Mål och planer 2026!

Bukefalos 30 år!

Habina

Trådstartare
Vi kör en sån här tråd för 2026 också tycker jag. Roligt att läsa som allas hästplaner, stort och smått.

Förra årets tråd finns här om man vill kopiera nåt mål: Mål 2025

Jag ska summera 2025 så återkommer jag med mina mål. Just nu känns allt väldigt, väldigt spretigt och oklart.

Mål för året är att fortsätta vara hela och friska båda två, och om vi får vara det så ska vi jobba vidare med att bli starka i de svårare grejer som vi tagit oss an i somras/höstas. Min plan är att rida MSVA och bli säkrare och bättre i det, samtidigt som jag börjat med serier i var tredje och har som stor-mål att debutera S:t Georg innan 2026 är slut -vilket i sig känns svindlande (HUR har detta gått till???) men inte omöjligt 🫣

Har nog inga riktiga mål alls faktiskt. Men lite.. drömmar? Förhoppningar? Ingenting som måste bli men som kanske är något att sträva mot?

Nova❤️ hon blir 4 år nästa år.
Hon ska få hoppa under ryttare och starta någon pay and jump. Men jag rider inte då🤣
Om hon känns mogen och redo vill jag att hon ska starta första riktiga tävlingen till hösten, kanske på hemmatävlingarna. Men bara om hon känns redo.
Desamma med dressyren. En LC på hemmatävlingarna hade varit så roligt, om hon är redo!
Annars kunna rida ut dit jag vill utan konstigheter. Kunna gymnastikhoppa lite hemma och bara ha kul och utvecklas i våran takt❤️ utan bocksprång!!
Jag ska prova att mäta henne nu till våren, ifall hon klassas in som D-ponny.

Mini❤️ blir två år?! Mina drömmars häst😍 förutom haflingern, hon var det på riktigt i så många kategorier.
Hon överraskar mig ofta, har så stort förtroende och vill vara till lags. Mild och klok.
Ska få testa på löshoppning under vårvintern. Testa longera lite och när det blir ljust och bra underlag igen, följa med Nova på promenad i skogen.
Till hösten kanske jag sitter på henne?! Det är ingen brådska och jag är inte alls säker på att jag kan göra det själv, har dåligt med hjälp hemma också. Men kanske! Annars får hon åka iväg. Men det kanske blir på våren -27.

Vill att båda ska hålla sig fräscha och kunna hobbyridas. Om det går bra med lillemans rehab så vore det kul att starta nån dressyrklass med honom så småningom. Den stora vill jag kunna rida i alla gångarter på bana och ute samt hoppa in.

Hästen som blir sju ska tävla Msv B WE, förhoppningsvis med stabila resultat. Troligen kommer han gå en eller annan dressyrklass också, Lätt A till att börja med. Han som blir 15 ska jag göra roliga saker med, rida ut, träna WE, leka och lattja. Jag är lite sugen på att testa om det skulle gå att rida med garrocha på honom - det skulle kunna vara så att han är så mogen att han kan hantera det nu.

Frasse kan ju nu räknas som både inriden och inkörd. Och jag har både ramlat av och slungats ur rockarden, så check på dem! Pay&jump (bombana) och WE-träning har också avhandlats. Så för 2026 lägger jag till att vi ska kunna fatta galopp för skänkel (just nu bara röst). Kunna hoppa en lägre bana (30-50). Hitta traven! Och utveckla tölten, kanske åka iväg på någon träning. Definitivt lastträna och åka till ett ridhus. Och komma ut på längre uteritter.

Att vi båda får vara friska och fräscha är såklart huvudmålet.
Fortsätta träna i alla tre grenar, ekonomin får avgöra hur mycket som vanligt.
Fortsätta tävla fälttävlan, har 6 tävlingar inplanerade, känns lagom under en säsong.
Kommer fortsätta med H80 på tävling, vi är bättre än så men jag vill att det ska kännas enkelt för oss båda och litar inte på att mina nerver håller för högre.

Kommer troligen inte starta mer hoppning, kanske någon avdelning B på klubbens tävlingar men inget annat.
Dressyr vill jag fortsätta starta hos tränaren. Även om jag inte tycker själva tävlandet är så roligt så gillar jag att ha fasta mål att träna mot.
Min tränares mål är att vi ska rida LA:5.

Jag behåller väl mitt vanliga mål - att både häst och ryttare ska få vara skadefria! Det brukar ju tyvärr inte uppfyllas, men hoppet lever😅

Annars är mitt mål att försöka få till lite mer stabilitet för oss, hitta sätt att minimera våra på/av-perioder. Kanske hittar jag den där hoppintresserade medryttaren som skulle kunna bidra med att Nelly får utvecklas i hoppningen och jag får lite mindre stress och dåligt samvete i livet.
I dressyren avslutade vi 2025 med att påbörja bytesträningen, så ett solklart mål för året får bli att lära henne byta! Vore kul!

Storm: Jag vill fortsätta att träna de stärkande övningar vi gör (matta, lastpall, madrass) och köra så ofta vi känner för det. Hon har uttryckt en önskan om att få springa mer, så minst en gång i månaden ska hon få vara lös på ridbanan (det är lite trixigt då hon bara får vara där kvällstid och så måste jag stänga haggrindarna, flytta undan allt foder och ”ponnysäkra” staketet på ett par ställen). Sen är jag sugen på att testa fritt följ och kanske få till lite baklängeskedjor.

Pål: Vi ska promenera runt området, kolla in ridbana och ridhus. Börja med lite förberedande övningar inför inridning, han kan t.ex. inga rösthjälper öht. Tänker främst parkering och omvänd rundkorall, men även stärkande övningar som Storm gör. Jag får se om jag kanske säljer honom, ork och lust är låg.

Jag har en ridkurs på islandshäst inbokad 16 maj. Jag hoppas kunna rida en kompis islandshästar några gånger före, och kanske även någon lektion på ridskola.
Vill rida ut på nya platser och köra (trav)häst.

Med Freddie hoppas jag på något slags mirakel - att vi kan hitta vad som är fel på honom och hjälpa honom med det, annars är nog nästa år året jag måste fatta något beslut, han har varit skadad sen i april och han mår inte bra. :(

Med fuxen är det lyckligtvis roligare - han ska ut och tävla lite hoppning i vår, han är ff väldigt grön i hoppningen trots att han nu blir 8 men där är planen att debutera nån 90-klass i mars och sen tuffa på där och ge oss ut och träna lite terräng så fort det går för att förhoppningsvis debutera H90 på Ryttis v20. :)
Kanske jag låter matten debutera nån dressyrstart också... :angel: :D

2026 har jag två sexåringar i stallet och en åttaåring.

Halvblodet (6 år) åker jag iväg med på första markarbetskurs 3-4 januari. Sedan har jag anmält till dressyrträningar varannan vecka, återstår att se om vi börjar med individuell träning eller tillsammans med någon mer. Vi ska miljöträna med både ridhus och uteritter med sällskap. Vi ska konditionsträna. Och så hoppas jag att vi kan vara typ på LA-nivå i dressyen framåt slutet på sommaren och kanske hoppa små banor på sådär 60-70 cm. Hade varit roligt att också prova på någon WE-träning men inser att jag kanske inte ska gapa över hela stycket och så svarar karma med skador och annat.

Nordsvensken (6 år) ska jag fortsätta fokusera på att miljöträna hemma och successivt försöka åka iväg på uteritter med honom också för att utöka hans värld. Kanske han kan ta plats på någon av markarbetsträningarna framåt slutet på året? Vi ska jobba mer med uthållighet i galopperna och bärigheten över lag.

"Ponnyn"/övervuxna icke inridna ponnyn (8 år) ska jag framför allt träna så vi blir synkade i vår kommunikation. Att han förstår att han får lov och kan berätta både saker som han tycker om och saker som gör honom rädd, och att jag gör mitt bästa för att anpassa mig efter det. Vi ska gå ut på promenader och träna lite frihetsdressyr och kanske löshoppning någon gång. Jag har inga förväntningar på att han ska ridas men kommer troligtvis inte kunna avstå helt från att närma mig något försök. Men då måste vi ha synkat kommunikationen riktigt ordentligt och det får ta den tid det tar.

Prio ett: sälja en häst. Kanske två.

Målet för unghästen (5 år, men haft föl) är att hon ska bli trygg och stadig i ridningen, så hon kan göra sitt gångartsprov i slutet av juli. Vill även introducera henne för WE och uppsutten hoppning. Förhoppningsvis kan vi även ta tag i inkörningen på nytt, den har legat helt på is sen hon blev dräktig.

Avelsstoet ska förhoppningsvis få en frisk och fin avkomma i början av sommaren. Sen får vi se om hon betäcks om här eller om hon lånas ut.

Det nya året börjar ju bra med vila. För att jag mitt nöt valde att inte, INTE, lägga på snösulor vid senaste skoningen i december. För det var ju ingen snö, bara lera. Så jag tänkte att jag sätter på polar pads om det kommer snö. Men eftersom jag inte ville ha tåbrodd bak valde jag till sist snösulor bak iallafall. Nu är det ju snö kan man ju säga (bor i Norduppland), och tror ni jag har några polar pads att sätta dit? Nope! De är beställda, men det tar ju ett tag, Så vila då!

Eddie blir sju under 2026, snart vuxen ;)

Stora målet för året att lära honom att byta, det får styra allt annat :D Förhoppningsvis är vi klara för start i MsvB innan året är slut, just nu tänker jag att vi är redo för debut i LA:5 under våren. Vi gjorde en start i WE förra året och planerar göra någon start även i år. Förutom det vill jag även göra debut i sportkörning, nu när jag har en så fin körhäst :)

Gör vanligen inte så många starter på ett år då jag gillar träningsperioder i lugn och ro men insåg förra hösten att vi nog behöver mer vana på banan trots bra procent/resultat nu när vi siktar mot att rida svårare klasser. Har inte riktigt landat i hur jag ska göra men förhoppningsvis ska vi även komma igång och rida för tränare regelbundet så det kanske räcker som plan tills vidare.

Jösses... mål?

Jag önskar mig en frisk unghäst. I nästa vecka är det ett år sedan han skadades som sexmånaders föl. Oklart vad orsaken var, men långvarig inflammation i hasen var besväret.

Men, som unghäst så har han ju fått vila sig i form, och tja, svullnaden är som en valnöt nu. Målet är väl att den försvinner. Det är dock tveksamt i vilken mån jag kan påverka det. Han blir hursomhelst två år sent i sommar, så det är ingen hets att göra något särskilt. Jag planerar att visa honom som treåring sensommaren 2027 så han får fortsätta att chilla med mig.

Ett lite mer konkret mål är att den andra unghästen ska ridas in.
Vem som blir den lyckliga är ännu inte bestämt, men grunden lägger jag själv. Vi har sadlat och longerat, men ännu inte tränsat.
Det känns inte som så bråttom då hon är liten till växten. Så jag kan dra till med att det vore kul om hon är lite riden vid årsskiftet 26/27.

Det är nog lagom låga ambitioner. :idea:

Kaj ska få lite vila nu i februari sen ska han sättas igång igen i mars-april, och sen i Juni är planen att han åker på utbildning medan dom andra går på bete (och slipper bli så fasligt rund som han blev förra sommaren som en bonus). Han blir 5 i år men är väl inte i "fas" med sina jämnåriga riktigt iom att vi i princip bara mullar i skogen. Men nu ska han iaf till en hoppryttare som ska få lite fason på honom på banan! 🤞

Jösses... mål?

Jag önskar mig en frisk unghäst. I nästa vecka är det ett år sedan han skadades som sexmånaders föl. Oklart vad orsaken var, men långvarig inflammation i hasen var besväret.

Men, som unghäst så har han ju fått vila sig i form, och tja, svullnaden är som en valnöt nu. Målet är väl att den försvinner. Det är dock tveksamt i vilken mån jag kan påverka det. Han blir hursomhelst två år sent i sommar, så det är ingen hets att göra något särskilt. Jag planerar att visa honom som treåring sensommaren 2027 så han får fortsätta att chilla med mig.

Ett lite mer konkret mål är att den andra unghästen ska ridas in.
Vem som blir den lyckliga är ännu inte bestämt, men grunden lägger jag själv. Vi har sadlat och longerat, men ännu inte tränsat.
Det känns inte som så bråttom då hon är liten till växten. Så jag kan dra till med att det vore kul om hon är lite riden vid årsskiftet 26/27.

Det är nog lagom låga ambitioner. :idea:
Är det mamman som du har kvar?

Shettisen - är ju primärt dotterns ponny men för min del ska jag introducera fler redskap som domänsax, harv, potatiskup och om vi får tag på en liten fyrhjulig vagn också. För att använda henne lite runt gården/skogen, hon är bara sparsamt körd i rockard innan vi köpte henne men älskar körning. Har även som mål att få till skolor i skritt och trav vid tömkörningen.

Ungponnyn - om vi inte bestämmer oss för att sälja och köpa en ponny som dottern kan rida inom snar framtid så är målet att kunna köra med släpande redskap på åkern och få henne dräktig till sommaren. Sen till hösten börja rida in.

Liknande trådar

• Mål och planer 2026
  • Tävlingsmål 2026
  • Mål och planer 2025 (alla inriktningar)
  • Mål och Planer 2025

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka