Det är inget som tas upp vid vetemjöl vs fullkornsmjöl någon stans tex på livsmedelsverkets rekommendationer för förvaring och liknande. Snarare står det att allt mjöl håller i åtskilliga år. Anledningen till att man siktar mjölet dvs att man skapar produkten vitt vetemjöl och att den är vanligast handlar ju om att vi tycker att bröd bakat på siktat mjöl är godare, lättare och fluffigare att äta jämfört med ett fullkornsbröd. Jag har också fått till mig att fullkorn kan vara svårt för kroppen att smälta om det inte gått igenom en syrningsprocess genom tex bakning med surdeg. Men nu innehåller ju de flesta bröd fullkorn i olika form oavsett om det är bakat på jäst eller surdeg.Visa bifogad fil 170460
Sida 20. kompendium från brödlabbet.
https://www.eldrimner.com/core/files/Mjölkunskap kompendium webb.pdf
Men för mig är detta rätt självklart. I grodden är det mesta av fettet, fett härsknar.
Så även om det är så att fullkornsmjöl skulle hålla något kortare tid än siktat vetemjöl är det knappast ett problem för producenten med tanke på att de inte har sina mjöler i förvaring under år.
Det räcker väll utmärkt att du vill få i dig mer av de mineraler, vitamner och annat som snabbt försvinner. Färskare är nymalet är ju svårt att få och det är säkert gott och nyttigt.