Mässlingsutbrottet på Urkult

Bukefalos 30 år!

Många virus fungerar ju så att de efter en utläckt infektion kan ligga vilande för att ibland av olika anledningar bli mer aktiva igen. Ibland i återfall av grundsjukdomen, ibland på andra sätt ex vattkoppor/bältros.
I det här fallet kunde det tydligen också vara överbelastning eftersom tydligen fick man inte tillbaka samma nervfunktion som innan, utan det är andra system som steppar in och jobbar övertid och som kan bli utmattade eller ngt.

Vi gör nog olika analyser här - jag tror inte att de medvetet ljög men jag förstår hur du menar.

Du skriver att det fått dig att dubbelkolla saker som berör dig. Jag tycker nog ändå att det är lite sunt? Det är ju inte heller samma sak som det många gör: hävdar att staten vill en illa. Jag ser inte att konspirationsteoretikerna i mitt flöde resonerar som du, utan de hävdar fortfarande att covid var fejk och att vaccin dödar.
Nej men jag är nog inte så konspiratoriskt lagd i grunden. De som är det tror ju verkligen att staten är ute efter att göra illa dem.

Ja, fler har ju börjat vägra K spruta till nyfödda vilket kan resultera I en massiv hjärnblödning och ett liv som hjärnskadad istället för frisk hjärna :(

Jag tycker inte det ska vara valfritt med viktiga vaccin. Varför ska föräldrar tillåtas ta skadliga beslut kring sina barns kroppar. Kanske får införa vaccinatuonskort där man nekas tillträde till festivaler, flygplatser, köpcentrum och liknande smittzoner för ovaccinerade. Jag är less på dalandet med konspiratuonsteoretikerna
Håller helt med dig.

Har läst kommentatorsfält på FB och Insta och vissas inställning är skrämmande okunnig. Har funderat över hur många som är på riktigt, många av profilerna verkar dessvärre vara det.

Eftersom jag tidigare arbetat med att ta emot och bedöma orosanmälningar på socialtjänsten har jag funderat över hur man skulle ställa sig till en orosanmälan om barn som inte får de vaccin som rekommenderas. Personligen landar mina tankar kring att det är en form av barnmisshandel, men det är ju långt mer än bara personliga åsikter som ska vägas in i en sån bedömning. Sannolikt skulle det ses som en del av en helhetsbild.

Jag är inte vaccinerad eftersom jag hade mässlingen som 4-5 år gammal i början av 70-talet. Har för mig att det inte fanns då, för mina föräldrar var, tack och lov, noga med att ge mig de vaccin som fanns. Minns inte så mycket mer än prickarna och att jag fick ha mörkt i rummet för att ögonen var ljuskänsliga. Det här utbrottet har fått mig att tänka att jag borde kolla upp hur skyddad jag är, har för mig att jag läst att om man hade sjukdomen för så länge sen som jag så är man inte fullt skyddad.
Jag är född 67 och det enda vaccinet jag minns jag fick var smittkoppor och polio och kikhosta och möjligtvis nått mer jag inte minns. Då vaccinerades man inte mot mässlingen utan man skulle ha det tillsammans med röda hund, vattkoppor, påssjuka.
Jag fick aldrig mässlingen som barn trots att mamma skickade hem mig till varenda unge som hade mässling (ja man gjorde så förr). Alla andra barnsjukdomar fick jag. Men jag har vaccinerat mig för mässlingen i vuxen ålder, typ för 10 år sedan.

Va?
Jag följde Corona närmast slaviskt i början innan det blev klassats som en pandemi. Och ingenstans har myndigheten gått ut med att det inte smittar innan synliga symptom.
Utan det man gick ut med var att man inte visste så mycket alls om viruset. Det var för nytt.

Jo , jag håller faktiskt med @SiZo här. Dom var väldigt säkra på sin sak från början och sedan ändrades det ju efterhand. Jag uppfattade inte alls att dom menade att dom inte visste. Men för det första så sa FHM att det aldrig skulle komma till Sverige :D

Jag är född 67 och det enda vaccinet jag minns jag fick var smittkoppor och polio och kikhosta och möjligtvis nått mer jag inte minns. Då vaccinerades man inte mot mässlingen utan man skulle ha det tillsammans med röda hund, vattkoppor, påssjuka.
Jag fick aldrig mässlingen som barn trots att mamma skickade hem mig till varenda unge som hade mässling (ja man gjorde så förr). Alla andra barnsjukdomar fick jag. Men jag har vaccinerat mig för mässlingen i vuxen ålder, typ för 10 år sedan.
Det låter väldigt bekant. Minns mest hur rädd jag var för sprutorna, inte vad de innehöll. Sen kom kanske mässlingen senare men jag slapp eftersom jag haft den.

Jo , jag håller faktiskt med @SiZo här. Dom var väldigt säkra på sin sak från början och sedan ändrades det ju efterhand. Jag uppfattade inte alls att dom menade att dom inte visste. Men för det första så sa FHM att det aldrig skulle komma till Sverige :D
Fast här tycker jag att det blir en lite konstig blandning av övertro på myndigheter kombinerat med misstänksamhet mot desamma. Det är ju människor som jobbar på myndigheter, och ingen visste speciellt mycket om covid i början. I USA har de ju just ny typ motsatt situation, där Anthony Fauci sitter och blir förhörd i senaten och riskerar allvarliga påföljder delvis för att riktlinjerna var så strikta i USA, där republikanerna hävdar att Fauci m.fl. orsakade svåra skador för att folk blev isolerade i hemmen och behövde ha munskydd.

När jag läser artiklarna från tidigt under pandemin tycker jag att FHM hela tiden betonar de vetenskapliga beläggen (eller att sådana inte finns).

Det är klart att covidåtgärderna hade kunnat vara bättre i hela världen, sett i backspegeln. Men i stundens hetta, hur kunde FHM eller någon annan ha bestämt en enda följbar riktning i början utan att sedan ändra sig? Ingen kunde ju se in i framtiden.

Jag är övertygad om att det har med utbildning och socioekonomisk status att göra. Min kollega som kommer från en sämre del av staden, uppvuxen med deltidspappa och alkoholiserad mamma, är väldigt vaccinskeptisk. Han är övertygad om att covidvaccinet antingen var en chansning eller om de visste vad de gjorde så var sjukdomen planterad. Han tog inget vaccin. Tack och lov så är hans sambo vettig så barnet får alla vaccin.
Oj, de måste ha spännande samtal hemma vid middagsbordet (eller så undviker de nogsamt att prata om känsliga frågor 😬 )

Jag är övertygad om att det har med utbildning och socioekonomisk status att göra. Min kollega som kommer från en sämre del av staden, uppvuxen med deltidspappa och alkoholiserad mamma, är väldigt vaccinskeptisk. Han är övertygad om att covidvaccinet antingen var en chansning eller om de visste vad de gjorde så var sjukdomen planterad. Han tog inget vaccin. Tack och lov så är hans sambo vettig så barnet får alla vaccin.
Jag trodde det förut. Men nu är det ju många väldigt välutbildade och välbetalda som oxå är vaccinskeptiska.

Jag har oxå flera kollegor som inte tror på vaccin. De har 5års högskolestudier bakom sig.

Fast här tycker jag att det blir en lite konstig blandning av övertro på myndigheter kombinerat med misstänksamhet mot desamma. Det är ju människor som jobbar på myndigheter, och ingen visste speciellt mycket om covid i början. I USA har de ju just ny typ motsatt situation, där Anthony Fauci sitter och blir förhörd i senaten och riskerar allvarliga påföljder delvis för att riktlinjerna var så strikta i USA, där republikanerna hävdar att Fauci m.fl. orsakade svåra skador för att folk blev isolerade i hemmen och behövde ha munskydd.

När jag läser artiklarna från tidigt under pandemin tycker jag att FHM hela tiden betonar de vetenskapliga beläggen (eller att sådana inte finns).

Det är klart att covidåtgärderna hade kunnat vara bättre i hela världen, sett i backspegeln. Men i stundens hetta, hur kunde FHM eller någon annan ha bestämt en enda följbar riktning i början utan att sedan ändra sig? Ingen kunde ju se in i framtiden.
Men corona-virus är inget nytt. Det finns väldigt många olika typer av corona-virus som alltså är släkt med covid-19. Samtliga av dem smittar innan man utvecklar symptom. Så att hävda att de inte smittar under inkubationstiden går emot all kunskap vi hade då.

Sen kan man tycka vad man vill om åtgärderna de tog, det har jag inte sagt något emot. Bara just den här grejjen, där de hade tillräckligt med information för att inte tvärsäkert säga som de gjorde. Att anta att just det här viruset är precis tvärtemot alla andra de är släkt med är helknäppt. När i vetenskapen gjorde man det? Det känns lite på samma nivå som att jorden är platt, men alla andra planeter är "runda", för det har man minsann sett.

Men corona-virus är inget nytt. Det finns väldigt många olika typer av corona-virus som alltså är släkt med covid-19. Samtliga av dem smittar innan man utvecklar symptom. Så att hävda att de inte smittar under inkubationstiden går emot all kunskap vi hade då.

Sen kan man tycka vad man vill om åtgärderna de tog, det har jag inte sagt något emot. Bara just den här grejjen, där de hade tillräckligt med information för att inte tvärsäkert säga som de gjorde. Att anta att just det här viruset är precis tvärtemot alla andra de är släkt med är helknäppt. När i vetenskapen gjorde man det? Det känns lite på samma nivå som att jorden är platt, men alla andra planeter är "runda", för det har man minsann sett.
Jag har jättesvårt att uttala mig om själva smittan, eller om vad FHM borde vetat i det tidiga skedet eller inte. Jag tror inte att de medvetet ljög, men det är säkert så att kommunikationen kunde varit bättre i flera skeden under pandemin.

Men jag tror inte att det är FHM:s kommunikationsmissar som ligger bakom den vaccinskepsis som syns i exempelvis kommentarsfälten till samtliga artiklar om mässlingen på Urkult. Det är andra saker som bubblar upp, säkert i kombination med medvetna desinformationskampanjer. Jag ser inte heller att de antivaccare/konspirationskritiker som dyker upp i mitt flöde för fram den här typen av synpunkter, utan det är andra och mycket mörkare saker. Det du lyfter här behöver man absolut kunna diskutera och jag har jättesvårt att se att svenska myndigheter inte drar lärdom av vad som gjordes och inte gjordes tidigt under pandemin (jag vet att det analyseras).

Jag trodde det förut. Men nu är det ju många väldigt välutbildade och välbetalda som oxå är vaccinskeptiska.

Jag har oxå flera kollegor som inte tror på vaccin. De har 5års högskolestudier bakom sig.
Jo, en bekant till mig är likadan. Högutbildad och hyfsat smart men tvärvägrade covidvaccinet till sina barn. Har dessutom trillat ner i ett kaninhål av andra konspirationsteorier, mest SD-färgade.

Samma här, född -71

Det varierar lite beroende på dåvarande landsting. Jag är född -73 och vaccinerades mot både TBC och smittkoppor (den sistnämnda tog inte, vilket är en historia för sig) men min barndomsvän som kom till vår skola i åk 3 och var född i Gävleborgs län hade inte fått de vaccinen.

Edit: Jag TROR -73 var sista kullen som fick de här vaccinerna i Dalarna (Kopparbergs län) men är inte helt säker.

Jag har jättesvårt att uttala mig om själva smittan, eller om vad FHM borde vetat i det tidiga skedet eller inte. Jag tror inte att de medvetet ljög, men det är säkert så att kommunikationen kunde varit bättre i flera skeden under pandemin.

Men jag tror inte att det är FHM:s kommunikationsmissar som ligger bakom den vaccinskepsis som syns i exempelvis kommentarsfälten till samtliga artiklar om mässlingen på Urkult. Det är andra saker som bubblar upp, säkert i kombination med medvetna desinformationskampanjer. Jag ser inte heller att de antivaccare/konspirationskritiker som dyker upp i mitt flöde för fram den här typen av synpunkter, utan det är andra och mycket mörkare saker. Det du lyfter här behöver man absolut kunna diskutera och jag har jättesvårt att se att svenska myndigheter inte drar lärdom av vad som gjordes och inte gjordes tidigt under pandemin (jag vet att det analyseras).
Jag personligen tycker att alternativet är ännu värre. Om de inte medvetet ljög så är de alltså enormt okunniga och har 1 inte haft kunskap om coronavirus och 2 varit så okunniga att de inte förstått att man kan leta upp sådan information.

Med personer som är så pass högt utbildade så ser jag detta som helt otänkbart faktiskt. Och OM det är så så är det ännu värre än att de potentiellt ljugit.

Nej jag tror inte att de ligger bakom själva grunden till vaccinskeptis, men konspirationsbenägna människor fick vatten på sin kvarn.

Jag är född 68 och därför inte vaccinerad. Har inte heller någon att fråga om jag hade mässlingen.
Frågan är om man ska betala för att ett immun-test först eller om man ska ta vaccinet direkt?

Jag personligen tycker att alternativet är ännu värre. Om de inte medvetet ljög så är de alltså enormt okunniga och har 1 inte haft kunskap om coronavirus och 2 varit så okunniga att de inte förstått att man kan leta upp sådan information.

Med personer som är så pass högt utbildade så ser jag detta som helt otänkbart faktiskt. Och OM det är så så är det ännu värre än att de potentiellt ljugit.

Nej jag tror inte att de ligger bakom själva grunden till vaccinskeptis, men konspirationsbenägna människor fick vatten på sin kvarn.
Arbetet med smittskydd under covid har ju både granskats och kritiserats, exempelvis av Riksrevisionen. Beredskapen var inte bra. Att granska, kritisera, lära sig och göra bättre är väl det man kan göra i det läge vi är nu. Personligen tycker jag det känns läskigt att så många är konspirationsteoretiska och vaccinskeptiska, inför en eventuell ny pandemi. Men jag är inte rädd för att myndigheterna.

Jag håller verkligen inte med. Jag såg nästan varenda presskonferens och dom var säkra på sin väg att den var den rätta.

Regeringen och FHM fick rätt bra med kritik från den där coronakommisonen i Sverige. Särskilt för de äldre som i princip lämnades att dö i sina rum utan sin vanliga medicin och ingenting. Jag glömmer aldrig det där reportaget om en son som vägrade palliativ vård och räddade livet på sin pappa.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka