Bukefalos 28 år!

Månadskostnad för katt?

Shit va billiga försäkringar alla har. Bara jag som har Agria?
Betalar drygt 200 kr i månaden per katt.

Jag har också agria. Har bara veterinärvård på mina, medelhög självrisk. Har du möjligen livförsäkring och dyr rasgrupp?
Man får rabatt för en mängd olika saker (klubbmedlemskap, id-märkning mm) så ring ditt ombud och hör vad du kan göra för att få ner premierna.
 
Shit va billiga försäkringar alla har. Bara jag som har Agria? Betalar drygt 200 kr i månaden per katt.

Mat ca 200 kr i månaden för torrisar + kött från mataffären kanske 50-100 kr i månaden.

Har peeweelåda så gör av med två påsar pellets per år kanske (alltså typ 20 kr i månaden) för två katter,

då kostar plastpåsarna till lådan mer, kanske 30 kr i månaden.

Med vaccinering blir det ca 400 kr i månaden per katt.

Jag har faktiskt agria på min, och det kostar bara 70 spänn per gång. Fast jag registrerade henne som ung och hon är en raskatt som går bara inomhus, kanske det har någon betydelse?
 
Min katt är försäkrad i Folksam.

@Asko Nja. Raskatter är ofta dyrare än huskatter att försäkra. Kompisen betalade ett tag en ruskigt saftig premie för sin ragdoll (nästan i nivå med vad jag betalar per år för min hästs försäkring - ska väl tillägga att min häst är snuskigt billig att försäkra för att vara häst ;) ). Innekatt, försäkrad sedan de köpte honom som unge. Försäkring: liv och veterinärvård. Inte Agria, dock, utan ett annat bolag.
 
Man får rabatt för en mängd olika saker (klubbmedlemskap, id-märkning mm) så ring ditt ombud och hör vad du kan göra för att få ner premierna.

Jag fick 10 % rabatt för att jag är veterinär :up:! Men det var inget Agria skyltade med, utan det kom först fram i telefonen när jag pratade med dem för att få fixat en teknisk grej.

Så som du säger lönar det sig att prata med dem så man inte missar någon rabatt :)!
 
@Asko Nja. Raskatter är ofta dyrare än huskatter att försäkra. Kompisen betalade ett tag en ruskigt saftig premie för sin ragdoll (nästan i nivå med vad jag betalar per år för min hästs försäkring - ska väl tillägga att min häst är snuskigt billig att försäkra för att vara häst ;) ). Innekatt, försäkrad sedan de köpte honom som unge. Försäkring: liv och veterinärvård. Inte Agria, dock, utan ett annat bolag.
Jaså? Vad konstigt, för rimligen borde huskatter vara utsatta för större skaderisker eftersom de oftast får gå ut, dvs högre pris på försäkringen.
Och min katt är faktiskt också en ragdoll, född förra året och sen försäkrad under hösten för ett år sen. Fast jag tror (minns inte riktigt :o) att jag inte har en livförsäkring på henne. Olika försäkringsbolag kan ju tydligen göra sitt på priset också :)
 
Jaså? Vad konstigt, för rimligen borde huskatter vara utsatta för större skaderisker eftersom de oftast får gå ut, dvs högre pris på försäkringen.
Och min katt är faktiskt också en ragdoll, född förra året och sen försäkrad under hösten för ett år sen. Fast jag tror (minns inte riktigt :o) att jag inte har en livförsäkring på henne. Olika försäkringsbolag kan ju tydligen göra sitt på priset också :)

Gissningsvis är de försäkrade huskatterna inte ett tvärsnitt av Sveriges alla huskatter. Skulle tro att en förhållandevis stor andel av de försäkrade huskatterna är huskatter.
 
@Asko Enligt de bolag jag pratat med beror det på att vissa raser har vissa problem/sjukdomar/skador som oftare dyker upp hos dem (än hos andra raskatter). Det är som med hästar: de flesta kallblodsraser är mycket billigare att försäkra än halvblod, eftersom halvblod generellt (statistiskt sett) är mer skadebenägna.
 
@Asko Enligt de bolag jag pratat med beror det på att vissa raser har vissa problem/sjukdomar/skador som oftare dyker upp hos dem (än hos andra raskatter). Det är som med hästar: de flesta kallblodsraser är mycket billigare att försäkra än halvblod, eftersom halvblod generellt (statistiskt sett) är mer skadebenägna.
Jo det förstår jag, men tänkte på att jag faktiskt har exakt samma ras som din kompis. Lustigt hur det kan skilja så mellan olika företag, men bra att veta.
 
Jag har också agria. Har bara veterinärvård på mina, medelhög självrisk. Har du möjligen livförsäkring och dyr rasgrupp?
Man får rabatt för en mängd olika saker (klubbmedlemskap, id-märkning mm) så ring ditt ombud och hör vad du kan göra för att få ner premierna.

Har birmor, ingen livförsäkring, id-märkta, 15 % rörligt och 1700 i självrisk.
Jag vet inte om det är några speciella sjukdomar de brukar dras med? Men har för mig att det är en dyr ras att försäkra. Bor i Solna, om det nu spelar nån roll :p
 
Hur tänker de då? :confused:

Statistik, antagligen. Det är väl det enda de har att utgå ifrån.
Ska inte svära på att det gäller djurförsäkringar (kom just på att hästens försäkring - Agria - inte påverkats av att jag flyttat. Vad jag vet, premien har ju höjts något på livdelen med hänsyn till hans ålder.) Kunde inte redigera så långt i efterhand :p


Kompisens bolag hänvisade iaf till rasen när katten försäkrades. Vet inte hur hög självrisken var. Som sagt både livförsäkrad och veterinärvårdsförsäkrad, men jag har inte koll på siffrorna.. Men ett par hundringar i månaden var det iaf, minst (minns att det var väldigt mycket iaf, då vi diskuterade saken för ett par-tre år sedan - jisses, är det verkligen så länge sen?! - och jag reagerade på den knappa skillnaden mellan deras katt och min häst. Min hästs försäkring kostar ca 1800-1900:-/år, varav ca hälften är kostnaden för livförsäkringen.). För huskatten (ska vara hälften ragdoll, men det är ju sak samma i försäkringssammanhang och på pappret) betalar/betalade de mindre än hälften. Dock ingen livförsäkring på huskatten.
Kan det vara livförsäkringen som gör skillnaden? Den delen drar ju ofta iväg.
 
Statistik, antagligen. Det är väl det enda de har att utgå ifrån.
Ska inte svära på att det gäller djurförsäkringar (kom just på att hästens försäkring - Agria - inte påverkats av att jag flyttat. Vad jag vet, premien har ju höjts något på livdelen med hänsyn till hans ålder.) Kunde inte redigera så långt i efterhand :p


Kompisens bolag hänvisade iaf till rasen när katten försäkrades. Vet inte hur hög självrisken var. Som sagt både livförsäkrad och veterinärvårdsförsäkrad, men jag har inte koll på siffrorna.. Men ett par hundringar i månaden var det iaf, minst (minns att det var väldigt mycket iaf, då vi diskuterade saken för ett par-tre år sedan - jisses, är det verkligen så länge sen?! - och jag reagerade på den knappa skillnaden mellan deras katt och min häst. Min hästs försäkring kostar ca 1800-1900:-/år, varav ca hälften är kostnaden för livförsäkringen.). För huskatten (ska vara hälften ragdoll, men det är ju sak samma i försäkringssammanhang och på pappret) betalar/betalade de mindre än hälften. Dock ingen livförsäkring på huskatten.
Kan det vara livförsäkringen som gör skillnaden? Den delen drar ju ofta iväg.
Jag kan verkligen inte komma ihåg om jag valde någon livförsäkring eller inte :o Men detär nog troligt att jag inte valde någon då jag ansåg att det skulle vara liten chans om hon dog, och så är det ju dyrare :angel:
Om din hästs försäkring dubblades pga livförsäkringen så kanske är det ungefär likadant för katter, då hade min kostat 140:- ungefär och det är ju närmare till din kompis summa. Inte så otroligt :)

Edit: Vilket borde kanske ha varit självklart nu vid närmare eftertanke :banghead::grin:
 
Senast ändrad:
Olika stor skaderisk i olika städer och framförallt: olika dyrt på djursjukhusen!
Aha! Ja, det där sista lät högst sannolikt iallafall :grin:
Lite intressant dock, om man skulle jämföra stockholm, malmö och göteborg t.ex. Och om det är olika stora skaderisker i de städerna så är jag nyfiken på vad det är som skiljer sig åt i dem.
 
Aha! Ja, det där sista lät högst sannolikt iallafall :grin:
Lite intressant dock, om man skulle jämföra stockholm, malmö och göteborg t.ex. Och om det är olika stora skaderisker i de städerna så är jag nyfiken på vad det är som skiljer sig åt i dem.

Nu vet jag inte hur det är med just katter, men på hund kan det skilja vilka typer av hund det finns på de olika ställena. Tex finns det betydligt fler jakthundsfolk uppe i norr jämfört med i söder och i vissa delar av städerna finns det störst del små sällskapshundar när det på andra delar i staden finns mestadels "kamphundsblandisar". Det påverkar ju vilka liv hundarna lever och därmed också hur stor skaderisken är.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 004
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 103
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp