Mansbebisar

Men alltså. Poängen med kontot är ju att belysa problematiska beteenden hos män. Specifikt sådant som uppstår i förhållanden. Ditt inlägg blir ju lite som att gå med i en grupp för folk som gillar rosa och sura över att man inte får lyfta fram färgen blå? Jag följde det kontot under en längre tid och hade inga problem med att förstå varför det behövs som pysventil, så jag förstår inte varför det kontot också skulle användas för att visa hur mycket man trivs med män? Då faller ju liksom hela syftet.

Jo alltså jag förstår poängen med kontot och tycker det är bra om det kan få upp ögonen på kvinnor som lever med grisar till män och hjälpa dem att lämna.

Det jag inte tycker om är ge igen grejerna och skaparens tydliga manshat.
Att man absolut inte ska berömma sin man när han hjälper till med saker osv.
Det är helt enkelt inte ett konto för mig.
 
Jag tycker det är trevligt, en del av att visa uppskattning och lyfta varandra.
Min kille ger mig beröm och jag ger honom beröm. För oss skapar det en positiv och trevlig stämning.
Jag har aldrig läst på kontot men det finns ju olika typer av beröm.
"Men åh så bra att du tänkte på att göra X" eller "Tänk att du klarade av att starta tvättmaskinen, så duktig du är"
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är trevligt, en del av att visa uppskattning och lyfta varandra.
Min kille ger mig beröm och jag ger honom beröm. För oss skapar det en positiv och trevlig stämning.
Jag förstår dig och håller delvis med. Problemet är ju just att det i många(!) fall blir så att männen förväntar sig beröm för sådant som det bara tas för givet att kvinnor ska göra (utan beröm). Männen förväntas som beröm för att de gör "kvinnosysslor" bara, och det gynnar ingen.
 
Jag har aldrig läst på kontot men det finns ju olika typer av beröm.
"Men åh så bra att du tänkte på att göra X" eller "Tänk att du klarade av att starta tvättmaskinen, så duktig du är"

Absolut!
Jag förstår dig och håller delvis med. Problemet är ju just att det i många(!) fall blir så att männen förväntar sig beröm för sådant som det bara tas för givet att kvinnor ska göra (utan beröm). Männen förväntas som beröm för att de gör "kvinnosysslor" bara, och det gynnar ingen.

Ja och det är jag helt med. Män som tycker de är duktiga för att de tar hand om sina bara tex. Det är bara sjukt.

Jag tänker mer i vardagen, för mig och för min kille är det självklart att berömma varandra för det vi gör. Jag vill inte hamna i att man bara tar varandra för givet.
 
Jag tycker det är trevligt, en del av att visa uppskattning och lyfta varandra.
Min kille ger mig beröm och jag ger honom beröm. För oss skapar det en positiv och trevlig stämning.

Men det är skillnad på att visa uppskattning till varandra i vardagen och att kvinnor ska berömma sina män för att de utför hushållssysslor.

Man ska dumpa å ena sidan, å andra sidan ska kvinnor berömma männen. Du lägger väldigt mycket vikt på kvinnan? Kan inte bara karlar sluta vara idioter utan att förvänta sig applåder för att de kommer ihåg sina barns födelsedag och att ta ner toalocket efter sig?
 
Men det är skillnad på att visa uppskattning till varandra i vardagen och att kvinnor ska berömma sina män för att de utför hushållssysslor.

Man ska dumpa å ena sidan, å andra sidan ska kvinnor berömma männen. Du lägger väldigt mycket vikt på kvinnan? Kan inte bara karlar sluta vara idioter utan att förvänta sig applåder för att de kommer ihåg sina barns födelsedag och att ta ner toalocket efter sig?

Nej, jag lägger lika mycket på bägge.
Ingen ska vara en idiot och bägge ska lyfta varandra.
Trivs man inte i relationen, har försökt prata med sin partner utan förändring så tycker jag att man ska dumpa, oavsett om det handlar om en man eller en kvinna.
 
Jo alltså jag förstår poängen med kontot och tycker det är bra om det kan få upp ögonen på kvinnor som lever med grisar till män och hjälpa dem att lämna.

Det jag inte tycker om är ge igen grejerna och skaparens tydliga manshat.
Att man absolut inte ska berömma sin man när han hjälper till med saker osv.
Det är helt enkelt inte ett konto för mig.

Om jag läser ut innebörden av det du skrivit ser ditt inlägg ut såhär:

Jag säger att jag förstår poängen med kontot.

Jag visar att jag missat hela poängen med kontot.


Det handlar inte om manshat. Det handlar om att belysa strukturer som möjliggör för män att bete sig som bebisar.
Det finns ingen på kontot som påstår att alla män är bebisar. Det finns (nog) ingen som påstår att det ligger i mäns natur att vara bebisar. Det allt handlar om är att vi alla, kvinnor i allmänhet och män i synnerhet, upprätthåller strukturer som är skadliga för kvinnor.
 
Om jag läser ut innebörden av det du skrivit ser ditt inlägg ut såhär:

Jag säger att jag förstår poängen med kontot.

Jag visar att jag missat hela poängen med kontot.


Det handlar inte om manshat. Det handlar om att belysa strukturer som möjliggör för män att bete sig som bebisar.
Det finns ingen på kontot som påstår att alla män är bebisar. Det finns (nog) ingen som påstår att det ligger i mäns natur att vara bebisar. Det allt handlar om är att vi alla, kvinnor i allmänhet och män i synnerhet, upprätthåller strukturer som är skadliga för kvinnor.

Fast ägaren skrev själv ett inlägg för ett tag sen som i stora drag var att ingen man är vettig och tror du att din är unik och bra så pröva att flytta ihop och skaffa barn så får du se att han också är en bebis.
Som att det är alla kvinnors dröm.
Där tappade jag intresset för kontot helt.
 
Nej, jag lägger lika mycket på bägge.
Ingen ska vara en idiot och bägge ska lyfta varandra.
Trivs man inte i relationen, har försökt prata med sin partner utan förändring så tycker jag att man ska dumpa, oavsett om det handlar om en man eller en kvinna.

Fast det gör du ju verkligen inte? Du började ju direkt med att kvinnorna borde dumpa. Fortsatte med att klaga på att man som kvinna inte får berömma sin man.

Du reagerar starkare på kontot i sig än dess faktiska innehåll. Dess grundare är viktigare att klaga på än de patriarkala strukturer som skapar mansbebisar. Jag tycker det säger en hel del.
 
Fast det gör du ju verkligen inte? Du började ju direkt med att kvinnorna borde dumpa. Fortsatte med att klaga på att man som kvinna inte får berömma sin man.

Du reagerar starkare på kontot i sig än dess faktiska innehåll. Dess grundare är viktigare att klaga på än de patriarkala strukturer som skapar mansbebisar. Jag tycker det säger en hel del.

Ja, för att kontot handlar om män. Hade det varit män men samma problem hade jag gett samma råd 💁‍♀️

Som sagt, jag tycker kontot är bra om det kan hjälpa kvinnor att lämna kräk till män.
För mig ger det inget mer än ien uppgivenhet över att tvåsamhetsnormen är så stark att många väljer en dålig relation framför att vara själva.

Jag vill ha positiva och glada saker i mitt flöde.
 
Fast det gör du ju verkligen inte? Du började ju direkt med att kvinnorna borde dumpa. Fortsatte med att klaga på att man som kvinna inte får berömma sin man.

Du reagerar starkare på kontot i sig än dess faktiska innehåll. Dess grundare är viktigare att klaga på än de patriarkala strukturer som skapar mansbebisar. Jag tycker det säger en hel del.
Klarar inte heller av det där kontot av samma anledning. Visst är det underbart med en värld där man faktiskt kan tycka olika och det inte är fel och måste korrigeras av andra användare.
 
Jag slutade också följa kontot efter en tid. Jag förstår syftet med kontot och varför det behövs, men jag tycker att det ofta slirar långt ifrån sitt ursprungssyfte genom märkliga tolkningar av situationer och påhejande av dåligt beteende hos kvinnor. Ja, jag förfasas över innehållet i inläggen som ibland är väldigt allvarliga. Men jag tycker inte heller att det är konstruktivt att heja på manshat och att mota bort all diskussion som inte är just manshat eller möjligtvis tröst. Jag önskar helt enkelt att denna viktiga diskussion fördes på ett annorlunda sätt än vad jag upplever att det görs på detta konto.
 
Jag slutade också följa kontot efter en tid. Jag förstår syftet med kontot och varför det behövs, men jag tycker att det ofta slirar långt ifrån sitt ursprungssyfte genom märkliga tolkningar av situationer och påhejande av dåligt beteende hos kvinnor. Ja, jag förfasas över innehållet i inläggen som ibland är väldigt allvarliga. Men jag tycker inte heller att det är konstruktivt att heja på manshat och att mota bort all diskussion som inte är just manshat eller möjligtvis tröst. Jag önskar helt enkelt att denna viktiga diskussion fördes på ett annorlunda sätt än vad jag upplever att det görs på detta konto.

Som alltid är du mycket bättre på att uttrycka dig i text än vad jag är :bow:
 
Som alltid är du mycket bättre på att uttrycka dig i text än vad jag är :bow:

Haha, det vet jag inte. Men jag tror vi tänker likadant gällande att det borde vara högt till tak när det kommer till olika åsikter. Jag gillar inte åsiktskorridorer, oavsett vilken åsikt som gäller. Jag vill ha fri och accepterande diskussion. Nu är detta ett konto för just korridor där skaparen vill ha korridor, och ja, inget fel med det. Jag går inte in där och uppmanar till bredare diskussion. Men jag lämnar däremot för att jag inte får ut något av det (och jag anser kanske inte heller att det är så konstruktivt).
 
Min reflektion är att även jag kan bli lite väl mätt på hätskheten i vad en valt att stanna kvar i länge, så länge att bitterheten förgiftar livet i varierande utsträckning. Och tragiskt att så många (män) faktiskt inte vet att uppföra sig vettigt.

Som alternativ till att tänka "varför väljer hon inte att lämna?" försöker jag mig på "om han nu väljer att vara i ett förhållande, varför uppför han sig inte som en människa man inte vill lämna?".
 
Min reflektion är att även jag kan bli lite väl mätt på hätskheten i vad en valt att stanna kvar i länge, så länge att bitterheten förgiftar livet i varierande utsträckning. Och tragiskt att så många (män) faktiskt inte vet att uppföra sig vettigt.

Som alternativ till att tänka "varför väljer hon inte att lämna?" försöker jag mig på "om han nu väljer att vara i ett förhållande, varför uppför han sig inte som en människa man inte vill lämna?".

Jag är förundrad över hur en del män i dessa inlägg helt enkelt inte verkar veta någonting alls om ett hushåll. Det är fascinerande. Det är knappt så de vet hur man kokar spagetti eller att man inte kan tvätta rött och vitt ihop. Hur är det ens möjligt? Det måste ju nästan kräva ansträngning att kunna så lite.
 
Jag är förundrad över hur en del män i dessa inlägg helt enkelt inte verkar veta någonting alls om ett hushåll. Det är fascinerande. Det är knappt så de vet hur man kokar spagetti eller att man inte kan tvätta rött och vitt ihop. Hur är det ens möjligt? Det måste ju nästan kräva ansträngning att kunna så lite.
Jag tvättar ofta rött och vitt ihop utan problem, det beror helt på hur bra färgen sitter. Hur man kokar spagetti finns det många åsikter om.
 
Även om det kan vara fascinerande hur tafatta människor är angående diverse saker om det nu är matlagning, städning, tekniska prylar eller vadsomhelst så är det väl ändå så att man väljer själv vilka man umgås med och personer själva väljer om de vill vara okunniga eller inte. Att försöka förändra eller kräva mer av en person bara för att man själv ogillar okunskapen tycker jag är rätt märkligt beteende oavsett vad det gäller. Man får väl själv ta ansvar för sin egen situation och så får andra ta ansvar för vad man nu vill eller inte vill vara.

Uppenbarligen har dessa män något som gör det tillräckligt intressant att ha en relation med dessa istället för andra och det är ett val man då gör själv. Så länge det finns kvinnor som hellre blir ihop med såna män och har instagramkonton där man förfasas över det istället för att bli ihop med män som inte är såna så kommer fenomenet att existera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp