Mansbebisar

Även om det kan vara fascinerande hur tafatta människor är angående diverse saker om det nu är matlagning, städning, tekniska prylar eller vadsomhelst så är det väl ändå så att man väljer själv vilka man umgås med och personer själva väljer om de vill vara okunniga eller inte. Att försöka förändra eller kräva mer av en person bara för att man själv ogillar okunskapen tycker jag är rätt märkligt beteende oavsett vad det gäller. Man får väl själv ta ansvar för sin egen situation och så får andra ta ansvar för vad man nu vill eller inte vill vara.

Uppenbarligen har dessa män något som gör det tillräckligt intressant att ha en relation med dessa istället för andra och det är ett val man då gör själv. Så länge det finns kvinnor som hellre blir ihop med såna män och har instagramkonton där man förfasas över det istället för att bli ihop med män som inte är såna så kommer fenomenet att existera.

Det är väl också ett ganska förenklat sätt att se det. Strukturella problem är ofta ganska djupt rotade i oss och komplicerade att få bukt på. Det är ungefär att säga ”sluta med det då” gällande kroppskomplex och smalnorm, som att det ligger på en individs axlar att bara sluta hata sitt fett så kommer allt bli frid och fröjd för personen.
 
Som alternativ till att tänka "varför väljer hon inte att lämna?" försöker jag mig på "om han nu väljer att vara i ett förhållande, varför uppför han sig inte som en människa man inte vill lämna?".

Antagligen är män så för att det funkar. Det funkar att vara en slusk och det är skönt och bekvämt att inte behöva ta ansvar. Det är det ju ändå någon annan som sköter.
 
Det är väl också ett ganska förenklat sätt att se det. Strukturella problem är ofta ganska djupt rotade i oss och komplicerade att få bukt på. Det är ungefär att säga ”sluta med det då” gällande kroppskomplex och smalnorm, som att det ligger på en individs axlar att bara sluta hata sitt fett så kommer allt bli frid och fröjd för personen.
Nej det gör det väl inte men det är också ett väldigt förenklat sätt att se på det att personerna bara borde sluta vara x eller y. Det strukturella problemet är då att vissa människor kommer undan med att vara okunniga och lata baserat på andra egenskaper man har. Det är inte som att det är begränsat till män för jag har ett antal kvinnor i bekantskapskretsen som i princip inte lyfter ett finger hemma eller arbetar.

Man kan diskutera det strukturella problemet i sig men med konton som det där så handlar det mest om echo chamber och ptja att man har ett swishnummer i beskrivningen.
 
Nej det gör det väl inte men det är också ett väldigt förenklat sätt att se på det att personerna bara borde sluta vara x eller y. Det strukturella problemet är då att vissa människor kommer undan med att vara okunniga och lata baserat på andra egenskaper man har. Det är inte som att det är begränsat till män för jag har ett antal kvinnor i bekantskapskretsen som i princip inte lyfter ett finger hemma eller arbetar.

Man kan diskutera det strukturella problemet i sig men med konton som det där så handlar det mest om echo chamber och ptja att man har ett swishnummer i beskrivningen.
Fast jag ser sagda instagramkonto som ett sätt att börja inse att det faktiskt inte är något en måste stå ut med "för män är sådana".
 
Fast jag ser sagda instagramkonto som ett sätt att börja inse att det faktiskt inte är något en måste stå ut med "för män är sådana".
I mitt tycke är det vettigare att stärka att folk väljer själva istället för att hitta någon ny norm och konsensus i vad man måste stå ut med. Såna här företeelser skapar bara andra normer istället för att främja egentänkande.
 
Personligen tycker jag att ca 50% av det som diskuteras på det kontot är bra och givande och faktiskt gäller riktiga strukturella problem som löneskillnader eller traditionsstyrd snedfördelning i hushållsarbetet men att andra hälften är rent bs där män som individer beter sig som rövhattar eller folk är gnälliga över att de själva inte "kan" göra saker som de låter sin partner göra enbart för att de aldrig satt gränser i sitt förhållande.

Har själv bott med en man som tyckt att vi var helt jämställda i vårt förhållande. När jag slutade tvätta hans kläder, se till att planera mat, plocka fram saker att tina ur frysen eller byta sängkläder i vettig tid så blev det helt enkelt inte gjort. Samma man blev helt konfunderad över att alla hans kläder plötsligt var smutsiga och frågade mig regelbundet om hur man lagade vissa maträtter. När jag sa att "jag vet inte" så var hans lösning på problemet att jag skulle googla. Om han ville ha hjälp med något så var standard att skrika "kom ett tag!" till mig istället för att gå till mig och visa vad det nu var han ville ha hjälp med. Har aldrig sagt "gör det själv" till någon så ofta som till honom och gjorde inte han grejer så gjorde inte jag det heller, inte svårare än så. Hade vi haft barn så hade det förstås komplicerat saker på den punkten men jag har aldrig känt något behov av att föröka mig så då är det enkelt att låta bli att göra saker man inte vill. Hans beteende härleder jag dock till att han var yngsta syskonet och rätt bortklemad hemma eftersom ingen av de andra män jag varit ihop med har varit på samma sätt även om det är rätt vanligt att de har en lägre renlighetsstandard än vad jag har.
 
Din ton mot @Bison lät mer som en uppläxning än diskussion tyvärr.

Då får du (och säkert andra) tycka det. :)
Själv anser jag att man måste få bedriva diskussion utan att bli anklagad för att läxa upp andra och påpekanden om att man "faktiskt får tycka annorlunda". Det liksom dödar diskussionen om det bara blir rundgång om att folk måste få tycka olika.
 
Då får du (och säkert andra) tycka det. :)
Själv anser jag att man måste få bedriva diskussion utan att bli anklagad för att läxa upp andra och påpekanden om att man "faktiskt får tycka annorlunda". Det liksom dödar diskussionen om det bara blir rundgång om att folk måste få tycka olika.
annars brukar just det vara det som får diskussioner att dö, att man inte vågar tycka annorlunda eftersom man känner sig påhoppad och uppläxad. Precis det som händer i kommentarsfältet i det kontot, håller man inte med, då jäklar!
 
Fast jag ser sagda instagramkonto som ett sätt att börja inse att det faktiskt inte är något en måste stå ut med "för män är sådana".
Fast den som vill leva med en man och får höra att "inte alla män" är dumheter kan ju lika gärna välja att stanna, för om alla män är likadana så finns det ändå inget att "byta upp sig" till. :confused:

Jag förstår och uppskattar att kontot hjälper kvinnor, men jag gillar ändå inte korridoren.

Mvh,
Lady_S
 
Jag tror personligen att det kanske är lite lättare att falla in i "varför dumpar hon inte" känslan när man själv inte är helt intresserad av traditionella förhållanden. Jag är själv delvis i den kategorin då jag aldrig velat ha barn och på senare år inte haft nåt större intresse av att hitta en pojkvän heller, risken att man behöver hålla koll på barnens schema själv när man inte har några barn är ju ändå lite lägre, därmed inte sagt att man för den sakens skull är med jämlik i sina förhållanden, men vissa delar av det som mansbebisar beskriver hamnar man utanför utan att man ens behöver ha ett ställningstagande kring det.

Jag försöker tänka mig in i situationerna (jag följer kontot) och se hur min egen situation säkert gör hur jag ser det ganska annorlunda.
 
I mitt tycke är det vettigare att stärka att folk väljer själva istället för att hitta någon ny norm och konsensus i vad man måste stå ut med. Såna här företeelser skapar bara andra normer istället för att främja egentänkande.

Ibland kan det kanske vara bättre att ta en omväg men i alla fall börja gå? Att börja reflektera och inte bara stå ut är i min bok rätt riktning, även om det hade varit ännu bättre att gå direkt till självtänkande. Att VÅGA börja lite på sina egna åsikter kan ibland vara svårt nog, då är det ett bra stöd att hitta andra som ger stöd i den riktningen.

För mig är det lite som nikotintuggummi. För hälsan hade det varit bättre att sluta, och helt vara av med substansen. Men på vägen dit kan det ibland krävas stöttning för att klara sig igenom.
 
Jag tycker det är beklagligt att det så fort och så ofta handlar om att kvinnan ska lämna. Som i de första inläggen i denna tråd. Ansvaret hamnar direkt på kvinnan som ses som en klen varelse som accepterar sådana beteenden och inte "bara" bryter upp och lämnar.

Det är männen som behöver ta ansvar. Inte kvinnorna. Det är männens beteende som ska bemötas negativt. Inte kvinnornas "ältande på instagram".

Jag tycker naturligtvis att männen måste ta ansvar. Men jag tror inte på att kvinnor ska lägga energi på att lära dem eller för den del stå ut med deras beteende innan polletten trillat ned. I stunden är ju det enda man kan påverka sitt eget beteende, dvs lämna (eller uppfostra, då).
 
Jag tycker naturligtvis att männen måste ta ansvar. Men jag tror inte på att kvinnor ska lägga energi på att lära dem eller för den del stå ut med deras beteende innan polletten trillat ned. I stunden är ju det enda man kan påverka sitt eget beteende, dvs lämna (eller uppfostra, då).

Nej, det är givetvis inte heller vad jag avser. Men genom uppmärksammandet av sådana här patriarkala fenomen kan man skapa förändring utan att lägga ansvar på varje enskild kvinna att antingen lämna eller uppfostra.
 
Fast då utvecklas man (tydligen) till en incel och skyller sitt ofrivilliga men självorsakade celibat på - just det! - kvinnor.

Suck. Dubbelsuck.

Verkligen dubbelsuck!

Följer kontot men har nog inte det i mitt flöde längre. De fyllde sitt syfte för mig att lämna och inse hel MASSA saker som varit fucked up i alla mina relationer. Jag tycker verkligen att det fortfarande fyller sitt syfte med den smala (det håller jag med om) åsiktskorridoren som är tillåten. Över allt annars överöses man ju av oreflekterat kvinnohat även av ren och skär välmening (men okunskap). Jag är ju en sådan person att jag alltid gillar att höra även de extremaste sidornas resonemang och manshat stör mig inte o ryggen öht. Anledningen till att jag inte aktivt följer längre är bara att jag känner jag tagit del av och tagit till mig det jag behöver åtm för tillfället.
 
För mig har det varit en frizon där ens problem inte förminskas eller där man får förklarat för sig vad mer man som kvinna ska göra.
Dumpa, ja men det är inte alltid så lätt, inte alla män är ju inte ens ett alternativt svar när någon öppnar sig på det sättet enligt mig.
Man blir hörd utan att någon säger vad man ska göra helt enkelt. Ibland är det väldigt viktigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp