Mala eget mjöl

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 5 603

Bukefalos 30 år!

Du kan ju köpa vetekli och vetegroddar och tillsätta, annars?

Är det just proteinet du är ute efter så köp vetemjöl special. Det finns överallt och skillnaden mot vanligt mjöl är just att det innehåller mer protein.

Sen förstår jag om det är en kul grej att mala själv och du vill prova av den anledningen. Men du behöver inte göra det för att få mjöl med mer protein.
Innehåller inte i närheten av lika mycket protein som det vetet jag har hemma.

Helt korrekt. Det är vissa enzymer och sånt som kan ändras/försvinna beroende på metod vid malning och ålder på mjölet med, men riktigt så mycket har jag inte tänkt nörda ner mig.

Jag vill bara prova att baka med ett mjöl som har högre proteinvärde än det som jag kan köpa i åtminstone min butik, och som är helt färskt. Jag har inte bakat något än, så slutsatsen kan likväl bli att nä, det är inget för mig som tvärtom.

Vill du baka med ett mjöl med högt protein och ger fluffigt bröd så borde du prova Manitoba Cream. Brukar finnas i vanliga mataffärer. Eller om det fortfarande går att få tag på ett mjöl tillverkat av enbart vårvete då det har högre proteininnehåll än höstvete. Vanligt mjöl från affären innehåller majoritet höstvete pga högre skördar och sen tillsätter man vårvete med högre protein för att få upp proteinhalten. Ett tag såldes det rent vårvetemjöl i vanliga affärer men det sålde nog inte så bra så jag tror att de slutade med det.

Vill du baka med ett mjöl med högt protein och ger fluffigt bröd så borde du prova Manitoba Cream. Brukar finnas i vanliga mataffärer. Eller om det fortfarande går att få tag på ett mjöl tillverkat av enbart vårvete då det har högre proteininnehåll än höstvete. Vanligt mjöl från affären innehåller majoritet höstvete pga högre skördar och sen tillsätter man vårvete med högre protein för att få upp proteinhalten. Ett tag såldes det rent vårvetemjöl i vanliga affärer men det sålde nog inte så bra så jag tror att de slutade med det.
Eller Tipo00 som brukar ligga strax över Manitoba Cream i proteinhalt. Lite beror det på hur man ser det, proteinhalterna skiljer sig inte tokmycket ändå - ett lite sämre vetemjöl ligger strax under 9% och Tipo00 landar nånstans 13-14%. Visst det är 30-50% högre för specialmjölen men andel protein i färdig rätt är inte så olika.

Jag bakar överhuvudtaget inte efter den här tråden. Allt roligt med det försvann.

Tack för tipsen. Kanske har någon annan nytta av dem.

Vetet hemma har 16% protein.

Eller Tipo00 som brukar ligga strax över Manitoba Cream i proteinhalt. Lite beror det på hur man ser det, proteinhalterna skiljer sig inte tokmycket ändå - ett lite sämre vetemjöl ligger strax under 9% och Tipo00 landar nånstans 13-14%. Visst det är 30-50% högre för specialmjölen men andel protein i färdig rätt är inte så olika.

Sen är det inte bara proteinhalten i mjölet som bestämmer hur bra mjölet bakar. Det finns andra faktorer som också inverkar på bakningsresultatet. T.ex. glutenet m.m.

Sen är det inte bara proteinhalten i mjölet som bestämmer hur bra mjölet bakar. Det finns andra faktorer som också inverkar på bakningsresultatet. T.ex. glutenet m.m.

Fast gluten Är protein ;)

De ursprungliga proteinerna i mjölet bildar ju gluten när en tillsätter vätska och det är ju förhållandet mellan dem som bestämmer bakegenskaperna hos mjölet :)

Senast ändrad:
Fast gluten Är protein ;)

De ursprungliga proteinerna i mjölet bildar ju gluten när en tillsätter vätska och det är ju förhållandet mellan dem som bestämmer bakegenskaperna hos mjölet :)

Det finns olika typer av gluten, olika kvaliteter och sammansättning. Gluten är inte bara EN sak. Proteinhalten säger till t.ex. inget om vilken kvalitet glutenet har.

Sen är protein och gluten bara en av många faktorer som bestämmer om ett mjöl är bra att baka på.

Jag bakar överhuvudtaget inte efter den här tråden. Allt roligt med det försvann.

Tack för tipsen. Kanske har någon annan nytta av dem.

Vetet hemma har 16% protein.
Vad var det som var roligt som försvann? Det är väl kul att prova nya grejer även om det finns massor av andra sätt att åstadkomma liknande? Att mala eget mjöl kanske inte är särskilt effektivt i något hänseende - men det är exempelvis inte hobbyodling heller. Det är ändå roligt att lära sig och klara av att hantera hela processen och få prova på det sätt man vill göra saker på.

Det finns olika typer av gluten, olika kvaliteter och sammansättning. Gluten är inte bara EN sak. Proteinhalten säger till t.ex. inget om vilken kvalitet glutenet har.

Sen är protein och gluten bara en av många faktorer som bestämmer om ett mjöl är bra att baka på.

Det är jag väl medveten om och har inte sagt något annat. Jag är inte helt okunnig när det gäller mjöl.

Det tas bort i Sverige med, detta för att mjölet annars får kortare hållbarhet. Så det är inget konstigt. Det är därför mjölet är så vitt. Man kan givetvis köpa fullkornsmjöl och få liknande.

Men maler man hemma så kan man mala när man behöver, och det där med hållbarhet blir inte så viktigt.
Vad tas bort?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka