Månadens utmaning - 12 utmaningar 2020

Fyller på min lista :)
Januari: lägga mig i sängen senast 22.30
Februari: vara utan godis/chips/glass
Mars: 10 pass längdskidåkning
April: inte köpa något i plast förutom vissa matförpackningar (men ska välja annat om möjlighet finns)
Maj: köpstopp på allt utom mat och diesel
Juni: inte snooza (:nailbiting:)
Juli: läsa minst 3 böcker
Augusti: minst 4 tältnätter
September: 50% av alla måltider ska vara vegetariska
Oktober: klara att göra en pull-up utan avlastning
November: lära mig virka mormorsrutor
December: alla maträtter ska vara utan grädde eller creme fraiche
 
Fyller på min lista :)
Januari: lägga mig i sängen senast 22.30
Februari: vara utan godis/chips/glass
Mars: 10 pass längdskidåkning
April: inte köpa något i plast förutom vissa matförpackningar (men ska välja annat om möjlighet finns)
Maj: köpstopp på allt utom mat och diesel
Juni: inte snooza (:nailbiting:)
Juli: läsa minst 3 böcker
Augusti: minst 4 tältnätter
September: 50% av alla måltider ska vara vegetariska
Oktober: klara att göra en pull-up utan avlastning
November: lära mig virka mormorsrutor
December: alla maträtter ska vara utan grädde eller creme fraiche
Hur fungerar din januariutmaning? :D :D
 
Jag hakar på men sätter målet månad för månad tror jag.

Började detta året med att ta bättre hand om mig själv och rensa badrumskåpet. dvs bättre smink (och att sminka mig lite oftare), bättre på att rengöra ansiktet varje dag och smörja in kropp och knopp. Blir torr jättelätt men är sjukt dålig på att smörja in. Fötterna ser jag en stor förbättring på då jag numer krämar in dem 3 ggr/vecka
Veckomenyer för mat. Började idag så hoppas det håller i sig.

Måste ju starta nånstans
 
Jag hakar på men sätter målet månad för månad tror jag.

Började detta året med att ta bättre hand om mig själv och rensa badrumskåpet. dvs bättre smink (och att sminka mig lite oftare), bättre på att rengöra ansiktet varje dag och smörja in kropp och knopp. Blir torr jättelätt men är sjukt dålig på att smörja in. Fötterna ser jag en stor förbättring på då jag numer krämar in dem 3 ggr/vecka
Veckomenyer för mat. Började idag så hoppas det håller i sig.

Måste ju starta nånstans
Jag tror att bästa sättet att få till ändringar är att börja med små steg och göra det till vanor. Till exempel att alltid rengöra ansiktet och smörja in varje kväll, oavsett smink eller inte. Om du då någon gång glömmer/missar detta kommer det kännas fel och du kommer på vad du skulle göra :)
Utmaningen ligger i att få det till en vana :D
 
Sista helgen att göra mat och matlådor på skåprens, puh! Nu är jag sugen på att handla kompletterande saker, och hoppa över några av sakerna i frysen... men nej, i morgon ska utmana mig själv!

Gjorde ett avsteg i veckan när jag redan hade börjat baka och insåg att jag behövde florsocker och det inte fanns hemma. I stället för att misslyckas med rulltårtan köpte jag socker. Och rulltårtan var till fika med vänner, så ville helst att den skulle bli god :D

Matkontot är så här långt den här månaden 36% av budget för en "vanlig" månad. Brukar i och för sig aldrig landa på budget, utan det är snarare ett genomsnitt över året, men det är en fingervisning :)

Kommer ändra februaris utmaning - hade tänkt avstå uteluncher/utemat men inser att det inte är en utmaning. Det händer så otroligt sällan att jag äter ute så det är inte svårt alls.
Utmaningen blir i stället en helt godisfri månad. I januari har jag inte köpt godis, men ätit när det bjudits på. I februari ska jag inte äta godis alls :up: Klart svårare än att avstå från utelunch/utemat :D
 
Januari har hittills varit köttfri samt godis-, snask- och läskfri. Funderar på om man ska köra februari utan sociala medier, sitter alldeles för mycket med mobilen i hand.
 
Mitt yoga-löfte har bidragit med precis den sortens extra motivation jag behövde och jag är väldigt nöjd med just den utmaningen. Det är verkligen en sådan där grej som både kroppen och själen tackar mig för. Nu ska jag bara försöka hålla i det även när det börjar stå februari i kalendern...
 
Kul idé! Ett mål för året för min del är att få in mer friluftsliv. Det har i januari inneburit skogsutflykt med hela familjen varje helg, så det kan väl ses som en utmaning.
Ska också in en del vandringar framåt sommaren.

Skärpa till kost och träning (på g också) är en annan.
På klimatsidan är mina återkommande saker att logga bil, slänga mat och äta vegetariskt. Här ska också mer egenproducerat in och vilt- eller gårdsköpt kött. En utmaning för höstmånad kanske att ta tillvara på skörden?

Får slipa lite mer på månadsvisa mål om jag ska vara med.

Tillägg: få in mer läsande (för egen del) kan vara en, och rensa barnsaker en annan.
 
Min januariutmaning får vara att följa en matplan. Har funkat så här långt. Februarimålet kommer att vara att få upp pulsen 150 minuter i veckan.
 
Jag bor nära Prostsjön så jag brukar gå runt den nästan varje vecka. Andra sjöar jag tänkt runda är Kassasjön, Gärdessjön, Töllstorpasjön, Kävsjön, Munksjön, Rocksjön, Torrmyrasjön, Ossingssjön, Eksjöhovgårdssjön. Och så hoppas jag hitta några nya sjöar.

Du kan ju alltid gå runt Bolmen :angel:
 
Januari - helt alkoholfri (snart i mål med den 👍🏻)
februari - en halvtimme om dan på crosstrainern
Mars -utan tillsatt socker
April - plankan!

Sen måste jag komma på fler utmaningar 😜
 
Så var då sista dagen av januari nästan slut - hur har det gått för er??

För mig har det gått över förväntan! Har lagat rätter som jag aldrig tidigare provat på, men med google och inte alltför höga krav på framför allt utseende på maten så har det blivit bra ändå :D Gjorde någon variant av polenta-pudding med spenat- och tomatsås till härom dagen. Den såg inte så god ut... men det var gott!

Idag har jag fått baka fröknäckebröd. Allt bröd hemma är slut och envis som jag är så tänker jag inte handla förrän februari börjar. Men det är så bra att bli påmind om att det varken är svårt eller speciellt tidskrävande att baka själv, det borde jag göra mycket oftare!

Effekten av min utmaning i januari - att bara handla frukt/grönt och mejerier och för övrigt laga mat på det som fanns hemma - har varit ett matkonto på knappt 40% av budget, 18 helt inköpsfria dagar och minus två kilo på vågen (säger något om hur mycket godis jag brukar äta...)

Februaris utmaning är att inte varken köpa eller äta godis, glass, chips. Inte heller köpa fikabröd av något slag, men får lov att äta om jag blir bjuden på. Har en inre dialog om huruvida det var så smart att lägga godisfritt direkt efter månaden utan andra inköp än frukt/grönt och mejerier...

Utöver godisfritt ska jag fortsätta utgå från det jag fortfarande har kvar i skafferi/frys när jag planerar månadens mat. Men nu får jag komplettera med det jag vill ha till i stället för att mixa konstiga saker :up: :D
 
Jag hoppas att jag kommer kunna få sovrummet uppe klart, så vi kan flytta in där, då kommer alla grejer som står på fel plats hamna rätt. Då ska jag rensa! Och mina "loppislådor" som är ivägen SKA bort. Just nu flyttar jag bara runt dom, för jag orkar inte vara med på någon loppis.. :p så den månad då sovrummet blir klart så ska det rensas!

Januari är en nyttig månad. Inget godis eller chips och helst inte något bröd! Och jag hoppas att jag klarar av att undvika energidryck också. Dra ner på vinet också, jag dricker gärna vin till maten flera dagar i veckan. Jag vill bara äta sånt som min kropp mår bra av! 28/12 kom jag hem från semestern och insåg att jag vill bli av med 5kg. 1,7kg är redan borta, så jag borde klara av 3,3kg relativt fort om jag sköter mig.

Februari - spara pengar

Mars verkar jag ha en vecka ledigt, så mina sparade pengar kan förhoppningsvis finansiera en weekendresa?

April-maj så ska jag ha praktik, och mest troligt bo i en annan stad under dom månaderna, så jag tror att jag ska försöka promenera/jogga lite under veckorna, om inte dom andra kurserna jag läser samtidigt tar för mycket tid.
Jag har faktiskt ätit nyttigt! Dock skippade jag att dra ner på energidryck, det blev för mycket på en gång. 😅
Februari: fortsätta äta nyttigt och dessutom gå ner 1,5 kg. Inte alls orimligt mål!
Msrs-målet var en weekend, den bokade vi ikväll! Blir Paris i mars 😍 får spara pengar i februari som utlovat! 😁
 
Det har gått fint att skippa vinet 🍷 Ingen alkohol var enkelt, och förmodligen kommer jag att dricka mindre framöver. Nu låter det som att jag dricker kopiöst, men jag har lätt att hamna i sällskapsdrickande. Ett glas till matlagningen, ett glas till teven. Ett glas om nån kommer och hälsar på.
Ok, nu ska crosstrainern dammas av!
 
Jag har ätit veganskt hela januari ("Veganuary") och det har gått jättebra med bara två utsvävningar - några ägg som jag hade kvar i början av januari, och en bjudmiddag hemma hos vänner.
Ska fortsätta äta mycket veganskt, men släppa in lite ägg, då det var det enda jag saknade.
I februari ska det bli regelbunden träning 3 dgr/vecka!
 
Jag har hållit mig till min ätplan hela januari.
I februari ska jag försöka klara 150 minuter med förhöjd puls i veckan.
I mars ska jag läsa minst två av de böcker som ligger på nattduksbordet och väntar.
I april (som är min stressigaste jobbmånad) ska jag inte plussa på flexen samt använda min friskvårdstimme varje vecka.
 
Wow vad härliga utmaningar vi alla har:banana:
Och vad bra vi klarat januari 👍Så kul att se att fler också tar med delar av sin utmaning in i den "vanliga vardagen" och skapa lite nya vanor. Heja oss!!
 
Mitt fokus i januari var att äta frukost varje dag och ha med lunchlåda till jobbet varje dag och det har gått utmärkt! Hoppade frukosten en dag, för jag försov mig och glömde lunchlåda en dag. Nu ska jag försöka befästa den vanan, för jag fungerar ändå mycket bättre när jag äter :P

I februari ska jag fokusera lite på att minska min skärmtid, framförallt mobilen. Inget mobilande i sängen, framförallt inte på morgonen (eftersom jag blir kvar i sängen oändligt länge...) är en av delarna i det. Och det sket sig redan i morse, insåg jag i efterhand, men det är ju ändå rätt mycket kvar av månaden. :D
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 981
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 419
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs...
2
Svar
28
· Visningar
3 217
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 715
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp