Mässlingsutbrottet på Urkult

Bukefalos 30 år!

Jag håller verkligen inte med. Jag såg nästan varenda presskonferens och dom var säkra på sin väg att den var den rätta.

Regeringen och FHM fick rätt bra med kritik från den där coronakommisonen i Sverige. Särskilt för de äldre som i princip lämnades att dö i sina rum utan sin vanliga medicin och ingenting. Jag glömmer aldrig det där reportaget om en son som vägrade palliativ vård och räddade livet på sin pappa.
Och jag tycker att det hade varit en rejäl varningsklocka till hela samhället om regeringen och FHM inte hade fått kritik. Det var många som blev lidande och som dog under hemska förhållanden, men det handlade inte bara som myndigheternas förhållningssätt utan om exempelvis privata vårdgivares besparingar och personalbrist.

Trådstarten handlar i första hand om något annat - det är inte nyanserade människor som sitter och analyserar FHM:s presskonferenser tidigt under covid som nu härjar i kommentarsfälten om mässlingsutbrottet.

Och jag tycker att det hade varit en rejäl varningsklocka till hela samhället om regeringen och FHM inte hade fått kritik. Det var många som blev lidande och som dog under hemska förhållanden, men det handlade inte bara som myndigheternas förhållningssätt utan om exempelvis privata vårdgivares besparingar och personalbrist.

Trådstarten handlar i första hand om något annat - det är inte nyanserade människor som sitter och analyserar FHM:s presskonferenser tidigt under covid som nu härjar i kommentarsfälten om mässlingsutbrottet.
Ja nä vi behöver inte förvandla detta till en covidtråd men det var dessa riktlinjer från regionerna som man skulle följa. Det blev schablonmässig palliativ vård direkt vid covid. Eftersom ämnet kom upp. Jag tror inte myndigheter ljuger medvetet men dom undanhåller viss information. Vi behöver inte får reda på allt i samhället. Hur skulle det se ut? Skapa panik och total kaos. Man måste då givetvis gå ut med en inställning att dom är säkra och försöka lugna befolkningen så gott det går i den kaosartade situation vi befann oss i just då.

Har läst kommentatorsfält på FB och Insta och vissas inställning är skrämmande okunnig. Har funderat över hur många som är på riktigt, många av profilerna verkar dessvärre vara det.

Eftersom jag tidigare arbetat med att ta emot och bedöma orosanmälningar på socialtjänsten har jag funderat över hur man skulle ställa sig till en orosanmälan om barn som inte får de vaccin som rekommenderas. Personligen landar mina tankar kring att det är en form av barnmisshandel, men det är ju långt mer än bara personliga åsikter som ska vägas in i en sån bedömning. Sannolikt skulle det ses som en del av en helhetsbild.

Jag är inte vaccinerad eftersom jag hade mässlingen som 4-5 år gammal i början av 70-talet. Har för mig att det inte fanns då, för mina föräldrar var, tack och lov, noga med att ge mig de vaccin som fanns. Minns inte så mycket mer än prickarna och att jag fick ha mörkt i rummet för att ögonen var ljuskänsliga. Det här utbrottet har fått mig att tänka att jag borde kolla upp hur skyddad jag är, har för mig att jag läst att om man hade sjukdomen för så länge sen som jag så är man inte fullt skyddad.
Jag hade också mässlingen i början av tonåren. Låg isolerad på infektion på länssjukhuset.
Behöver nog fråga om skyddet nästa gång jag möter en läkare.

Jag är helt säker på min sak eftersom jag undertiden detta pågick hade kursen smittskydd på universitetet och ställde frågan till forskaren på virus på SVA som vi hade föreläsning med. Jag tyckte själv att det lät som ett jättekonstigt uttalande, hur kan man lova en sådan sak när man som du säger "inte vet något om viruset".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...skapligt-stod-for-smitta-under-inkubationstid
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-man-ska-ha-respekt-for-sjuk

Visa bifogad fil 189795

Så så noga kan du omöjligt ha följt det :D
Ljug känns lite överdrivet. De sa att de bedömde att det var så.

God vaccintäckning får man från tillit. Tillit till myndigheter kommer från ärlighet/transparens, solida fakta, och konsekvent beteende från myndigheten under lång tid. Sverige har exceptionellt hög tillit till myndigheter men den faller, delvis pga invandring från andra kulturer med låg tillit, men också pga brist på av transparens och solida fakta.

Tvång kan leda till en hög vaccintäckning vi första tillfället, men det skadar tilliten rejält.

Speciellt om det snackas om "att rensa genpoolen", vad är det för fascistsnack? På riktigt, vilken otroligt unken åsikt!

Jag tror att enda sättet att öka vaccinationsgraden av MPR är att släppa det svartvita tänket, moraliserandet och identitetspolitiken.

Det är inte "vi vaccinerade" mot "dom där ovaccinerade"! Det är en folkhälsofråga där vi specifikt behöver jobba för tilliten mot ett specifikt vaccin.

Här i Sverige vaccinerar vi ju inte hela befolkningen mot influensa och covid varje säsong, men det finns det andra länder som gör. Sverige har bedömt att det inte är nödvändigt för annat än riskgrupper, så det är helt onödigt att tjafsa om att folk ska vara för eller emot covid- och flunsavaccin.

Problemet vi har idag, just nu, är mässling. Och att det finns luckor i täckningen. Vi kommer inte att få upp täckningen med en moraliserande debatt om antivaxxers, den kommer snarare att sjunka i de två grupperna med låg täckning ("hippies"/antroposofer och invandrare från en del länder).

Till hippiegruppen: Information om MPR till barn, statistik om vaccinet, öppna kort om innehållet (svenska vaccin har bättre innehåll än en del amerikanska), gör det tillgängligt vid alla bvc alltid (så att det kan ske direkt vid spontantbesök/andra ärenden). Möjligtvis debatter och snack om kollektivt ansvar, att vi gör det för varandra, osv. Men INTE moraliserande och negativt tryck.

Till invandrargruppen är det generell tillit till myndigheter, språkhinder, och tillgänglighet som jag tror kan hjälpa. Och förmodligen behöver FHM försöka få in statistik på hur täckningen egentligen ser ut, vilket kan vara svårt pga länder med rörig bokföring på folkhälsan. Kanske erbjuda gratis antikroppstester + vaccin? Men då måste tilliten öka.

Kan man testa antikroppar i avloppsvatten, har tekniken kommit så långt 🤔?

Jag är övertygad om att det har med utbildning och socioekonomisk status att göra. Min kollega som kommer från en sämre del av staden, uppvuxen med deltidspappa och alkoholiserad mamma, är väldigt vaccinskeptisk. Han är övertygad om att covidvaccinet antingen var en chansning eller om de visste vad de gjorde så var sjukdomen planterad. Han tog inget vaccin. Tack och lov så är hans sambo vettig så barnet får alla vaccin.
Enligt min erfarenhet stämmer inte detta. Under pandemin blev det väldigt tydligt att flera högutbildade medelsvenssons i min omgivning var anti-vaxxare i olika grader. Det känns helt galet när en person du känt länge och du tycker är begåvad och smart plötsligt uttrycker att staten vill hjärntvätta oss så vi vi ska lyda som korkade får. Att nå fram med fakta är omöjligt.

God vaccintäckning får man från tillit. Tillit till myndigheter kommer från ärlighet/transparens, solida fakta, och konsekvent beteende från myndigheten under lång tid. Sverige har exceptionellt hög tillit till myndigheter men den faller, delvis pga invandring från andra kulturer med låg tillit, men också pga brist på av transparens och solida fakta.

Tvång kan leda till en hög vaccintäckning vi första tillfället, men det skadar tilliten rejält.

Speciellt om det snackas om "att rensa genpoolen", vad är det för fascistsnack? På riktigt, vilken otroligt unken åsikt!

Jag tror att enda sättet att öka vaccinationsgraden av MPR är att släppa det svartvita tänket, moraliserandet och identitetspolitiken.

Det är inte "vi vaccinerade" mot "dom där ovaccinerade"! Det är en folkhälsofråga där vi specifikt behöver jobba för tilliten mot ett specifikt vaccin.

Här i Sverige vaccinerar vi ju inte hela befolkningen mot influensa och covid varje säsong, men det finns det andra länder som gör. Sverige har bedömt att det inte är nödvändigt för annat än riskgrupper, så det är helt onödigt att tjafsa om att folk ska vara för eller emot covid- och flunsavaccin.

Problemet vi har idag, just nu, är mässling. Och att det finns luckor i täckningen. Vi kommer inte att få upp täckningen med en moraliserande debatt om antivaxxers, den kommer snarare att sjunka i de två grupperna med låg täckning ("hippies"/antroposofer och invandrare från en del länder).

Till hippiegruppen: Information om MPR till barn, statistik om vaccinet, öppna kort om innehållet (svenska vaccin har bättre innehåll än en del amerikanska), gör det tillgängligt vid alla bvc alltid (så att det kan ske direkt vid spontantbesök/andra ärenden). Möjligtvis debatter och snack om kollektivt ansvar, att vi gör det för varandra, osv. Men INTE moraliserande och negativt tryck.

Till invandrargruppen är det generell tillit till myndigheter, språkhinder, och tillgänglighet som jag tror kan hjälpa. Och förmodligen behöver FHM försöka få in statistik på hur täckningen egentligen ser ut, vilket kan vara svårt pga länder med rörig bokföring på folkhälsan. Kanske erbjuda gratis antikroppstester + vaccin? Men då måste tilliten öka.

Kan man testa antikroppar i avloppsvatten, har tekniken kommit så långt 🤔?
Fast jag tror att du missar en faktor: medvetna desinformationskampanjer, både från främmande makt och från grupper som vill destabilisera samhället inifrån.

Jag håller med om att moraliserande riskerar att skapa hårdare motstånd, men jag förstår samtidigt att personer som är beroende av en hög vaccinationsgrad blir förtvivlade när större grupper struntar i beprövade, trygga vaccin av grumliga anledningar.

I mitt flöde ploppade det upp ett inlägg om hur bra ett av de mässlingssmittade barnen mår, och hur hemskt det är att använda hen som "slagträ i debatten". Såna inlägg bidrar ju verkligen till polarisering. Jag har sett väldigt få slagträn från exempelvis FHM, däremot beröm till eventuellt smittade som låter testa sig och ett försök att inte sprida skräck.

Kvällstidningarna lägger ut mängder av denna typen av artiklar på Facebook, de vet att det ger click och skapar rage. Jag läser ofta lite av kommentarerna och blir mörkrädd för om det handlade om lite vanlig oro, lite osäkerhet o dyl är det en sak - men det är så många som på fullt allvar tror att staten vill döda dem, skada dem eller hjärntvätta dem. Jag tror jag skrev i någon annan tråd att flera anser att föräldrar som vaccinerar sina barn borde anmälas för misshandel och bli av med sina barn. Hur hamnar man där i sitt mående och tänk? Det tyder ju på större problem än spridning av mässling.

Vad 17 gör man?

Alltså, det var ju lite underhållande att det var just på Urkult. Och när de som arrangerar gick ut och tryckte på att de tycker att alla ska vaccinera sina barn blev besökare mycket upprörda och ska minsann aldrig mer gå på Urkult!!

Född 68, har fortfarande ett märke efter smittkoppsvaccinet. Sedan var det samma som på den tiden när man gick hem till barn som hade mässlingen tex. Tyvärr var jag paniskt rädd för sprutor så när vi skulle åka till Kanada när jag var runt 12 så vägrade jag att ta ett vaccin man tydligen kunde ta om man inte var sjuk men som jag vägrade så det slutade med att jag fick röda hund i Kanada. Mässlingen fick jag när jag var tonåring och stod inte ut med att titta på mig själv så låg i sängen med morgonrock neddragen över händerna och vägrade att titta mig i spegeln. Kikhosta hade jag som barn, tog mig månader att komma över det. Ropade på mamma mitt i natten, satt upp och hostade tills det sa gurp! och sedan blev det att byta sängkläder.

Har haft allt utom bältros, tror jag.

Ändå var ju Sverige ett av de länder (det främsta?) som hade minst regler etc kring hanteringen av covid. Vårt samhälle förblev rätt öppet och jag tror inte vi hade värre konsekvenser än de länder som låste ner helt, och där just det fick konsekvenser bland människorna som isolerades.

Själv fick jag vaccineras mot Covid 4 ggr (!) för att kunna resa in i USA - fastän just USA väl är ett av de länder som nästan förnekade covids existens...?

Vad gäller övrigt vaccin så är det väl främst de "yngre" som är antivaxxers? De äldre minns hur vidriga sjukdomar plötsligt utrotades mer eller mindre, tack vare vaccinerna. Hur familjemedlemmar fick livslånga men av t.ex. mässling, röda hund eller polio. Dagens unga vuxna har ingen som helst erfarenhet. De vill gärna dricka opasteröserad mjölk också, och vet inte att den kan innehålla allt möjligt som framkallar sjukdom och missfall och..... De inser inte att det finns en anledning till att förväntad livslängd har stigit vääääldigt från säg 150 år sedan...!

Jag har små barn i min släkt långt tillbaka som dog av kikhosta. Just saying.

Ändå var ju Sverige ett av de länder (det främsta?) som hade minst regler etc kring hanteringen av covid. Vårt samhälle förblev rätt öppet och jag tror inte vi hade värre konsekvenser än de länder som låste ner helt, och där just det fick konsekvenser bland människorna som isolerades.

Själv fick jag vaccineras mot Covid 4 ggr (!) för att kunna resa in i USA - fastän just USA väl är ett av de länder som nästan förnekade covids existens...?

Vad gäller övrigt vaccin så är det väl främst de "yngre" som är antivaxxers? De äldre minns hur vidriga sjukdomar plötsligt utrotades mer eller mindre, tack vare vaccinerna. Hur familjemedlemmar fick livslånga men av t.ex. mässling, röda hund eller polio. Dagens unga vuxna har ingen som helst erfarenhet. De vill gärna dricka opasteröserad mjölk också, och vet inte att den kan innehålla allt möjligt som framkallar sjukdom och missfall och..... De inser inte att det finns en anledning till att förväntad livslängd har stigit vääääldigt från säg 150 år sedan...!

Ja, på 1800-talet dog man av kikhosta, mässling, scharlakansfeber, lunginflammation, förkylning, etc etc etc.

Min mormor hade en knuta i bröstet som upptäcktes vid mammografi. Det var inkapslad turberkulos, mest troligt från opastöriserad mjölk som hon drack som yngre.

Nej, det man upptäckte var väll att äldrevården fungerade dåligt när det gäller smittspridning pga av att det är så många olika personer som träffar de äldre inom hemtjänst och särskillda boenden. Samt det här då att läkare inte ens kommer in och tittar på de äldre när de blir sjuka utan att man går på personalens bedömning och sedan bara vårdar paliativt utan att se till någon form av helhet hos patienten. Men det handlar ju om hur vi bedriver äldre vård i Sverige generellt. Covidspridningen bland äldre var ju bara ett symptom på ett problem som finns inom äldrevården jämt.

Så det är ju äldrevården som är ett problem inte hanteringen av covid ifrån FHM, hamnade en sjuk äldre på sjukhus blev de behandlade som vilken annan patient som helst. Men dit kom de ju aldrig.

Nej, det man upptäckte var väll att äldrevården fungerade dåligt när det gäller smittspridning pga av att det är så många olika personer som träffar de äldre inom hemtjänst och särskillda boenden. Samt det här då att läkare inte ens kommer in och tittar på de äldre när de blir sjuka utan att man går på personalens bedömning och sedan bara vårdar paliativt utan att se till någon form av helhet hos patienten. Men det handlar ju om hur vi bedriver äldre vård i Sverige generellt. Covidspridningen bland äldre var ju bara ett symptom på ett problem som finns inom äldrevården jämt.

Så det är ju äldrevården som är ett problem inte hanteringen av covid ifrån FHM, hamnade en sjuk äldre på sjukhus blev de behandlade som vilken annan patient som helst. Men dit kom de ju aldrig.

Mmm, Sverige körde ättestupan och vi var alla ok med det. Vi hade hög dödlighet bland äldre. Låg bland yngre, och behöll hög funktion i samhället. Det var inte FHMs fel, det var så vi byggt upp vår äldrevård.

Det var ett val, och jag har själv ingen åsikt om huruvida det var bättre eller sämre än hur andra länder gjorde det.

Men jag tycker att vi alla ska våga erkänna det, att ingen av oss protesterade särskilt mot det här valet. Speciellt inte efter första vaccineringen, då folk drog igång med umgänge och fester igen trots att det innebar en ökad risk för individer med försvagat immunförsvar och de som inte kunde vaccinera sig. Svensken ville låtsas som att covid inte fanns. Och många äldre dog.

Precis som för de som har vaccinerat sig mot mässling, så kan de med covidvaccin också bli sjuka och smittsamma om en riktigt smittsam individ är i samma utrymme. Och covid och mässling sprids på samma sätt. Mässling har dock ett högre R0-värde, så vi får väl se vad som händer med det här.

Vi lär ju få se fler fall, och fler mässlingvaccinerade som blir sjuka. Så alla som var på Urkult behöver hålla covidprotokoll tycker jag, tvätta händer mycket och milt isolera sig tills inkubationstiden passerat.

Enligt min erfarenhet stämmer inte detta. Under pandemin blev det väldigt tydligt att flera högutbildade medelsvenssons i min omgivning var anti-vaxxare i olika grader. Det känns helt galet när en person du känt länge och du tycker är begåvad och smart plötsligt uttrycker att staten vill hjärntvätta oss så vi vi ska lyda som korkade får. Att nå fram med fakta är omöjligt.

Öh, jag tog inget vaccin (tacksam för, flertalet i min omgivning ångrar sig.) Just pga det både blev sjuka (en granne med hjärtsvikt blev kraftigt försämrad och många ambulansturer efter sprutan...) och dödsfall (givetvis obduktion) i anslutning till vaccinet, mamma med MS blev avrådd av läkare till att ta fler än de första, så det var enbart att jag inte litade på vaccinet, INTE att staten skulle "hjärntvätta oss" och allt vad det nu var för märklig anledningar. Jag hade och har stor respekt för BÅDE vaccinet och viruset för självklart fanns och finns det. MEN rädsla och val för sitt eget liv ska respekteras! Däremot blev jag vansinnig på de vaccinerade som rände fritt bara för de var vaccinerade. Jag lydde lockdown och höll mig jävligt väl isolerad. Den där tiden hoppas jag innerligt vi aldrig ser igen!!!

Mässlingen; givetvis ska barn fortsätta vaccineras som gjort rätt länge nu, absolut!!! Jag är för varje vaccin i övrigt. Ingen diskussion om det. Det ska tas.

Född 68, har fortfarande ett märke efter smittkoppsvaccinet. Sedan var det samma som på den tiden när man gick hem till barn som hade mässlingen tex. Tyvärr var jag paniskt rädd för sprutor så när vi skulle åka till Kanada när jag var runt 12 så vägrade jag att ta ett vaccin man tydligen kunde ta om man inte var sjuk men som jag vägrade så det slutade med att jag fick röda hund i Kanada. Mässlingen fick jag när jag var tonåring och stod inte ut med att titta på mig själv så låg i sängen med morgonrock neddragen över händerna och vägrade att titta mig i spegeln. Kikhosta hade jag som barn, tog mig månader att komma över det. Ropade på mamma mitt i natten, satt upp och hostade tills det sa gurp! och sedan blev det att byta sängkläder.

Har haft allt utom bältros, tror jag.

Har du haft vattkoppor?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka