Man ska ha husvagn...

IMG_6041.JPG.jpeg


Har ar utsidan ... insidan kommer nar jag hittar bilder (de finns nagonstans pa Buke, men jag ar vardelos pa att leta :o) Bilen som rullar efter maste vara en Jeep eller en manuellt vaxlad bil. Var "toad" ar manuellt vaxlad. :cautious: Inte vacker men den fungerar aldeles for bra ... vi hade nog tankt ha bytt for nagot ar sedan, men var mekaniker skrattar och sager att den racker flera ar till. 🙄
 
Ja, det är en hobby 650kfu. Vår vagn har aldevärme och el-golvvärme (finns med vattenburen golvvärme) nackdelen med hobby är att gråvattenledningen går under vagnen och fryser om man använder dom vintertid. Annars är det inte några bekymmer värme/isoleringsmässigt. Nu har vi inte hunnit testa denna vagnen i smällkalla vintern men den gamle hobbyn (en 2014) campade vi i när det va snöstorm utan att nån frös i alla fall. Hade inga problem alls att hålla 22° på 2kw. Trots flertalet minus och halv storm.
Kabe och Polar är dyra, denna vagnen ligger på ca 430’ (vi har väl lagt till typ hela tillbehörslistan förutom vattenburen golvvärme och vi valde att bara förbereda för ac) och samma planlösning i en kabe/polar ligger väl mellan 5-650’ beroende på utrustning.

Dethleffs har en riktigt fin vagn också 655rfk, samma planlösning. Dock jäkligt tung, 2000kg i tjänstevikt.. Men den har alla ledningar i golvet och gråvattentanken är invändig. Ligger på runt 500’

Tror jag kollade alla vagnar på marknaden när vi skulle byta :rofl:
Just det ja, den invändiga gråvattentanken och frasfria rören är väl säkert det som de kan upprätthålla sina priser på. När det var -25 i vintras var det säkert skönt med den funktionen (lite synd att vi började i ”fel” ände, blir kanske svårt att byta bort). Men antar att det inte fryser om man har värme på och att man däremellan tömmer (det gör ju vi ändå mellan besöken eftersom värmen inte är på mer än för att hålla 10 grader invändigt när vi inte är där), och att det då inte bör vara ett problem? Eller hur gör man? Det står ju trots allt en och annan vagn som inte är Kabe, Polar eller Cabby på vintercampingarna också. 😅

Är pannan 3kw om man vill? Det behövdes vid några tillfällen i vintras när det var som kallast för att få upp värmen invändigt ordentligt.
 
Just det ja, den invändiga gråvattentanken och frasfria rören är väl säkert det som de kan upprätthålla sina priser på. När det var -25 i vintras var det säkert skönt med den funktionen (lite synd att vi började i ”fel” ände, blir kanske svårt att byta bort). Men antar att det inte fryser om man har värme på och att man däremellan tömmer (det gör ju vi ändå mellan besöken eftersom värmen inte är på mer än för att hålla 10 grader invändigt när vi inte är där), och att det då inte bör vara ett problem? Eller hur gör man? Det står ju trots allt en och annan vagn som inte är Kabe, Polar eller Cabby på vintercampingarna också. 😅

Är pannan 3kw om man vill? Det behövdes vid några tillfällen i vintras när det var som kallast för att få upp värmen invändigt ordentligt.
Många tömmer ju ner i en hink istället för en sluten tank för att det inte ska frysa i ledningarna så det funkar ju sen tror jag de flesta har en dunk med vatten istället för att fylla invändiga vattentanken/ledningarna på vintercamping det är ju rätt meckigt att hålla på att tömma vattensystem varje helg.. (Det finns ju frysrisk även på en kabe/polar vid strömavbrott tex)

På hobbyn är pannan på 3kw som Max som vilken Aldepanna som helst så det går att brassa på ordentligt vid behov, vet många som vintercampar i hobby utan problem. Vi är inte några vintercampare och kommer mest troligt inte bli det heller, tycker det verkar omständigt med massa overaller och sånt som ska torka..

Jag tror Adria alpina har invändiga ledningar också och trevligare pris än kabe/polar.
 
Inte vagn, men husbil 🚐 Det började med agilitytävlingar var och varannan helg, men nu när det inte är tävlingar försöker vi komma iväg var tredje-fjärde helg 😊 Vi letar upp en bra vandringsslinga och åker dit. Vi har tre, ibland fyra pumi med oss 😍 Det som är skönt med att vara iväg är att man kan bara vara, inga måsten, som det alltid finns annars med hus och gård. Semestern brukar planeras efter SM eller nån annan stor tävling, och då är vi iväg tre-fyra veckor. Det längsta vi har kört är till Italien när vi hämtade valp 💖
 
Jag brukade kora en F350 pick-up (den storsta pick-up som gors) med en "fifth wheel" vagn pa 12 meter, en vagn som ansluter till flaket pa pick-upen. Hela ekipaget var 16.3 meter langt matte de ut nar vi skulle borda fargan fran Washington state till Vancouver island i Canada.

Sedan bytte vi till husbussen som drar en liten bil i stallet, men hela ekipaget ar ungefar lika langt. Husbussen ar lika lang som fifth-wheelen, men KANNS mindre. mycket tror jag for att forvaringsutrymmen ar mindre och fifth-wheelen ar sa hog att det kanns som om man har mer utrymme an man faktiskt har. Jag funderar pa att byta husbussen till en som ar nagot storre, men vi far se.
Vi har tva hundar, en rottis och en malle.
Vi har en stor awning (tak utanfor som man rullar upp -med att trycka pa en knapp- innifran eller per remote) men absolut inga fortalt eller grejor, det skulle vara for arbetskravande nar man stannar nagra dagar ... och ofta stannar i oknen och "torrdockar" for en natt eller tva nar jag kor genom Arizona, Nevada eller nagon av okenstaterna. Vi flyttar oss ofta och langt nar vi ar ute.

Jag kor ... Maken ar passagerare nar han ar med.:p

Jag älskade (och var väldigt avundsjuk på ;)) din F350 :love:
 
Många tömmer ju ner i en hink istället för en sluten tank för att det inte ska frysa i ledningarna så det funkar ju sen tror jag de flesta har en dunk med vatten istället för att fylla invändiga vattentanken/ledningarna på vintercamping det är ju rätt meckigt att hålla på att tömma vattensystem varje helg.. (Det finns ju frysrisk även på en kabe/polar vid strömavbrott tex)

På hobbyn är pannan på 3kw som Max som vilken Aldepanna som helst så det går att brassa på ordentligt vid behov, vet många som vintercampar i hobby utan problem. Vi är inte några vintercampare och kommer mest troligt inte bli det heller, tycker det verkar omständigt med massa overaller och sånt som ska torka..

Jag tror Adria alpina har invändiga ledningar också och trevligare pris än kabe/polar.
Ja, så gör de nog. Vi har frusit sönder två hinkar i vinter när vi glömt dem över natten med vatten i så inser att vi bättre tömmer ut när vi åker hem, blir så väldigt dyrt annars... 😳

Vi tömmer faktiskt allt varje gång, men har lärt oss ungefär hur mkt vatten som går på en helg (strax under 45 l) så behöver inte spola ut så mkt längre. Vågar inte lita på strömtillförseln från stolpen.
Vi har bara ett barn men torkning går fint i stora garderoben ovanför pannan, den är som ett torkskåp. När det var väldigt blöt snö kring nyår så körde vi en kamin i förtältet för tork, eftersom det då gick X antal uppsättningar på en dag, men annars har vi klarat oss - så mitt tips är att prova! Vintercamping var verkligen en hit och vi är helt sålda! 😍

Just det, Adria ska jag kika på också! Har sett flera Alpina bland långliggarna, estetiskt väldigt tilltalande också med de stora panoramafönstren i fronten. Tack! Här ska googlas!!
 
Särbon har husbil som vi gjort några turer i. Den är liten och smidig men fullt tillräcklig för oss två (och katten då, nästa vända). Vi har haft det jättetrevligt på våra resor och jag längtar tills det går att resa igen (förra sommaren blev det ju inget av förklarliga skäl). Vi har några fasta mål och sedan kollar jag Google Maps medans vi åker. Finns det något som ser spännande ut längs vägen tar vi en titt. Väldigt roligt och det har blivit några oväntade stopp.

Den lilla Piloten:
62497685_2800279839988600_7465346934117385362_n.jpg
 
Vi har en liten äldre husvagn. Jag avskyr camping. Men vi fick köpa den billigt och jaaa den är väl bra att ha kanske.
Jag pallar ett par dygn sen får jag panik. Trångt! Offentliga toaletter, halvträlig mat. Svensk sommar =roulette på vädret.

Husvagnen är som sagt liten. Sen har vi en rädd golden som hoppar från dörren upp i stora sängen och ligger där och flåsar hela semestern. O_o
 
Ja, så gör de nog. Vi har frusit sönder två hinkar i vinter när vi glömt dem över natten med vatten i så inser att vi bättre tömmer ut när vi åker hem, blir så väldigt dyrt annars... 😳

Vi tömmer faktiskt allt varje gång, men har lärt oss ungefär hur mkt vatten som går på en helg (strax under 45 l) så behöver inte spola ut så mkt längre. Vågar inte lita på strömtillförseln från stolpen.
Vi har bara ett barn men torkning går fint i stora garderoben ovanför pannan, den är som ett torkskåp. När det var väldigt blöt snö kring nyår så körde vi en kamin i förtältet för tork, eftersom det då gick X antal uppsättningar på en dag, men annars har vi klarat oss - så mitt tips är att prova! Vintercamping var verkligen en hit och vi är helt sålda! 😍

Just det, Adria ska jag kika på också! Har sett flera Alpina bland långliggarna, estetiskt väldigt tilltalande också med de stora panoramafönstren i fronten. Tack! Här ska googlas!!
Vi ska testa när barnen blivit lite större har vi sagt, dom är bar 2,5 och 4 så dom har ju ingen jättebehållning av skidåkning ännu (och inte jag heller som aldrig åkt skidor i hela mitt liv :rofl: )

Adria, Dethleffs och Knaus räknas ju som "vintervagnar" bland de europeiska. Alpina hos adria, Generation Scandinavia/Beduin hos Dethleffs och Scandinavian Selection tror jag Knaus kallas.
 
Inte vagn, men husbil 🚐 Det började med agilitytävlingar var och varannan helg, men nu när det inte är tävlingar försöker vi komma iväg var tredje-fjärde helg 😊 Vi letar upp en bra vandringsslinga och åker dit. Vi har tre, ibland fyra pumi med oss 😍 Det som är skönt med att vara iväg är att man kan bara vara, inga måsten, som det alltid finns annars med hus och gård. Semestern brukar planeras efter SM eller nån annan stor tävling, och då är vi iväg tre-fyra veckor. Det längsta vi har kört är till Italien när vi hämtade valp 💖
Husbil ska vi ha när barnen flyttat hemifrån, då säljer vi gården. Köper ett litet torp och köper en stor jäkla husbil och ser oss omkring. Underbart!
 
Vi har en liten äldre husvagn. Jag avskyr camping. Men vi fick köpa den billigt och jaaa den är väl bra att ha kanske.
Jag pallar ett par dygn sen får jag panik. Trångt! Offentliga toaletter, halvträlig mat. Svensk sommar =roulette på vädret.

Husvagnen är som sagt liten. Sen har vi en rädd golden som hoppar från dörren upp i stora sängen och ligger där och flåsar hela semestern. O_o
Men maten behöver ju inte vara sämre för att man bor i husvagn eller på camping tänker jag? Vi lagar samma mat som hemma.

Men en flämtande rädd jycke gör ju att hela alltet kan kännas lite stressat.. Vår gamle labbe trivs inte riktigt med husvagnslivet tyvärr, men hon är på absolut sista versen och kommer tas bort i vår :heart
 
Men maten behöver ju inte vara sämre för att man bor i husvagn eller på camping tänker jag? Vi lagar samma mat som hemma.

Men en flämtande rädd jycke gör ju att hela alltet kan kännas lite stressat.. Vår gamle labbe trivs inte riktigt med husvagnslivet tyvärr, men hon är på absolut sista versen och kommer tas bort i vår :heart

Japp, vi äter väldigt påvert när vi är ute med husbilen... :angel: :D


61435259_389975681870009_1327197791106752393_n.jpg
 
Jag älskade (och var väldigt avundsjuk på ;)) din F350 :love:

Den var jattebra ... utom nar jag korde fel i gamla Montreal, tillexempel :angel: Men bilen efter ar det lattare. Man kan koppla bort bilen och fortfarande flytta bada, var for sig (det har inte behovts annu, bilen kor dessutom i bussen's hjulspar medan 5th-wheelern "kapar kurvan" sa att saga och 53 foot blir sa himla langt ibland nar man kor i gamla stader eller pa mindre vagar.
IMG_3709.jpg
 
Men maten behöver ju inte vara sämre för att man bor i husvagn eller på camping tänker jag? Vi lagar samma mat som hemma.

Men en flämtande rädd jycke gör ju att hela alltet kan kännas lite stressat.. Vår gamle labbe trivs inte riktigt med husvagnslivet tyvärr, men hon är på absolut sista versen och kommer tas bort i vår :heart
Vi har som sagt en väldigt liten husvagn flr 4 personer som vi är. Liten spis och bänk och det blir inte som hemma riktigt. Äter inte i närheten av den maten vi äter hemma. Mer potatissallad och rostbiff-nivån...
Men den ger oss möjlighet att besöka nya platser på ett annat sätt och barnen gillar det. Jag får stå ut.
Hunden fyller 5 år så hon får stå ut hon med.
 
Vi har som sagt en väldigt liten husvagn flr 4 personer som vi är. Liten spis och bänk och det blir inte som hemma riktigt. Äter inte i närheten av den maten vi äter hemma. Mer potatissallad och rostbiff-nivån...
Men den ger oss möjlighet att besöka nya platser på ett annat sätt och barnen gillar det. Jag får stå ut.
Hunden fyller 5 år så hon får stå ut hon med.
Köp er en murikka och laga maten på annars! Det gör vi. Vi lagar allt från pannkaka till kött. Så oerhört smidig att ha med på camping och maten smakar alltid godare från den. :)
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
938
Senast: ii-ssa
·
Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
921
Senast: MiniLi
·
Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
934
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 295
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp