Masterchef (ulvlek)

Ska vi nu ha en "startfråga" för att dra igång aktivitet är det då inte bra om den räknas som OnT? Tänker på bollens nu nollade röst, det blir lite knivigt att hålla reda på att man inte får ta med sånt som LL varit med och diskuterat när det är flera sidor bakåt och man inte minns vem som först tog upp vad, och så en himla massa färgade inlägg dessutom som det är nu. En tanke bara för oss som kanske är allmänt förvirrade eller har tidsbrist :) Särskilt DL1 om hälften av inläggen inte räknas.

Efter att ha tjusat juryn med min paradrätt på tid och skalat potatis som en gudinna så lyckades jag tydligen ta en plats här ändå. Jag kör på löjligt enkelt-stilen och drar ihop en röra med crème fraîche, chilisås, curry, vitlök, lite sambal etc kryddning för dagen, i med räkor och sedan en bra pasta till.

Noterar att Q fått en röst i skrivande stund, svårvärderat.
 
samt varför ni vill servera denna för Gordon och övriga domare vill vi veta senast vid tisdagens DL för att kunna bedöma era insatser
Hm noterar detta direkt när jag börjar genomläsningen :angel:
tror att nästan samtliga har glömt att motivera varför vi vill servera vår paradrätt för domarna? Eller?
Jag lägger till det här for min del iaf :
För att det är denna rätt som flesta brukar tycka att den blir väldigt bra och för att jag tycker att det blir fint ihop rent artistiskt med färger från färska grönsaker när man lägger upp det hela på tallriken
Helt enkelt ska det vara en fröjd för både syn och gom:)
 
Så någon stackare ska stå och hålla i stuvningen hela middagen? Ytterst misstänkt...

Min paradrätt är "korvstroganoff" med falukorv, rödlök, ananas, champinjoner, syltlök och creme fraishe. Serveras med ris eller pasta.
Snurrfian (som håller på att somna sittande) röstar på Blacksmithfarm eftersom jag anser det mycket ulvaktigt att blanda in något så otäckt som annans i en sån god rätt som Korvstroganoff, frågan är hur det ställer @Idahoe som verkar vilja stötta BSF i detta... :cautious::p
*glömde att feta... *
 
Man skulle kunna fundera på om det är så att bollen vill signalera till lyan att hon är tjuven som "snor "en maträtt. Men å andra sidan kom det även fram att @cirkus har snott receptet från en av domarna så det kanske är ännu mer anmärkningsvärt. :cautious:

Alltså, oavsett vem tjuven är kan jag inte utläsa något om att hen vet vilka lyan är, en hint skulle isf vara "öppen", dvs något alla kan förstå. Och varför utsätta sig för den risken? Jag kan köpa spekulationer om den onda utanför lyan vet vilka mer som är onda och det blir ett stort avbräck om personen åker, men här förstår jag det inte. Vaf har tjuven att vinna kontra risken liksom?

ONDA
Ficktjuven – (DagDL) stryker omkring i byn och stoppar händerna där de inte ska vara. Tre gånger lyckas stölderna och om offret har någon specialförmåga övergår den följande natt på tjuven (om t ex siaren ficktjuvas får hon inte sia den natten, förmågan går över på tjuven). Tjuven kan bara stjäla från en spelare en gång.
 
"Vanligast" är det nog att goda hakar upp sig på varandra inför första DL iaf och ulvarna helst låter goda rösta ut goda om möjligt.
Ja men det tycker jag känns som en väldigt rimlig iakttagelse alltså, det är ju tacksamt att vara ond när goda misstänker varandra baserat på ingenting.
 
Hm noterar detta direkt när jag börjar genomläsningen :angel:
tror att nästan samtliga har glömt att motivera varför vi vill servera vår paradrätt för domarna? Eller?
Jag lägger till det här for min del iaf :
För att det är denna rätt som flesta brukar tycka att den blir väldigt bra och för att jag tycker att det blir fint ihop rent artistiskt med färger från färska grönsaker när man lägger upp det hela på tallriken
Helt enkelt ska det vara en fröjd för både syn och gom:)

Bra observation!

Jag skulle servera den för att det är en rätt som kompletterar sig så himla fint. Rotsellerin och svampen möts så himla väl, och bryts av med den knapriga sältan från det veganska "baconet".

Plus att jag har en snyftare att dra till den, om producenterna vill ha lite gråtshow. ;)
 
Ska vi nu ha en "startfråga" för att dra igång aktivitet är det då inte bra om den räknas som OnT? Tänker på bollens nu nollade röst, det blir lite knivigt att hålla reda på att man inte får ta med sånt som LL varit med och diskuterat när det är flera sidor bakåt och man inte minns vem som först tog upp vad, och så en himla massa färgade inlägg dessutom som det är nu. En tanke bara för oss som kanske är allmänt förvirrade eller har tidsbrist :) Särskilt DL1 om hälften av inläggen inte räknas.

Efter att ha tjusat juryn med min paradrätt på tid och skalat potatis som en gudinna så lyckades jag tydligen ta en plats här ändå. Jag kör på löjligt enkelt-stilen och drar ihop en röra med crème fraîche, chilisås, curry, vitlök, lite sambal etc kryddning för dagen, i med räkor och sedan en bra pasta till.

Noterar att Q fått en röst i skrivande stund, svårvärderat.

Håller med om det första. Tycker det är knivigt med mycket ot generellt, vad räknas till leken och inte, vad får teorias om och inte? Plus att inlägg on topic kan slarvas bort bland off topic. (Även om denna lek inte är så illa rent historiskt sett ;) )
 
Är här via telefonen, lite sporadiskt...


Vill notera några saker: jag skrev "korvstroganoff" med citationstecken av en anledning- det är ingen gegelrätt stroganoff. Det är falukorv i sås mm. Har inte döpt min rätt än...

Q- det jag menar är att om domarna äter sig mätta på din goda mat så orkar de inte provsmaka mer efteråt. Och då förlorar de som kommer efter dig. Typ.
 
Näe, nu kommer det även en röst från mig och den hamnar idag på Snurrfian
Dels så ger följande citat mig alldeles för mycket Per Morberg-vibbar så jag funderar på om det skulle kunna vara så att han smugit sig med i programmet för att sabotera och få fler att titta på Sveriges Mästerkock istället för Masterchef
ådjuret har jag självklart skjutit själv och hängt i perfektion rätt antal dygn! :up:

Dessutom tycker jag att som en matintresserad domare så bör en vara öppen för att provsmaka rätter och här visar Snurrfian att hon inte alls gillar en viss ingrediens. Det känns som en dålig kombination att vara så ointresserad av att förändras och ta in nya influenser och samtidigt vara en kock! :D
Jag undrar också hur Snurrfian håller igång restauranger om hon vill sova redan vid den här tiden? :eek: Jag menar, lunchrestauranger i all ära - men en mer fine dining-restaurang är väl något alla kockar med självaktining vill ha och då stänger väl knappast köket innan 21?
Snurrfian (som håller på att somna sittande) röstar på Blacksmithfarm eftersom jag anser det mycket ulvaktigt att blanda in något så otäckt som annans i en sån god rätt som Korvstroganoff, frågan är hur det ställer @Idahoe som verkar vilja stötta BSF i detta... :cautious::p

Så, Killaloe röstar på Snurrfian
 
Och så varför jag vill servera min rätt till domarna: för att jag har kokat ihop den (:p) själv och inte går efter någon annans recept. Och för att det är gott:d:D
 
Röstlista DL1 kl 21.30
11.15 Blacksmithfarm röstar på quarter4ever
16.59 Bollen__ röstar på cirkus
20.10 Snurrfian röstar på Blacksmithfarm
20.25 Killaloe röstar på Snurrfian

Q 1
cirkus 1
BSF 1
Snurrfian 1
 
Har varit lite oplanerat upptagen under dagen- så har inte haft riktigt så mycket tid att vara inne i leken som jag trodde igår - men det verkar ju inte direkt ha hänt så mycket egentligen

@Blacksmithfarm röstade på mig . Och jag kan köpa att det är en random röst i första DL när man måste rösta tidigt
Samtidigt så grunnar jag fortfarande på hennes motivering? Och jag hoppas hon kan hinna komma in och skriva lite om den?
så här skrev hon:


Domarna vill jag ju givetvis övertyga om att min matlagning förtjänar att jag får stanna kvar i programmet - frågan är ju mer om det döljer sig en avundsjuk ulv i BSF som inte vet än om hon ska bli mätt inatt? :p

Annars verkar det ha tröskat på med lite OT- funderingar om @cirkus eventuella recept-nappning och där @bollen__ också lägger en (ogiltig enl LL) på @cirkus .
troligen sitter inte cirkus i lyan med vare sig @Snurrfian eller bollen__ utirån den disskussionen, men sedan om alla är goda, eller två eller en alternativt alla är onda rent av (iom tjuven som inte vet om lyan och inte lyan tjuven) låter jag vara osagt
"Vanligast" är det nog att goda hakar upp sig på varandra inför första DL iaf och ulvarna helst låter goda rösta ut goda om möjligt.

Så nu ska jag läsa igenom från start igen och se om jag hittar något mer än det jag redan skrivit om

Ja men det tycker jag känns som en väldigt rimlig iakttagelse alltså, det är ju tacksamt att vara ond när goda misstänker varandra baserat på ingenting.

Intressant att Q skriver om @Bollen @cirkus och @Snurrfian och möjliga konstellationer dem emellan goda/onda.

Och killa citerar endast det Q skriver om att goda kan träta/haka upp sig på varann. Min fundering är om killa har en eller flera kollegor bland de uppräknade och vill minska fokus där?

Det är det skummaste idag, därför: mammas röstar på killaloe
 
Nu kom jag på varför förra leken passade mig så bra - jag slapp DL1! :p

Och på frågan om varför jag vill servera just den rätten jag presenterade så är det för att den är så himla god och blandar flera olika influenser med varandra. :)

F ö ska man aldrig ha frukt i mat @Blacksmithfarm - fast åas är korv inte mat heller så... ;)
 
Röstlista DL1 kl 21.30
11.15 Blacksmithfarm röstar på quarter4ever

16.59 Bollen__ röstar på cirkus(ogiltig röst )
20.10 Snurrfian röstar på Blacksmithfarm
20.25 Killaloe röstar på Snurrfian
20 36 mammas röstar på killaloe

Q 1
BSF 1
Snurrfian 1
Killaloe 1
 
Nu kom jag på varför förra leken passade mig så bra - jag slapp DL1! :p

Och på frågan om varför jag vill servera just den rätten jag presenterade så är det för att den är så himla god och blandar flera olika influenser med varandra. :)

F ö ska man aldrig ha frukt i mat @Blacksmithfarm - fast åas är korv inte mat heller så... ;)
Såklart man ska ha frukt i mat! Mango är världens bästa frukt och passar jättebra i mat! :D
 
Nu kom jag på varför förra leken passade mig så bra - jag slapp DL1! :p

Och på frågan om varför jag vill servera just den rätten jag presenterade så är det för att den är så himla god och blandar flera olika influenser med varandra. :)

F ö ska man aldrig ha frukt i mat @Blacksmithfarm - fast åas är korv inte mat heller så... ;)
Joo. Äpple i en köttgryta är ett annat exempel...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp