Månadens utmaning - 12 utmaningar 2020

Jag vet inte om jag giter, men det hade varit kul att haka på.
Januari, lägga mig i tid varje dag
Februari, skåpmat
Mars, inget godis
April, gå på ett nytt ställe med hunden lör- sön

Får fundera lite till.. Kanske köra om listan igen?
Alltså din januariutmaning... skulle jag behöva kopiera. Typ nu.
 
Så... nu har jag haft tid att tänka lite.

Jag tänker mig två olika typer av utmaningar. Dels en som handlar mer om ekonomi/hållbarhet, dels en med tema hälsa/personlig utveckling.

Kategori 1:

Januari - Skåprensning. Bör icke bli så himla svårt nu efter helgerna, vi har massor med mat. Eftersom vi är fem i familjen och de tre barnen bör matas något sånär nyttigt med färsk frukt och sådär så får jag väl göra lite avkall på nollmålet. Men jag tänker försöka hålla inköpen så minimala som möjligt!

Februari - Shoppingfritt!

Mars - Plastfasta. Spara så mycket det går på plastförpackningar och konservburkar.

April - Minimera elförbrukningen. Vi brukar behöva ca 10 kWh per dygn, i april vill jag snitta på 8!

Maj - ?
Juni - ?

Juli - Skåprensning igen!

Augusti - ?
September - ?
Oktober - ?
November - ?
December - ?

Den andra kategorin blir svårt att dela upp månadsvis, men jag ska försöka få ihop 12 punkter:
1. Skridskokurs
2. Gå ner i vikt, minst 1 kg i månaden, max 15 under året.
3. Äta mer råkost. Jag äter redan ganska mycket råkost, men är sugen på att testa mer. Funderar på "1 mål om dagen, 1 dag i veckan, 1 vecka i månaden och 1 månad om året", men det kanske blir för häftigt (ffa går det inte att kombinara med skåprensning!)
4. Läsa/lyssna på minst två romaner och två fackböcker i månaden.
5. Öva 10 minuter franska om dagen i duolinguo
6. Träna 20 gånger i månaden var ett bra tips. Det ska jag ta fasta på, även om det kanske bara blir 1-2 tabata eller 20 minuter wii.
7. Gå till tandläkaren. Jag tycker att tandläkare är bland det tristaste som finns. Har ingen tandläkarskräck eller så, men kan bara inte motivera mig att boka en tid...
8. Ha fler bjudningar! Min man har förslagit att vi borde ha fler bruncher. Vi har som tradition 2 "stora" bruncher om året och det är ju alltid jättetrevligt men lite jobbigt. Det vore kul med en mindre runda och lite oftare. Kanske en gång i kvartalet?
9. Klara brygga och spagat!
10. Rensa vidare i huset
11. ??
12. ??
 
Så... nu har jag haft tid att tänka lite.

Jag tänker mig två olika typer av utmaningar. Dels en som handlar mer om ekonomi/hållbarhet, dels en med tema hälsa/personlig utveckling.

Kategori 1:

Januari - Skåprensning. Bör icke bli så himla svårt nu efter helgerna, vi har massor med mat. Eftersom vi är fem i familjen och de tre barnen bör matas något sånär nyttigt med färsk frukt och sådär så får jag väl göra lite avkall på nollmålet. Men jag tänker försöka hålla inköpen så minimala som möjligt!

Februari - Shoppingfritt!

Mars - Plastfasta. Spara så mycket det går på plastförpackningar och konservburkar.

April - Minimera elförbrukningen. Vi brukar behöva ca 10 kWh per dygn, i april vill jag snitta på 8!

Maj - ?
Juni - ?

Juli - Skåprensning igen!

Augusti - ?
September - ?
Oktober - ?
November - ?
December - ?

Den andra kategorin blir svårt att dela upp månadsvis, men jag ska försöka få ihop 12 punkter:
1. Skridskokurs
2. Gå ner i vikt, minst 1 kg i månaden, max 15 under året.
3. Äta mer råkost. Jag äter redan ganska mycket råkost, men är sugen på att testa mer. Funderar på "1 mål om dagen, 1 dag i veckan, 1 vecka i månaden och 1 månad om året", men det kanske blir för häftigt (ffa går det inte att kombinara med skåprensning!)
4. Läsa/lyssna på minst två romaner och två fackböcker i månaden.
5. Öva 10 minuter franska om dagen i duolinguo
6. Träna 20 gånger i månaden var ett bra tips. Det ska jag ta fasta på, även om det kanske bara blir 1-2 tabata eller 20 minuter wii.
7. Gå till tandläkaren. Jag tycker att tandläkare är bland det tristaste som finns. Har ingen tandläkarskräck eller så, men kan bara inte motivera mig att boka en tid...
8. Ha fler bjudningar! Min man har förslagit att vi borde ha fler bruncher. Vi har som tradition 2 "stora" bruncher om året och det är ju alltid jättetrevligt men lite jobbigt. Det vore kul med en mindre runda och lite oftare. Kanske en gång i kvartalet?
9. Klara brygga och spagat!
10. Rensa vidare i huset
11. ??
12. ??
Wow, det var en (två) ordentliga listor! Inspirerande!
Hur tänker du med plastfasta, är det redan från affär du har ett alternativ? För visst bor du inte i Sverige? Här har vi inte så stora alternativ att köpa på lösvikt, vet att jag sett mer i andra länder.
Men apropå det så har min vardagsaffär börjat med papperspåsar i stället för små plastpåsar vid frukt och grönt. Papperspåsar som sedan fungerar till vårt kompostsystem i kommunen. Smart tycker jag 👍
 
Wow, det var en (två) ordentliga listor! Inspirerande!
Hur tänker du med plastfasta, är det redan från affär du har ett alternativ? För visst bor du inte i Sverige? Här har vi inte så stora alternativ att köpa på lösvikt, vet att jag sett mer i andra länder.
Men apropå det så har min vardagsaffär börjat med papperspåsar i stället för små plastpåsar vid frukt och grönt. Papperspåsar som sedan fungerar till vårt kompostsystem i kommunen. Smart tycker jag 👍

Jag har nätpåsar till frukt och grönsaker, så det funkar ganaka bra. Bröd bakar vi mest själva. Ost/kött kan man köpa över disk. Välja pappersförpackningar framför plast där det går. Man kan också avstå från en del produkter.

Vi har en del lösviktsbutiker i regionen men inte så nära att jag kan handla där regelbundet. Pasta från Barilla har bara ett liter plastfönster, så den väljer vi.

Margarin i folie istället för plastbytta. Juice i glaspantflaskor iställer för engångflaskor. Hårdtvål istället för flytande.

Helt plastfritt klarar vi inte, men vi försöker reducera.
 
Januari får bli uppstart.
Annonsera ut allt som ska säljas från firman.
Rensa och tömma gamla kontoret.
Äta upp (maten i) frysen (klassiker).
Inte köpa något annat än färskvaror som fattas (dvs ingen glass, inga chips, inget godis osv.)

Sen ligger något och skvalpar i bakhuvudet, återkommer.
 
Jag hoppas att jag kommer kunna få sovrummet uppe klart, så vi kan flytta in där, då kommer alla grejer som står på fel plats hamna rätt. Då ska jag rensa! Och mina "loppislådor" som är ivägen SKA bort. Just nu flyttar jag bara runt dom, för jag orkar inte vara med på någon loppis.. :p så den månad då sovrummet blir klart så ska det rensas!

Januari är en nyttig månad. Inget godis eller chips och helst inte något bröd! Och jag hoppas att jag klarar av att undvika energidryck också. Dra ner på vinet också, jag dricker gärna vin till maten flera dagar i veckan. Jag vill bara äta sånt som min kropp mår bra av! 28/12 kom jag hem från semestern och insåg att jag vill bli av med 5kg. 1,7kg är redan borta, så jag borde klara av 3,3kg relativt fort om jag sköter mig.

Februari - spara pengar

Mars verkar jag ha en vecka ledigt, så mina sparade pengar kan förhoppningsvis finansiera en weekendresa?

April-maj så ska jag ha praktik, och mest troligt bo i en annan stad under dom månaderna, så jag tror att jag ska försöka promenera/jogga lite under veckorna, om inte dom andra kurserna jag läser samtidigt tar för mycket tid.
 
Nu har jag gjort en "tracking chart" för januari. Är tokpeppad!

20200101_133228.jpg
 
Januari: lägga mig i sängen senast 22.30
Februari: vara utan godis/chips/glass
Mars: 10 pass längdskidåkning
April: inte köpa något i plast förutom vissa matförpackningar (men ska välja annat om möjlighet finns)
Maj: köpstopp på allt utom mat och diesel

Fyller på när jag klurat på fler utmaningar :D
 
Till kvällsmat blev det rester: hittade en vego-burgare längst bak i kylen, åt den med korvbröd, potatisklyftor från i förrgår samt överbliven juice från gårdagens cocktails. Eftersom min man totalt och komplett feluppskattade mängden som behövdes har vi väldigt mycket juice. Det är bra när vår soja-chokladdryck tar slut. Då får ungarna juice till frukost.

Dock upptäckte jag att min hudkräm nästan är slut. Blir till att leta genom alla skåp och hoppas att jag hittat något där.
 
Min utmaning för januari är att inte snooza. Det är nämligen en väldigt dålig ovana som jag har, som inte gör mig gott för fem öre. Så nu ska jag kämpa i januari och inte snooza för att kanske bli lite bättre på att komma upp på morgonen. 😊
 
Min utmaning för januari är att inte snooza. Det är nämligen en väldigt dålig ovana som jag har, som inte gör mig gott för fem öre. Så nu ska jag kämpa i januari och inte snooza för att kanske bli lite bättre på att komma upp på morgonen. 😊
Jag snoozade inte i morse. Jag stängde av larmet helt och hållet :o Har inget som helst minne av detta...
 
Kom på en bonuseffekt på några av mina månadsutmaningar - jag ska tracka hur många köpfria dagar jag har per månad :up:

Alla dagar där jag inte köper något - oavsett om betalning är här och nu med kort eller swish eller framåt med faktura räknas. Räkningar för de "vanliga utgifterna" tänkte jag helt fräckt lägga ihop till en dag, även om de har olika betalningsdagar. Mest för att inte lockas att handla något annat den dagen bara för att den "ändå är förstörd" men också för att få en bättre siffra så klart :D
 
Kom på en bonuseffekt på några av mina månadsutmaningar - jag ska tracka hur många köpfria dagar jag har per månad :up:

Alla dagar där jag inte köper något - oavsett om betalning är här och nu med kort eller swish eller framåt med faktura räknas. Räkningar för de "vanliga utgifterna" tänkte jag helt fräckt lägga ihop till en dag, även om de har olika betalningsdagar. Mest för att inte lockas att handla något annat den dagen bara för att den "ändå är förstörd" men också för att få en bättre siffra så klart :D
Smart! Ska bli spännande att se resultatet. :)
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 984
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 419
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs...
2
Svar
28
· Visningar
3 217
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 715
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp