Mässing och silver

Guldaskig

Trådstartare
Blandar ni silverspännen och mässingspännen?

Jag är väldigt sugen på ett träns men just det tränset jag vill ha finns bara med mässingspännen och alla spännen på sadeln är i silver. Eller rostfritt heter det väl... Nu funderar jag på om det kommer se heltokigt ut eller om det faktiskt inte kommer synas alls? :p Det enda som syns på sadeln är ju stigbyglarna men de är ju rätt stora också.

Åååhh... Ångest! Och i-landsproblem :angel:

Sv: Mässing och silver

Jag hade svarta stigbyglar när jag hade ett mässingsträns och ett silver, för att det inte skulle se galet ut ;) Resten av detaljerna på sadeln syns ju inte destomer.

Ja det kanske vore något faktiskt... Eller så köper jag ett par i mässing också :idea: Fast jag måste erkänna att jag har lite svårt för mässing. Men svarta vore ju coolt.

Jag har mässingsutrustning till tävling (använder gammalt träns som jag fick med hästen för vardags och det har rostfria) därför är även martingal, bett, tyglar och mina skinnbenskydd med mässingsspännen. Jag har till mina sadlar, med rostfritt som ändå inte syns, stigbygalr i rostfritt då jag prioriterar säkerheten där. Har kvick out på dressyrsadeln och ledade på hoppsadeln. det är inget som man reagerar över alls! Ser så fint ut så!

Jag är totalt respektlös, jag blandar hejvilt med mässing & rostfritt och det bekommer inte mig det allra minsta :p

Om du frågar mig så har jag inte en susning om vad jag har på mitt 10 år gamla träns.:eek:

*kl*

205799_2044809918587_1194554183_32513988_1013746_n.jpg

Tja, här blandas det hejvilt som synes, men det stör inte nämvärt tycker jag :)
Till träning och tävling kanske jag matchar så gott jag kan...

Det är en dödssynd att blanda silver och mässing tycker jag! Men en sadel har ju inte så mycket som syns på sig bortsett ifrån stigbyglarna, så byt ut dom mot mässing eller svart som någon annan sa!

Det är en dödssynd att blanda silver och mässing tycker jag!

Det kanske är därför älgarna varit så närgångna när jag varit ute i skogen? :eek: ;)

TS: Jag tycker inte att ett par silverfärgade stigbyglar stör nämnvärt, ens vid tävling.
Men jag är kanske inte så pålitlig för jag har två olika typer av brun OCH både silverfärgade och mässingsspännen på ett och samma huvudlag. Snyggt och matchat? Knappast, men hästen är glad och det fungerar när vi plöjer runt i skogen.

*Kl*

Mig stör det inte alls att det är silver på stigbyglarna och mässing på resten, tvärtom däremot funkar INTE. Sen får du såklart inte ha mässingbett till silverspännen på tränset (eller tvärtom), men det kanske du visste. :D

Hihi!
Jag kan visst sätta på ett rostfritt bett till mina mässingspännen om det behövs. Men ha remmarna icke nerstuckna i sina hällor- där går gränsen ;) hihi!

Stigbyglar skulle jag inte köpa mässing föt att matcha...

Äh man får inte vara för petig!

Personligen så vill jag helst ha det enhetligt på huvudet, har tränset mässingsspännen så föredrar jag om bettet och tyglarna har samma färg.
Men råkar hästens favoritbett vara i rostfritt ja då blir man ju tvungen att blanda.
Jag har tur för min hästs favoritbett är mundelen i mässing eller ja ngt guldfärgat material och ringarna i rostfritt så då fungerar allt :)

Vilken färg stigbyglarna har till tycker jag inte spelar ngn roll även om det är snyggast att matcha :)

Men säkerheten går först å jag har då inte hittat några säkerhetsstigbyglar i annan färg än rostfritt/crome.

Jag är matchningsnörd. Men, vad gäller sadeln så de enda som syns är ju de små ringarna för förbygeln, och då måste man verkligen titta efter den - samt stigbyglarna då.

Helst vill jag ha lika, men t ex nya sadeln har mässingsringar - och allt annat är rostfritt (silverfärgat). Det är okej, men där går gränsen ;)

Dvs jag skulle inte ha t ex träns med mässing och rostfria stigbyglar (eller omvänt), och heller inte bett i en metall och spännen på tränset i en annan.

Så i ditt fall skulle jag byta ut stigbyglarna. Men jag är snarast FANATISK med mitt matchande ;)

(Har du sporrar så ska de i ditt fall vara mässig eller svart då med, inte mässingsstigbyglar och silversporrar.. Där ser du nivån på hur pipig jag är :angel: Men 99% av de andra ekipagen som ser dig bryr sig mest troligt INTE ALLS oavsett hur du blandar metallfärger =))

Jag ser helst att all metall matchar, men råkar stigbyglarna vara i annan färg så stör det mig inte lika mycket som att blanda spännen och bett, t.ex.

Jag har mässing på tränset och silvriga stigbyglar, men gudnåde om de satt ett annat bett en mässingbettet på tränset:devil: Då får jag noja, annars så stör jag inte mig.
Vi matchar sällan här :D

Om man är lite skogsmulleryttare till vardags, alltså inte sån som brukar klä upp sig utan rida omkring i gamla slitna vojlockar, då tycker jag det är helt ok att blanda färg på träns- sadel och färg på spännena.
Sen tycker jag att det är liiite mer ok att blanda färg på spännen än att blanda färg på lädret.

Men ska man vara fin, eller allmänt tycker det är viktigt med ett "välvårdat" intryck, då tycker jag det är viktigt att det matchar.
Jag t ex vill gärna använda samma utrustning hemma som på träning, för att vara van vid utrustningen (särskilt t ex bett, tyglar, sadel och stigbyglar), tävlar inte, men man vill ju gärna se fin ut ändå om man åker bort för att träna. Använder brunt läder och mässingspännen, mässingbett, mässingstigbyglar. Sen är det inte så noga om schabraken inte är lika fina på hemmaplan eller om man använder leggings/mjukisbyxor som ridbyxor emellanåt, sånt är ju enkelt att ändra när man väl åker iväg. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 923
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 023
Senast: Preussen
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 527
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 443
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet