Mammaledig och VAB?

Sv: Mammaledig och VAB?

Jag börjar jobba kl 17- 21 och man kan bara begära FP för 8 timmar. Jag kan rent praktiskt har FP i 8 timmar innan jag börjar jobba.... Men det
FÅR man alltså inte. För visst tusan kan jag vara hemma med barnet i 8 timmar och sedan jobba 4 timmar medan pappan tar barnet. Men det går alltså inte.

Eftersom du inte tar ut FP på helgen så kan du såklart åka bort en helg, du är ju inte föräldraledig på helgen! Jag ser inte problemet då?
Men om du tagit FP på helgen så kan du jämför de dagarna med vilka andra vardagar som helst där då kan lämna på dagis, inte lämnar du barnet på dagis och har FP samtidigt?

FK bryr sig nog inte nämvärt om när du har din arbetstid. Självklart kan du inte ta ut heltid fp för att sen gå och jobba 4 timmar på kvällen. Det är ju logiskt. Jag kommer iofs att ringa FK imorgon och fråga vad som eg gäller. De har nog bäst koll, med tanke på att jag fått så olika svar om vad som är ok och vad man har rätt till.

FK bryr sig nog inte nämvärt om när du har din arbetstid. Självklart kan du inte ta ut heltid fp för att sen gå och jobba 4 timmar på kvällen. Det är ju logiskt. Jag kommer iofs att ringa FK imorgon och fråga vad som eg gäller. De har nog bäst koll, med tanke på att jag fått så olika svar om vad som är ok och vad man har rätt till.

Jag tycker inte att det är logiskt i och med att man får FP för 8 timmar och de går ju på dagen. Det ä ju samma sak med de föräldrar som tar FP och då helt riktigt är lediga från sina jobb som är på dagen och sedan på kvällen är i stallet medan pappan sköter sin del av föräldraskapet, mamman är ju inte hemma liksom.... trots att hon tar ut hel FP och inte är på jobbet på dagtid liksom.

Däremot tycker ju jag att det är logiskt att du inte kan ta VAB när du egentligen ska vara mammaledig och ÄNDÅ är hemma. Man förutsätts kunna ta hand om mer än ett barn, även när de är sjuka.

så du ska ta fp och jobba bara för du har ledig tid för fp? du ska väl få fp för den tid du skulle jobbat om du inte hade barn? om dom som jobbar 8 h under dagarna.. har inte dom gjort sitt "jobb" då när mannen/kvinnan kommer hem från jobbet?

så du ska ta fp och jobba bara för du har ledig tid för fp? du ska väl få fp för den tid du skulle jobbat om du inte hade barn? om dom som jobbar 8 h under dagarna.. har inte dom gjort sitt "jobb" då när mannen/kvinnan kommer hem från jobbet?

Nu hängde inte jag med riktigt :o:D

Vad jag menar är att jag får FP halva dagar eftersom jag jobbar halva dagar, om man räknar som försäkringskassan gör. Men egentligen är jag ju ledig så himla mycket mer tid än så. Vad jag menar är det kan ju vara samma för mamman som är FL under dagen och i stallet några timmar på kvällen, medan jag är hemma på dagen med barnet och på jobbet några timmar på kvällen. Har inte ens kommunalt barnomsorg den tiden jag jobbar för det finns inte i min kommun.

Föräldraledig kan man vara även utan jobb faktiskt, som arbetslös, behöver inte ens vara skriven på arbetsförmedlingen.

För att förtydliga: jag tar inte hel FP när jag jobbar utan då bara halv, eftersom jag jobbar halva dagen, så jag lurar ingen.

skrev nog lite rörigt..

men med ditt resonemang kan de som får fp 8h ta ut några timmar till eftersom dom är lediga några timmar till på dygnet.. du jobbar ju 4 h om dagen.. då borde du inte få ersättning för mer väl? dessutom så är hästarna oftast en hobby.. du får ju betalt för dina aktiviteter på kvällarna

Här hittar man info om detta med skild från barnet: http://www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/pdf/vgl0201.pdf

Jag kollade nämligen vad som gällde i samband med att mitt andra barn skulle födas vilket var under sommaren då stora barnet var hemma från dagis. Jag ville då i första hand ta ut dagar för henne eftersom vi hade så mycket kvar och undrade vad som skulle hända om jag tog ut fp för henne när jag åkte in till sjukhuset för förlossningen för det andra barnet. Formellt sett hade detta gått eftersom man får ligga på sjukhus en vecka med fp för ett barn som man då i praktiken inte kan vårda (detta förmodligen för att göra övergången mellan fp och sjukpenning smidigare). Men det var just för att jag i så fall var på sjukhus, annars har man inte rätt att tex låta mormor och morfar passa barnen och själv tex renovera huset eller åka iväg på semester. Men det är ju ingen som kollar sånt.

Tillägg, så här står det:
För att föräldern ska uppfylla kravet på att vårda barnet ska det finns en
rumslig kontakt mellan föräldern och barnet under större delen av den tid
som föräldrapenningen avser. Detta hindrar inte att föräldern kan uträtta ärenden
eller uppgifter som normalt ingår i hushållet och som bara tar bort en kortare
tid från umgänget med barnet (prop. 1978/79:168 om föräldrautbildning och
förbättringar av föräldraförsäkringen m.m., s. 47).
Enligt en dom från kammarrätten i Göteborg ska det finnas en rumslig kontakt
mellan förälder och barn under huvuddelen av den normala arbetstid
från vilken föräldern är ledig. Enligt kammarrättens bedömning krävs att det
finns rumslig kontakt som i vart fall överstiger tre fjärdedelar av den normala
arbetstiden för att föräldern ska ha rätt till hel föräldrapenning. Den rumsliga
kontakten får brytas endast av nödvändiga hushållsgöromål.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att det är logiskt i och med att man får FP för 8 timmar och de går ju på dagen.

Med ditt resonemang skulle jag kunna jobba 8-12 och sen ta ut full FP för att jag är hemma med vaket barn mellan 12-20??? Jag menar, han är hemma och vaken och jag tar hand om honom den tiden.

Ibland tycker jag att reglerna nästan idiotförklarar folk. Om man ska hårddra den här 4-timmarsregeln så skulle alltså en föräldraledig mamma som har fp inte kunna åka hemifrån och lämna över ansvaret på pappan. Inte för att jag likställer pappor med barnvakter, men jag vet att många gör det.

Men de timmar man kan lämna barnet till pappan är väl egentligen sällan de timmar man tar ut Fp för?

Jag tänker såhär: om jag är f-ledig så är jag ju det från mitt ordinarie jobb. Jag jobbar 8-17 mån-fredag. Säg att jag tar ut fp för dessa 5 dagar i veckan. Då är ju fp:n till för att ersätta mig för de timmar jag istället skulle ha jobbat. Den övriga tiden på dygnet är ju inte avlönad alls. Med andra ord: om jag kl 17 när pappan kommer hem åker iväg och är borta till kl 08 nästa morgon så har jag ju inte gjort något fel alls, eftersom det är på vår FRITID som jag gör det. Inte ens om barnet tas om hand av någon annan person kan jag se att det borde vara "fel".

Om däremot farmor passar barnet kl 8-15 så har jag ju gjort fel; det är ju den tiden som jag har ersättning för att faktiskt ta hand om/vårda barnet.

Enligt en dom från kammarrätten i Göteborg ska det finnas en rumslig kontakt
mellan förälder och barn under huvuddelen av den normala arbetstid
från vilken föräldern är ledig. Enligt kammarrättens bedömning krävs att det
finns rumslig kontakt som i vart fall överstiger tre fjärdedelar av den normala
arbetstiden för att föräldern ska ha rätt till hel föräldrapenning. Den rumsliga
kontakten får brytas endast av nödvändiga hushållsgöromål.

Känns som att jag inte var helt snett ute där...

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi har en dotter som blir 2 om ett par veckor. Jag är gravid med nummer 2 som är beräknad i början av september. Ska till läkaren...
Svar
12
· Visningar
2 942
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs... 7 8 9
Svar
160
· Visningar
21 442
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Jag vet för det första inte om tråden hamnar rätt, det handlar visserligen om barn men inte mitt barn. Jag tror att man kan få bättre...
Svar
8
· Visningar
2 521
Senast: Petruska
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 961
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka