Mange islandshester er "enmannshester"...

S

sleepy

Mange islandshester er \"enmannshester\"...

Hvordan merker man dette?

Jeg har en ukomplisert og snill islandsvallak som kom utemt fra island for to år siden. Jeg har hatt han siden juni, og eneste problemet har vært at han har vært litt dum å renske høver på i perioder. Periodene har sammenfalt med at nye mennesker har håndtert han. Bakbena var det siste forrige eier fikk lov til å røre. (det var hun som temte han) Så han er litt redd for de.

Jeg har to meget dyktige forryttere på ham, dette har virket helt bra, bortsett fra en ny periode med "dum bakhov" igjen. Jeg har tenkt at det vil gå seg til. Men i går ble han altså SINT på forrytter nr. 2 da hun skulle renske bakhoven hans...

KAN dette være et tegn på at han ikke trives med at tre mennesker tar seg av han, eller er det mer sannsynlig at han har vondt noe sted?

Jeg har skrevet en tråd om dette på hestvård som jeg håper dere vil lese. Islandshester har jo et litt annet "sinn" (mind) enn "de store brune", så jeg vil veldig gjerne høre fra dere som har erfaring med islandshest òg...

:crazy:
 
Re: Mange islandshester er \"enmannshester\"...

Jag tror att det är individuellt från häst till häst. Det optimala är kanske för en häst att ha en ryttare som tar väl hand om den och som den känner bra, men jag tror som sagt att det är individuellt. Islandshästar är ju dock tuffa hästar som behöver en fast hand. Dessutom ingår det ju i hästens beteende att testa sin ledare hela tiden. Om det inte är mer än vad du beskriver och om det går över relativt snabbt, när hästen lärt sig vem som är ledaren, så tror jag inte du behöver oroa dig.
 
Re: Mange islandshester er \"enmannshester\"...

Min första islandshäst var en enmanshäst. Han kom från Island under januari -90. Köpte honom efter tycke, och när jag sedan måste åka på tjänsteresa vägrade han att fångas o äta under tiden jag var borta. Han gick efter mej var jag än gick o jag behövde aldrig hålla i honom. Vi hade vad man man kalla för KOMMUNIKATION!

Det är en häst som ännu håller ett stort :love: :love: :love: i mig, och som jag saknar fruktansvärt mycket, då han fick ett omsättningsproblem och trots veterinärvård dog inför mina ögon.

Efter det har jag haft flera hästar, och jag älskar dem alla, men aldrig någon som min första. Två av dem är lite av enmanshästar, men inte lika mycket som den första.

Lena
 
Re: Mange islandshester er \"enmannshester\"...

Vi har en gammelhäst (17 år) som har haft en ägare hela livet. I början var han väl lite avvaktande, men sen har det inte varit några problem. Dock skaffade vi en medryttare till honom, som han bara inte kunde med! Han blev spattig, stressig (även med oss) men ´med henne vägrade han tillslut att gå ifrån gården. Så hon fick sluta.. Ibland stämmer inte kemin, det behöver ju inte vara för att de är "enmanshästar"... Nu när hon är borta är han en helt annan häst, lugn och fin :crazy:

Men självklart testar de ju gränserna... Men om problemet består, så kanske din medryttare inte passar ihop med din häst... (Vår medryttare tyckte jättemycket om gammelgubben, så hon kopplade visst inte att det var ett kemifel... det var bara hästen som sa ifrån..)

Lycka till iaf! :crazy:
 
Re: Mange islandshester er \"enmannshester\"...

Ja, det er ikke lett å vite dette her, men jeg tror jeg skal finne ut av det snart!

I dag når jeg kom var Bjartur litt småsur :( noe han IKKE bruker å være. Jeg børstet han og tok hovene som normalt, og den høyre bakhoven gikk relativt greit.

Så fikk jeg en flink dame på stallen til å massere han litt, og hun fant ut at han var øm i en muskel i baken på venstre side, antagelig fordi han måtte avlaste høyre bakfoten pga ett eller annet. I høyre bak-kne fant hun en låsning som hun klarte å løse opp, ved å dra i benet med et tau opp mot magen til hesten. Det så litt brutalt ut, og jeg tenkte at nå blir han vel hvertfall redd for benet sitt...

Så longerte jeg han for første gang (jeg har aldri longert før, helt flaut men tyvärr sant... :o :angel:) og det gikk KJEMPEFINT :banana: han gikk frem som bare det, helt ren tølt og helt ren trav. Når jeg tok han inn i stallen igjen etterpå var han "seg selv" igjen, blid og kosete :) og når jeg skulle renske høvene, var det ikke noe dumheter med noen av bena!!!!!!! :bump:

Så FORELØPIG konklusjon er at han har "vært dum" pga låsningen i bak-kneet, OG at det blir litt mye for han med tre ryttere.

Det er jo sant som Skuggi sier, at det hender at kjemien ikke stemmer; det behøver ikke ha noe med hvor flink rytteren er heller! Jeg ser det an litt til...

;)
 
Re: Mange islandshester er \"enmannshester\"...

Jag tror inte att det är ngt speciellt med islandshästar, att de oftare skulle vara enmanshästar. Däremot är det ju alltid viktigt med en konsekvent behandling av hästen, och risken med fler som handhar hästen är ju att det blir mer olika behandling. Vissa hästar kräver ju också en mer stark ledare än andra, detta är naturligtvis viktigt för alla hästar, men vissa blir ju mer omedgörliga än andra....men nu verkar det ju i ditt fall vara att hästen hade fysiska orsaker till att den inte ville lyfta hoven. Sedan tror jag också att hästar med dåliga erfarenehetr av männsikan kanske bättre passar som enmanshästar, för att de då känner sig trygga och lär sig lita på sin ledare.
 
Re: Mange islandshester er \"enmannshester\"...

Hejsan!

Min pålla är en riktig, och då menar jag riktig enmanshäst!

Hon låter ingen annan klappa eller ta på henne, då viker hon undan.
Hon låter ingen annan rida henne, då försöker hon sticka.
Hon låter igen annan borsta henne, det tycker hon är obekvämt.
Hon låter inte vem som helst gå förbi, då "försöker" hon se hotande ut.
Hon släpper mig inte med blicken någon gång.
Hon töltar inte med någon annan.
Hon går efter mig som en hund.
Hon rids utan någonting förutom känsla!

Hon är det mest underbara man kan tänka sig, bara hästmänniskor med känsla för hästar förstår mig då hon är väldigt speciell.
Jag älskar henne så mycket att det inte finns ord. Den dagen hon försvinner kommer jag också att försvinna...

Förstår vad du menar då det är många islandshästar som är enmanshästar.
Har faktiskt träffat på många som sagt det och deras argument stämmer!
Islandshästar förstår, de är känsliga och de rids in med känsla. Islandsästar tänker med huvudet och är helt enkelt underbara!!

Hur man märker om en häst är enmanshäst, är väl kanske något av det jag skrivit ovan... Eller nåt :)

Ha det fint!

/Frida :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·
Utrustning Så min lille hest er øm i mage muskulaturen, og jeg lurer på å kjøpe en ny gjord til hoppsadelen. Finnes det noe ala Eric Tissant...
Svar
7
· Visningar
560
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jeg vil gjerne høre erfaringer med Equito baselayers. Er de tykke eller tynne i stoffet. Fleece for inni? Puster de? Hvor elastiske...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp