Mala eget mjöl

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 3 656
Jag och min man har precis börjat nosa på att mala eget mjöl, detta efter att vi tittade på en dokumentär där jag fick veta att det är massor saker som plockas bort ur mjölet för att ge det längre hållbarhet.

Sagt och gjort, vi beställde vete med 16% protein i. Och nu har vi försökt göra mjöl i matberedaren. Och alltså, det gåååååår ju, men helvete vad mycket jobb det är. Bäst fungerade min elektriska pepparmixer, men helt bra blev det inte. Vi kikar nu på att köpa en riktig kvarn för just detta ändamål.

De verkar kosta från 3000 kr ungefär.

Har folket från buke några tips? Har ni själva kanske bakat bröd på hemmalet mjöl, och kan ni kanske ge tips på do's and dont's? Samt, berätta gärna om smakskillnaden!

Vår första deg ligger på jäsning nu. SÅ spännande att se hur det blir. Troligen lite väl kompakt med tanke på att mjölet inte riktigt är ehm mjöl :p
Har ni köpt hem vete eller vetekärna? Det är kärnan man gör mjöl på. Resten siktar man bort i olika hög grad. Jag köper mjöl från en lokal kvarn, det är kravodlat spannmål. Mjölet är mörkare än "vanligt" vetemjöl och tar längre tid på sig att ta upp vätska. Deras special vetemjöl är mer siktat och därmed vitare. Besök en kvarn kanske? Jag har inte det intresset att mala själv, men läste i boken Europas mödrar att man har undersökt hur lång tid det tog att mala mjöl till varje dag och under den första perioden tog det en hel dag, när man fortsatte att utveckla metoden kunde man korta ner tiden men det tar lång tid ända fram till modern tid när man kan börja använda kvarnar med vattenkraft.

Du kan alltså inte se att din trådstart kan tolkas på det sätt som flera av oss gjort? Eller att du själv kan göra rätt fula påhopp? Som en ropar får en svar.

Jag ifrågasatte trovärdigheten i dokumentären och berättade om alternativ. Du kommer då med ett tvärsäkert påstående som förstärker hur jag tolkade trådstarten:
Har du verkligen läst vad som står? Jag har varit jättetydlig. Jag svarade sakligt att det tas bort i Sverige med, att det görs för att det påverkar hållbarheten, vilket är fakta, jag lägger till att det inte är något konstigt = inte konspiratoriskt, och förklarar att det är därför mjölet är så vitt. Jag skriver också att man kan köpa fullkornsmjöl och få liknande.

HUR förstärker detta att jag är konspiratorisk? Alltså på riktigt? Jag förstår verkligen inte hur detta är konspiratoriskt alls.

Hur sjutton menar du att jag skulle kunna googla fram det, när allt jag hade att gå på är att någonting plockas bort ur mjöl
Det menade jag inte. Som jag skrev. Jag hade ingen lust att vara hjälpsam, då var jag heller inte hjälpsam.

Har du verkligen läst vad som står? Jag har varit jättetydlig. Jag svarade sakligt att det tas bort i Sverige med, att det görs för att det påverkar hållbarheten, vilket är fakta, jag lägger till att det inte är något konstigt = inte konspiratoriskt, och förklarar att det är därför mjölet är så vitt. Jag skriver också att man kan köpa fullkornsmjöl och få liknande.

HUR förstärker detta att jag är konspiratorisk? Alltså på riktigt? Jag förstår verkligen inte hur detta är konspiratoriskt alls.
Fast det gör det inte, det är inte längre hållbarhet på vitt mjöl vs fullkornsmjöl.

Nej, du var inte tydlig. Fler har som sagt gjort samma tolkning som jag har gjort. Då har en inte uttryckt sig tydligt.

Jo, jag vet att det inte är helt omöjligt att få tag på. Men inte i något som kan kallas ett allmänt tillgängligt standardsortiment.
Nej jag vet att det var "standardsortiment" du skrev (och det är ju inte lokala kvarnen) blev bara glad över att det nog var det jag köpt som du menade 😅

Fast det gör det inte, det är inte längre hållbarhet på vitt mjöl vs fullkornsmjöl.
Enligt alla källor jag hittar så är det så? Men jag är inte expert på ämnet.
https://hallbarhetsveckan.se/hallbarhet-mjol/

Nej, du var inte tydlig. Fler har som sagt gjort samma tolkning som jag har gjort. Då har en inte uttryckt sig tydligt.
Okej. Kan du skriva då vad som inte är tydligt i det inlägget. Trådstarten kan jag köpa. Men att det inlägget skulle ha gett dig mer vatten på kvarn (huhu) kan jag för mitt liv inte förstå? Vad exakt i det inlägget gav dig mer vatten på kvarn?

Jag är också genuint nyfiken på vad det är man tar bort från mjölet i Sverige, som man borde önska var kvar, samt en källa till påståendet.
Det är bara att läsa tråden då. Svaret finns flera gånger. Och lite längre ner i detta inlägg. Och det är tydligen allmän kunskap, och som sådan tänker jag att källa inte behövs.
Men det är väl roligare för alla att ange källa till något så alla som vill kan kolla och se vad de tycker/tror?
Till en dokumentär som säger det tydligen alla visste redan, varför då? Mjölbiten var en mycket liten del i det hela. Kan tyvärr inte bidra med någon länk eftersom det inte var hos mig jag såg den.
Trevlig attityd :up: jag var nyfiken, menade absolut inte att "hoppa på". Jag ville genuint veta vad det var som plockades bort, med tanke på att du refererade till det som "massor med saker"
Ja det har vi gått igenom nu, eller behöver jag skriva igen? Kli och grodd. Och tydligen var det allmän kunskap. Jag har aldrig kollat hur mjöl blir till så för mig var det inte allmän kunskap.

Nej jag vet att det var "standardsortiment" du skrev (och det är ju inte lokala kvarnen) blev bara glad över att det nog var det jag köpt som du menade 😅
Testa att göra 'mannagryns'gröt på det. Det gillade jag när jag fortfarande köpte små, dyra dinkelpåsar som var 'hyfsat fint' fullkorn. (Har numera korn till det också, men det kanske man behöver lite smaktillvänjning för att gilla om man är van vid det vit-vita.)

Det är bara att läsa tråden då. Svaret finns flera gånger. Och lite längre ner i detta inlägg. Och det är tydligen allmän kunskap, och som sådan tänker jag att källa inte behövs.
Okej. Nu har jag läst tråden igen och ingen stans skriver DU vad DU menar tas bort. Det som däremot nämns är att skillnaden mellan vitt mjöl och fullkorn är att groddar och kli finns kvar på det sistnämnda. Vill du ha vitt mjöl hemma behöver du väl fortfarande ta bort exakt samma saker som om du köpt i affär. Eller missar jag något nu?

Okej. Nu har jag läst tråden igen och ingen stans skriver DU vad DU menar tas bort. Det som däremot nämns är att skillnaden mellan vitt mjöl och fullkorn är att groddar och kli finns kvar på det sistnämnda. Vill du ha vitt mjöl hemma behöver du väl fortfarande ta bort exakt samma saker som om du köpt i affär. Eller missar jag något nu?
Helt korrekt. Det är vissa enzymer och sånt som kan ändras/försvinna beroende på metod vid malning och ålder på mjölet med, men riktigt så mycket har jag inte tänkt nörda ner mig.

Jag vill bara prova att baka med ett mjöl som har högre proteinvärde än det som jag kan köpa i åtminstone min butik, och som är helt färskt. Jag har inte bakat något än, så slutsatsen kan likväl bli att nä, det är inget för mig som tvärtom.

Enligt alla källor jag hittar så är det så? Men jag är inte expert på ämnet.
https://hallbarhetsveckan.se/hallbarhet-mjol/

Okej. Kan du skriva då vad som inte är tydligt i det inlägget. Trådstarten kan jag köpa. Men att det inlägget skulle ha gett dig mer vatten på kvarn (huhu) kan jag för mitt liv inte förstå? Vad exakt i det inlägget gav dig mer vatten på kvarn?

Till en dokumentär som säger det tydligen alla visste redan, varför då? Mjölbiten var en mycket liten del i det hela. Kan tyvärr inte bidra med någon länk eftersom det inte var hos mig jag såg den.

Ja det har vi gått igenom nu, eller behöver jag skriva igen? Kli och grodd. Och tydligen var det allmän kunskap. Jag har aldrig kollat hur mjöl blir till så för mig var det inte allmän kunskap.
Har du fler källor det där är en väldigt märklig AI-genererad sida med oklar avsändare.

Har du fler källor det där är en väldigt märklig AI-genererad sida med oklar avsändare.
1751651113936.webp

Sida 20. kompendium från brödlabbet.
https://www.eldrimner.com/core/files/Mjölkunskap kompendium webb.pdf

Men för mig är detta rätt självklart. I grodden är det mesta av fettet, fett härsknar.

Ja precis så.
I grannbyn hittades spannmålssäckar hängande i logen. Det satt kärnor kvar i juteväven. De samlade kärnorna oh sådde. Nu ett antal år senare har de fått fram så mycket speltvete att det kan odlas av bönder i trakten. Kulturhusets fik bakar av det mjölet.

Det finns gamla lokala sorter kvar på flera ställen. Borde gå att googla fram.
Åh, vad roligt! Jag tror tyvärr att det blir långt att åka för en fika för mig, men hade jag vägarna förbi skulle jag bli euforisk! Jag köper ofta lokalt mjöl som souvenir.

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Kvarka-vaccinering
Tillbaka