Man ska ha husvagn...

Guld värt att ha med! Vi kokar i stort sätt bara makaroner och ris till barnen men all annan mat lagas på den. :) Och gasol har man ju ändå med sig till husvagnen!
Vad är en Muurikka?
Har hört om Omnia ugnar men det där lät som något nytt (eller gammalt inte lika känt)?
 
Airfryer! Super att ha med sej i vagnen, i den kan man göra allt man gör i en vanlig varmluftsugn. Köp inte en med för hög effekt bara ifall ni står på plats med 10amp stolpe, då löser den ut. (Vi har gasolugn i vagnen också men den har inte barnlås så den använder vi bara om inte barnen är med. alltså aldrig:rofl:)
 
Vad är en Muurikka?
Har hört om Omnia ugnar men det där lät som något nytt (eller gammalt inte lika känt)?
Det är en stekhäll som står på en ställning med ben. Man kopplar på en gasoltub och tänder en låga under stekhällen. På den kan du i princip laga vad som helst på. Lätt att rengöra också! :)
 
Det är en stekhäll som står på en ställning med ben. Man kopplar på en gasoltub och tänder en låga under stekhällen. På den kan du i princip laga vad som helst på. Lätt att rengöra också! :)

Har i landet finns det nastan alltid en plats att tanda en eld nar man anvander en campingplats. Dar skulle det vara kul med en Muurikka ... som Google (efter visst sokande och inblandande av YouTube kom fram till) ar en stor metall platta pa 3 ben och med handtag att stalla over elden.

Vi har bade gasspis fom fungerar med eller utan el, och varmluftsugn i micron som fungerar ypperligt nar den inbyggda generatorn gar om man inte ar uppkopplad till minst 30 amp.
 
Det är en stekhäll som står på en ställning med ben. Man kopplar på en gasoltub och tänder en låga under stekhällen. På den kan du i princip laga vad som helst på. Lätt att rengöra också! :)

Lät spännande, kanske något att diskutera med sambon och campinggrannarna (som vi delar grillplats och grill med). :)
 
Har ar andra hallet och "utfallt" ... jag letar fortfarande efter bilder innifran :angel: Visa bifogad fil 66608
Wow, vilka ekipage ni har och har haft!

Jag måste få fråga, är det vanligast i USA att man har större ekipage för camping, när jag googlar lite verkar det inte vara lika vanligt med travel trailers, som jag har förstått att mer våra nordiska/europeiska husvagnar kallas. Dvs sådana som man drar med sin egen personbil?
Minns när vi hade besök av min tremänning och hennes karl från LA och visade husvagnen vi just köpt, hans fråga var, men vad förflyttar ni den med? Hans förvåning var uppenbar när vi sade att vi drog den med vår vanliga wolksvagen passat (kombi) och han är ändå en framgångsrik bilsäljare så jag tänker han borde ha lite koll om det hade varit en vanligt i USA.
 
För mig som är livrädd för gasol lämnas gasoltuben hemma, vi står ändå alltid på camping och skulle det vara så att vi någon natt blir utan elstolpe så löser det sig ändå, kök brukar alltid finnas i servicehus etc.

Men i alla fall, vi har en induktionsplatta med oss, det är klart att det är lite begränsande att enbart laga mat på en platta, men samtidigt blir man kreativ och lösningsbenägen. Olika pastarätter är inga problem, gör såsen först, koka pasta, häll ihop och värm! Annars blir det mycket grillat förstås :D
 
Wow, vilka ekipage ni har och har haft!

Jag måste få fråga, är det vanligast i USA att man har större ekipage för camping, när jag googlar lite verkar det inte vara lika vanligt med travel trailers, som jag har förstått att mer våra nordiska/europeiska husvagnar kallas. Dvs sådana som man drar med sin egen personbil?
Minns när vi hade besök av min tremänning och hennes karl från LA och visade husvagnen vi just köpt, hans fråga var, men vad förflyttar ni den med? Hans förvåning var uppenbar när vi sade att vi drog den med vår vanliga wolksvagen passat (kombi) och han är ändå en framgångsrik bilsäljare så jag tänker han borde ha lite koll om det hade varit en vanligt i USA.

Har ryser vi av skrack nar vi tanker pa att flytta aven en liten husvagn eller slap med personbil ... ar det husvagn ylar man garna, "but, but, but the wheelbase?" ocksa. :p

Har dras det mesta med allra minst en pick-up truck. I Florida hade jag en kompis som hade en GMC Canyon (tror jag det var) och vi alla holl andan nar hon drog hast tailern (liten aluminium tva hastars) med den. Jag tror det var olagligt i Florida att dra med den trucken annat an en liten slapvagn och liknande.
Vi ar helt "insane" over here pa det har med vad man drar efter vagarna och hur det ska dras. Dragfordon ska vara STORA, helst en F250 eller F350 (Chevy, Dodge, GMC 2500 eller 3500) :p
 
Vi hämtade hem husbilen igår. Hade tänkt åka ut en liten sväng i helgen men jag är vrålförkyld..
 
Jag hade husvagn några år, en Polar 470 från -77 som fick en rejäl makeover.
Köpte den i februari i femton graders kyla när allt är hårt och ingenting luktar. Det var obetänksamt. Så framåt våren fick jag börja med att renovera hela fram- och högerväggarna, det fanns mer fukt i träskelett och frigolit(!) än jag trott var möjligt. Jag tröstade mig med att det blev bättre än original, en del konstruktionslösningar i den modellen är helt vansinniga. Sedan rev jag ut sofforna i framänden och reglade upp en stadig och fantastiskt bekväm permanent dubbelsäng på tvären istället, med förvaring under. Det räckte bra med 2-sittningen i bakänden. Den vattenburna värmen åkte också ut, tillsammans med allt gasolrelaterat. Kylskåpet byttes mot ett litet riktigt 230V kylskåp med betydligt bättre kyleffekt (och utrymme) än original. Litet fler 230 V uttag monterades, och ordentliga mörkläggningsgardiner.
Vagnen optimerades helt enkelt för användning på campingplats (motsv), tävlingar och clinics och liknande, och blev alldeles utmärkt för ändamålet.
Efter hand kom den att behöva mer kärlek än jag hade möjlighet att ge den, så den fick vandra vidare till ett par i tjugoårsåldern som skulle ha den på festivaler. :)
 
Lilla bilen
IMG_20210325_095502.jpg

Enda nackdelen är väl att den inte har nån styrservo :D
 
På minicamper-temat... Tror jag visat den förut någonstans, men vi har en campingmanick som förvandlar våran Berlingo till husbil. Trångt men ruskigt mysigt. Älskar! :heart
 

Bifogade filer

  • 957260A1-B874-4C56-9893-944E9D079034.jpeg
    957260A1-B874-4C56-9893-944E9D079034.jpeg
    313,7 KB · Visningar: 32
Investerade i en ny grill till årets campingsäsong, insåg att den gamle grillen är hopplöst slut..
Idag ska jag sätta ihop den. Försöker bara jobba upp lite tålamod, det brukar va 1miljad smådelarO_o
74A7589F-E016-48D8-871E-60603022FA5C.png
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
923
Senast: ii-ssa
·
Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
917
Senast: MiniLi
·
Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
929
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 293
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp