Månadens utmaning - 12 utmaningar 2020

20200102_183009.jpg


Går bra det här. Rester från nyår, halvskrumpna morötter och en burk bondbönor blev en god kvällsmat. Sista slicken tiramisu till efterrätt.

Råkost, frukt och nötter till lunch.

Check på duolinguo. Ingen träning hittills, men jag kanske gör något senare.

Dock drar det ihop sig på challenge-himmlen. Mjölet börjar ta slut... Räcker till bröd någon vecka till. Det går åt mycket mer när man är hemma mer och käkar frukost.

Dessutom insåg jag att jag lagt köpstopp i februari, vilket är jättedumt, eftersom det är barnklädesbasar här då. Vi köper nästan alla barnens kläder på basar (det vi inte ärver), en gång på våren och gång på hösten...
 
Visa bifogad fil 43337

Går bra det här. Rester från nyår, halvskrumpna morötter och en burk bondbönor blev en god kvällsmat. Sista slicken tiramisu till efterrätt.

Råkost, frukt och nötter till lunch.

Check på duolinguo. Ingen träning hittills, men jag kanske gör något senare.

Dock drar det ihop sig på challenge-himmlen. Mjölet börjar ta slut... Räcker till bröd någon vecka till. Det går åt mycket mer när man är hemma mer och käkar frukost.

Dessutom insåg jag att jag lagt köpstopp i februari, vilket är jättedumt, eftersom det är barnklädesbasar här då. Vi köper nästan alla barnens kläder på basar (det vi inte ärver), en gång på våren och gång på hösten...
Byt köpstoppsmånad till mars istället?
 
Visa bifogad fil 43337

Går bra det här. Rester från nyår, halvskrumpna morötter och en burk bondbönor blev en god kvällsmat. Sista slicken tiramisu till efterrätt.

Råkost, frukt och nötter till lunch.

Check på duolinguo. Ingen träning hittills, men jag kanske gör något senare.

Dock drar det ihop sig på challenge-himmlen. Mjölet börjar ta slut... Räcker till bröd någon vecka till. Det går åt mycket mer när man är hemma mer och käkar frukost.

Dessutom insåg jag att jag lagt köpstopp i februari, vilket är jättedumt, eftersom det är barnklädesbasar här då. Vi köper nästan alla barnens kläder på basar (det vi inte ärver), en gång på våren och gång på hösten...
Bad planning 😄 För en sådan sak måste du ju byta månad, det motarbetar ju lite syftet med köpstopp att inte få köpa begagnat 😊
 
Jag vet inte om mitt skåprens går så bra, fick oväntade gäster som köpte med sig pizza till middag idag 😍😄 Men lunchlådan kom från frysen och jag har inte handlat något 👍
 
Kul idé! Jag har upptäckt att jag blir väldigt motiverad av sådant här, så jag testar jag med!

Januari: Yoga innan läggdags minst två kvällar varje vecka.
Februari: Lösa minst ett korsord i veckan.
Mars: Facebook-fri. Total frånvaro från sociala medier funkar inte p.g.a mitt jobb, men just Facebook använder jag inte i tjänsten och det är dessutom den plattform jag personligen ogillar mest.
April: Minst 15 träningspass.
Maj: Inget godis.
Juni: Gå minst en "frivillig" promenad i veckan. Jag promenerar väldigt mycket i vardagen för att ta mig från A till B, men det innebär att jag ibland glömmer bort hur skönt det kan vara att bara gå för gåendets skull. Inget särskilt tempo eller mål, utan bara som ett sätt att rensa hjärnan lite.
Juli: Sallad till middag minst en dag i veckan. Jag känner ofta i slutet av sommaren att jag inte utnyttjat alla goda salladsrecept som finns ordentligt, så det här vore ju ett sätt att få ordning på den saken!
Augusti: Köpfri månad.
September: Yoga innan läggdags minst två kvällar varje vecka. Upprepar januaris utmaning här eftersom jag lär ha glömt allt vad yoga heter lagom till att vi når september :angel:
Oktober: Ge pengar till hemlösa på gatan åtminstone tre gånger (och innan någon säger något så vet jag att det finns bättre sätt att stödja på, vilket jag också redan gör med autogiro till en organisation).
November: Skapa någon slags hemgjord julklapp som jag kan ge bort till någon (jag tänker mig att det kan vara att jag gör lite lyxig granola, kokar egen glögg eller liknande).
December: Läsa minst tre böcker.
 
Lunchlåda från frysen idag med. Yoghurt och macka till "middag". Nu blir det resterna av glögg och julkakor i soffan 😍
 
Idag gick det väl sådär...

Vi var med ungarna och bekanta till klätterhallen i förmiddags, men det blir ju inget klättrande för en själv då, bara att säkra. Alltså ingen träning direkt.

Sedan blev vi medbjudna hem till dem med förslaget att köpa pizza. Jättetrevligt, bara det att pizzerian lade ost på min (är vegan). Vår bekant hittade lite pasta i kylen som jag fick istället. Räknas det att äta andras rester? :D Egentligen vore pizzan inget fail ändå, för jag har inget "äta ute-eller-hämtmat-stopp". Det är inget vi gör ofta utan snarare något vi försöker bli bättre på att unna oss.

Till mellis åt vi i alla fall morätter och äpplen.

På vägen hem stannade vi på Ikea eftersom vi var i närheten. Jag är på Ikea kanske tre gånger om året och då passar jag på att bunkra knäckebröd, tångkaviar och skorpor, för det får jag inte tag på annars. Det känndes inte rimligt att vänta fyra veckor och sedan åka runt 8 mil extra när vi passerade idag.

Check på Duolinguo och nya tag imorgon!

Jag har kommit på en till utmaning! Jag ska försöka fylla mina "Daily Dozen" så ofta som möjligt!
 
Idag gick det väl sådär...

Vi var med ungarna och bekanta till klätterhallen i förmiddags, men det blir ju inget klättrande för en själv då, bara att säkra. Alltså ingen träning direkt.

Sedan blev vi medbjudna hem till dem med förslaget att köpa pizza. Jättetrevligt, bara det att pizzerian lade ost på min (är vegan). Vår bekant hittade lite pasta i kylen som jag fick istället. Räknas det att äta andras rester? :D Egentligen vore pizzan inget fail ändå, för jag har inget "äta ute-eller-hämtmat-stopp". Det är inget vi gör ofta utan snarare något vi försöker bli bättre på att unna oss.

Till mellis åt vi i alla fall morätter och äpplen.

På vägen hem stannade vi på Ikea eftersom vi var i närheten. Jag är på Ikea kanske tre gånger om året och då passar jag på att bunkra knäckebröd, tångkaviar och skorpor, för det får jag inte tag på annars. Det känndes inte rimligt att vänta fyra veckor och sedan åka runt 8 mil extra när vi passerade idag.

Check på Duolinguo och nya tag imorgon!

Jag har kommit på en till utmaning! Jag ska försöka fylla mina "Daily Dozen" så ofta som möjligt!
Andras rester räknas tycker jag 😄
 
Låter som en lagom utmaning så här efter jul ;). Kan rekommendera kävsjön runt framåt våren, tar dock lite längre tid.

Jag bor nära Prostsjön så jag brukar gå runt den nästan varje vecka. Andra sjöar jag tänkt runda är Kassasjön, Gärdessjön, Töllstorpasjön, Kävsjön, Munksjön, Rocksjön, Torrmyrasjön, Ossingssjön, Eksjöhovgårdssjön. Och så hoppas jag hitta några nya sjöar.
 
Jag bor nära Prostsjön så jag brukar gå runt den nästan varje vecka. Andra sjöar jag tänkt runda är Kassasjön, Gärdessjön, Töllstorpasjön, Kävsjön, Munksjön, Rocksjön, Torrmyrasjön, Ossingssjön, Eksjöhovgårdssjön. Och så hoppas jag hitta några nya sjöar.

Gick faktiskt runt Prostsjön och Kävsjön i somras. Prostsjön har jag sprungit runt ett antal ggr men det var mååånga år sedan, när jag gick på gymnasiet.
 
Det går fortsatt bra här👍Igår blev det en variant av sallad med brysselkål. Den blev dock lite torftig då jag inte hade någon frukt hemma som gärna skulle varit i... Men har kvar till matlåda, ska handla i morgon och frukt (och grönt och mejeri) är ok att fylla på med för mig, så det kommer bli bra 😊
Ikväll blir det någon variant av pasta med älg som fanns i frysen. Kylen börjar se tom ut, men i frys och skafferi märks det inte.
 
:D Vi har inte handlat någon mat ännu! (Förutom de för Ikea-grejorna) På fredag eller lördag måste jag dock fylla på med lite färsk frukt och grönsaker, kanske lite havredryck också. Jag tänkte panta flaskor från jul och nyår och använda de pengarna!

Har kört Duolingo varje dag hittills, så check på det också.

Råkost funkar inte tillsammans med köpstopp i januari, det är helt orealistiskt och ej kul. Kanske återkommer till det i sommar.

Jag minns inte om jag har skrivit det innan, men min man och jag har föresatt oss att ha flera bjudningar under 2020. HIttills har vi bjudit in två familjer på fika (januari), två andra till brunch (mars) och planerar ett grillevent (maj). Traditionellt har vi en familjebrunch (november) och adventsbrunch (december) också, så vi ligger ganska bra till, tycker jag. Jag har en liten idé om att ordna "Frauen-Frühstück" (alltså frukost för kvinnor, låter knäppt) kanske en gång i månaden. Många av mina grannar/väninnor jobbar deltid/skift/hemifrån/är föräldralediga, så det borde gå att få ihop ett litet gäng på fredagar. Det vore ett trevligt sätt att umgås och nätverka lite, tänkte jag.
 
:D Vi har inte handlat någon mat ännu! (Förutom de för Ikea-grejorna) På fredag eller lördag måste jag dock fylla på med lite färsk frukt och grönsaker, kanske lite havredryck också. Jag tänkte panta flaskor från jul och nyår och använda de pengarna!

Har kört Duolingo varje dag hittills, så check på det också.

Råkost funkar inte tillsammans med köpstopp i januari, det är helt orealistiskt och ej kul. Kanske återkommer till det i sommar.

Jag minns inte om jag har skrivit det innan, men min man och jag har föresatt oss att ha flera bjudningar under 2020. HIttills har vi bjudit in två familjer på fika (januari), två andra till brunch (mars) och planerar ett grillevent (maj). Traditionellt har vi en familjebrunch (november) och adventsbrunch (december) också, så vi ligger ganska bra till, tycker jag. Jag har en liten idé om att ordna "Frauen-Frühstück" (alltså frukost för kvinnor, låter knäppt) kanske en gång i månaden. Många av mina grannar/väninnor jobbar deltid/skift/hemifrån/är föräldralediga, så det borde gå att få ihop ett litet gäng på fredagar. Det vore ett trevligt sätt att umgås och nätverka lite, tänkte jag.
Bra jobbat, det är ju redan en vecka in i januari 👍Jag har fyllt på med mjölk, smör och lite frukt, annars ingenting. Det var inte ens svårt att gå förbi godishyllan 😄

Det låter kul.med lite nytt tänk kring nätverks-frukost tycker jag. Skulle gärna göra lite likadant här om inte alla vore så förbaskat uppbokade och stressade jämnt. Superhärligt att börja dagen med en frukost med härliga vänner!
 
Handlade idag, mjölk, ost och yoghurt. Bakade bröd igår, blev gott! Har lagat matlådor till veckan som kommer också, så ska inte behöva handla någon mar förrän närmare nästa helg. Det underlättar ju att jag bara äter lagad mat en gång per dag 👍För övrigt blir det gröt, yoghurt, keso med frukt eller liknande.
Om jag håller mig på samma nivå resten av månaden kommer mitt matkonto landa på någonstans mellan 30-40% av en vanlig månad 😊
 
Jag handlade i fredags, men ganska sparsamt. Lade ut ca 40 € kanske, vilket inte är så mycket med tanke på att vi är fem personer.

Borde verkligen göra en matsedel för veckan som kommer nu, men har mer lust att titta på trädgårdsfilmer på youtube...

Idag började min skridskokurs och det var hur kul som helst!
 
Jag har yogat två kvällar denna vecka och en kväll förra veckan, så det får väl ändå räknas som att jag klarat av januari-utmaningen hittills tycker jag! :)
 
Kom på en bonuseffekt på några av mina månadsutmaningar - jag ska tracka hur många köpfria dagar jag har per månad :up:

Alla dagar där jag inte köper något - oavsett om betalning är här och nu med kort eller swish eller framåt med faktura räknas. Räkningar för de "vanliga utgifterna" tänkte jag helt fräckt lägga ihop till en dag, även om de har olika betalningsdagar. Mest för att inte lockas att handla något annat den dagen bara för att den "ändå är förstörd" men också för att få en bättre siffra så klart :D
Inser att jag totalt glömt bort att följa upp köpfria dagar :meh: Får nog kolla kontoutdrag och kort i efterhand i stället.

Nu börjar det bli lite utmanande att fixa vettiga middagar/matlådor till kommande vecka. Lyckades googla fram ett tips så jag kunde göra en god fisk med quinoa till idag i varje fall, plus en matlåda. Och quinoa till två till... måste bara hitta något vettigt att göra med dem. Matlagning är inte min bästa gren, så jag behöver lite tips och inspiration på vägen...

Ska aldrig mer köpa mat för att "det här var billigt och verkar kul, det testar jag"! Jag funkar inte så och det borde jag ju veta vid det här laget kan en tycka :p Nej, gärna samma samma mest hela tiden och ska det vara något nytt ska det vara väl planerat med tydliga recept :D
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 019
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 420
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs...
2
Svar
28
· Visningar
3 217
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 716
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp