Män blev nyss ännu äckligare

Bukefalos 30 år!

Jämförelsen haltar inte utan det du säger är att du anser att hat och hets mot män är något du ställer dig bakom eftersom det inte är ett brott utifrån Brottsbalken. Om du tänker ett steg till inser du att du därmed också legitimerar hat och hets mot kvinnor, det är den andra sidan av myntet och båda är lika unkna.

Att som jag skrev göra utbytet mot en skyddad grupp samhället, som ex.v. invandrare och då direkt se att samma ord och ordval skulle vara direkt brottsligt, med högt straffvärde, borde vara en ögonöppnare för vad det egentligen är man stöder.
Det du säger, är att underordnade grupper inte får tala om den ojämna maktbalansen.

Och hur skall "staten" fås att göra det.

Även vid andra ingripanden som du beskriver här så finns ett stort värde i att vara en grupp.
Annars så blir det nog att man inte vill "lägga sig i".
Som granne riskerar man ju att råka ut för precis det som du är rädd för.
Att bli utsatt för egen del.
Det är den rädslan som ofta hindrar åtgärder från omgivningen.
Genom demonstrationer, att folk engagerar sig politiskt, både online och irl, det finns ju flera exempel där Buke hjälpt till. Volontär på kvinnoboenden, exponera webbsidor likt den tråden startade med. Till exempel.

Att något slags medborgargarde beger sig hem till kvinnor och sliter dem därifrån är inte ett bra sätt. Dessutom borde det väl vara olagligt?

Ja och här behöver vi andra i samhället står stadigt i att ge skydd på olika sätt.
Och då menar jag inte bara de yrkesgrupper som har betalat för att göra det utan alla vi andra.

Att kvinnor inte ställer upp på det är att låta våldet vinna som maktmedel. Och visst vore det toppen om män ställde upp på det.
Det verkar dock inte hända.
Vilket skydd tänker du på?
Efter ett avtjänat straff är mannen fri och kvinnan får hålla sig gömd, många tycket inte det är ett liv att hålla sig själv och eventuella barn gömda och leva med stressen att när som helst bli upptäckt och behöva hitta ny plats.

Efter ett avtjänat straff är mannen fri och kvinnan får hålla sig gömd, många tycket inte det är ett liv att hålla sig själv och eventuella barn gömda och leva med stressen att när som helst bli upptäckt och behöva hitta ny plats.
En man som utgör ett hot mot andra människor bör hållas i förvar på obestämd tid.
Det har kommit en ny lag om det.

Alldeles färsk.
https://www.kriminalvarden.se/hakte-fangelse-och-frivard/fangelse/placering/sakerhetsforvaring/

För oss andra gäller ju att våga reagera.
Våga vittna.
Våga hjälpa.
Våga ge skydd i form av någonstans att ta vägen.

Att helt enkelt finnas och ge möjligheter att komma undan.
Att t.ex. ta hand om husdjur som kan användas för utpressning.

Det finns mycket som man kan göra.

En man som utgör ett hot mot andra människor bör hållas i förvar på obestämd tid.
Det har kommit en ny lag om det.

Alldeles färsk.
https://www.kriminalvarden.se/hakte-fangelse-och-frivard/fangelse/placering/sakerhetsforvaring/
Vid allvarliga och upprepade brott.
Hur många ska leva gömda pga 1 person innan detta döms ut. Många som framförallt våldtar har ju våldtagit igen innan tiden för den villkorliga tiden gått ut och ändå släpps det ut efter 2/3 av straffet även om det föreligger hög risk hos den enskilde för återfall.

För oss andra gäller ju att våga reagera.
Våga vittna.
Våga hjälpa.
Våga ge skydd i form av någonstans att ta vägen.

Att helt enkelt finnas och ge möjligheter att komma undan.
Att t.ex. ta hand om husdjur som kan användas för utpressning.

Det finns mycket som man kan göra.
Jag vill vända på fokus. Hur får vi män att sluta istället för att hjälpa kvinnor att leva gömda.

Jag vill vända på fokus. Hur får vi män att sluta istället för att hjälpa kvinnor att leva gömda.

HF/Bandidos? Nu är det verkligen inte något som rekommenderas men jag vet en kvinna vars man var våldsam och misshandlade/våldtog henne i hemmet. En släktings bekant (har jag för mig) hyrde några från HA eller Bandidos som kom hem till mannen och förklarade precis vad som skulle hända honom om han hade någon kontakt med kvinnan.

Han blev skiträdd och lovade dyrt och heligt att han aldrig skulle ha någon kontakt med henne. Och höll sitt löfte.

Nej, det är ingen realistisk lösning på alla sätt, men männen som brukar våld är fega inte bara kräk. Kommer de någon som är större och starkare blir de svaga i knäna och dödsrädda.

Naturligtvis ska det inte behövas, en man ska vara stark nog att han inte blir rädd och förtrycker en lika stark kvinna och ser henne som jämlike fysiskt och psykiskt. Jag tror att mycket misshandel/våldtäkter har sitt ursprung i rädsla. Rädsla att tappa kontrollen, att känna sig svag och underlägsen, att se att kvinnor inte behöver män för att leva ett bra och självständigt liv. Det har gått fort, på några generationer från att kvinnor var männens egendom. Många män har inte hängt med, och det har sträckt sig över två, tre generationer.

Det finns vad jag vet inget sätt att uppnå det.
Vilket på något sätt är det verkliga problemet.

Män verkar ha något galet inbyggt i sig som det antagligen kommer att ta många generationer att få bukt med.
Och under tiden så måste vi minimera skadorna.

Hela världen lider just nu av våldsamma män.
Putin, Trump, Netanyahu samt männen i Hamas, Hizbollah och Irans ledning.
Problemet är jättestort!

Hur många ska leva gömda pga 1 person innan detta döms ut. Många som framförallt våldtar har ju våldtagit igen innan tiden för den villkorliga tiden gått ut och ändå släpps det ut efter 2/3 av straffet även om det föreligger hög risk hos den enskilde för återfall.
Vi får väl hoppas att det här i alla fall gör en skillnad.

Det är slut på det nu. Men bara om domstolarna vill/vågar

Och hur gör du det rent praktiskt?

Sverige bygger liksom på föreningsliv.
Det är så som landet styrs.
Partier är egentligen också privata föreningar.
Och de tar makt genom att bli många.

Liksom fackföreningar och andra intresseföreningar.
Det är så makten är uppbyggd i denna demokrati.

Ja föreningar och intresseföreningar är ju jätte viktigt. Men när det kommer till dom stora sakerna så är det ju riksdagen, regeringen och regionen som styr, tyvärr kan jag känna men nu är det ju snart val. För vad man än tycker om det handlar det om pengar och vad politikerna kan erbjuda eventuella väljare.

Jag gör mitt genom att rösta, när jag var journalist tog jag upp dom frågorna jag tyckte var viktiga och fick stort förtroende och uppmärksamhet av läsare som ansåg att jag belyste problem som andra inte vet om eller inte engagerar sig i. Det var mitt sätt att påverka.

Jag väljer det jag kallar microhandlingar. Att göra det jag kan i min vardag för att göra världen lite bättre. Stannar när andra går förbi, en tonårig pojke satt på trottoaren med ett uppskuret ben. Alla vuxna hade bara gått förbi. Innan jag kom. Jag stannar och tar kontakt när jag på hundpromenaden såg en kvinna som hade alla symtom på en stroke och ringde ambulansen och väntade där. När en man i en folksamling på över 100 personer uttryckte tydligt rasistiska åsikter om den mörkhyade säkerhetsvakten blev jag rasande. Ingen sa något, dom flesta såg besvärade ut. Det var bara jag som gick emellan och sa ifrån högt över alla 100 tigande människor och fick stopp på rasisten.

När grannen ringer på mitt i natten och berättar att hon tagit tabletter för att dö fick jag ta hand om situationen. Ccd

Jag har alltid tyckt det är viktigt att hjälpa utsatta, oavsett om det är en manlig person dvs en tonårig pojke tvekar jag ju inte att hjälpa.

Sådana saker gör skillnad i det lilla men jag tror det smittar till andra. Och kanske blir samhället lite finare då.

HF/Bandidos? Nu är det verkligen inte något som rekommenderas men jag vet en kvinna vars man var våldsam och misshandlade/våldtog henne i hemmet. En släktings bekant (har jag för mig) hyrde några från HA eller Bandidos som kom hem till mannen och förklarade precis vad som skulle hända honom om han hade någon kontakt med kvinnan.

Han blev skiträdd och lovade dyrt och heligt att han aldrig skulle ha någon kontakt med henne. Och höll sitt löfte.

Nej, det är ingen realistisk lösning på alla sätt, men männen som brukar våld är fega inte bara kräk. Kommer de någon som är större och starkare blir de svaga i knäna och dödsrädda.

Naturligtvis ska det inte behövas, en man ska vara stark nog att han inte blir rädd och förtrycker en lika stark kvinna och ser henne som jämlike fysiskt och psykiskt. Jag tror att mycket misshandel/våldtäkter har sitt ursprung i rädsla. Rädsla att tappa kontrollen, att känna sig svag och underlägsen, att se att kvinnor inte behöver män för att leva ett bra och självständigt liv. Det har gått fort, på några generationer från att kvinnor var männens egendom. Många män har inte hängt med, och det har sträckt sig över två, tre generationer.
Fast det hjälper ju inte när förövaren redan har gängkopplingar, som den här :devil: som tvingade sin fru till prostitution och ströp hundarna tills hon gav efter. Eller alla andra där djuren misshandlas/dödas av mannen för att kuva kvinnan.

Den nya lagen hjälper inte heller de som blivit våldtagna och/eller misshandlade då det kräva att gärningsmannen döms upprepade gånger, eller döms öht för att ingen vågar anmäla. Är du död hjälper det inte dig öht.

Nu var ju förstås mannen i den senaste svenska "kopplerihärvan" fd boss i HA. Och HA et al driver prostitution och sexhandel. Så nä.

Tyvärr så tror jag tragiskt nog att en hel del bara förstår våld/hot om våld.

Det finns vad jag vet inget sätt att uppnå det.
Vilket på något sätt är det verkliga problemet.

Män verkar ha något galet inbyggt i sig som det antagligen kommer att ta många generationer att få bukt med.
Och under tiden så måste vi minimera skadorna.

Hela världen lider just nu av våldsamma män.
Putin, Trump, Netanyahu samt männen i Hamas, Hizbollah och Irans ledning.
Problemet är jättestort!
Att det kommer ta flera generationer tror jag också. Däremot ser jag inte alls att det är en anledning att skita i det utan det är en parallell till det här talesättet om att bästa tiden att plantera ett träd är för tjugo år sedan, näst bästa nu. Just för att så många män med så mycket makt brukar så mycket våld är det av högsta vikt med ett paradigmskifte. Du verkar tala inifrån ett paradigm och dissar därmed lösningar som innebär strukturella förändringar som gör skillnad på riktigt för att de är mödosamma och kräver ett nytt paradigm (dvs något annat än exploaterande, kolonialistiskt patriarkat) när det är just det exploaterande, kolonialistiska patriarkatet som skapar/möjliggör så mycket våld. Istället föreslår du att bekämpa våld med våld (dvs att fördjupa problemet/systemet och dra det ytterligare till sin spets genom någon sorts civilgarden istället för att lösa det) och det konceptet är sprunget ur problemet självt, patriarkatet. Och nej, matriarkat är inte ett inverterat patriarkat där kvinnorna utövar samma typ av ’makt över’ (här tillämpas snarare ’makt att’) och våld som manligheten idag gör i så stor utsträckning utan ett helt annat samhällskontrakt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21

Omröstningar

Tillbaka