Bukefalos 28 år!

Månadskostnad för katt?

Red_Chili

Trådstartare
Ja, någon gång i framtiden ska jag väl skaffa mig en egen katt. När vet jag inte, men det är ju lättare att veta om man vet vad som verkligen krävs :)

Så, nu undrar jag över det ekonomiska. Vad kostar det egentligen att ha en katt, med mat, försäkring och kattsand? Något mer som kostar varje månad? (Leksaker och klösmöbler tänker jag mig som engångskostnader) Framförallt är jag intresserad av att höra matkostnader från er som barfar eller ger blötmat då jag inte har planer på att ge torrfoder.

Planen är att katten ska vara innekatt, men kommer få promenader i koppel och jag köper inte någon katt innan jag har möjlighet att göra en "kattrastgård" antingen på balkong eller utanför hus. Katten i fråga blir mest troligt en från katthem, mycket för att jag nog inte vill ha kattunge utan en vuxen katt. Då kan jag ju även få en bild av hur katten är och har möjlighet att välja en med personlighet som passar mig.
 
Min katt kostade exakt 671kr/mån förra året. Då har jag inte räknat in kattsand (men det är väl 100kr/mån ungefär), och inte heller kycklingen och fisken jag lagar till henne som godis (räkna 150kr/mån). Hon äter torrfoder från royal canine och står på medicinering för skjöldkörteln. Hon var hos veterinären två gånger förra året, en hälsocheck och en operation för knuta i juvret (godartad).

Jag tycker att det är en jättebra idé att adoptera från katthem, min är en sådan.

Hoppas att det hjälpte lite även om jag inte barfar.
 
7 kilo hankatt, utekatt som sover inne.
Försäkring 600 per år.
Foder ca 200 per månad, tyvärr ej barf utan han får både mjukmat och torrfoder.
Avmaskning ett par gånger per år 200 kr per år.

Så totalt ca 200-300 kr per månad bortsett från veterinärbesök.

Min fick en böld förra sommaren som behövde vård, ca 1000 kr.

Friska djur är billiga djur :)
 
Mina tre mco:er kostar ungefär 1000 kr per katt i försäkring om året. 3000 kr / 3 / 12 = 85 kr i försäkring per månad (sen har vi massa rabatter hos vårt försäkringsbolag eftersom vi har allt försäkrat hos dem + allt på autogiro = lite billigare).
Sen är det som Darkinnight säger, en frisk katt är billig. Min yngsta var inne förra månaden och opererade bort en tråd hon svalt, låg inne söndag-torsdag och operation samt flera röntgen gick på 30.000 kr. Nu är hon tack och lov försäkrad, men det gick ändå på 7.500 kr för oss.

Vaccinationer en gång om året går på 250 kr för varje katt. Var tredje år blir summan lite högre och de andra två åren lite lägre eftersom det inte behövs full dos av kattpest varje år så genomsnittet är väl ungefär 250 kr. Sen får jag rabatter eftersom jag vaccinerar flera åt gången, då får man mängdrabatt.

Mat har jag aldrig räknat ut vad de äter för. Men en 10 kgs säck torrfoder á 600 kr från Zooplus räcker i tre månader. Sen äter de olika sorter, t.ex. Orijen som är dyrare.
Blötmat går det åt en Bozita/Mjau tetra varannan dag. Ibland får de lite finare mat som är dyrare, kanske 7 kr per portion delat på tre katter. De äter ungefär 30-40 gram blötmat var varje morgon och kväll.
Gett en del BARF men inget de är särskilt förtjusta i utan de vill ha sitt torrfoder och blötmat. :)

Kattsand beror lite på hur mycket som går åt, men jag har klumpbildande Pussi kompakt och tömmer aldrig lådorna helt utan mockar ur och fyller på sand när det börjar bli lite. Ibland går det åt en kartong i månaden och ibland en varannan månad så 50-100 kr i månaden.

Avmaska gör jag aldrig. Det behöver man aldrig göra på en katt om man inte ser att den har mask. Allt annat är onödigt både för katt och plånbok.
 
Jag brukar räkna på ca 500 kr/mån per katt för basgrejer (mat, sand, vaccinationer och försäkringar). När du BARFar beror ju den kostnaden väldigt mycket på vad man har tillgång till för köttråvaror. Min BARF kan ligga på allt ifrån 25 kr/kg till 7o kr/kg beroende på vad jag för tillfället har tillgång till, både vad gäller pengar och råvaror.;)

Men du kan ju i princip översätta BARF-kostnaden för hundarna (om de BARFas) rakt av på katt. En vuxen katt äter säg 100-150 g/dag.
 
Med tanke på @Sorbe s inlägg ang mask ser det ut som jag avmaskar katten lite hur som :D

Min misse är ute på åkern och fångar sommartid en hel massa gnagare.
Så vi får avmaska ett par gånger under sommarhalvåret, antingen när vi ser bandmasken direkt på katten eller när han börjar kräkas.

Han bajsar alltid ute så vi har ingen chans att se mask i kattlådan :down:
 
Jag barfar inte heller men vill bara tillägga att jag köper kattfoder (applaws) på 2 kg, blötmat (bilanx) och kattsand (ever clean) på 10 kg, och då behöver jag inte köpa exakt varje månad. Utan det blir snarare 1 1/2 eller varannan månad som jag köper mera.
Det kostar cirka 450 spänn om jag köper allt på en gång, men det är sällan att det behövs. Så med barf, som jag hört ska vara billigare, så blir det nog väldigt bra ;)

Och pga jag har autogiro på försäkringen så kostar det bara 70 spänn per tillfälle, har jag för mig iallafall :o
 
Isola kostar nog närmare tusenlappen i månaden. Allergimat (blötmat), njurmedicin och dyr försäkring (125 kr per månad). Kollar tänderna och kör en allmän hälsokoll varje år. Hon använder dock väldigt lite kattsand. :D
 
Mina katter har kostat 250 kronor i månaden styck ganska precis. Kvalitetsmat alt barf men då handlat stora mängder på rea/erbjudanden.
 
3 katter.
Ca 400kr i månaden för alla tre. Försäkring är uppe i 161kr för alla katter/månad. Sanden har jag ingen direkt koll på men runt 300 kanske? Köper mat ungefär varannan månad, till var tredje (applaws). Så inte så man blir ruinerad ;) Sparar även 100kr/månad/katt (mamma med så 200kr/katt/månad) till vaccination samt annan veterinärbesök som inte går på försäkring. Blir ju lite dyrare de månaderna vi köper maten.
 
Jag har bara haft min katt i ett par månader, så alla rutiner sitter inte klockrent. Men ändå.

Hankatt född 2010, huskatt, kastrerad, ca 5kg, innekatt.
Försäkring (veterinärvård 50k) kostar 719:-/år (inkl lite rabatt för att jag har flera försäkringar hos bolaget).
Kattsand (Ever Clean) kostar 199:-/10kg. Jag grundar kattlådan med 10kg sand, och fyller sedan på vid mockning av lådan. Jag räknar med att det går åt ca en kartong i månaden, om jag inte behöver tömma lådan helt.
Blötmat (ca 7:-/dag, kisse äter inte riktigt en tetra om dagen och en tetra kostar ca 10:-) ca 210:-/månad. Utöver det får han lite rått kött några gånger i veckan - kanske 50:-/månaden ?

Kissen har varit risig i magen av och till, så jag skickade in träckprov till SVA för parasitkoll (andra parasiter än mask). 570:- + moms. Magen rasade helt kort efter att han flyttat hit ( = diarré), och fick då Canikur (ca 119:-) i några dagar + skonkost (ca 200:- för en kartong á 12st påsar. 100g/påse) i ca 1½vecka
Vaccination ska göras snart, och därefter årligen.
Var hos veterinären förra månaden, då jag tyckte att katten var lite snuvig. Veterinären hittade inget knas (skrev ut lite metacam ändå), besöket kostade 400:-.
 
Ja, någon gång i framtiden ska jag väl skaffa mig en egen katt. När vet jag inte, men det är ju lättare att veta om man vet vad som verkligen krävs :)

Så, nu undrar jag över det ekonomiska. Vad kostar det egentligen att ha en katt, med mat, försäkring och kattsand? Något mer som kostar varje månad? (Leksaker och klösmöbler tänker jag mig som engångskostnader) Framförallt är jag intresserad av att höra matkostnader från er som barfar eller ger blötmat då jag inte har planer på att ge torrfoder.

Planen är att katten ska vara innekatt, men kommer få promenader i koppel och jag köper inte någon katt innan jag har möjlighet att göra en "kattrastgård" antingen på balkong eller utanför hus. Katten i fråga blir mest troligt en från katthem, mycket för att jag nog inte vill ha kattunge utan en vuxen katt. Då kan jag ju även få en bild av hur katten är och har möjlighet att välja en med personlighet som passar mig.

Vi har tre katter (två unga och en på 5 år). Den äldre katten delar jag och mamma på, så hon betalar mat och försäkring för den. De yngre är min och mannes gemensamma.


Blötmat: en tetra à 13kr räcker i 3 dagar så 130 kr i månaden
Torrfoder: tror vi räknar med att dem bör äta en säck i månaden, som kostade oss 100 kr, dock var det rabatt och kostar knappt 190 kr annars
Kattsand: har ingen koll på hur mycket faktiskt, men kanske en säck i månaden á 70 kr
Försäkring: 1200kr per år för båda katterna så 100 kr per månad
Vaccinering: ca 600 kr per år för båda, så 50 kr i månaden

=450 kr per månad (räknat på två katter vad gäller mat, försäkring samt tre katter vad gäller sand), så en katt borde bli 225 kr!
 
Shit va billiga försäkringar alla har. Bara jag som har Agria?
Betalar drygt 200 kr i månaden per katt.
Mat ca 200 kr i månaden för torrisar + kött från mataffären kanske 50-100 kr i månaden.
Har peeweelåda så gör av med två påsar pellets per år kanske (alltså typ 20 kr i månaden) för två katter,
då kostar plastpåsarna till lådan mer, kanske 30 kr i månaden.

Med vaccinering blir det ca 400 kr i månaden per katt.
 
Shit va billiga försäkringar alla har. Bara jag som har Agria?
Betalar drygt 200 kr i månaden per katt.
Mat ca 200 kr i månaden för torrisar + kött från mataffären kanske 50-100 kr i månaden.
Har peeweelåda så gör av med två påsar pellets per år kanske (alltså typ 20 kr i månaden) för två katter,
då kostar plastpåsarna till lådan mer, kanske 30 kr i månaden.

Med vaccinering blir det ca 400 kr i månaden per katt.

Jag har Agria på Malla, men valde Optimal på Bonnie just för prisskillnaden. Halva priset drygt.
 
Jag ger både torrfoder och blötmat, men skulle jag bara ge blötmat skulle det gå på ca 500 kr/månaden för mina två katter (250 kr så som det ser ut nu). Idag får dom ju torrfoder också, jag köper en 7,5 kilos säck för 430 kr och den räcker i ungefär tre månader. Så kattmaten blir knappt 400 kr i månaden. Försäkringen brukar bli 170-180 kr/månaden för båda (har Sveland) och jag skulle tippa att vi snittar 100 kr/månaden på kattsand, men vi köper alltid flera säckar (Extreme Classic) på samma gång så jag vet inte exakt. Sen brukar det alltid bli några kronor för nya leksaksmöss varje månad (dom går åt i en rasande fart) och kattgodis. Blir runt 700 kronor i månaden vi lägger på katterna. :) Sen tillkommer såklart vaccination också, minns inte exakt hur mycket det kostar men det är inga stora summor i alla fall.
 
Tack för alla svar, jätteintressant att läsa! Så om man räknar med att katten kostar ca 500-1000kr/månad så borde det inte vara några problem. Det känns bra, och framförallt gillar jag att det inte är sådär jättemycket pengar om man väl har ett hyfsat jobb. Såå när jag väl har fast inkomst och har sparat ihop bra med pengar på ett "veterinärbesökskonto", då ska jag börja spana efter lämplig kisse :love:
 
Våra tre katter kostar ca 1000-1200:-/månad tillsammans. Innekatter som mest hänger på balkongen sommartid, alla tre försäkrade (två i Agria, en i Folksam), använder Everclean sand i lådan och äter Mush Cat plus lite kycklinghjärta och vingar då och då (helbarfade innan Mush Cat kom och det var ungefär samma kostnad då). Vaccination, kastrationer och övriga ev vetkostnader ej inräknade, men det tas från buffertkontot.
Plus leksaker och sånt då så klart. :D
 
En frisk katt är ett relativt billigt husdjur även om man kostar på dem bra mat och liknande (så länge man inte får för sig att föda upp dem... :cautious:)

Mina tre får mat (bozita blötmat som huvudfoder, och lite applaws) och strö (peewee) för ca 900:-/mån. Försäkringen för alla tre landar på 3000:-/år (agria) och min vet tar 3-400:- för vaccination. Det enda jag ser som nödvändigt i inköpsväg är bra klösgrejer. Sovplatser och leksaker brukar de ändå bestämma sig för att de hellre vill ha mattes.

Över 14 år som kattägare (och med 6 vuxna katter) har jag haft tre sjukdomsfall som inte varit relaterade till kull. (Min ena hona var kass på det där med födande, hon togs ur avel efter två krånglande förlossningar. Den första, hennes mamma, klämde ur sig ungar som om det vore en lek.) Totalt sett veträkningar på 30.000:-, varav 25 kom från en katt med hypertyreos och behandling med radioaktivt jod. Sen kan förstås turen vända när som helst, men jämför med häst och hund är det inget.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 004
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 103
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp