Män blev nyss ännu äckligare

Bukefalos 30 år!

Tror det är en EPA-dunklåt av Fröken Snusk, tror aldrig jag hört den själv.

Det är väldigt många kvinnor som än idag inte har råd att skilja sig, eller som i fallet med kvinnan som såldes och hade hundar, karljäveln hängde ju älsklingshunden i strypkopplet tills hon gav med sig. Hot om våld och våld mot djuren är ett effektivt sätt att få någon passiv. :rage:
Jag har fått upp ett antal inlägg på Instagram, om att alla ska få välja hur en ska leva. Vilket är helt sant. Men det är ju alltid kvinnan som ska ta den största ekonomiska smällen i det sammanhanget. Det handlar inte bara om pensionen när ens i familjen tar all vab, föräldraledighet och går ner i tid. Utan även att ekonomiskt kunna lämna ett dåligt förhållande

Japp... inom genren epa-dunk så är det många såna här texter;

Luder, vem är det som dricker mest?
Jag kan se att du vill ha mig
Dalmål-brudar, de är alltid bäst
Rid mig som en dalahäst

[Verse 1]
För jag kan faktiskt se dig
När du rullar fram i Chevan din utan någon skam
Jag kan rida dig som i Dalarna, i skogarna, som i sagorna
För du är en riktig viking
Du och jag kan ligga nu i din bil
Hela staden, de får höra mitt skrik

[Chorus]
Säg mig luder, vem är det som dricker mest?
Rid mig som en dalahäst
Säg mig fuckboy, vem är det som leker mest?
För jag kan se hur du vill ha mig
Raggare, ja de är alltid bäst
Rider dig som en dalahäst

[Verse 2]
Jag kan faktiskt se dig när du super loss
På snap-storyn, som en riktig boss
Jag vill ha dig i mitt umgänge i Borlänge
Nu rinner det, för du är ett riktigt luder
Du hukar dig ner och bara sugеr
Jag tar fram vodkan, jag bjuder

[Chorus]
Säg mig luder, vem är dеt som dricker mest?
Rid mig som en dalahäst
Säg mig fuckboy, vem är det som leker mest?
För jag kan se hur du vill ha mig
Raggare, ja de är alltid bäst
Rider dig som en dalahäst
Absolut inte något som har plats i en pedagogisk miljö om inte för någon slags analys.

lite kl*
Jag önskar istället att mansdominerade forum gjorde det också. Det skulle nog hjälpa mer. Händer det ens att män i grupp tar upp problematiken?
Mycket sällan, va? Det är väl helt uppenbart att mäns våld och övriga vidrigheter mot kvinnor främst ses som ett slags problem för kvinnor att lösa, ett "kvinnoproblem", kort och gott. (Jag tror att det är sällsynt med män som ens tar upp enkla frågor om vem som tar ansvar för hushållsarbetet med sin kvinnliga partner.)

Och när män tar upp det, verkar det ske på rätt skruvade vis, mest som en förlängning av kränkningarna mot kvinnor. För ett antal år sedan hade tex någon sorts extremhögermän manifestationer på torget där jag bor för att "skydda våra kvinnor". Obs VÅRA. Jag är inte deras, och de såg så aggressiva ut att jag inte vågade mig dit för att upplysa dem om det.

Den skulden kan kan aldrig läggas på kvinnan. Det är aldrig offrets skuld och ansvar utan förövarens vilket när det gäller sexuella övergrepp oftast är gjorda av män.
Man måste hålla isär några saker för att komma framåt i handling, så att säga.
Dels att det är skillnad på skuld och ansvar.
Och dessutom på vilka som kan ha intresse och förmåga att ta ansvar.
De med mest intresse av att åtgärda problemet med rövhattar är kvinnor som kollektiv.
Så ansvaret ligger till stor del på de andra kvinnorna, de som inte är offer.
Det för att de ofta möjliggör att rövhattar kan fortsätta att uppföra sig illa.

Mannen som är en rövhatt är oförmögen att ta ansvar för det, så där finns inget att hämta.
Vi kan därför välja att antingen vänta på att någon som inte kan ta ansvar skall göra det, vilket inte kommer att hända.
Eller ta ett eget ansvar som kvinnor och bekämpa problemet på olika sätt.
Att hjälpa kvinnor att lämna rövhattar till män är t.ex. en bra insats.
Dels så kommer kvinnan undan och dels så straffas rövhatten med att bli avvisad.

Finns det någon enda anledning i hela världen att inte diskutera mäns våld mot kvinnor? Om inte ens ett kvinnodominerat forum ska få göra det utan att någon konstaterar att det blir dålig stämning så …
Ja det visar verkligen på hur viktigt det är att just diskutera mäns våld mot kvinnor och andra män.
Män är förfärligt överrepresenterade när det kommer till våldsbrott och andra brott med för den delen.

Det måste vi kunna prata fritt om.

Om man inte förstår varför kan man byta ut män mot invandrare eller någon annan skyddad grupp i samhället, ett antal inlägg i tråden skulle då direkt falla under lagen om hets mot folkgrupp och kunna resultera i hårda straff med fängelse som möjlig påföljd.

Det borde ge en tankeställare till vad man skriver och gillar för inlägg och vad man själv står för.
Men snälla rara!
Ser du verkligen inte skillnaden?

Länk med statistik över brott uppdelat på kvinnor och män.
https://www.nationalekonomi.se/old/public_html/sites/default/files/2018/05/46-4-obrhmjltp.pdf

Man måste hålla isär några saker för att komma framåt i handling, så att säga.
Dels att det är skillnad på skuld och ansvar.
Och dessutom på vilka som kan ha intresse och förmåga att ta ansvar.
De med mest intresse av att åtgärda problemet med rövhattar är kvinnor som kollektiv.
Så ansvaret ligger till stor del på de andra kvinnorna, de som inte är offer.
Det för att de ofta möjliggör att rövhattar kan fortsätta att uppföra sig illa.

Mannen som är en rövhatt är oförmögen att ta ansvar för det, så där finns inget att hämta.
Vi kan därför välja att antingen vänta på att någon som inte kan ta ansvar skall göra det, vilket inte kommer att hända.
Eller ta ett eget ansvar som kvinnor och bekämpa problemet på olika sätt.
Att hjälpa kvinnor att lämna rövhattar till män är t.ex. en bra insats.
Dels så kommer kvinnan undan och dels så straffas rövhatten med att bli avvisad.
Menar du verkligen att kvinnokollektivet bär ansvar för att "ta hand om" manliga rövhattar som begår övergrepp?! Vi pratar liksom inte om män som beter sig svinigt men inom lagens ramar utan om män som begår brottsliga handlingar. I min värld ligger ansvaret hos rättsväsendet, inte hos något sorts välvilligt kvinnokollektiv som ska ställa upp av ren omtanke.

Tillåt mig baxna.

Menar du verkligen att kvinnokollektivet bär ansvar för att "ta hand om" manliga rövhattar som begår övergrepp?! Vi pratar liksom inte om män som beter sig svinigt men inom lagens ramar utan om män som begår brottsliga handlingar. I min värld ligger ansvaret hos rättsväsendet, inte hos något sorts välvilligt kvinnokollektiv som ska ställa upp av ren omtanke.

Tillåt mig baxna.
Det handlar om olika sorters ansvar.
Du beskriver det absoluta ansvaret för vad vi i samhället har kommit överens om skall hanteras av rättssystemet.

Men ansvaret för verklig förändring landar på dem som behöver förändringen oavsett om det är rättvist eller inte.

Man skall nog jämföra med införandet av kvinnlig rösträtt.
Det var inte männen som drev fram den förändringen utan det var kvinnorna.

Suftagetter och Fredrika Bremer förbundet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Suffragetter
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrika_Bremer-förbundet

Det är i det här sammanhanget mycket viktigt att hålla isär skuld och ansvar samt vilka som har förmågan att ta ansvar.
Och vi kan väl vara överens om att det inte fungerar så jättebra som det är nu?

lite kl*
Jag önskar istället att mansdominerade forum gjorde det också. Det skulle nog hjälpa mer. Händer det ens att män i grupp tar upp problematiken?
Nej det skulle aldrig förekomma. [Ironi] Alla vet ju att vi män är guds gåva till kvinnorna, dessutom är vi helt ofelbara och han aldrig göra fel, det är kvinnorna som bara tolkar in saker som aldrig finns.[\Ironi]

Jag tycker inte heller, uppenbarligen, att det är en särskilt komplicerad fråga att anpassa barnens liv efter att de är just barn. Vi alla drar sannolikt gränsen på lite olika ställen och det är ju mänskligt. Men att det vi vuxna väljer att fylla barnens liv med ska vara åldersanpassat tänker jag inte är en särskilt kontroversiell tanke. När vi lånar böcker på biblioteket så tänker jag att de ska passa dem, och har valt bort någon som jag tror är lite för läskig. Vi kommer att komma dit sen. Hemma lyssnar de på spellistor gjorda för barn och tittar på barnprogram. Jag sätter inte på "Svenska fall" för att jag vill se det. Allt detta tänker jag är helt självklart. När barnen sedan blir äldre så kommer de upptäcka saker som hamnar i gråzonen för vad som lämpar sig för dem och då kan vi prata om det. Det handlar inte om att censurera, utan att ta ansvar.

I morse när jag skar upp melon började de sjunga på "Banan, melon, kiwi och citron" och vi sjöng med. Ja, det är en låt om drinkar och klubbliv men det går dem förbi och är dessutom rätt harmlöst i jämförelse. Jag är inte ute efter att PK-granska varenda text de tar del av. Men det finns en gräns och "Sommar och sol" och "Rid mig som en dalahäst" hamnar på andra sidan den gränsen. Precis som annat innehåll skapat för vuxna/tonåringar. Min dotter är 4 år.

Senast ändrad:
Det är välkänt att en priviligierad majoritet med makt (och även allierade tex kvinnor i fallet av ett patriarkalt samhälle) alltid anser att det är minoriteten som diskrimineras som bär ansvar för att rätta till obalansen i maktförhållandena och det i sig är en del av grundproblemet. De som anser att kvinnorna måste lösa detta problem med hur överrepresenterade män är gällande våld talar alltså för att upprätthålla maktordningens status quo. Historiskt har det varit representanter för minoriteten som nått fram till majoriteten som sitter med makten och alltså kan förändra lagar/strukturer, det är aldrig den förtryckta som har makten att förändra förtrycket. Tyvärr. Edit: även om de är de enda som tar det ansvar som borde tas av de som har makt att kunna förändra. Skillnaden är inte vilka som har ansvar utan vilka som tar det ansvar de eller andra borde.

Efter att rösträttskämparna hade kämpat i decennier ja. Tillslut hade riksdagsmännen inte mycket val. En jäkla överdrift att kalla det "driva igenom"
Männen gjorde ett aktivt val av dom val som var möjliga i röstningsförfarandet. Det var alltså inte frågan om utpressning eller att männen var ställda mot väggen

Det handlar om olika sorters ansvar.
Du beskriver det absoluta ansvaret för vad vi i samhället har kommit överens om skall hanteras av rättssystemet.

Men ansvaret för verklig förändring landar på dem som behöver förändringen oavsett om det är rättvist eller inte.

Man skall nog jämföra med införandet av kvinnlig rösträtt.
Det var inte männen som drev fram den förändringen utan det var kvinnorna.

Suftagetter och Fredrika Bremer förbundet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Suffragetter
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrika_Bremer-förbundet

Det är i det här sammanhanget mycket viktigt att hålla isär skuld och ansvar samt vilka som har förmågan att ta ansvar.
Och vi kan väl vara överens om att det inte fungerar så jättebra som det är nu?
Och hur tänker du i så fall att hjälpen från kvinnokollektivet ska se ut mer konkret? Ska kollektivet hjälpa till med bostad för någon som behöver fly från sin våldsamma man? Åka och hämta offrets tillhörigheter och riskera att stå öga mot öga med mannen ifråga? Eller handgripligen slita kvinnan därifrån kanske?

Att överhuvudtaget hantera män med våldproblematik, som dessutom precis blivit avvisade, låter för övrigt rent livsfarligt för gemene man.

lite kl*
Jag har träffat 3 män som åtminstone tydligt markerar emot när det passar (tex när andra män börjar diskutera kvinnor och visar sig ha mindre trevliga värderingar/åsikter). Men det är bara 3st. Av många jag träffat. Som tur är så är det inte bara när jag lyssnar som de gör det.

En av dem var en tidigare kollega. En grupp män på jobbet var inne på kontoret och var tydligt övertygade om att de var ensamma, de hade inte märkt att jag dykt upp och stod så att de inte hörde mig. Några började med sexistiska skämt och sunkiga värderingar kom fram väldigt tydligt. En av männen i gruppen sa skarpt ifrån och konstaterade att om de skulle fortsätta sådär så tänkte han gå därifrån, för sådär uttrycker man sig inte och han vägrar vara en del av det. De övriga männen blev tydligt förbryllade.

De två andra har berättat för mig om olika situationer där det hänt att de sagt ifrån på liknande sätt. Den ena av dem jobbar på ett mansdominerat ställe och tar upp "obekväma" diskussioner i lunchrummet då och då. Den andra jobbar ensam men har söner och har seriösa samtal med dem om hur man ska bete sig osv.

Jag önskar bara att de tre männen var normen. Att jag inte ens hade funderat över dem som någon slags undantag eller liknande. Ribban för vad som krävs för att vara "en ovanligt bra man" är så fruktansvärt låg. Jag har genom åren träffat betydligt fler som inte vill veta av diskussioner kring problematiken med mäns våld, för de själva är inte en av de våldsamma männen, känner sig obekväma av att klumpas ihop i kategorin "män" och väljer att bara blunda för allting istället. Istället för att diskutera, göra vad de kan för att påverka osv så stoppar de huvudet i sanden, undviker nyheter, undviker sådant som kan göra att de ser hela bilden, lyssnar inte på varken män eller kvinnor... De gör allt för att vara så upptagna av sig själva och sin egna, fredliga verklighet att inget annat får märkas.

Och hur tänker du i så fall att hjälpen från kvinnokollektivet ska se ut mer konkret? Ska kollektivet hjälpa till med bostad för någon som behöver fly från sin våldsamma man? Åka och hämta offrets tillhörigheter och riskera att stå öga mot öga med mannen ifråga? Eller handgripligen slita kvinnan därifrån kanske?

Att överhuvudtaget hantera män med våldproblematik, som dessutom precis blivit avvisade, låter för övrigt rent livsfarligt för gemene man.
Det handlar om att vara tillräckligt många och att övervinna den egna rädslan.

Ja vi skall ha kvinnoföreningar som kan erbjuda bostad.
Och ja vi skall handgripligen skydda kvinnorna från männen i fråga.

Om kvinnor kan vara poliser, soldater och ordningsvakter så går det att lösa.

Jag tror inte att någon våldsam man klarar av 20 kvinnor i grupp.
Försvars-spray är dessutom effektivt.
Börjar han slåss så blir det ju dessutom en polis-sak.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka