bollar åt gången. Verkar också lite allmänt irriterad i magen.

Någon som har en ide om vad det kan vara? Tips på åtgärder? Jag har inte tagit ut veterinär eftersom det är så diffusa symtom, som kommer och går.

Kan tilläggas att pållen behöver banta, vilket gör att han bara får lite luzern, för att balansera upp ett ganska energirikt ensilage.
 
Hm, hästar verkar ofta bajsa lite granna då och då när de är nervösa/ oroliga för något. Kan tro att det ger en lugnande effekt för stunden just att bajsa.
Min arabvalack är så ibland, hård ena dagen lös andra dagen. Nu får han aloe juice ( fast av andra orsaker) men han blir så lugn och fin i magen av det.

Din verkar snarare hård och när magen rullar igång av ridturen så släpper det lite i tarmarna.

Jag skulle nog ta ett PHpapper och kolla ph värdet på din häst. KOmmer inte ihåg vad det ska ligga på men det vet säkert andra. Skulle nog kontakta vet, det kan ju ligga andra bekymmer. Har hästen normala tarmljud och inte uttorkad?

Tja inte lätt heller!
 
Normalt med ökad bajsavgång pga irriterad tarm efter genomgången tarmflorerubbning. Efersom vattnet försvunnit ur avföringen tror jag att du kan avvakta ytterligare en tid och se om läget stabiliseras. Din häst skulle säkert må bra av att få lite näringsfattig halm av god hygienisk kvalitet att tugga på, det brukar lugna magen!
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 948
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 115
Senast: Madick
·
Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 320
Hundhälsa Matte bankar snart huvudet blodigt på grund av denna never ending story. Min shih-tzu har sen i somras skaffat sig klippkort hos...
2
Svar
22
· Visningar
8 138
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp