Man ska ha husvagn...

Jag ryser lite av tanken.. Allt hår, grus och dreggel i hela vagnen. Ser hur det står ett slemmigt ”11” under hakan på hundarna bara väntar på att bli avskakat:nailbiting::wtf:
Det finns en anledning till varför barnen uppmanas att leka INNE i husvagnen och inte på golvet i förtältet. :angel:
Nej men skämt och sido, det klart att de hårar och smutsar ned men skulle alla dagar i veckan välja en lugn mastiff istället för tex mammas ettriga lilla nakenhund ;)
 
Min halvsyster har haft Grand danios och nu Pyrenéerhundar. Och en husvagn som de åkte/åker runt med till hundutställningar i. Det var inte heller enstaka exemplar av hundarna.
:nailbiting:
Och ljudet..! :crazy:

Jag har inte mött dem i husvagn någon gång men kommit till deras hus en gång när de hade grand danios, och det räckte för att veta 🙈
 
Snart är säsongen här igen! :banana:

Vilka här har husvagn?
Kör ni runt eller har ni säsong?

Vi har säsong på en privatcamping utanför Rockneby ut i sundet! Balsam för själen!
Vi köpte vagn i somras efter ett av mina infall. Maken initialt skeptisk men som alltid hittills insåg han att mitt infall var mycket bra.
Vi inledde med några små turer men stod sen i typ 7 v på samma camping innan vi pausade lite i en månad inför vintersäsongen som snart är över men som varit en succé! Herregud så mysigt med snö, kyla och krispig vinter ute och mysig koja-känsla inne.

I sommar blir det egenfixad säsong. Fanns inga säsongsplatser så vi bokade en plats alla nätter hela säsongen. Samma camping som jag spenderade mina somrar på under uppväxten, kunde jag väl aldrig tro då. 😅
 
Alltså det är ju tävlingsresor och utställningar varje helg så det är ju deras liv liksom.

Jag tycker de hundarna är äckliga och luktar.
Ja, det är ju många som lever så och då är det väl praktiskt att ha en husvagn att bo i.
Men jag fattar inte hur dom får plats.. Dom måste ju ha soffan nerbäddad som typ hundsäng?
 
181B35A2-7BE3-4BDC-802D-24E639059AA4.jpeg
Jag har en pytteliten vagn som jag köpte förra våren när exet och jag gick isär och vi sålde den stora vagnen. Denna är perfekt om man är själv med hunden. Förra sommaren var den mest Corona-stuga åt min moster, men i år är det tänkt att jag ska åka lite mer med den.
 
Nu är vagnen städad invändigt, bäddad och klar! Nu ska bara matvaror/torrvaror in sen är det klart för avfärd till Campingen på skärtorsdagen:) Ser verkligen fram emot att ha allt på plats och ungarna älskar att va på campingen.
Härligt!!!
 

Bifogade filer

  • 58B75E45-60EE-488A-B224-5F38262C2F29.jpeg
    58B75E45-60EE-488A-B224-5F38262C2F29.jpeg
    255,2 KB · Visningar: 105
Jag brukade kora en F350 pick-up (den storsta pick-up som gors) med en "fifth wheel" vagn pa 12 meter, en vagn som ansluter till flaket pa pick-upen. Hela ekipaget var 16.3 meter langt matte de ut nar vi skulle borda fargan fran Washington state till Vancouver island i Canada.

Sedan bytte vi till husbussen som drar en liten bil i stallet, men hela ekipaget ar ungefar lika langt. Husbussen ar lika lang som fifth-wheelen, men KANNS mindre. mycket tror jag for att forvaringsutrymmen ar mindre och fifth-wheelen ar sa hog att det kanns som om man har mer utrymme an man faktiskt har. Jag funderar pa att byta husbussen till en som ar nagot storre, men vi far se.
Vi har tva hundar, en rottis och en malle.
Vi har en stor awning (tak utanfor som man rullar upp -med att trycka pa en knapp- innifran eller per remote) men absolut inga fortalt eller grejor, det skulle vara for arbetskravande nar man stannar nagra dagar ... och ofta stannar i oknen och "torrdockar" for en natt eller tva nar jag kor genom Arizona, Nevada eller nagon av okenstaterna. Vi flyttar oss ofta och langt nar vi ar ute.

Jag kor ... Maken ar passagerare nar han ar med.:p
 
Nu är vagnen städad invändigt, bäddad och klar! Nu ska bara matvaror/torrvaror in sen är det klart för avfärd till Campingen på skärtorsdagen:) Ser verkligen fram emot att ha allt på plats och ungarna älskar att va på campingen.
Härligt!!!
Ser mysigt ut, och bra planlösning. Är det en Hobby? Har ni testat den ngt på vintern och hur funkar den då med isolering, värme osv? Höll på att ramla av stolen när jag insåg vad uppbyte till en ngt större modell av vår Kabe skulle kosta så kikar lite på alternativ, men just vinterdelen är vad som oroar mig med icke-svensk vagn.
 
Ser mysigt ut, och bra planlösning. Är det en Hobby? Har ni testat den ngt på vintern och hur funkar den då med isolering, värme osv? Höll på att ramla av stolen när jag insåg vad uppbyte till en ngt större modell av vår Kabe skulle kosta så kikar lite på alternativ, men just vinterdelen är vad som oroar mig med icke-svensk vagn.
Ja, det är en hobby 650kfu. Vår vagn har aldevärme och el-golvvärme (finns med vattenburen golvvärme) nackdelen med hobby är att gråvattenledningen går under vagnen och fryser om man använder dom vintertid. Annars är det inte några bekymmer värme/isoleringsmässigt. Nu har vi inte hunnit testa denna vagnen i smällkalla vintern men den gamle hobbyn (en 2014) campade vi i när det va snöstorm utan att nån frös i alla fall. Hade inga problem alls att hålla 22° på 2kw. Trots flertalet minus och halv storm.
Kabe och Polar är dyra, denna vagnen ligger på ca 430’ (vi har väl lagt till typ hela tillbehörslistan förutom vattenburen golvvärme och vi valde att bara förbereda för ac) och samma planlösning i en kabe/polar ligger väl mellan 5-650’ beroende på utrustning.

Dethleffs har en riktigt fin vagn också 655rfk, samma planlösning. Dock jäkligt tung, 2000kg i tjänstevikt.. Men den har alla ledningar i golvet och gråvattentanken är invändig. Ligger på runt 500’

Tror jag kollade alla vagnar på marknaden när vi skulle byta :rofl:
 
Ser mysigt ut, och bra planlösning. Är det en Hobby? Har ni testat den ngt på vintern och hur funkar den då med isolering, värme osv? Höll på att ramla av stolen när jag insåg vad uppbyte till en ngt större modell av vår Kabe skulle kosta så kikar lite på alternativ, men just vinterdelen är vad som oroar mig med icke-svensk vagn.
Det skulle kunna vara många goa hotellnätter istället.. O_o
 
För många år sedan hade vi en kompis som hade med sig ett gäng ST. Bernards i husvagnen. Det var trångt och man gick inte in i strumlästen. När vi satt utanför och fikade fick man en stor handduk i knät för slippa dräggel på kläderna.
Jobbar på camping. Förra sommaren rullade det in en Adria 480 med fyra st Bernads. Plus två vuxna.
 
Jag brukade kora en F350 pick-up (den storsta pick-up som gors) med en "fifth wheel" vagn pa 12 meter, en vagn som ansluter till flaket pa pick-upen. Hela ekipaget var 16.3 meter langt matte de ut nar vi skulle borda fargan fran Washington state till Vancouver island i Canada.

Sedan bytte vi till husbussen som drar en liten bil i stallet, men hela ekipaget ar ungefar lika langt. Husbussen ar lika lang som fifth-wheelen, men KANNS mindre. mycket tror jag for att forvaringsutrymmen ar mindre och fifth-wheelen ar sa hog att det kanns som om man har mer utrymme an man faktiskt har. Jag funderar pa att byta husbussen till en som ar nagot storre, men vi far se.
Vi har tva hundar, en rottis och en malle.
Vi har en stor awning (tak utanfor som man rullar upp -med att trycka pa en knapp- innifran eller per remote) men absolut inga fortalt eller grejor, det skulle vara for arbetskravande nar man stannar nagra dagar ... och ofta stannar i oknen och "torrdockar" for en natt eller tva nar jag kor genom Arizona, Nevada eller nagon av okenstaterna. Vi flyttar oss ofta och langt nar vi ar ute.

Jag kor ... Maken ar passagerare nar han ar med.:p
Kan du inte lägga upp bild på din husbil?
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
951
Senast: ii-ssa
·
Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
932
Senast: MiniLi
·
Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
937
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp