Maila eller ringa upp efter jobbansökan?

Flyingraspberry

Trådstartare
Hej alla fina!

Jag behöver hjälp med en fråga och visste inte riktigt vart man kan fråga, kom då att tänka på detta forum :)

Jag har just nu ansökt till en position som junior konsult på mitt drömföretag.

Jag har lärt mig att, Om man vill sticka ut och påvisa på driv behöver man följa upp ansökan på något sätt.
Jag har dock så svårt med att komma med något smart att säga. Man ska absolut inte fråga uppenbara saker för det är super irriterande enligt rekryterare, utan man får säga saker som "jag ser att ni söker detta o detta, innebär det att..blabla".

I vilket fall som helst, jag har aldrig gjort detta innan och har panik just nu! Jag vill ta tillfället i akt och visa upp mig lite, utan att irritera.

Har någon här testat att följa upp efter jobbansökan? Tycker ni mail eller telefon är bäst?
Samt skall man vänta till efter nyår att ringa? För jag antar att rekryterare osv har ledigt till efter nyår :/

Tack på förhand! Är tacksam för all sorts råd! :)
 
Jag har ringt och kollat läget någon gång, speciellt när jag har haft något annat, mindre intressant på gång samtidigt. Ena gången uttryckte företaget att dom verkligen uppskattade samtalet (och jag fick senare tjänsten), den andra gången fick jag inte tjänsten. Jag skulle absolut göra av mig om jag var intresserad.
 
Jag rekryterar och har rekryterat massor genom åren och jag skulle säga att innan ansökningsperioden, om någon sådan är angiven så uppskattas det sällan med extra telefonsamtal/Mail. Det påverkar inte urvalsprocessen extra positivt alls att höra av sig för extra ”sälj” så att säga på det sättet.

Om man har frågor om tjänsten ska och kan man givetvis höra av sig närsom med konkreta frågor . Om ingen ansökningsperiod är angiven kan man givetvis höra av sig för att fråga om status och hur processen ser ut att ligga i tid - sånt svarar varje rekryterare gärna på såklart. Jag hade definitivt väntat till nån vecka efter nyårshelgen för en sådan koll.
 
Jag rekryterar och har rekryterat massor genom åren och jag skulle säga att innan ansökningsperioden, om någon sådan är angiven så uppskattas det sällan med extra telefonsamtal/Mail. Det påverkar inte urvalsprocessen extra positivt alls att höra av sig för extra ”sälj” så att säga på det sättet.

Om man har frågor om tjänsten ska och kan man givetvis höra av sig närsom med konkreta frågor . Om ingen ansökningsperiod är angiven kan man givetvis höra av sig för att fråga om status och hur processen ser ut att ligga i tid - sånt svarar varje rekryterare gärna på såklart. Jag hade definitivt väntat till nån vecka efter nyårshelgen för en sådan koll.

Hej! Är så tacksam för svaren!

Vilken industri har du rekryterat inom? :) Jag frågar för det verkar relevant då jag hört så olika beroende på industri! :)

Jag ber om ursäkt fö mitt följande utlägg, som kan ses som ytterligare bakgrund:
Inom denna "industri" jag vill jobba inom vill dem att man visar på driv och jag har sett intervjuer som HR personal från industrin jag är intresserad gavt i media, där dem beskriver att dem "suckar" åt folk som kontaktar med ett "hur långt är ni i processen". Dem vill ha konkreta smarta frågor, men jag har ju ingen aning om hur det skulle kunna se ut :/

Fick även rådet från folk som jobbar inom just det här företaget, att man ska mejla samt ringa och visa intresse (dock var ämnet ej jobbansökan utan ämnet var spontanansökan) så då känner jag mig extra manad :(
 
Jag har ringt och kollat läget någon gång, speciellt när jag har haft något annat, mindre intressant på gång samtidigt. Ena gången uttryckte företaget att dom verkligen uppskattade samtalet (och jag fick senare tjänsten), den andra gången fick jag inte tjänsten. Jag skulle absolut göra av mig om jag var intresserad.

Hej!

Vad kul att det gick så bra för dig! Minns du hur ditt samtal såg ut?
Att fråga om hur långt dem är i processen är inte ett alternativ, men utöver det vet jag ej hur jag skall formulera mig :(
 
Hej!

Vad kul att det gick så bra för dig! Minns du hur ditt samtal såg ut?
Att fråga om hur långt dem är i processen är inte ett alternativ, men utöver det vet jag ej hur jag skall formulera mig :(
Jag tror att det var något liknande: jag skulle få besked om tjänsten på måndag. På onsdag ringde jag och frågade "hur går det med tjänsten, är den tillsatt". Dock ganska okvalificerade jobb. Jag kommer dock höra av mig till ett företag som jag har varit i kontakt med för att skriva c-uppsats för efter helgerna. Dom skulle höra av sig före jul, och har visat intresse, men har mest troligt inte hunnit med.

Jag har använt mig av väldigt öppna frågor, "hur ligger ni till" typ.
 
Jag tror att det var något liknande: jag skulle få besked om tjänsten på måndag. På onsdag ringde jag och frågade "hur går det med tjänsten, är den tillsatt". Dock ganska okvalificerade jobb. Jag kommer dock höra av mig till ett företag som jag har varit i kontakt med för att skriva c-uppsats för efter helgerna. Dom skulle höra av sig före jul, och har visat intresse, men har mest troligt inte hunnit med.

Jag har använt mig av väldigt öppna frågor, "hur ligger ni till" typ.

Ok då förstår jag! Ska testa det på ett annat jobb som jag sökt!, Extra jobb under helger :)
För företaget, jag tror nog att jag är för oerfaren när det kommer till jobbsök och intervjuer etc. Kanske bäst att inget göra och hoppas på att dem kontaktar mig som kandidat för jobbet.. Får sån ångest :(

Men en annan sak som slog mig; Jag har en Linkedin kontakt som jobbar på just denna avdelning jag sökt till i företaget. Hon är typ den trevligaste och varmaste personen jag någonsin träffat i mitt liv lol..

Skulle jag kunna skicka meddelande till henne och fråga om hennes "råd"?
Inte för att jag tror det är en fördel alls att vara Linkedin kontakt med henne och jag tror knappast att dem har något med HR att göra.. ok, jag är allt virrig nu :/
 
Hej! Är så tacksam för svaren!

Vilken industri har du rekryterat inom? :) Jag frågar för det verkar relevant då jag hört så olika beroende på industri! :)

Jag ber om ursäkt fö mitt följande utlägg, som kan ses som ytterligare bakgrund:
Inom denna "industri" jag vill jobba inom vill dem att man visar på driv och jag har sett intervjuer som HR personal från industrin jag är intresserad gavt i media, där dem beskriver att dem "suckar" åt folk som kontaktar med ett "hur långt är ni i processen". Dem vill ha konkreta smarta frågor, men jag har ju ingen aning om hur det skulle kunna se ut :/

Fick även rådet från folk som jobbar inom just det här företaget, att man ska mejla samt ringa och visa intresse (dock var ämnet ej jobbansökan utan ämnet var spontanansökan) så då känner jag mig extra manad :(

För mig låter det konstigt att man i en urvalsprocess går ”brevid” själva ansökan på det sätt du beskriver du tolkat att din industri gör/har rykte om sig som du tolkat det att göra. Det finns en anledning till att man har en grundurvalsprocess ang konkreta specificerade kriteria i första skede, vilket även följer lagstadgar. Visa ytterligare ”driv” osv får man sen göra utöver i sin ansökan, under vidare kontakt från arbetsgivaren på telefon när/om de ringer samt under intervju när/om man blir kallad.

Vad är det för ”industri” du avser? Typ finansvärlden eller något annat väldigt unikt nischat ? Blir nyfiken 😄

Svar på din fråga till mig : Jag har rekryterat inom flera olika branscher - allt från olika servicerelaterade till industri/produktion till högre chefspositioner .

Det verkar oerhört konstigt att en HR avdelning skulle gå ut i media med att ”de suckar” om någon kandidat som sökt en utlyst tjänst hör av sig och frågar om uppskattad tidsbild för hur processen ser ut.
Utöver det så är det stor skillnad mellan en spontanansökan och att söka en utlyst tjänst (som jag tolkar du gjort i ditt fall?) 😄
 
Senast ändrad:
För mig låter det konstigt att man i en urvalsprocess går ”brevid” själva ansökan på det sätt du beskriver du tolkat att din industri gör/har rykte om sig som du tolkat det att göra. Det finns en anledning till att man har en grundurvalsprocess ang konkreta specificerade kriteria i första skede, vilket även följer lagstadgar. Visa ytterligare ”driv” osv får man sen göra utöver i sin ansökan, under vidare kontakt från arbetsgivaren på telefon när/om de ringer samt under intervju när/om man blir kallad.

Vad är det för ”industri” du avser? Typ finansvärlden eller något annat väldigt unikt nischat ? Blir nyfiken 😄

Svar på din fråga till mig : Jag har rekryterat inom flera olika branscher - allt från olika servicerelaterade till industri/produktion till högre chefspositioner .

Det verkar oerhört konstigt att en HR avdelning skulle gå ut i media med att ”de suckar” om någon kandidat som sökt en utlyst tjänst hör av sig och frågar om uppskattad tidsbild för hur processen ser ut.
Utöver det så är det stor skillnad mellan en spontanansökan och att söka en utlyst tjänst (som jag tolkar du gjort i ditt fall?) 😄

Tack så mycket för svaren! :) :heartSå himla uppskattat av en helt virrig jobbsökande student!

Företaget är ett konsultföretag :) samt ja det är en utlyst tjänst

Ja jag börjar inse att jag är för oerfaren för att börja försöka "glänsa". Vissa tips sidorna jag läst i har just varnat för detta, att man ej får "extrapoäng" för att man följer upp, men att man kan göra det om man kommer vara konkret. Risken är att jag kommer irritera dem dock

Jag har sökt jobb i nästan 1 år nu sedan jag fick mitt kandidat. Läser nu ett masterprogram men vill bara komma igång och jobba. Jag vet exakt inom vilket område jag vill jobba i nu och har tydliga mål med vad jag vill! Jag har skapat kontakter (linkedin) efter event där jag mött personerna osv inom flera olika företag och vill bara få in foten nån gång :(

Jag får nog vänta och se om jag blir kontaktad av HR helt enkelt...

Mackan kan man då vara mer "på" när man spontanansöker? samtal och mejl och sånt?:)
 
Tack så mycket för svaren! :) :heartSå himla uppskattat av en helt virrig jobbsökande student!

Företaget är ett konsultföretag :) samt ja det är en utlyst tjänst

Ja jag börjar inse att jag är för oerfaren för att börja försöka "glänsa". Vissa tips sidorna jag läst i har just varnat för detta, att man ej får "extrapoäng" för att man följer upp, men att man kan göra det om man kommer vara konkret. Risken är att jag kommer irritera dem dock

Jag har sökt jobb i nästan 1 år nu sedan jag fick mitt kandidat. Läser nu ett masterprogram men vill bara komma igång och jobba. Jag vet exakt inom vilket område jag vill jobba i nu och har tydliga mål med vad jag vill! Jag har skapat kontakter (linkedin) efter event där jag mött personerna osv inom flera olika företag och vill bara få in foten nån gång :(

Jag får nog vänta och se om jag blir kontaktad av HR helt enkelt...

Mackan kan man då vara mer "på" när man spontanansöker? samtal och mejl och sånt?:)

Mitt råd är att satsa på att få till en vass ansökan där ditt driv uttrycks på ett bra sätt !
Det är i ansökan du har den möjligheten främst som grund i en rekryteringsprocess.

Vid spontanansökan som svar på din fråga så ja - och nej 😄
Många företag tar inte emot ansökningar utanför en rekryteringsprocess dvs de har inget system att ”lagra/logga” sådana. Men man ska få ett konkret svar från AG att de mottagit och hur de hanterar/ser på sånt. Ett konsultföretag jobbar inte sällan med att faktiskt ha ett sådant system - så frånkopplat just nu denna specifika tjänst du sökt som de utlyst, så ta kontakt med dem och fråga helt enkelt hur de hanterar spontan/intresseanmälningar för framtida möjligheter 😄 Har de ett system för sådana är det väldigt bra att ta kontakt utöver ansökan .
 
Jag har ringt. I och för sig ringde jag och frågade om de hade något jobb, de sa att jag skulle höra av mig om en vecka igen. Gjorde det, samma svar igen hör av dig om en vecka.
Så höll det på i 4 veckor tills de hade ett jobb till mig.

Nu hade jag förvisso annat jobb under tidenja ringde.
Hade jag inte legat på hade de glömt bort mig. Nu låg jag på å visade mitt intresse.
Idag är jag en av de mest effektiva chaufförerna på jobbet, så tror varken dom eller jag ångrar att jag låg på.

Jag gick in med inställningen att jag har inget att förlora på att ringa, snarare massa att vinna och det gjorde jag. Så bara ringa på. 😇
 
Mitt råd är att satsa på att få till en vass ansökan där ditt driv uttrycks på ett bra sätt !
Det är i ansökan du har den möjligheten främst som grund i en rekryteringsprocess.

Håller med; en snyggt skriven ansökan som sticker ut och som inte är full med klyschor gör mig intresserad. Jag tycker även att det är viktigt att man skriver korrekt; t ex att man kan skilja på de och dem, att man använder kommatecken och punkter på rätt ställen o s v (men så är jag ordpolis också...).
 
Håller med; en snyggt skriven ansökan som sticker ut och som inte är full med klyschor gör mig intresserad. Jag tycker även att det är viktigt att man skriver korrekt; t ex att man kan skilja på de och dem, att man använder kommatecken och punkter på rätt ställen o s v (men så är jag ordpolis också...).

Ska man i sitt yrke prestera skriven text (mycket av kommunikationen sker ju numera i mejl) är det A och O att ha ett korrekt språk!
 
Jag har ringt på de tjänster som jag varit extra intresserad av och har fått jobbet samtliga gånger. Så, jo, jag är ganska säker på att det inte är negativt att höra av sig efter någon vecka eller två och då gärna på telefon. Numera är det ju inte alltför många som använder telefonen som telefon, så såvärst många telefonsamtal tror jag inte att arbetsgivaren får hur som helst.
 
Har svårt att tro att man får så många fördelar av att höra av sig i rekryteringsprocessen. Är väl skillnad om det är en spontan ansökan.

Det här är inte riktigt svar på din fråga, men tror du ändå du tjänar på att göra klart din master.
Jag är konsult på ett stort företag och på min avdelning har ca 50% doktorerat och de andra läst en master eller magister.

Får du inte napp på det här jobbet är tips att försöka göra exjobb på företag, många nyexade som får jobb så.
 
Har svårt att tro att man får så många fördelar av att höra av sig i rekryteringsprocessen. Är väl skillnad om det är en spontan ansökan.

Det här är inte riktigt svar på din fråga, men tror du ändå du tjänar på att göra klart din master.
Jag är konsult på ett stort företag och på min avdelning har ca 50% doktorerat och de andra läst en master eller magister.

Får du inte napp på det här jobbet är tips att försöka göra exjobb på företag, många nyexade som får jobb så.

Hej! Tack så mycket för svar! Jag tänker starta ett tråd om detta kanske senare ej säkert än men...

Jag har enorma ångestkval just nu pga min utbildning :( Jag insåg försent, efter att jag tagit min kandidat, att universitet ej gav mig praktiska skills. och jag ej kommer in på de företag och jobb jag ansöker till.

Fast forward, jag går sedan höstas ett masterprogram på teknisk universitet med högt anseende. Bra tänkte jag. Nu kan jag ha denna skola i mitt cv och master och knyta kontakter.

Nu efter en termin insåg jag att master inte var någon "magisk" program eller utbildning, utan det är exakt samma som med mitt kandidat program! Teori och teori och tenta, repeat.

Samtidigt ser jag att de konsult företagen jag är intresserad av, anställer "Nyexade" personer.

Men hur undrar jag nu? Jag menar, är det meningen då att dem skall "lära upp" dessa nyexade dem anställer? För inte fan lär vi oss något här i skolan om de praktiska.

Samtidigt upptäckte jag att det finns en yrkeshögskola som har ett program för just det jag vill jobba med och man har praktik i de företag jag vill jobba i. Folk får jobb i sina praktikställen redan innan examen!

Det är väl en självklarhet, varför skulle konsultfirmor ha nyexade blåbär, när dem kan få nyexade personer som redan vet hur jobbet ska gå till och som redan praktiserat hos dem eller likvärdigt företag?!

Jag är så förvirrad över mina val just nu :( Har du några insikter angående detta?
 
Mitt råd är att satsa på att få till en vass ansökan där ditt driv uttrycks på ett bra sätt !
Det är i ansökan du har den möjligheten främst som grund i en rekryteringsprocess.

Vid spontanansökan som svar på din fråga så ja - och nej 😄
Många företag tar inte emot ansökningar utanför en rekryteringsprocess dvs de har inget system att ”lagra/logga” sådana. Men man ska få ett konkret svar från AG att de mottagit och hur de hanterar/ser på sånt. Ett konsultföretag jobbar inte sällan med att faktiskt ha ett sådant system - så frånkopplat just nu denna specifika tjänst du sökt som de utlyst, så ta kontakt med dem och fråga helt enkelt hur de hanterar spontan/intresseanmälningar för framtida möjligheter 😄 Har de ett system för sådana är det väldigt bra att ta kontakt utöver ansökan .

Tackar så mycket!

Ja så gjorde jag också! Har lagt fullt krut på mitt cover brev, beskrev mig själv och min passion för området jag vill jobba med, samt hur jag känner för företaget, för att skapa en personlig connection med företaget. Var ej svårt för jag menade vart enda ord angående min passion för ämnesområdet samt företaget:)

Ja du har rätt, dessa företag har system för intresseanmälningar där man laddar upp cv och info och är med i deras databas, fick mejl på så sätt om jobbet jag sökte till :)
 
Håller med; en snyggt skriven ansökan som sticker ut och som inte är full med klyschor gör mig intresserad. Jag tycker även att det är viktigt att man skriver korrekt; t ex att man kan skilja på de och dem, att man använder kommatecken och punkter på rätt ställen o s v (men så är jag ordpolis också...).

Ja så gjorde jag! Jag var noga med språket och korrekthet (samt klyschor blä för dem!)

Ordpolis är jag också, dock enbart med mina egna texter vid ansökningar och uppsatser. Utöver det är jag chill med sånt i forum :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 690
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag tänkte anordna en liten, coronasäker loppis på min ridbana om någon vecka. Det kräver tillstånd från polisen, så jag började fylla i...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: Hermelin
·
Relationer Endel människor vill inte ta del av vad andra har att säga utan de säger vad de vill säga och sedan är de klara. Jag har väldigt svårt...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 550
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp