Mansbebisar

Jag kan se en poäng med kontot just för, som andra varit inne på, att kvinnor som lever med män som inte tar ansvar får upp ögonen för hur orimligt det är. Däremot slutade jag faktiskt följa det när jag kände att det inte längre handlade om mansbebisar som typ inte städar eller tar ansvar för sitt eget liv och istället till stor del handlar om psykisk och fysisk misshandel. Det är ju liksom långt bortom mansbebisar, då handlar det ju om allvarligare saker och jag tycker det blir helt fel att använda termen mansbebis i det sammanhanget, då handlar det ju om brottslingar.
 
Nej, det är givetvis inte heller vad jag avser. Men genom uppmärksammandet av sådana här patriarkala fenomen kan man skapa förändring utan att lägga ansvar på varje enskild kvinna att antingen lämna eller uppfostra.

Ja, visst. Men nu diskuterade vi ju kontot mansbebisar? Jag går naturligtvis inte in och bashar kvinnorna som skriver där.
 
Ja, visst. Men nu diskuterade vi ju kontot mansbebisar? Jag går naturligtvis inte in och bashar kvinnorna som skriver där.

Nej, det påstod jag väl ändå inte att du gjorde? Men genom ett sådant konto kan man uppmärksamma fenomenet och skapa ändring. Det är så jag menar. Vet inte om vi pratar förbi varandra kanske. :)
 
"Alla män tjänar på patriarkatet"(citat från kontoinnehavaren idag). Det är som feminism utan intersektionalitet- en problemformulering som skaver och exkluderar (i mina ögon).

Krossa patriarkatet. Och cis-hetero-tvåsamhetsnormen!
 
"Alla män tjänar på patriarkatet"(citat från kontoinnehavaren idag). Det är som feminism utan intersektionalitet- en problemformulering som skaver och exkluderar (i mina ögon).

Krossa patriarkatet. Och cis-hetero-tvåsamhetsnormen!

Orkar du utveckla lite så hade jag jättegärna läst!
Jag följer också konton som ex nowhitesaviors (så jag försöker upplysa mig själv), men jag har lite svårt att greppa intersektionalitetsinnebörden ibland (typ som här i det du skrev).
 
Orkar du utveckla lite så hade jag jättegärna läst!
Jag följer också konton som ex nowhitesaviors (så jag försöker upplysa mig själv), men jag har lite svårt att greppa intersektionalitetsinnebörden ibland (typ som här i det du skrev).
Intersektionalism som i att det inte går att föra en kamp för jämställdhet utan att också väga in socioekonomi/hudfärg/funktionshinder mm.

De som på något sätt inte passar in i den traditionella mansrollen ( tex socioekonomisk bakgrund/hudfärg/könsidentitet/livsprioriteringar) kan förvisso ha det snäppet lättare än en utåt sett kodad kvinna med "samma problem", men de är knappast gynnade sett till hur det hade varit i en jämställd och jämlik tillvaro. Likaså finns det ju väldigt gott om män som fallit offer för mansrollen med allt vad det innebär; att få stryk för visade svagheter, inte ges verktyg för att hantera/uttrycka sitt känsloliv och inte ges utrymme att knyta an emotionellt till sina nära anhöriga.

Jag är vit, normsmal, utåt sett fullt frisk, medelklassbakgrund, kvinna, familj som backar upp mig ekonomiskt så jag vågar leva ut mina drömmar, förhållandevis liten erfarenhet av våld och missbruk, född i ett land med tillgång till sjukvård och utbildning yada yada. Jag tycker patriarkatet skaver, men jag har mina grundbehov tillfredsställda.

En mörkhyad man i USA från en samhällsklass utan tiilgång till sjukvård/sociala skyddsnät/utbildning/arbete, som fått stryk av pappa för att "härdas inför livets hårda skola", inte vågar komma ut som homosexuell av rädsla för sitt liv och som tvingats sälja knark för att ha råd med mat till småsyskon får ju betydligt större "skavsår" av patriarkatet...

Det går inte hantera ett strukturellt förtryck utan att se och ta hänsyn till hur det samspelar med andra. Därmed absolut inte sagt att inte alla ska åtgärdas, eller att alla som brinner för någon del av det måste jobba mot allt.

Men i mina ögon är det naivt och nedsättande att säga att "Alla män gynnas av patriarkatet".
 
Intersektionalism som i att det inte går att föra en kamp för jämställdhet utan att också väga in socioekonomi/hudfärg/funktionshinder mm.

De som på något sätt inte passar in i den traditionella mansrollen ( tex socioekonomisk bakgrund/hudfärg/könsidentitet/livsprioriteringar) kan förvisso ha det snäppet lättare än en utåt sett kodad kvinna med "samma problem", men de är knappast gynnade sett till hur det hade varit i en jämställd och jämlik tillvaro. Likaså finns det ju väldigt gott om män som fallit offer för mansrollen med allt vad det innebär; att få stryk för visade svagheter, inte ges verktyg för att hantera/uttrycka sitt känsloliv och inte ges utrymme att knyta an emotionellt till sina nära anhöriga.

Jag är vit, normsmal, utåt sett fullt frisk, medelklassbakgrund, kvinna, familj som backar upp mig ekonomiskt så jag vågar leva ut mina drömmar, förhållandevis liten erfarenhet av våld och missbruk, född i ett land med tillgång till sjukvård och utbildning yada yada. Jag tycker patriarkatet skaver, men jag har mina grundbehov tillfredsställda.

En mörkhyad man i USA från en samhällsklass utan tiilgång till sjukvård/sociala skyddsnät/utbildning/arbete, som fått stryk av pappa för att "härdas inför livets hårda skola", inte vågar komma ut som homosexuell av rädsla för sitt liv och som tvingats sälja knark för att ha råd med mat till småsyskon får ju betydligt större "skavsår" av patriarkatet...

Det går inte hantera ett strukturellt förtryck utan att se och ta hänsyn till hur det samspelar med andra. Därmed absolut inte sagt att inte alla ska åtgärdas, eller att alla som brinner för någon del av det måste jobba mot allt.

Men i mina ögon är det naivt och nedsättande att säga att "Alla män gynnas av patriarkatet".

Det var fan den bästa förklaringen jag läst! Jag har också svårt att greppa helheten men det låter ju supertydligt när du skriver det sådär. Verkligen tack 🙏
 
Hur har ni det med mansbebisar i ert liv?

Jag följer kontot mansbebisar på instagram som belyser beteendet och jag är fascinerad/bestört över hur mycket svineri kvinnor stått ut med, även jag.
Hur kan t.ex en fullvuxen karl ha ett avancerat tekniskt jobb men inte veta hur en tvättmaskin hanteras.
Eller klassikern "vara barnvakt" när pappan ska ha hand om sina egna avkommor, och dessutom förväntar sig beröm.
Osv i all oändlighet.
Jag fascineras mer av att man orkar följa ett sådant konto än av själva fenomenet, faktiskt. :grin: Det är som det är, man undviker dem så gott det går och är glad om man slipper se eländet, typ... 😂
 
Jag följer kontot men har satt det på restriktion för att inte få upp det i mitt flöde. Började följa det för att påminna mig själv om hur män kan bete sig, sen slutade jag hänga på instagram helt och när jag kom tillbaka fanns restriktion-funktionen och kontot hade då ändrat sig rätt mycket till vad det är idag.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om kontot, eller mansbebisar. Men orkar bland annat inte ha kontots inlägg i mitt flöde för att jag blir tokig på att det bara ska hållas med varandra där. Jag förstår kontots poäng och om det får en kvinna att lämna sin mansbebis, så visst. Men nej, det är inget för mig personligen. Jag har fått min dos av kontot, liksom.

Enligt en del här på buke så är min pappa just en sån som skulle kvala in på det kontot, vilket jag tror har att göra med att jag inte orkar med kontot. Jag känner liksom att jag får nog hemma ändå. Och jag behöver inga hejjarop eller styjkekjamizar för att förstå hur fel min pappa agerar i olika situationer. Jag vill så klart att folk supportar/håller med mig, men vill också ha en fri diskussion vilket jag inte upplever att det blir där.
Det känns mer genuint här på tex buke, där man kan hålla med mig eller min pappa utan att bli halshuggen. Jag gillar att veta att de som håller med inte bara gör det för att det är det enda som är accepterat, liksom.

För att inte tala om alla "hämnder" kvinnor håller på med "tack vare" kontot. Tex inlägget där en man slått upp sin bildörr i en kvinnas bil och hon hade slått upp sin bildörr i hans bil (eller något liknande). Förstår inte vad det hjälper? Visst, det var skitfel av mannen att göra så från början. Men vad hjälper det att kvinnan gör samma sak tillbaka? Sen dessutom, så hyllas hon till skyarna av följarna på kontot medan mannen typ idiotförklaras. Vad gör hennes agerande mer okej än hans, när de båda gjorde samma sak?
Jag tycker att hon bara sänkte sig till hans nivå, när hon istället kunde agerat "vuxen" och bett om hans kontaktuppgifter och rett ut det genom berörda försäkringsbolag. Men visst, alla är vi olika... och som sagt. Kan det få en kvinna att lämna sin man som inte kan tvätta eller starta diskmaskinen är det toppen. Bara jag inte är tvingad att aktivt följa kontot!
 
Intersektionalism som i att det inte går att föra en kamp för jämställdhet utan att också väga in socioekonomi/hudfärg/funktionshinder mm.

De som på något sätt inte passar in i den traditionella mansrollen ( tex socioekonomisk bakgrund/hudfärg/könsidentitet/livsprioriteringar) kan förvisso ha det snäppet lättare än en utåt sett kodad kvinna med "samma problem", men de är knappast gynnade sett till hur det hade varit i en jämställd och jämlik tillvaro. Likaså finns det ju väldigt gott om män som fallit offer för mansrollen med allt vad det innebär; att få stryk för visade svagheter, inte ges verktyg för att hantera/uttrycka sitt känsloliv och inte ges utrymme att knyta an emotionellt till sina nära anhöriga.

Jag är vit, normsmal, utåt sett fullt frisk, medelklassbakgrund, kvinna, familj som backar upp mig ekonomiskt så jag vågar leva ut mina drömmar, förhållandevis liten erfarenhet av våld och missbruk, född i ett land med tillgång till sjukvård och utbildning yada yada. Jag tycker patriarkatet skaver, men jag har mina grundbehov tillfredsställda.

En mörkhyad man i USA från en samhällsklass utan tiilgång till sjukvård/sociala skyddsnät/utbildning/arbete, som fått stryk av pappa för att "härdas inför livets hårda skola", inte vågar komma ut som homosexuell av rädsla för sitt liv och som tvingats sälja knark för att ha råd med mat till småsyskon får ju betydligt större "skavsår" av patriarkatet...

Det går inte hantera ett strukturellt förtryck utan att se och ta hänsyn till hur det samspelar med andra. Därmed absolut inte sagt att inte alla ska åtgärdas, eller att alla som brinner för någon del av det måste jobba mot allt.

Men i mina ögon är det naivt och nedsättande att säga att "Alla män gynnas av patriarkatet".

Tack! Då var det som jag trodde/tänkte.
Jag tänker att uttalandet ändå gäller i den här debatten. Generellt är det klumpigt, men i ett rum som fokuserar på maktbalansen mellan män och kvinnor så är det andra (det där intersektionaliteten kommer in) liksom bortsett. Liksom, för att kunna ta i problemet att män från alla samhällsklasser har makt över kvinnor (från åtminstone samma samhällsklass).

Att svarta män i USA kan ha det sjukt svårt är också ett problem, men där kan jag tycka att människorättsrörelsen får ta vid och hjälpa? Ska feminister dra alla världens problem (tillsammans med respektive grupp)? Är problemet för den misshandlade mannen som inte vågar komma ut något som ska bakas in i den feministiska rörelsen, eller hör det hemma under människorätt (där jag tycker också feminismen faller in)?

Såklart har problemet fler dimensioner än bara att män gynnas av patriarkatet, men faktum kvarstår fortfarande att ett kön betydligt enklare kan utöva våld på det andra könet.
 
Tack! Då var det som jag trodde/tänkte.
Jag tänker att uttalandet ändå gäller i den här debatten. Generellt är det klumpigt, men i ett rum som fokuserar på maktbalansen mellan män och kvinnor så är det andra (det där intersektionaliteten kommer in) liksom bortsett. Liksom, för att kunna ta i problemet att män från alla samhällsklasser har makt över kvinnor (från åtminstone samma samhällsklass).

Att svarta män i USA kan ha det sjukt svårt är också ett problem, men där kan jag tycka att människorättsrörelsen får ta vid och hjälpa? Ska feminister dra alla världens problem (tillsammans med respektive grupp)? Är problemet för den misshandlade mannen som inte vågar komma ut något som ska bakas in i den feministiska rörelsen, eller hör det hemma under människorätt (där jag tycker också feminismen faller in)?

Såklart har problemet fler dimensioner än bara att män gynnas av patriarkatet, men faktum kvarstår fortfarande att ett kön betydligt enklare kan utöva våld på det andra könet.

Bara för att det är så så behöver man inte ta till överdrifter och rena felaktigheter. Reella problem att belysa finns det gott nog om utan att överdriva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp