Bukefalos 28 år!

MASSOR av fästingar..

vilse

Trådstartare
Vad finns det man kan göra? Finns det annat än frontline?
Efter 1 vecka med frontline så börjar de j#!# dyka upp igen. Inte en, inte två, utan vi plockar 5-10 stycken per dag och katt...
Ge frontline var/varannan vecka vill jag inte göra (de blir väl självlysande då.... :meh: ), men finns det något annat man kan göra?
Bor ju helt perfekt ute i skogen, så vill göra allt jag kan för att inte behöva hägna in trädgården.

Katterna är vana vid att ha halsband, men klättrar mycket i träd och går i snår. Så ska de ha något om halsen så måste det finnas knäppe som släpper vid belastning.
 
Jag använder fästinghalsband, visserligen inte snabbknäppe men ordentlig resår så de kommer ur lätt. Funkar riktigt bra.
 
Finns det alltså till katt? Köps på apoteket?
Jag har aldrig sett det när jag varit på apoteket så jag trodde inte det fanns till katt :o
 
Jag använder petwise, är nån ört/citronvariant som funkar riktigt bra.
tror inte det finns på apoteket men i de flesta zoobutiker.
 
Har fästingarna bitit sig fast på katterna eller kryper de runt?
Man blir inte av med dem som ska vandra omkring bara för att man använder fästingmedel tyvärr. :/
 
Både ock, mest sådana som bitit sig fast dock.

Var inne på apoteket idag, och vill man ha fästinghalsband till katt så måste vet skriva ut det...

(såg nu att @Pontevecchio köpte sina i zoobutik. Får kanske prova det först)
 
Har ett sådant halsband som veterinärer skriver ut på min katt sedan några veckor - det bästa köp jag gjort! Inte en fästing inom synhåll på katten efter det, och kisses smeknamn brukar annars vara "fästingmagnet", så jag fullkomligt älskar halsbandet! Och kisse verkar inte bry sig alls, inga biverkningar överhuvudtaget hittills. Och att ett halsband räcker hela sommaren gör ju inte saken sämre!
 
Intressant att halsbandet får sånt beröm, kanske får prova ett sådant. Är det stor skillnad på märken eller?
 
Vi hade också en fästingmagnet förr (dessutom maincoon så det tog ju evigheter att gå igenom pälsen) och till honom (och till alla våra andra katter med såklart men de brukade inte få fästingar iallafall mer än någon enstaka) köpte jag alltid örthalsband med citronmeliss. Han kunde då få en handfull under en hel sommar något han med frontline och liknande fick på en dag annars. Efter att ha fått mycket svåra biverkningar på min hund utav scalibor så har jag inte varken vågat eller velat använda motsvarande till katt och eftersom våra katter alltid har legat i våra sängar så vill jag inte ha de gifterna på dem för den sakens skull heller.
 
Tänkte just lägga in en liten fotnot om att det inte är alla katter (eller hundar) som tål de fästighalsband som säljs via apoteket/veterinär - det kan tydligen bli rätt starka reaktioner om en har otur. Jag skulle därför börja med ett halsband med citronmeliss eller liknande, som säljs i zoobutiker.
 
Testa att blanda B-vitamin i maten också, om katten äter då vill säga. På mina hundar har det fungerat bättre än Frontline. (Katten är innekatt så hon slipper fästingar)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 091
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 220
Senast: ako
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 616
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp