Bukefalos 28 år!

Manen blir förstörd av eksemtäcket

Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Men det är inte klåda som TS har problem med, utan att manen blir trasslig av att eksemtäcket ligger och trycker/skaver.

Tack!

Han kliar sig ingenting så det är inte därför det blir trassligt. Hade han haft täcket på mitt i vintern och det är 30 minus ute och inte en enda insekt i närheten så hade jag haft samma problem med manen som nu...

*KL*
Borstade igenom manen igår och sprayade en massa glans i, ska bli intressant och se hur det är nästa gång jag tar av täcket :)
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Jag tycker att det brukar funka bra att smörja in med ex prob-olja, då brukar man och svans hålla sig i bra skick och inte trassla in sig under täcket! Det stillar ju kliandet också.

Pälsglans kan också funka, men se till att det faktiskt är ett bra! Annars tycker jag nästan att det brukar bli värre när det ligger och gnids i täcket. Ett tips är faktiskt sjöbogårdens, det innehåller inte så mycket "skit" så det brukar hålla manen i bra skick och inte bli sådär äckligt som det kan bli efter ett tag.

Annars är det verkligen ett minus med täckena, när manen blir sådär skör och stora kakor nästan ramlar av:crazy:
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Sjöbogårdens är det enda jag använder numera. Tycker att det är jättebra. :)

Det är ju dock ändå så att det tär på manen att ha täcke som 'gnids' över hela tiden. Vad jag önskar att tant kunde slippa sin eksem.
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Ja det är jättebra!
Jag hade alltid det förut, men så bytte jag bort mig och testade lite annat. Men det är så mycket kemikalier i de flesta andra och det märks ofta på manen när man använt det ett tag. Sjöbogårdens har mycket mindre sånt i sig och funkar superbra både till hästen och min egna man tycker jag :D
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Har du testat i ditt hår? Det är inte farligt då? *okunnig*

Jag använder det när jag gör MyLittlePonys och behöver få fason på man och svans. :)

Men det är OT, sorry.
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Jag har ett täcke som är så stort att det inte skaver nånstans, 145 till min isis just för att det inte ska ligga mot hela tiden. Inget bogskav eller mank-skav eller på benen. Halsen är stor och vid och luftig. Hööks täcke.
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Jag använder det efter varje dusch :) Jag använder bara vissa typer av balsam och schampoo, enligt den så kallade "balsammetoden", för att jag vill ha så lite kemikalier som möjligt i håret. Och just Sjöbogårdens är "godkänt" enligt det, så jag använder alltid det som spraybalsam!
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Jag hade lite panik över att Spás man blev torr och spröd och rasade av när jag började ha täcke på henne. (Hon kliar sig inte heller, det är bara i förebyggande syfte jag har det eftersom hon är import). Jag tvättade manen väldigt grundligt med milda "människoprodukter" och det blev riktigt bra. Mjukt och blankt och det har inte alls lossnat lika mycket man sedan dess, jag tog flera omgångar schampoo tills det verkade rent, sedan balsam (men inte in till rötterna) och lät det sitta i en stund. Använde Änglamarks parfymfria schampoo och Garants dito balsam. Nu är det säkert tre veckor sedan jag tvättade henne, jag reder ut manen med pälsglans mellan varven och det verkar räcka just nu.
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Varken tips eller idé men väl en tanke ...
Eksemtäcket är inte till för att de inte ska klia av sig man och svans, det gör de med täcket på om klådan är tillräckligt stark.
Eksemtäcket är för att skydda hästen från insekterna som orsakar klådan. och de blir ju inte så snygga av att ha täcke på sig, tyvärr.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Kompletterar. Har man en lång man som når ner till resåren kring halsen hjälper det visst inte alltid att göra manen mjuk. Tror att min hårfagra häst inte kommer att vara riktigt lika hårfager framåt oktober när insektssäsongen är slut. Det lossnar inte lika mycket man nu, och det är inte tufsigt i rötterna, men det längsta gnuggas av mot resåren tror jag. Insåg idag att den är ganska urtunnad gentemot hur den var i april när jag satte på täcket och testade att dela manen på henne. Väldigt frustrerande att se den fina manen slitas så. Den är fortfarande tjock, blank och fin de första 20cm men sedan är det klart urtunnat. Men jag ska väl inte klaga, det är fortfarande mycket man, och hellre att hon är skyddad mot knotten och att jag minskar eksemrisken än att jag har henne oskyddad och riskerar ännu värre man-avfall och eksem. Nästa sommar kan hon förhoppningsvis gå utan täcke. Så vad är väl ett år med sliten man på det stora hela. Jag hoppas ju att jag får ha henne kvar i många år framöver.
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Jag har märkt av samma sak på min dam, manen är helt klart tunnare vid bogen än vid nacken, sas. Men jag har i alla fall lyckats hålla manen trasselfri tack vare C&D&M man- och svansutredare (guds gåva till mänskligheten ;))
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Brukar ha bara flugtäcke och det har väl slitit en del, men det har gått bra.
Har inte haft så mycket med eksemtäcke att göra men det blev positiv effekt när jag delade manen på en av hästarna förra sommaren. Då flätade jag pannluggen under masken och sedan hade jag hela manen flätad de första 3 centimetrarna uppe i mankammen. Då slets det i princip ingenting. Tog upp och gjorde om dem 1-2 gånger i veckan med massor av pälsglans i. Men då gäller det ju att man inte har en häst som verkligen kliar sig, för då kan det ju bli ren katastrof :p
Men jag skulle nog också gissa att det är pälsglans som gäller.
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Men det är väl bara naturligt att manen är tunnare nu än i april? Eller när brukar era hästar fälla? Min pålle är vääldigt sen och tar god tid på sig att bli klar :p

De fäller ju en massa man på våren och har de alltid täcke på sig så fastnar det så klart i det. Min pålle har ganska mycket man (längre än halsen, om ni förstår) och nu, när den värsta fällningen lagt sig så är det inga "rasta-tussar" längre.

Sedan, när kompisen står och gnager på mankammen genom täcket så blir det ju lite ruggigt, men det har ju inte med täcket att göra och löser sig inte med manspray.

Sedan undrar jag om ni inte tar av täcket på nätterna? Eller har ni dem ute 24/7? Mina går in före knottinvasionen och då tar jag av täckena och det tycker jag gör gott för pälsen/manen.
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Min går ute hela dygnet med täcke, men sedan har hon ju inte grav eksem heller. Det har funkat bra hittills, jag tar bara av täcket när jag pysslar med henne och/eller byter täcke.
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Min tant går ute dygnet runt, men har tillgång till en stor ligghall där hon brukar stå och vila ganska ofta. :)

Hennes man är ganska lång i vanliga fall och jag tycker som nån annan har sagt att det är det 'långa' som slits av. Upptill är manen tjock men den går liksom av längre ner. Om nån fattar vad jag menar?

Jag tar bara av täcket när jag pysslar med henne, resterande tid är hon täckad. När hon inte själv lyckas krångla sig ur täcket/ta sönder det så det ramlar av i bitar *mutter* (och detta täckesmaroderande har inte med klåda att göra utan det har med att göra att hon hatar att ha täcke. Hon gör likadant de dagar hon behöver vintertäcke eller annat täcke)
 
Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Men det är väl bara naturligt att manen är tunnare nu än i april? Eller när brukar era hästar fälla? Min pålle är vääldigt sen och tar god tid på sig att bli klar :p
Delvis beror det ju på fällningen, men det ser ut som om manen "brutits av" halvvägs på vissa delar och där är det väldigt tunt och flygigt de sista 10cm. Större delen av manen är fortfarande mycket tjock, det är det långa som skadats. Nu har hon fällt nästan all päls på kroppen och är sommarblank och fin, så manen borde hon också sluta fälla nu om det var det som var det huvudsakliga problemet. Men annars har du rätt i att de brukar fälla en del man också på våren.

Spá går ute dygnet runt och då har hon täcke på sig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del...
Svar
2
· Visningar
6 632
Senast: Red_Chili
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 147
Senast: Jaag
·
Träning vet inte riktigt vad jag ska börja. jag köpte min nuvarande häst för tre år sedan. jag visste då att han var lite av en problem häst...
2
Svar
20
· Visningar
2 684
Senast: Lena J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp