Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Nu gapar du uppåt fel träd :D

<<<--- född och uppvuxen med travhästar och uppvuxen på ett "travhäststuteri" :angel:

Oj shitt vilken tur att man inte håller på med avel :eek:
Själv räknade jag inte med ALLT ..OPPS
Ja då måste uppfödarna verkligen älska sin hobby när dem inte får in några pengar på den , tur att jag har en hane då , om han används i avel , snabbjobbat och klart - pengar in :D att få honom meriterad ingår ändå i min hobby , kosta vad det kosta vill :p

Fast jag meriterar också för det är roligt. Detta är ju min hobby och går det bra med tävlingar osv så är det en bonus att jag sen kan gå vidare och avla.
Men avel är också ett intresse, men först och främst har jag mina hundar för det är en rolig hobby.

*rycker sista inlägg*
För att återgå till blandras frågan dvs TS. Jag skulle vilja tillägga en fråga där till alla som svarat henne.
OM det nu är bra att köpa reggat,renrasigt och "kontrollerat" varför i hela h****e är de renrasiga så sönder avlade och t.o.m medvetet deformerade för utställning resp bruks linjen? Ingen ras nämnd! Hur många renrasiga hundar har inte någon defekt? Vad uppnår man med den aveln?Varför vill man till vilka medel som helst pracka på dessa defekta hundar?

Om du läser igenom tråden så är det ingen som har påstått att man är för alla typer av renraser och renrasavel- tvärtom!

Sönderavlad och defekt??

Cujo6.jpg-liten.jpg

I do not think so...

En djäkligt korrekt arbetshund med stabilt och bra psyke som fungerar överallt i samhället och det kan jag förvänta mig av alla inom rasen. Avarterna är i solklar minoritet både vad gäller exteriör och psyke såväl som arbetsegenskaper.

*rycker sista inlägg*
För att återgå till blandras frågan dvs TS. Jag skulle vilja tillägga en fråga där till alla som svarat henne.
OM det nu är bra att köpa reggat,renrasigt och "kontrollerat" varför i hela h****e är de renrasiga så sönder avlade och t.o.m medvetet deformerade för utställning resp bruks linjen? Ingen ras nämnd! Hur många renrasiga hundar har inte någon defekt? Vad uppnår man med den aveln?Varför vill man till vilka medel som helst pracka på dessa defekta hundar?

Köper du en renras kan du VÄLJA att köpa en sund, frisk ras:idea:

Väljer man att köpa en renras (eller blandras) med dokumenterade välkända problem/sjukdomar osv. Då får man f*n skylla sig själv:grin: (men tyvärr är det hunden som får lida, och kanske, med lite tur, plånboken hos idioten som stödjer sådan avel :devil:)

*rycker sista inlägg*

Som andra redan svarat, att man är för renrasavel betyder inte att man är blind för avarterna.

Alla renrasiga hundar är definitivt inte sönderavlade. Däremot har man koll på de sjukdomar som finns i raserna så man kan undvika att avla på sjuka/anlagsbärande djur. En del verkar tro att fet betyder att alla hundar av en viss ras har alla sjukdomar de kan få.:devil:

Det finns ingen tanke bak de allra flesta blandraskullar som föds. Det är som med hästavel, varje generation ska förhoppningsvis bli lite bättre än föräldrarna. Blandar man ska det vara en tanke bakom. Man ska få fram en individ med egenskaper som är bättre än individer av de ursprungliga raserna. Den mesta blandrasaveln med hundar är som att betäcka sitt ardenner/varmblodstravarsto med en russ/arab/fjordinghingst.

Då är det ändå mindre skillnader i temperament mellan olika hästraser än mellan hundraser. ;)

Paradox: Nej man kan inte välja om man är ute efter en specifik ras ex schäfer.Man får i regel vända på varenda sten i vårat land för att ens hitta en enligt min mening korrekt byggd schäfer idag. Man kan inte välja eftersom de flesta raserhar genetiska fel av något slag.Mao får jag antingen chansa genom att köpa en valp eller får jag helt enkelt låta bli att köpa hund. Så kom inte med snacket om att man kan välja. Nämn EN ras utan någon som helst defekt i dagens tid??

Delvis KL delvis ytterligare kommentarer i ämnet.

För att generalisera ytterligare lite:
Dålig avel ÄR dålig avel oavsett om vi pratar avel med icke "utvärderade" blandraser ELLER sönderavlade renrasiga hundar som går på haserna, har andningsbesvär, har så mycket skinn att det är "standar" med ständigt pågående svampinfektioner osv osv.

INGEN här inne förespårkar extrem-avel av typade hundar!

Men... Inom den renrasiga aveln finns i alla fall ett "Kontrollsystem"!
Må hända något tandlöst, men SKK kom senast i höstas med nya riktlinjer för vad vi uppfödare MÅSTE tänka på i vårt fortsatta avelsarbete.

Varje enskild rasklubb har sedan i uppgift att själva konkretisera vilka specifika åtgärder som de anser viktiga/viktigast för den enskilda rasen.

Det är ett långsiktigt arbete, men det pågår!

Det kommer trots detta ALLTID att finnas "skojare" vars mål är att kränga hundvalpar till kreti och pleti till största möjliga förtjänst!
Så likväl som när man köper en begagnad bil så bör man när man köper hundvalp/hund läsa på och göra efterforskningar.

Om jag som valpköpare väljer att köpa hund från en SKK-ansluten uppfödare, som följer rasklubbens rekommendationer, som kan lämna refernser från tidigare valpköpare och vars hundar är "normala", trevliga och sunda när man träffar dem då har man en väldigt bra början!
En seriös uppfödare tar ansvar för sina valpar långt efter det att de "flyttat hemifrån" och kan svara på frågor om allt från kloklippning till uppfostringsfunderingar till huskurer vid diarée!

En uppfödare av blandrashundar har i bästa fall samma kompetens, men ofta handlar det snarare om "slump-uppfödare" som antingen har sin första kull "på kul" eller som har sin 3:e eller 4:e kull på samma outvärderade tik för att han/hon insett att det är "goa pengar"!

/Swat

Även här hittar man enligt Svenska jämthundsklubben Höftledsröntgen ska göras innan parning.
Armbågsledsdysplasi
Ögonlysning.
Sen uppmanar de att man inte ska köpa från/avla på hundar med:
Glaukom
Inavel
Progressiv Retinal Atrofi
Epilepsi
Progressiv Nefropati
När jag som valpköpare läser alla dess varningar eller uppmaningar i respektive ras standard ,avelsråd så backar man och blir fundersam. Vem kan man lita på?
Vad ska man tänka på etc,etc...
Nu utgår jag från att man läser in allt om den ras man är intresserad av och kontaktar avelsråd.Och då får man till svar att man ska kontakta en seriös uppfödare med intyg på alla defekter enl ovan. Men då är vi där igen. Defekter. Alla hundar har det i någon form någonstans. Och dagens priser på valpar är det många nybörjare som inte kan/vill betala. Sen finner dom rasen bra och börjar då hobby avla själva med defekta hundar och karusellen är igång.

Nja hästavel ska ju inte diskuteras här MEN även där går det ju utför. Linjeavel= Inavel... Detta missbrukas stort.Med just fina ordet Linjeavel.

Ja, så är det. Känner du att du inte kan stödja schäferaveln/inte kan hitta en kombination som uppfyller dina krav: Köp inte en schäfer:)

Nej, inga raser är helt utan defekter, men du kan öka dina chanser rejält att få en frisk hund om du väljer klokt.

Ja, alla raser har defekter. Även blandraser för den delen- de har ju dessa raser i sig.

Att det är så mycket att kontrollera innan avel/hundköp är ju just för att man jobbar på att få bort dessa defekter. Många av de (just jämthund kan jag inte svara för, men andra raser) är dessutom inte överdrivet vanliga men just för att få bort dem kontrolleras det fortfarande.

Nämn en "linje"/inriktning inom blandrasaveln som är felfri?
Eller som på NÅGOT VIS bidrar till att nästa generation hundar skall vara friskare och bättre än den tidigare generationen!!

Som jag skivit tidigare:
En ras/blandras blir inte friskare för att man slutar leta efter fel!!

Hur många procent av alla blandraser röntgas för Hd/Ad, L7S1, Ögonlyses, testas för blödarsjuka, testas för T4, optigen-testas, dna-typas???

Någon enstaka procent totalt sett kan jag gissa!!

Innebär det då per automatik att blandraserna är friskare??

Skall vi kanske sluta "leta efter fel" på våra renrasiga hundar också för att få ner statistiken på fel??
Om jag inte röntgar mina labbar så kommer jag ju få 0% höftledsfel!!
Om jag aldrig korar mina mallar så kan jag ju aldrig hamna under de 300 poängen som krävs för titeln!

Att du sedan inte anser att du har kompetens nog för att hitta en bra hund av den ras du önskar är ju tråkigt! Men bristande kunnande hos valpköpare kan ju knappast skyllas på oss uppfödare!!

/Swat

Summa kardemumma=Renrasiga är alltså inte så bra eller bättre än blandras:angel: Men när SKK kan skydda,stödja och blunda för att raserna sönderavlas och ändrar ras standarden då är det galet fel!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 120
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 822
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m