Mål och planer 2025 (alla inriktningar)

Bukefalos 30 år!

Så ledsamt med Ariel! Henne har du väl haft länge?

För egen del, så är allt stoet inriden som planerat. Hon har till och med hoppats med dottern.

Men sorgligt nog kommer hon att säljas. Hon blir inte liten dressyrhäst, utan stannar på d- ponnymått.

Så nu stundar jobbig tid med försäljning och att hitta bästa tänkbara hemmet. Jag avskyr det...

Ja, Ariel hade jag i 17 år. :heart

Mitt mål för året var/är att starta MSVA. Målet är inte uppnått än men på god väg. Gör rörelserna hemma men lite spänning på tävling gör att vi inte är redo att ta steget riktigt än, när han blir spänd blir han lite introvert och då känner jag att han inte kommer ha energi till såpass krävande rörelser. Så vi jobbar på och året är inte slut, så vi får se om vi gör det eller om det blir till våren 😊
Har nu gjort MSVA-debuten. Mycket att förbättra såklart men plåstret är ryckt och vi gjorde det på drygt 63% så det känns som ett bra utgångsläge att jobba vidare från 🙂

Jag har skaffat en liten rockard, med betoning på "liten". En sådan där billig i dålig kvalitet från Globus, solblekt och rostig, men tyckte den kunde duga till att testa spänna för. Så det gjorde jag och ingen reaktion från lilla pållen! Andra gången gick vi en liten runda också, först med mig framme vid tränset och sedan flyttade jag mig bakom och tömkörde. Det gick också utan problem. Upprepade i förrgår och gick ett varv på ovalbanan med. Testade halter och att stå stilla och det gick så pass bra så jag hoppade i vagnen. Tyvärr insåg jag då att det var i princip helpunka på ena däcket, så jag åkte bara med några meter och hoppade ur igen. Men Frasse var verkligen duktig! Så nu måste jag fixa däcket så kanske jag kan köra en längre sträcka sedan.

Men nu står ju en bättre rockard på önskelistan! Skulle behöva en som är lämplig för C-ponny, inte kostar för mycket och som inte finns för långt bort. Skulle ha nappat när en i stallet hade just en sådan till salu nyligen! En ny från Tidaholmsvagnar kan jag ju bara drömma om och Drive Out har ju slutat med sina tyvärr! Har sneglat lite på Shettisshopens vagnar, men tänker att även deras Oxer är liten och Courbetten kan nog vara lagom, men börjar vara lite väl dyr för en vagn som inte ens är tävlingsgodkänd (inte för att jag har några tävlingsambitioner).

Ridningen går också framåt och ridpassen börjar forma sig enligt ett mönster med uppvärmning för hand, uppsutten skritt på långa tyglar och olika varianter av böjning, bågar, serpentiner etc, vändningar och tempoväxlingar, sedan lite mer koncentrering på dagen specifika övning som kan vara sidvärts, åttvolter, vändningar, ryggning eller halt/halvhalt, med eller utan bommar och koner i olika mönster. Sedan lite arbete i tölt på volter, step-over, övergångar mm och som avslut erbjuds att i lång och låg form hitta lite trav. Jag har valt att vänta lite till med galoppen, men har som plan att han ska kunna galoppera under ryttare innan vintervilan (beror på väder när jag startar den).

Uteritterna lyser tyvärr med sin frånvaro, men nu har jag skott runtom eftersom man måste rida på asfalt och grusvägar för att komma ut. Men jag blev ordentligt sjuk direkt efter det så jag har inte haft orken än, kanske till helgen om jag får ridsällskap! Annars blir det en promenad till fots på ridvägen.

Mitt mål var att starta MSV. Jag kan rida igenom programmet men behöver mer styrka och bärighet för att det ska bli riktigt bra så har beslutat att träna igenom vintern för att nå dit.

På den positiva sidan då kommer vi nu få regelbunden träning för tränare då min tränare har blivit bättre efter en tids sjukdom.

Puttar upp den här tråden också. :) Jag ska klura lite på hur det gått för mig i år. Toppar och dalar.

Jag känner lite att jag står och balanserar mellan ytterligheterna. Snart måste jag ta ett beslut…

Alternativ 1
Sätta igång Ariel ordentligt, komma igång med hoppningen igen. Köpa ny (dyr…) dragbil och börja åka iväg på hoppträningar, p&j och kanske t.o.m. debutera i hoppning. Träna minst en gång/månad på terrängbanan.

Alternativ 2
Acceptera att jag bara kan träna belöningsbaserat och börja om från början med ridningen utifrån det. Kanske inte ens få rida i början (även om Ariel verkar positiv till att bära mig).

Storm ska fortsätta att stärka kroppen med belöningsbaserad träning från marken, vi ska börja nosa på kedjor och kanske lära oss stegra på kommando. Såklart ut och köra när hon känner för det, men jag är inställd på att det kan bli rätt sällan. Skulle vara skoj att komma ut ihop med Ariel där Storm körs av mig och Ariel rids av kompis, men det hänger på ovanstående också.

Hoppas på att komma till ett beslut efter BHIS-dagarna.

Storm har verkligen blivit stark och fin i kroppen, jag har tränat flera pass i veckan med lastpall och matta, sen från hösten även madrass som är supernyttig också.

Kedjor… Har jag tänkt på. Men jag har inte riktigt kommit på nån bra kedja, så det får bli ett mål för nästa år kanske.

Stegra har jag släppt helt. Det blev för mycket frustration, så det kändes inte bra att träna i den känslan.

Däremot har det blivit många riktigt härliga körpass, jag är så glad över att hon förstått att hon kan säga nej när det inte känns bra.

Under året har hon även fått två nya hagkompisar, men hon föredrar fortfarande att vara själv.

IMG_7863.webp

Missade halvårsavstämningen, men jag puttar upp tråden nu istället.

Fick ta bort Ariel i april, så det blev varken eller med henne.

Storm har tränats en hel del belöningsbaserat, främst omvårdnadsgrejer, men även lite stärkande övningar för kroppen. Lite körning har det också blivit, vi har så kul när hon vill bli selad. :love:

Pål (min nya häst) kommer om några dagar och målet med honom i år är att lära känna honom och börja introducera belöningsbaserad träning. Kanske kommer vi så långt så vi kan träna lite omvänd rundkorall eller löshoppa lite.

Hur har det gått för er andra?

Pål min lilla (stora) mysbjörn har lärt sig grunderna i belöningsbaserad träning och därefter har fokus legat på lastträning iom att han flyttade till nytt stall i början av december. Jag är väldigt nöjd med allt vi gjort hittills och ser så mycket fram emot 2026!

IMG_8274.webp

Jag ramlade av och skadade min högerarm illa i oktober. Rehaben går sådär och fruktansvärt långsamt så jag kommer nog få ha en ganska flytande målbild nästa år för egen del. Hade tänkt att eventuellt debutera 1m under utesäsongen men nu blir det kanske snarare att börja lära mig rida igen. Har testat litegrann men hela min koordinationsförmåga känns som bortblåst så träna mycket för tränare står på mållistan. För hästens del handlar det mesta om att hålla henne frisk, glad och hållbar. Tyvärr gjorde min skada att vi fick ställa in både vetcheck och senaste terapeutbesöket så det står på schemat januari-februari. Åka på roliga äventyr minst nån gång i månaden står alltid på mållistan. Det spelar inte så stor roll vad, bara att hålla igång åkandet och göra något hästen tycker är kul (typ galoppbana, uteritt, hoppträning osv).
Åh så roligt med tillbakablick och utvärdering! Jag har haft ett så mycket bättre år än förväntat. Inget ont som inte har något gott med sig. Jag har jobbat mycket med att lära mig rida mer balanserat så jag minskar risken att åka i backen igen. Jag har snöat in på RIB och gått en kurs och gjort sitsanalys. Det var lite revolutionerande både för mig och hästen som aldrig känts så fin som nu. :love: Nu jobbar jag på att få tillbaka självförtroendet i hoppningen vilket också gått väldigt bra hittills så förhoppningsvis är vi tillbaka på tävlingsbanan nästa år.

Jag:
Hoppa 60cm med Halle. Självkänslan är på topp då vi börjat skutta små hinder
Jag har hoppat 60cm 😍🙏

Halle:
Köras in med vagn. Påbörjad faktiskt och det har gått otroligt bra.
Vi kom inte så långt med det. Men har en tolksele och vi ska testa dra pulka när snön kommer 🤓

Rida dressyr program
Jag har ridit dressyrprogram på skoj!

Ha kul.
oj så roligt vi har haft, har 2 medryttare på honom också, de gillar att hoppa så han får hoppa en dag/vecka ca.

Råkade köpa en till häst, whoopsi

Den blivande 14-åringen: Läka efter artroskopi i bakknät, komma igång och träna, vara tillbaka där vi var i våras under hösten hoppas jag.
Den blivande 6-åringen: Nyss inköpt, ska kastreras och kommer hem i början av mars hoppas jag. Målet är att komma igång och träna rätt snabbt och göra någon start i dressyr och någon i WE på minst Lätt A-nivå.
Vi är inte riktigt tillbaka där vi var våren 2024, men vi är bra på gång.
Sexåringen har tävlat både dressyr och WE, fina resultat i WE och resultat i dressyr :D

Min lilla plutt är nu körd i skritt och tölt (grisepass?). Han gillar särskilt när han får springa på ovalbanan, så någon gång har det blivit oplanerad galopp där också.

Uppsutten galopp har fått vänta lite längre än planerat pga skadan han fick i sensomras. Och efter det blev jag sjuk och efter det betedde han sig konstigt vid lyft av hovarna, så han skoddes av och fick genomgång av equiterapeut (som hittade en låsning) och tidigare vintervila. Nu är han igång igen och vi har skrittat över bommar, tränat på öppna, ryggningar och framdelsvändning för hand och lite uppsuttet igen. I dag red vi på ovalbanan efter lite lösgörande arbete i skritt och lite tölt. Bad honom om galopp och javisst, röstkommandot sitter så han bjöd på en riktigt stor och trevlig galopp. Jag blev så glad, så jag avslutade dagens pass! Nu ska jag bara överföra röstkommandot till galopphjälper med.

Och traven, som jag inte trodde fanns visade han jättetjusigt när jag skulle hämta honom i hagen. Han kom springandes i trav mot mig med höga benlyft, förmodligen pga leran i hagen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka