Mankhöjd - ryttarlängd - utbruten från Islandshingst som ger mindre, snälla avkommor

Tycker du de känns för stora annars?
130 är ju jättelitet!
Tror det är mer en vanesak. Jag är 1,65, rider normalt halvblod, och känner mig alldeles för stor på en islandshäst på 1,30. Jag har relativt korta ben, men de känns ändå alldeles för långa. De flesta islandshästar är ju inte så breda. Skulle jag bara rida islandshäst skulle 1,30 säkert kännas lagom!
 
Tror det är mer en vanesak. Jag är 1,65, rider normalt halvblod, och känner mig alldeles för stor på en islandshäst på 1,30. Jag har relativt korta ben, men de känns ändå alldeles för långa. De flesta islandshästar är ju inte så breda. Skulle jag bara rida islandshäst skulle 1,30 säkert kännas lagom!

Jag håller med! Det är en ren vanesak tycker jag. Ridmässigt har storleken mycket liten betydelse för hur lätt/svår/tung en häst är att rida. Jag har ridit bjässar på 175 cm som varit lätta och fina att rida och ponnys på 140 cm som krävt betydligt mer av mig och gjort mig betydligt tröttare efteråt. Trots att ponnyn i det fallet var den mer välutbildade och välridna av de två. Men det är klart att det är enklare att sitta upp på en mindre häst t.ex. om man behöver sitta av på en uteritt. Med en liten är det bara att sitta upp men med en stor måste jag först hitta en sten eller liknande att stå på.
 
Tror det är mer en vanesak. Jag är 1,65, rider normalt halvblod, och känner mig alldeles för stor på en islandshäst på 1,30. Jag har relativt korta ben, men de känns ändå alldeles för långa. De flesta islandshästar är ju inte så breda. Skulle jag bara rida islandshäst skulle 1,30 säkert kännas lagom!
Kanske. Jag är typ 160 och skulle också känna mig stor, men typ 140-150 cm känns fullt lagom trots att jag till vardags rider min häst som är 170.
 
Jag håller med! Det är en ren vanesak tycker jag. Ridmässigt har storleken mycket liten betydelse för hur lätt/svår/tung en häst är att rida. Jag har ridit bjässar på 175 cm som varit lätta och fina att rida och ponnys på 140 cm som krävt betydligt mer av mig och gjort mig betydligt tröttare efteråt. Trots att ponnyn i det fallet var den mer välutbildade och välridna av de två. Men det är klart att det är enklare att sitta upp på en mindre häst t.ex. om man behöver sitta av på en uteritt. Med en liten är det bara att sitta upp men med en stor måste jag först hitta en sten eller liknande att stå på.
Ja det är en skillnad! Jag skulle aldrig ta mig upp på min häst utan pall/sten/stubbe eller liknande😆
 
Jag är 165 cm lång och har ridit en riktigt liten islänning på turridning en gång. Den var iaf minst av alla där och såg mycket liten ut. Men för det syftet kändes den inte för liten. Den bar upp mig väl tycker jag. Så det beror nog mycket på hästen också och vad man ska göra med den.
 
Ja det är en skillnad! Jag skulle aldrig ta mig upp på min häst utan pall/sten/stubbe eller liknande😆

"Min" är mellan 150-160 cm och henne kan jag ta mig upp på utan sten/pall om det skulle behövas. Men kan jag välja väljer jag att stå på nåt.
 
Inte när det gäller Islandshästar...
Stor skillnad mellan en Islandshäst på 130 och en ponny på 130.
Allt över 140 känns gigantiskt.
Det där är nog vad man är van vid. Jag är 165 och har enbart ridit halvblod mellan 162 till 180 i mkh (förutom ponny under ponnytiden). Vi hade en hyresgäst under några år som hade några islandshästar hos oss. Hade en avelshingst och några unghästar samt en äldre islänning. På framförallt den äldre klagade hon på att det var så svårt att rida honom i trav för att han hade så stor trav samt att hon tyckte att han var stor själv, han var ca 143 i mkh. Jag red då min dressyrvalack på 175 och vid några tillfällen hjälpte jag vår hyresgäst att rida den äldre islandshästen. Jag som var van vid stora hästar fattade ingenting när hon pratade om stor trav 😅🙈 Jag tyckte den var väldigt bekväm då det inte alls rörde sig lika mycket som jag var van vid från min stora valack och det kändes som om jag skulle trilla framstupa då det knappt fanns någon hals där framme. Tyckte han kändes väldigt liten och enkel 😆
Så jag förstår att hur man upplever hästen har att göra med vad man är van. Är man van vid små hästar så förstår jag att allt över 140 känns stort. Speciellt om det är mycket fart och arbetsvilja i hästen dessutom. Men för oss som enbart rider halvblod så låter det väldigt lustigt när du skriver att du tycker att allt över 140 är stort 😊
 
Olika hästar känns ju olika även om de på pappret är lika stora. Min förra ponny var maxad C-ponny, men rörde sig som en stor häst. Hon kunde exempelvis aldrig hoppa på C-ponnymått i kombinationer eller studs eller så, utan på träning fick vi alltid länga avstånden. Hon var inte på något sätt oproportionerlig i kroppen, utan drog 125 i täcke, kunde ha ponny/cob i storlek på grejer och sådär, men hon rörde sig som en stor häst.

Min nuvarande kan till och med vara några centimeter högre, men känns mindre. Det blev så klart mest tydligt när den gamla ponnyn levde och jag red båda regelbundet, nu tycker jag min är "normal" eftersom jag inte rider någon annan.

Jag är kort, bara 1,57. Jag har ridit stor häst också, men tycker att det mesta över 1,65 är för stort. Halkade tillbaka på ponny mest av ett bananskal, men är ändå nöjd med det valet.
 
Ja det är en skillnad! Jag skulle aldrig ta mig upp på min häst utan pall/sten/stubbe eller liknande😆
Lite opraktiskt, kan man tycka... Jag som rider islandshäst kan till nöds kravla mig upp på min herre på 1.45 även utan sadel (fast han skulle nog undra vad sjutton jag höll på med :D) och det tycker jag är himla bra - han kan få bära mig hem från hagen till exempel!

I övrigt håller jag med dem som säger att samma höjd på häst kan kännas helt olika beroende på hur hästen är byggd och rör sig. Min valack är som sagt 1.45, jag är 1.73 och jag tycker han känns helt lagom! Han är inte så bred men har ändå relativt djup bål så att det blir lite "mer" att sitta på, och han har rätt rejäl manke och är ganska högrest så att jag får lite framför mig. Han känns klart större att rida än t.ex. en lättbyggd arab på 1.55!

Men även jag tycker att en islandshäst på runt 1.30 känns väldigt liten! Min dotter (som är betydligt kortare än jag) har ett sto som är 1.33 och jag känner mig absolut för stor på henne! Kanske inte för tung (jag är den långsmala sorten), men benen känns absolut för långa! :D
 
Lite opraktiskt, kan man tycka... Jag som rider islandshäst kan till nöds kravla mig upp på min herre på 1.45 även utan sadel (fast han skulle nog undra vad sjutton jag höll på med :D) och det tycker jag är himla bra - han kan få bära mig hem från hagen till exempel!

I övrigt håller jag med dem som säger att samma höjd på häst kan kännas helt olika beroende på hur hästen är byggd och rör sig. Min valack är som sagt 1.45, jag är 1.73 och jag tycker han känns helt lagom! Han är inte så bred men har ändå relativt djup bål så att det blir lite "mer" att sitta på, och han har rätt rejäl manke och är ganska högrest så att jag får lite framför mig. Han känns klart större att rida än t.ex. en lättbyggd arab på 1.55!

Men även jag tycker att en islandshäst på runt 1.30 känns väldigt liten! Min dotter (som är betydligt kortare än jag) har ett sto som är 1.33 och jag känner mig absolut för stor på henne! Kanske inte för tung (jag är den långsmala sorten), men benen känns absolut för långa! :D
Jag har nog inte suttit upp på häst utan pall på flera flera år😂. Spelar ingen roll om det varit min förra ponny på 141 cm jag skulle upp på eller min förra stora som var 177cm. Pall sparar häst, ryttare och sadel.

Vad gäller hästarnas mankhöjd är det så mycket mer än höjden över havet som spelar in. Ffa hur de rör sig och längden i kroppen. Jag är 168 och optimal storlek på häst för mig är nånstans mellan 155-165 tycker jag. Men det handlar mest om att jag äter för mycket godis😁. Håller jag bara vikten nere har jag inga problem att rida ponny och har gjort det i många vuxna år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 174
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp