Bukefalos 28 år!

Maria Gretzer: ”Lägg ner stridsyxan och visa varandra respekt”

"Vi alla som håller på med hästar borde gå samman och hålla ihop mer, vi är starka tillsammans och i grunden vill alla samma sak - hästarnas väl". Så skriver Maria Gretzer i den här gästkrönikan, och ser en ljusare framtid efter en turbulent tid av förändringar.
 
Jag menar mer specifikt, vad är det du anser är dåligt med det? Det är ju klassisk barockridning, brukar vara jätteeffektivt för att rehabba hästar. Man måste ha en otroligt stark häst för att klara av skolhalt och skolsprången?

Eller menar du att dom red på något annat sätt än den officiella akademisk ridkonst?

Själv tycker jag att avknoppningen Kraftskapande Ridkonst ofta är i rejäl spänning och stress, och jag känner till en tränare som är oerhört hård med en del P+ i hanteringen, men ridningen i sig är det inget större fel på.

Nej det var en väldigt dålig variant av barockridning. Jag har själv sysslat med det rätt aktivt i några år för typ 25 år sedan.Sedan valt ut specifika tränare, jag hade en Fransk jättebra tränare i flera år, akademiskt a'la den franska skolan har dock väldigt lite med akademiskt a'la Branderup att göra.

Men exempel på vad dom visades då var hästar på blank stång i slängtrav och otakt, piruetter där hästar häver sig runt och gud vet vad.

Det var nog mer än 10 år sedan, tiden går så jäkla fort. Men det var plågsamt att se. Ungefär lika plågsamt som att se dagens dressyr.

Dom har alldeles säkert blivit mkt bättre nu.

Det är inte just akademiskt som är bra för hästen i rehab , det är att man rider långsamt eftersom farten dödar, dvs det är svårare att ha hästen i balans i ett högre tempo. Men det har ju kommit mkt bättre alternativ nu på senaste år.
 
Nej det var en väldigt dålig variant av barockridning. Jag har själv sysslat med det rätt aktivt i några år för typ 25 år sedan.Sedan valt ut specifika tränare, jag hade en Fransk jättebra tränare i flera år, akademiskt a'la den franska skolan har dock väldigt lite med akademiskt a'la Branderup att göra.

Men exempel på vad dom visades då var hästar på blank stång i slängtrav och otakt, piruetter där hästar häver sig runt och gud vet vad.

Det var nog mer än 10 år sedan, tiden går så jäkla fort. Men det var plågsamt att se. Ungefär lika plågsamt som att se dagens dressyr.

Dom har alldeles säkert blivit mkt bättre nu.

Det är inte just akademiskt som är bra för hästen i rehab , det är att man rider långsamt eftersom farten dödar, dvs det är svårare att ha hästen i balans i ett högre tempo. Men det har ju kommit mkt bättre alternativ nu på senaste år.

Ja det var tråkigt att höra att Horsevision gör så (om dom gör så fortfarande?). Jag har inte sett dom själv live, bara youtube, det var därför jag frågade. Det man väljer att visa på film kan ju vara rätt så putsat 😅.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Takire
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp