Bukefalos 28 år!

Måla om i stallet, vilken färg?

Jaxonmaxon

Trådstartare
Vi ska snabbt som attan måla om och göra klart det sista i stallet.
MEN, vilken färg ska man använda? Vi har ett stall med väggar och inredning i trä. Dels är en av hästarna en riktig buse, som tycker det är skiiitkul att leka med vattenkoppen...:crazy: vilket resulterar att väggen blir blöt = mindre bra.
Har funderat på någon typ av våtrumsfärg så man enkelt kan rengöra väggarna åxå. Sen fick vi förslaget att använda Acrylat (husfärg) vilket åxå är vattenavstötande, (precis som namnet Acrylat låter så är det en plastfärg, som visserligen inte ska målas runt om då ruttnar det fortare än kvickt, och då blir det jobbigt med tex mellanväggarna då som ska målas runt om)

För att minska risken att hästarna ska få i sig färgen så ska vi plåtsko kanterna där det är "tuggvänligt" så att säga ;)


Har även funderat på om man ska lägga in sån dära gummiasfalt hos han som blöter ner så mkt, men då måste det ju gå upp en bra bit på väggen runt vattenkoppen för att det itne ska komma bakom..

Har ni någon bra idé? Så tar jag gärna emot den :) Sen ett plus är att färgen går att bryta i valfri kulör då nederdelen ska vara himmelsblå :d
 
Sv: Måla om i stallet, vilken färg?

Ska nederdelan vara himmelsbla? Kommer det inte bli otroligt skitigt snabbt?
 
Sv: Måla om i stallet, vilken färg?

Kan ni inte sätta en gummimatta på väggen bakom vattenkoppen hos hästen som blöter ner så mycket? Det skulle ju skydda träet från väta i alla fall, och är lätt att hålla rent.
 
Sv: Måla om i stallet, vilken färg?

mitt stall är målat med bruksbalkens linoljeboxfärg. den är giftfri (tycker jag är prio 1 när man målar boxar, hästar slickar och äter ju på väggarna!) och tål vatten. skrubbade boxarna i somras och färgen satt som berget.
 
Sv: Måla om i stallet, vilken färg?

Japp den ska vara himmelsblå, har haft det himmelsblått tidigare men den färgen var inge vidare. Om man bara skrubbar 2-3 ggr per år så är det finfint :)
 
Sv: Måla om i stallet, vilken färg?

Mjaaa jag tror inte det skulle hjälpa... han stänker tillomed sig själv när han leker :S så det skulle nog lirka sig bakom och ruttna ännu fortare än om man är utan.. :S
 
Sv: Måla om i stallet, vilken färg?

Jo men precis det är ju det viktigaste. Finns den i olika kulörer? Om det kostar multum att bryta fram min himmelsblåa färg det spelar ingen roll, bara det blir giftfritt och himmelsblått ^^

Googlade å såg att det endast fanns i gul färg?! :(
 
Senast ändrad:
Sv: Måla om i stallet, vilken färg?

Då får du ha honom i en tom swimmingpool! :idea: Nej, bäst är nog någon hästvänlig vattenavstötande färg.
 
Sv: Måla om i stallet, vilken färg?

Kan du inte ha plexiglas bakom vattenkoppen, som täcker där han brukar leka med vattnet, ta en stor skiva och sätt bak, så har du ju de himmelsblåa bakom plexiglset också. Lätt och torka av också.
 
Sv: Måla om i stallet, vilken färg?

Hmm jag kankse det, men hur tåligt är sådant då? Visserligen om det är stumt material bakom så borde det ju inte splittras om han mot förmodan skulle få för sig att sparka där... känns ändå lite osäkert :S
 
Sv: Måla om i stallet, vilken färg?

De ja känner som har plexi bakom foder/vattenkoppar har inte haft problem. Tål ju och tittas på. Finns ju säkert olika sorter.
 
Sv: Måla om i stallet, vilken färg?

Jäääejj... Vi har blivit rekommenderade en speciell färg nu som gör att det kommer att hålla :)
Kommer inte ihåg vad sambon sa att den hette men den skulle vara super iaf. :)
 
Sv: Måla om i stallet, vilken färg?

Annars är linoljefärf helt super. Giftfri, luktar underbartr, lätt att fräscha upp med bara linolja. Vi oljade väggarna först med specialolja för att skydda mot fukt det gör även att väggaena blir mer lätt tvättade. Linoljefärg finns i alla nyanser vår kommer från ett färgeri i skåne, minuset är väl priset.
 

Liknande trådar

Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 367
Gnägg Förhoppningsvis blir det nybygge av stall här hemma nu i sommar. Det vi vill ha är ett betongstall. Nu får vi ju den lyxen att kunna...
Svar
5
· Visningar
1 063
Anläggning Kulör och så är klart men vilken sorts färg ska man ha? Funderar sedan på att måla färgen och sedan stryka med ngn typ av hårdlack över...
Svar
1
· Visningar
964
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
14 857
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp