Bukefalos 28 år!

Man får väl inte säga vad var det jag sa?!?

Sv: Man får väl inte säga vad var det jag sa?!?

Jahaja, vi får väl ta det lite sakta..jag har inte "snokat" i någon privatpersons göromål - ingen av hästarna står registrerad på personen utan på ett företag som ger ut offentliga årsredovisningar. T o m du får ta del av dessa.
Som jag sagt har jag jobbat/jobbar inom finansbranschen/säkerhet. Det finns som du kanske vet en lag om anmälningsplikt vid misstänkt penningtvätt för personal inom bank/finans? Ursäkta mig att jag är yrkesskadad..
Dessa pengar som försvunnit från statens finanser har sedemera vaskats genom att hästar inköpts och försörjts för miljonbelopp. Hästarna står nu på olika företag eller har sålts. Pengarna är alltså borta från statens finanser och finns inte att utmäta från någon privatperson. Detta - min vän - är vad som menas med penningtvätt.
Vi - staten - kommer aldrig se röken av dessa slantar. Varför tror du att det gjordes en revision från skatteverket? Jo för att alla som fått en någorlunda utbildning visste genast vad det rörde sig om, det var sättet som var okänt.


Jag förstår inte varför du är så upprörd? Nu var pengarna bevisligen inte hans, vad finns att vara avundsjuk på?

Om jag bevittnar ett värderån med maskerade rånare och misstänker min granne för att vara inblandad kommer jag även då att försöka få fram sanningen.

Du tycker att man ska vänta tills någon är dömd innan man säger; Jag visste att det var han/hon/dom!
Vad är det för samhälle? Gör du likadant om du misstänker att grannen slår sina barn?

Döm för all del ingen på förhand, men se till att fakta kommer på bordet.

Och en än gång, nej, jag kollar inte alla i travbranschen då skulle jag inte hinna jobba.....


Jag förstår din poäng, men tycker att du missar en själv. "Sanningen" är inte fastställd, före domen är fastställd, och att hänga ut någon person, eller ett företag på ett forum som du gjorde med den tråden då, är helt enkelt inte okej i mina ögon, oavsett om det är ett "glasklart" fall för den yrkeskunnige, eller inte.
Det är inte helt smart att lägga ut någon som man "tror" misshandlar sina barn heller på ett forum, det anmäler man till polisen som utreder detta.
 
Sv: Man får väl inte säga vad var det jag sa?!?

Givetvis är ingen dömd innan dom fallit, säger sig självt.
Men - att ifrågasätta en årsredovisning är det kriminellt?
Vi ska också komma ihåg att det är under pågående brott, pengarna som kom in i företaget kom från det som utgör grund för domen.

Och varför i alla fridens dagar skulle man anmäla sin "misstänkte granne" via ett forum på nätet?

Det jag ville ta upp är frågan om civilkurage och bristen av detta.
Varför tror vi att saker som "Fallet Louise" ideligen dyker upp? Jo för att folk vill vänta tills någon eventuellt är dömd.

Du och ni andra vet givetvis inte hela sanningen om var jag tagit upp (eller inte tagit upp) detta ärende som tråden gäller.

Faktum kvarstår hur gärna ni än vill ändra på detta: Pengarna kom från staten (som i de flesta fall av ekonomisk brottslighet) och inte från egen ficka.
 
Sv: Man får väl inte säga vad var det jag sa?!?

Jag förstod precis att det var civilkurage du menade.
Du missar fortfarande poängen.
Civilkurage är bra, så länge du kan avstyra ett pågående brott, men medborgargarden som tar sig den rätten utan att vara säkra om det verkligen är ett brott eller inte, slutar inte alltid som hjältar precis.
Jag tycker att rubriken "Man får väl inte säga vad var det jag sa?!? är osmaklig helt enkelt.

Och varför i herrans namn skulle vi vilja att pengarna kom från hans ficka? Vad menar du?. Ingen här försvarar hans handlande, eller att det inte skulle röra sig om brott. :grin:
 
Sv: Man får väl inte säga vad var det jag sa?!?

Medborgargarden??? Nu har du väl blandat ihop äpplen och päron iaf.

Öööööhh varför skulle vi vilja att pengarna kom från hans ficka??
Säger inte det sig självt?? Hans ficka = hans pengar, statens plånbok = våra pengar.....

Och du vet fortfarande inte var jag tagit upp frågan tidigare.
 
Sv: Man får väl inte säga vad var det jag sa?!?

Hej igen!

Apropå slakt-resonemanget så kan man ju räkna med att folk inom travet skulle bli konfunderade om någon slaktade en massa fina, friska unghästar och folk skulle nog t o m PRATA OM DET (hemska tanke?) med varandra och på diverse forum. Som nu i detta fall. Fast de inte kan göra något åt det. Fast vissa inte tycker att man ska få diskutera en del saker. Åsikter är tillåtet att både ha och framföra i Sverige, tack och lov.

Jag tycker inte att KWs första tränare gjorde ett bra jobb, det är korrekt. Också en åsikt. Den tror jag inte att jag är ensam om.
Det fanns kanske anledningar som jag inte vet, till att det gick åt skogen. Men rent statistiskt borde det bland så många välstammade och exteriört fina unghästar ha kommit fram några hyfsade kusar. Åtminstone några fler startande...
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 179
Senast: Ramona
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Enya
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
7 088
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp